Energieleveranciers

Merci voor de info.
Het zou inderdaad niet logisch zijn dat ze het gemiddelde zouden nemen van de max pieken van de voorbije 6 maanden.

Ik zie nu dat ik bij mijn Fluvius nog een aanvraag moest indienen om de facturatiepiek te zien. Nu zie je wel duidelijk hoe het berekend wordt.

Elke maand nemen ze het gemiddelde van de voorbij 12 maanden. Om dan de facturatiepiek te berekenen nemen ze hierna weer het gemiddeld over de facturatie periode.

Als ik het den uittel kom je mooi uit op 3,18kW. Alsook zie je het duidelijk op mijn fluvius.

pieken.jpg
Een half jaar geleden zat ik exact met dezelfde vraag. Wist ook eerst niet goed hoe ze er toe kwamen.
Al bij al valt die piek goed mee vind ik. Veel mensen klagen er over, maar wij kunnen dat toch redelijk onder controle houden en dat is met warmtepomp + EV. Zat op 3.6kW vorige maand bij onze afrekening. In de winter is dat richting de 4-5KW en in de zomer blijven we onder de 3kW.

Een half jaar geleden zat ik exact met dezelfde vraag. Wist ook eerst niet goed hoe ze er toe kwamen.
Al bij al valt die piek goed mee vind ik. Veel mensen klagen er over, maar wij kunnen dat toch redelijk onder controle houden en dat is met warmtepomp + EV. Zat op 3.6kW vorige maand bij onze afrekening. In de winter is dat richting de 4-5KW en in de zomer blijven we onder de 3kW.

Ik vind in onze situatie ook allemaal zeer goed meevallen. Zal ook wel mee te maken hebben dat alles nieuw is. Had een veel hogere piek verwacht, alsook een slechtere zelfvoorziening.

Gisteren zeiden we het ook nog tegen mekaar, we letten er niet echt op.

Verder vind ik het bij ons ook nergens de moeite om iets slim aan te sturen. Ik denk op moment dat er hier een EV komt, dat ik dat wel slim zou aansturen. Daar valt effectief iets mee te winnen. Want u pieken vallen zeer goed mee met een EV.

Laatst bewerkt:
Omdat de invoering nogal slecht geregeld was, dacht ik dat de eerste maanden het gemiddelde maar liep tot begin 2024.
Dus in januari heb je 3,628, in februari (3,628+2,851)/2, in maart (3,628+2,851+2,95)/3 enzovoort. Nu, het gemiddelde over die maanden geeft me 3,12, dus da's ook nog niet helemaal juist...

Misschien eens mailtje sturen naar Ecopower met die vraag?
Ik zat hier natuurlijk een jaar mis. Dit was zo in 2023, niet 2024...

Hier ook jaar Afrekening ontvangen.

- 1293 kwh afname
- 2309 kwh injectie
- Cap. Tarief 2,73kw piek

- 3629Kwh verbruik gas

Installatie van 10*395 oost/west

Iemand ervaring met uw overschot door te verkopen aan een familielid dat geen zp heeft?
Ervaring niet, maar wel eens bekeken om dit te doen. Op basis van de info op mijn energie.be besloten om het niet te doen.

De conclusie is dat het in hoofdzaak interessant is om te doen tussen eigendommen van dezelfde eigenaar.

In het najaar ga ik verhuizen. Mijn gascontract ga ik moeten opzeggen, want ik heb ginder stookolie. Mijn elektriciteitscontract moet ik overzetten.

Ik heb nu basic fix en zie ook staan "100 procent digitale dienstverlening". Maar wat betekent dit eigenlijk exact? Betekent dit dat je Luminus zelfs niet kan bellen? (Ik ga er wel vanuit dat ik alles online zou moeten kunnen regelen, maar ik ken dat, als puntje bij paaltje komt is er iets waarschijnlijk niet in orde en moet je hen contacteren).

Ik ga er wel vanuit dat ik alles online zou moeten kunnen regelen, maar ik ken dat, als puntje bij paaltje komt is er iets waarschijnlijk niet in orde en moet je hen contacteren
De telefoonnummer die bij uw contactgegevens hoort staat effectief geblokkeerd. Het is te zeggen, je krijgt wat uitleg dat je zulk contract hebt en dat daar geen service bij zit en daarna wordt de verbinding verbroken. Als je toch met een andere nr belt vraagt men tijdens die keuzemenu's nog steeds naar het contractnr waarna de lijn ook wordt verbroken. :laugh:

Jaartje geleden een verhuis mee gemaakt waar ons contract niet correct werd stop gezet. De helpdesk hiervoor telefonisch vastkrijgen was wel gewenst om dat in orde te krijgen maar na wat gevloek en de nodige portie geduld is dat uiteindelijk langs mail ook wel gelukt.

Ik ben eerder deze maand dan toch gezwicht voor Ecopower. Service zit daar hopelijk wat beter moest die ooit nodig zijn. Injectie is alleszins een pak meer dan bij Luminus.

Ik heb verleden jaar niet veel problemen gehad voor onze verhuis te regelen via Luminus, ook het Basic Fix contract en alles via mail of via de chat van hun website.

Hmmz... Misschien moet'k toch overwegen om tegen dan toch even over te schakelen naar een ander contract. Heb precies geen zin in gedoe via zo'n chat manneke (in't verleden al niet de beste ervaring mee gehad).

Met een gewone verhuis zijn er wel niet zoveel problemen tbh. Dat gaat normaal wel vlot.

BIj mij had de immo (en dat was dan bij een koop, geen huur) een contract voor mij aangegaan. Om dat teniet te doen en mijn goedkoper vast contract terug te krijgen, DAT heeft wel lang geduurd. En daardoor heeft mijn afrekening en de afrekening van de kopers van mijn huis telkens meer dan 6 maanden geduurd.
Ik kreeg die wel telkens aan de lijn (elke week), maar je moet die uitleg telkens opnieuw doen...

Ik zit nu voor gas nog bij Luminus (voor basicfix) en voor elek bij ecopower. Dat is niet zo goedkoop als gewoon variabel, maar deftigere terugleververgoeding. Uiteindelijk maakt dat qua eindprijs allemaal niet veel. Je gaat daar niet arm of rijk van worden als je een normaal gedimensioneerde installatie hebt.

BIj mij had de immo (en dat was dan bij een koop, geen huur) een contract voor mij aangegaan. Om dat teniet te doen en mijn goedkoper vast contract terug te krijgen, DAT heeft wel lang geduurd. En daardoor heeft mijn afrekening en de afrekening van de kopers van mijn huis telkens meer dan 6 maanden geduurd.
Ik kreeg die wel telkens aan de lijn (elke week), maar je moet die uitleg telkens opnieuw doen...
Bij mij gingen ze dat ook doen. Rosseel (het immobureau) werkt ook samen met Luminus en ze zeiden dat zij alles gingen regelen voor ons en dat we ons van niets moesten aantrekken.
Logischer wijze kunnen zij niet uw bestaand contract beheren dus ging ik er sowieso van uit dat ze een nieuw contract gingen aangaan (en dus ook met minder goede prijzen).
Ik heb ze dus vriendelijk bedankt en alles zelf geregeld. Zo goed als geen problemen mee gehad, de chat gaf vrij snel reactie.

Bij mij gingen ze dat ook doen. Rosseel (het immobureau) werkt ook samen met Luminus en ze zeiden dat zij alles gingen regelen voor ons en dat we ons van niets moesten aantrekken.
Logischer wijze kunnen zij niet uw bestaand contract beheren dus ging ik er sowieso van uit dat ze een nieuw contract gingen aangaan (en dus ook met minder goede prijzen).
Ik heb ze dus vriendelijk bedankt en alles zelf geregeld. Zo goed als geen problemen mee gehad, de chat gaf vrij snel reactie.

Ik had ook gezegd dat ze dat niet moesten doen, maar dat was dan wel gebeurd door degene op de bureau.
Enfin, was een hele shitshow achteraf dat 6 maanden geduurt heeft. Een normale verhuizing ging wel telkens goed.

Zoals eerder vermeld ga ik ergens rond november verhuizen. Momenteel heb ik zowel voor gas als elektriciteit een basic contract met enkel online dienstverlening. Bij vrienden ging de overdracht voor een verhuis recentelijk moeilijk, dus ik wil graag switchen naar contract met online dienstverlening.
Maar ik weet niet zo goed welk, welke zouden jullie me aanraden? (Heb geen zonnepannelen en dergelijke).

Huidige huurwoning tarieven basic:
- elektriciteit: 14,40
- gas: 5,93

Mogelijke contracten om naar over te schakelen...
Side note: in nieuwe woning ga'k enkel elektriciteit nodig hebben, geen gas. Dus dat contract moet'k stopzetten als'k verhuis (maar wil nog wel graag telefonische opties).

Maxx fix:
E: 17,58
G: 6,84

Maxx flex:
E: 11,19
G: 5,1

Comfy +:
E: 19,74
G: 7,41

Comfy:
E: 17,93
G: 6,98

Comfy flex:
E: 11,62
G: 5

Comfy flex +:
E: 13,34
G: 5,39

Ik denk nu om comfy flex te nemen. Iemand andere ideeën? De meesten hier zijn meer expert dan ikzelf.
(Note: Ik weet dat de vaste vergoeding hoger is bij alle tarieven dan bij basic).

Alvast bedankt!

Zoals eerder vermeld ga ik ergens rond november verhuizen. Momenteel heb ik zowel voor gas als elektriciteit een basic contract met enkel online dienstverlening. Bij vrienden ging de overdracht voor een verhuis recentelijk moeilijk, dus ik wil graag switchen naar contract met online dienstverlening.
Maar ik weet niet zo goed welk, welke zouden jullie me aanraden? (Heb geen zonnepannelen en dergelijke).

Huidige huurwoning tarieven basic:
- elektriciteit: 14,40
- gas: 5,93

Mogelijke contracten om naar over te schakelen...
Side note: in nieuwe woning ga'k enkel elektriciteit nodig hebben, geen gas. Dus dat contract moet'k stopzetten als'k verhuis (maar wil nog wel graag telefonische opties).

Maxx fix:
E: 17,58
G: 6,84

Maxx flex:
E: 11,19
G: 5,1

Comfy +:
E: 19,74
G: 7,41

Comfy:
E: 17,93
G: 6,98

Comfy flex:
E: 11,62
G: 5

Comfy flex +:
E: 13,34
G: 5,39

Ik denk nu om comfy flex te nemen. Iemand andere ideeën? De meesten hier zijn meer expert dan ikzelf.
(Note: Ik weet dat de vaste vergoeding hoger is bij alle tarieven dan bij basic).

Alvast bedankt!
Moeilijk te zeggen zonder je (nieuwe) situatie te kennen.
Doe de vtest eens en kijk wat daar uit komt. Natuurlijk heb je wel verbruiks/opbrengstcijfers nodig om dat deftig te kunnen doen.
Vergeet zeker niet de mogelijke injectievergoeding mee in rekening te brengen indien je zonnepanelen hebt. Zo is de duurdere (voor afname) Ecopower door zijn billijke injectievergoeding bij mij al een hele tijd toch de goedkoopste in totaal.

Moeilijk te zeggen zonder je (nieuwe) situatie te kennen.
Doe de vtest eens en kijk wat daar uit komt. Natuurlijk heb je wel verbruiks/opbrengstcijfers nodig om dat deftig te kunnen doen.
Vergeet zeker niet de mogelijke injectievergoeding mee in rekening te brengen indien je zonnepanelen hebt. Zo is de duurdere (voor afname) Ecopower door zijn billijke injectievergoeding bij mij al een hele tijd toch de goedkoopste in totaal.
Ik wil sowieso bij Luminus blijven.
Ik heb geen zonnepannelen of andere fancy zaken in het nieuwe huis. Gewoon elektriciteit en stookolie.

Terug
Bovenaan