Energieleveranciers

Nu extrapoleer je je eigen situatie naar iedere consument. Jij maakt er geen probleem van om zo'n extra te betalen, vele mensen (ook in dit topic) schipperen tussen variabel en vaste prijs net omdat de delta tussen de twee momenteel zo groot is.

Vind je het normaal dat je een prijs kan vastklikken voor meerdere jaren om dan een maand later je contract op te zeggen? Vind je dat een eerlijke verdeling van rechten tussen jij als eindklant, en jouw leverancier? Of zit er daar iets scheefgetrokken?

Ik extrapoleer niets, ik zeg enkel hoe ik gebruik maak van de marktsituatie zoals ze vandaag is. Ik doe mijn 'voordeel' in een zo lang mogelijk contract, Luminus hun voordeel met de winst. Niks mis mee.
Zo is het wisselen tussen vast in de zomer en variabel in de winter ook niets mis mee, de markt is nu zo. Als een leverancier dat niet wil, dan moeten ze de vaste vergoeding maar omhoog smijten, dan ben je van de winstzoekers ook af. Misschien van alle klanten, maar dan hebben ze ook geen administratiekosten, toch?

Het is aan de leverancier van de diensten om hun prijs af te stemmen op de marktsituatie en te zien dat ze winst hebben. En dat zit wel ok voor energieleveranciers. Met de miljarden winst die er geboekt wordt in die sector is dat er nu ook geen om momenteel medelijden mee te hebben tbh. Toen ik 780 euro maandelijks voorschot moest betalen in 2022 (ander huis) moest ik toch ook niet gaan klagen bij hun.
Dat was voor mij wel een aanzet om iets aan de woonsituatie te doen en ondertussen woon ik in een energiezuinige nieuwbouw met een jaarfactuur voor energie beneden de 1000 euro en als je de EV meetelt zal dat eerder 300 euro zijn wss.
Dat was de marktsituatie toen en heb mij daarop aangepast, net zoals Luminus dat kan doen.

Ik vind dat dus inderdaad normaal ja, net zoals ik dat normaal vind voor mijn telecom, entertainment paketten(Youtube, Netflix, Disney+, Amazon etc) en vele andere zaken.
Voor entertainment wissel ik vaak tussen de 'leveranciers'. Als er iets interessant is neem ik weer Netflix of Disney en zeg en andere op. In de zomer zeg ik alles op want dan gebruik ik dat niet.

Nu extrapoleer je je eigen situatie naar iedere consument. Jij maakt er geen probleem van om zo'n extra te betalen, vele mensen (ook in dit topic) schipperen tussen variabel en vaste prijs net omdat de delta tussen de twee momenteel zo groot is.

Vind je het normaal dat je een prijs kan vastklikken voor meerdere jaren om dan een maand later je contract op te zeggen? Vind je dat een eerlijke verdeling van rechten tussen jij als eindklant, en jouw leverancier? Of zit er daar iets scheefgetrokken?

Dat zijn de regels van het spel.
Als mijn vaste kost 70€ is ipv 17€ en ik die volledig moet betalen ipv dat die maandelijks afgerekend wordt, dan ga ik mijn contract evengoed niet opzeggen als ik er 5€ voordeel mee doe. Het feit dat dit extra administratie geeft is niet van tel. En ik interpreteerde die vaste kost altijd al om de administratiekosten te dekken.
Het is gewoon een andere balans.
Net zoals dat als er een opzegvergoeding gevraagd wordt, dat ik evengoed ga gaan switchen wanneer ik denk dat ik er voordeel aan ga doen. Al is het voordeel om ervoor te zorgen dat ik het contract nog eens 1 jaar langer vast leg naast het feit dat ik er minstens de ontslagvergoeding uithaal. Of bereid ben om die ontslagvergoeding te slikken voor die mogelijkheid. Ipv dat je nu een switch ziet elke maand ga je dan zien dat er mensen zijn die een paar maand overslaan, maar op een bepaald moment toch ook de trekker overhalen.

Ik vond het vroeger al niet normaal dat je uw contract niet moest honoreren. Maar dat zijn de spelregels die men ooit geïntroduceerd heeft. En dit zorgt gewoon dat de firma's de risico's moeten verrekenen op een andere wijze. (en bij vaste tarieven kun je zwaar uw broek scheuren...)
Dat zijn keuzes die de overheid maakt om het toe te staan om niet noodzakelijk aan handen en voeten gebonden te zijn aan een energieleverancier. Waar ik eigenlijk wel achter sta, al hoeft dat voor mij echt niet maandelijks te moeten kunnen.
Ik ga echter niet beweren dat als die ontslagvergoeding zou voorzien zijn, dat dit dan defacto gaat willen zeggen dat die vaste tarieven gaan zakken. Zolang het grillig is en blijft en er niet echt zekerheid is dat er terug stabiliteit is in die markt op lange termijn acht ik de potentiële daling op de vaste tarieven beperkt.

De realiteit is dat consumenten eender welk moment kunnen opzeggen en de leveranciers hierdoor prijzen voor vaste contracten hoger in de markt zetten. Dat niets met normaal vinden te maken.
Het is in balans omdat leveranciers hogere prijzen vragen. Leveranciers kennen de regels van het 'spel' en passen hun tarieven aan in hun voordeel. Dat zijn geen sukkelaars he.

Een sub-optimale balans, omdat je lagere prijzen kan hebben wanneer er een marktconforme vergoeding zou aangerekend kunnen worden indien het regulatoir kader dat zou toelaten.
Enkel renegadexxripxx geeft een antwoord op de vraag of hij dat normaal vindt. Voor de rest hoor ik enkel 'dat is het systeem', waarbij je voorbijgaat aan de vraag of het systeem normaal is of eerder abnormaal.

Met de miljarden winst die er geboekt wordt in die sector is dat er nu ook geen om momenteel medelijden mee te hebben tbh

Een leverancier is geen producent, voor we alles weer over dezelfde kam beginnen smijten.

Voor entertainment wissel ik vaak tussen de 'leveranciers'. Als er iets interessant is neem ik weer Netflix of Disney en zeg en andere op. In de zomer zeg ik alles op want dan gebruik ik dat niet.

Met dat verschil dat Netflix geen hedging moet toepassen wanneer je een contract met hen afsluit.
Vergelijk het eerder met: elke keer je switcht van streaming-aanbieder komt er een kerel in een wit camionetteke bij u thuis de decoder omwisselen. En daardoor kost Netflix geen 10 euro maar 50 euro per maand, omdat ze de kosten van de vent in de camionette gewoon op die manier doorrekenen. Hoewel de meeste mensen dus eigenlijk nooit tot zeer zelden die kerel over de vloer krijgen.

Voor variabele tarieven is het normaal dat je kostenloos kan switchen.
Voor vaste prijsformules is het dat niet.

Ik ben wel met @parabellum hier... In theorie, als je een vast contract afsluit, kan/moet de leverancier de nodige energiecapacteit/hoeveelheid aankopen voor die periode. Die kan wat schieperen met risico en toekomstige prijdalingen, maar in essentie koopt die op dat moment voor je verwacht gebruik futures aan voor de momenten/maanden van je vaste contract.

Indien je dan een goedkopere prijs vastklikt, zit de leverancier nog gebonden aan die futures, die in dat geval waarschijnlijk duurder zijn dan de nieuwe futures (anders was de vaste prijs niet gedaalt natuurlijk).
Als jij dat als consument dat iedere maand kan doen, da's gewoon te zot voor woorden natuurlijk.
Het is thans ook onmogelijk voor de leverancier om geen (basis)hoeveelheid "toekomstige" energie aan te kopen, of die riskeert enorme kleerscheuren moest de reële prijs stijgen in de toekomst.
Of dit is hoe je wil dat een energiemarkt werkt, is een ander verhaal. Maar dat is wel de realiteit van vandaag.

Dus ja, vaste contracten mogen van mij een verbrekingsvergoeding hebben.
Of dat nu in de vorm is van een werkelijke "abonnementskost" die bij elke hernieuwing volle pot aangerekend wordt (wat dus kan ingeval van het Luminus BasicFix verhaal, staat trouwens ook zo in hun kleine lettertjes last I checked), of via een effectieve verbrekingsvergoeding, laat ik in het midden.
Voor legale/politieke simplicity zou ik dus verkiezen dat Luminus effectief hun abonnementskost ook hernieuwt bij een contracthernieuwing, als het echt een groot issue blijkt te zijn. Maar dat doen ze niet, wat dan weer een indicatie is dat het hen toch niet zo erg kan schelen?

Het is thans ook onmogelijk voor de leverancier om geen (basis)hoeveelheid "toekomstige" energie aan te kopen, of die riskeert enorme kleerscheuren moest de reële prijs stijgen in de toekomst.

Is ook geen symmetrisch risico voor een leverancier. Daalt de prijs dan gaan er veel mensen overschakelen. Stijgt de prijs dan blijft iedereen zitten en doet gewoon zijn contract uit.

Voor legale/politieke simplicity zou ik dus verkiezen dat Luminus effectief hun abonnementskost ook hernieuwt bij een contracthernieuwing, als het echt een groot issue blijkt te zijn. Maar dat doen ze niet, wat dan weer een indicatie is dat het hen toch niet zo erg kan schelen?

Het kan ze wel schelen, maar je kan geen miljoenen aan marketingcampagnes uitgeven om vervolgens slecht in de media te komen omdat je een paar tien/honderdduizend euro per jaar probeert te recupereren via het volledig aanrekenen van de vaste vergoeding.

Of dit is hoe je wil dat een energiemarkt werkt, is een ander verhaal. Maar dat is wel de realiteit van vandaag.

Disclaimer: ik ben ook geswitched van een vast naar een variabel tarief voor gas onlangs. Dus als individu doe ik gewoon wat mij het beste uitkomt. Maar het is te gek dat ik gewoon die mogelijkheid heb, zonder enig negatief gevolg aan mijn kant.

En vaste prijzen zouden lager kunnen zijn moesten de vaste prijzen niet rekening moeten houden met X% mensen die weer wegswitchen van zodra de markt een euro daalt.
Eigenlijk is dat een beetje een kip/ei verhaal. Moesten de prijzen van in het begin al lager zijn zou men er ook niet maandelijks mee bezig zijn om dit telkens te wisselen als de prijs zakt.
Vroeger voor de energiecrisis deed ik dat ook niet, maar toen de prijzen enorm de hoogte ingingen zat ik net op het punt waar mijn vast contract ging aflopen en vanaf dan ben ik het maandelijks beginnen opvolgen. Stel u voor dat ik dan 2 jaar zou vastgezeten hebben aan die heel hoge tarieven!
Sinds vorige zomer zijn we ook verhuist naar een veel energie zuinigere woning en dat scheelt ook een pak in de maandelijkse kosten. Ook al zijn de energieprijzen nog niet aan het pijl van voor de crisis, toch betaal ik maar evenveel wat ik betaalde in onze vorige woning van voor de crisis.

Via Groepsaankoop Provincie WVL, variabele prijs voor gas: 3,17 c/kWh. 23,88 euro vaste vergoeding.
Niet slecht maar qua timing kijk ik toch naar het najaar om eventueel te switchen.
En wat is de achterliggende index die ze gebruiken? Want veel verschil met Luminus is er toch niet?

@parabellum, zal het anders verwoorden.
Ik vind het normaal dat je maandelijks kan opzeggen. Ik zou het ook normaal vinden dat er een verbrekingsvergoeding aan vast hangt, andersom kan de leverancier er ook niet zomaar de stekker uittrekken namelijk. Alles werkt 2 kanten op natuurlijk.

MAAR, dat is vandaag niet zo EN de vaste kost voor basicfix is zeer laag. Dus ik gebruik/misbruik dat systeem vandaag naar wat ik goed denk. Als de wetgeving veranderd en/of de vaste kosten stijgen en zijn niet meer pro-rata, dan ga ik mijn strategie veranderen natuurlijk.

Mits slim laden van de EV gaat mijn jaarfactuur voor energie op een 500 euro/jaar uitkomen terwijl het 24/24h lekker warm is binnen en we niet naar verbruik kijken (wel naar capaciteitspiek). Komende van 200 euro per maand voor de crisis tot 780 euro/maand voorschot tijdens de crisis (andere woning) lach ik me vandaag een breuk met de 'hoge' vaste prijs voor gas. Voor mij is het huidig systeem wel goed zo, maar dat is voor mij persoonlijk. Ik zit zelfs goedkoper dan met de terugdraaiende teller momenteel...

Voor een klein kantoor met vloerverwarming en 30u computerverbruik en wat lampen per week (elektriciteit dus), wat is het beste bij Luminus? Ik heb ze gebeld maar ze zeiden dat ik zélf die beslissing moest maken. Als ik mij niet vergis zijn dit de opties voor mij:

BasicFix Pro
BasicFlex Pro
ComfyFix Pro
ComfyFlex Pro

Via telefoon was de support niet zo goed nu, want ik weet nog altijd niet wat het verschil is tussen Basic en Comfy. Hij mompelde iets over telefonisch support dat niet mogelijk is bij de basic contracten?

Gewoon basic nemen, want goedkoper. Bij comfy krijg je 'extra's' die je in de praktijk wrs toch niet gebruikt.

Met Poetin durf ik gewoon niet meer naar variabel gaan eerlijk gezegd

Het is niet enkel Poetin, je hebt in China en Noord-Korea nog zo een stel zotten. En dan zwijgen we nog over het Midden-Oosten...
Een stijging kunnen we wel opvangen. Energie is terug goedkoop tbh, mss zelfs te goedkoop. Met de huidige gasprijzen is er voor mij geen incentive om naar een warmtepomp te gaan, ik krijg die nooit terugverdiend. Terwijl ik perfect 100% van het gas af kan.

Maar als het echt misgaat is zelfs een vast contract toch maar uitstel van executie, maar kan wel een paar duizend euro schelen.
Heb het in 2022 niet bijgehouden en mij dat dik beklaagd, ik ging van een paar cent/kWh naar 20+. Dus nu volg ik dat wat meer.

@parabellum, zal het anders verwoorden.
Ik vind het normaal dat je maandelijks kan opzeggen. Ik zou het ook normaal vinden dat er een verbrekingsvergoeding aan vast hangt, andersom kan de leverancier er ook niet zomaar de stekker uittrekken namelijk. Alles werkt 2 kanten op natuurlijk.

MAAR, dat is vandaag niet zo EN de vaste kost voor basicfix is zeer laag. Dus ik gebruik/misbruik dat systeem vandaag naar wat ik goed denk. Als de wetgeving veranderd en/of de vaste kosten stijgen en zijn niet meer pro-rata, dan ga ik mijn strategie veranderen natuurlijk.

Ik gebruik het systeem ook. Maar in se is het niet normaal dat je als eindklant, bij een vaste prijs, op elk moment tijdens de looptijd je contract kan opzeggen. Dat was een beheersbaar risico voor een leverancier in de context van een stabiele markt met stabiele prijzen, waarbij er eigenlijk een relatief stabiel en dus voorspelbaar percentage van de klanten switchte voor de einddatum.
Enter Oekraïne en volatiliteit en dat portfoliorisico explodeert. Wil je op lange termijn competitieve vaste prijzen blijven hebben in de energiesector, dan moet er wat aan het systeem veranderen.

En ook, hoeveel mensen zijn er effectief bezig met hun contracten - tijdens - de periode van het contract te bekijken? Dat gaat volgens mij om <1%. Als ik zo rondhoor in de omgeving zijn er zoveel mensen die denken dat ze een contract altijd moeten uitdoen en dan pas herbekijken.

Ik wist dat eerlijk gezegd ook niet, nu ja, ik ga nu bij Luminus Basic (vast tarief) - ik veronderstel dat het ergens anders wel nog goedkoper kan maar dat we dan spreken over amper €50 verschil per jaar. Dus ja, om daarvoor dan te veranderen...

Ik wist dat eerlijk gezegd ook niet, nu ja, ik ga nu bij Luminus Basic (vast tarief) - ik veronderstel dat het ergens anders wel nog goedkoper kan maar dat we dan spreken over amper €50 verschil per jaar. Dus ja, om daarvoor dan te veranderen...
€50 + uw 2 jaar vast is weer verlengd met enige tijd, waarom zou je het niet doen? Het kost effectief 1 minuut van je tijd (met een automatische login toch :) )

En ook, hoeveel mensen zijn er effectief bezig met hun contracten - tijdens - de periode van het contract te bekijken? Dat gaat volgens mij om <1%. Als ik zo rondhoor in de omgeving zijn er zoveel mensen die denken dat ze een contract altijd moeten uitdoen en dan pas herbekijken.
Toen ik in oktober 2021 (ik had last minute zelf toen al geswitcht voor electriciteit in september) tegen collega's en vrienden zei dat ze snel hun energiecontracten moesten controleren en indien nodig asap hun contract moesten aanpassen kreeg ik nul op mijn bord. Iedereen zei dat ik mij maar wat aanstelde / ik spoken zag. Of men haalde gewoon hun schouders op. Ik kon echt (letterlijk) niemand overtuigen.

Een jaar+ later zat iedereen tegen mij te zagen en te klagen over de wel heel hoge tarieven en dat ze eens gingen kijken op de markt wat ze daaraan konden doen. Er stonden (jammer genoeg) heel weinig mensen bij stil. :frown:

Ik geloof dat het anno 2024 iets meer is dan 1%. Maar voor de energiecrisis was dat letterlijk <1%.

En ook, hoeveel mensen zijn er effectief bezig met hun contracten - tijdens - de periode van het contract te bekijken?
Voor de energiecrisis NOOIT. Maar een paar mensen op dit forum hier waren er mee bezig en hebben mij (als één van de weinigen) kunnen overtuigen in september 2021 om het op te volgen. Al heb ik serieus getwijfeld.

Voor electriciteit heb ik dan 30 september rond 22 uur (last minute aldus) in de avond 3 jaar vast genomen (mijn beste zet ooit. Dit heeft mij +-2000€ winst opgeleverd zonder zeveren :tongue: want ik verbruik veel electriciteit). Voor gas had ik toen iets te lang getwijfeld maar gelukkig verbruik ik niet zoveel gas.

Laatst bewerkt:
€50 + uw 2 jaar vast is weer verlengd met enige tijd, waarom zou je het niet doen? Het kost effectief 1 minuut van je tijd (met een automatische login toch :) )
Voor gas neem ik nu even de gok. Ik verbruik toch maar < 7000 Kwh per jaar en als ik een jaar klant blijf dan krijg ik 145€ extra getrouwheidskorting.

Voor electriciteit heb ik nog steeds Easy3 Fixed tem eind december met 10% extra korting.
Het goedkoopste variabel contract is nu een fractie goedkoper dan mijn huidig vast contract betreffende dagtarief (maar duurder betreffende het nachttarief) dus ik ga gewoon mijn huidig contract behouden.

Voor de mensen die twijfelen, gisteren heb ik mijn afrekening gekregen van Luminus Optifix/Basicfix waarbij ik het afgelopen jaar regelmatig overgeschakeld ben, je ziet dat de vaste kost mooi verdeeld worden over de periode en niet telkens opnieuw wordt aangerekend.

Afrekening.jpg

"Wij kunnen je bevestigen dat je contract bij Ecopower gestart is op 19 januari 2024. De meterstanden voor deze wissel hebben we op 24 januari 2024 doorgestuurd naar beide leveranciers.
Voor verdere vragen verwijzen we door naar Luminus. "

LUMINUS :angry:
Ondertussen al sinds 22/2 aan't wachten op de 'experts' van Luminus die m'n dossier aan't bekijken zijn.
Jaarlijkse digitale meteropname was blijkbaar 1/3, want ik kreeg vandaag m'n afrekening van Ecopower (19/1 tot 1/3).
In tussentijd wel nog een mail gehad van Luminus met de boodschap dat m'n elektriciteitscontract afloopt op 7/5 en dat ze het terug voor een jaar gaan verlengen :unsure: En ik blijf voorschotfacturen voor gas+elektriciteit krijgen :sarcastic:

Terug
Bovenaan