Nu extrapoleer je je eigen situatie naar iedere consument. Jij maakt er geen probleem van om zo'n extra te betalen, vele mensen (ook in dit topic) schipperen tussen variabel en vaste prijs net omdat de delta tussen de twee momenteel zo groot is.
Vind je het normaal dat je een prijs kan vastklikken voor meerdere jaren om dan een maand later je contract op te zeggen? Vind je dat een eerlijke verdeling van rechten tussen jij als eindklant, en jouw leverancier? Of zit er daar iets scheefgetrokken?
Ik extrapoleer niets, ik zeg enkel hoe ik gebruik maak van de marktsituatie zoals ze vandaag is. Ik doe mijn 'voordeel' in een zo lang mogelijk contract, Luminus hun voordeel met de winst. Niks mis mee.
Zo is het wisselen tussen vast in de zomer en variabel in de winter ook niets mis mee, de markt is nu zo. Als een leverancier dat niet wil, dan moeten ze de vaste vergoeding maar omhoog smijten, dan ben je van de winstzoekers ook af. Misschien van alle klanten, maar dan hebben ze ook geen administratiekosten, toch?
Het is aan de leverancier van de diensten om hun prijs af te stemmen op de marktsituatie en te zien dat ze winst hebben. En dat zit wel ok voor energieleveranciers. Met de miljarden winst die er geboekt wordt in die sector is dat er nu ook geen om momenteel medelijden mee te hebben tbh. Toen ik 780 euro maandelijks voorschot moest betalen in 2022 (ander huis) moest ik toch ook niet gaan klagen bij hun.
Dat was voor mij wel een aanzet om iets aan de woonsituatie te doen en ondertussen woon ik in een energiezuinige nieuwbouw met een jaarfactuur voor energie beneden de 1000 euro en als je de EV meetelt zal dat eerder 300 euro zijn wss.
Dat was de marktsituatie toen en heb mij daarop aangepast, net zoals Luminus dat kan doen.
Ik vind dat dus inderdaad normaal ja, net zoals ik dat normaal vind voor mijn telecom, entertainment paketten(Youtube, Netflix, Disney+, Amazon etc) en vele andere zaken.
Voor entertainment wissel ik vaak tussen de 'leveranciers'. Als er iets interessant is neem ik weer Netflix of Disney en zeg en andere op. In de zomer zeg ik alles op want dan gebruik ik dat niet.
)
want ik verbruik veel electriciteit). Voor gas had ik toen iets te lang getwijfeld maar gelukkig verbruik ik niet zoveel gas.
En ik blijf voorschotfacturen voor gas+elektriciteit krijgen