Energieleveranciers

Dat wordt met een beetje geluk begin maart opnieuw vastklikken van Luminus Basicfix🤞🏻😋

Sebiet ga ik nog spijt krijgen dat ik een warmtepomp geplaatst heb.

Gisteren kwam de lage aardgasprijs op televisie. Ik wil daarom in deze periode switchen van leverancier. Welke contacteer ik het beste? Ik wens enkel een vast contract bij de nieuwe.

Dat wordt met een beetje geluk begin maart opnieuw vastklikken van Luminus Basicfix🤞🏻😋

Waarom volgt de stroomprijs eigenlijk niet?

Die is nog ver van het niveau van voor de oorlog. En toen het begon te stijgen zat iedereen het maar te steken op de hoge gasprijs die verantwoordelijk was.

Gisteren kwam de lage aardgasprijs op televisie. Ik wil daarom in deze periode switchen van leverancier. Welke contacteer ik het beste? Ik wens enkel een vast contract bij de nieuwe.
Wie je best contacteert hangt af van je wensen. Luminus is bv niet de goedkoopste, maar wel de enige die een vast contract heeft van 2 jaar, terwijl de rest max 1 jaar heeft. Sowieso wachten tot volgende week vrijdag omdat de vaste tarieven maar 1x per maand worden aangepast (lees: de tarieven zullen waarschijnlijk opnieuw iets zakken komende vrijdag).

Wie je best contacteert hangt af van je wensen. Luminus is bv niet de goedkoopste, maar wel de enige die een vast contract heeft van 2 jaar, terwijl de rest max 1 jaar heeft. Sowieso wachten tot volgende week vrijdag omdat de vaste tarieven maar 1x per maand worden aangepast (lees: de tarieven zullen waarschijnlijk opnieuw iets zakken komende vrijdag).
Bedankt. Ik zoek de goedkoopste voor klein kantoor (aardgas) was er geen site waar je dat kon nakijken?

Bedankt. Ik zoek de goedkoopste voor klein kantoor (aardgas) was er geen site waar je dat kon nakijken?
Goedkoopst en vast gaat niet samen. Je geeft iets meer uit voor zekerheid. Luminus is als vast met basicfix ook iets duurder dan de concurrentie, maar dan wel voor 2j vast. Ook dat is een prijs voor gemoedsrust. Via de vreg website kan je de v-test doen.

Waarom volgt de stroomprijs eigenlijk niet?

Die is nog ver van het niveau van voor de oorlog. En toen het begon te stijgen zat iedereen het maar te steken op de hoge gasprijs die verantwoordelijk was.

Terechte vraag, ik zou het ook niet direct weten... Werkt de elektriciteitsprijs nog altijd met dat model volgens de "marginale duurste kost"?

Terechte vraag, ik zou het ook niet direct weten... Werkt de elektriciteitsprijs nog altijd met dat model volgens de "marginale duurste kost"?

Blijkbaar maakt het toch niet uit. Als de kWh prijs te goedkoop is gaan we extra belastingen moeten betalen, dus linksom of rechtsom gaat elektriciteit duur blijven. Dan heb ik liever een dure kWh prijs, zodoende je er zelf wat invloed kan op uitoefenen door minder te verbruiken of zonne-energie.
De regering heeft namelijk een minimumprijs afgesproken voor het openhouden van de kerncentrales. Maw, ze steken de broek nogmaals af voor de Fransen.

Blijkbaar maakt het toch niet uit. Als de kWh prijs te goedkoop is gaan we extra belastingen moeten betalen, dus linksom of rechtsom gaat elektriciteit duur blijven. Dan heb ik liever een dure kWh prijs, zodoende je er zelf wat invloed kan op uitoefenen door minder te verbruiken of zonne-energie.
De regering heeft namelijk een minimumprijs afgesproken voor het openhouden van de kerncentrales. Maw, ze steken de broek nogmaals af voor de Fransen.
Voor de geïnteresseerden, dit dus: https://www.hln.be/economie/analyse...taler-bijna-1-5-miljard-euro-kosten~a8ec2316/
De deal die onze regering met de Franse energiereus Engie heeft afgesloten om de kernreactoren Doel 4 en Tihange 3 langer open te houden, kan de overheid 1,5 miljard euro kosten. Dat blijkt uit een analyse van HLN. Meer zelfs: hoe lager de stroomprijs de komende jaren zakt, hoe hoger dat bedrag zal oplopen.

Ik zit met mijn "goedkope" vaste prijs van 15 cent per kwh aan 150 euro per mWh.. da's bijna het dubbele van hun afgesproken prijs. Surely there is room to improve.

Ik ga er vanuit dat men wel de marktprijs neemt als referentieprijs. En niet uw expliciete vaste prijs :p.

Mja, is nu ook niet een rare consequentie als je eerst loopt te toeteren dat je ze niet nodig hebt. En dat je als zij vragende partij zijn hen niet ontmoet om een regeling uit te schrijven. Ik ga er ook vanuit dat met OVLD in de regering een in beslagname wegens kritische infrastructuur ook niet zeer snel erdoor gaat komen waardoor je uitkomt bij een onderhandelde oplossing.

En als 1 partij dan de madam non wil uithangen of anders gezegd geen vragende partij is behalve met een grote zak geld of garanties, dan ga je nu eenmaal uw broek moeten afsteken.
Het is ook niet alsof we even kunnen zeggen van hier is 3 miljard voor de investeringen in onze kerncentrales, reviseer die met dat geld even voor de volgende 20 jaar voor energiezekerheid. En voor de rest maken we geen prijsafspraken meer.

Mja, is nu ook niet een rare consequentie als je eerst loopt te toeteren dat je ze niet nodig hebt. En dat je als zij vragende partij zijn hen niet ontmoet om een regeling uit te schrijven. Ik ga er ook vanuit dat met OVLD in de regering een in beslagname wegens kritische infrastructuur ook niet zeer snel erdoor gaat komen waardoor je uitkomt bij een onderhandelde oplossing.

En als 1 partij dan de madam non wil uithangen of anders gezegd geen vragende partij is behalve met een grote zak geld of garanties, dan ga je nu eenmaal uw broek moeten afsteken.
Het is ook niet alsof we even kunnen zeggen van hier is 3 miljard voor de investeringen in onze kerncentrales, reviseer die met dat geld even voor de volgende 20 jaar voor energiezekerheid. En voor de rest maken we geen prijsafspraken meer.

Zeg ik ook niet. Het probleem begint al met dat onze energievoorziening in handen is in een bedrijf uit een ander land. Ik geef Engie heus geen ongelijk, de fout ligt volledig in ons kamp. Wij laten met zijn allen toe dat België in de vernieling wordt gereden.

sluit een nieuw vast gascontract af bij uw leverancier

Even hier op inpikken (leek me beter hier dan in het beurs-topic): lijkt me nog te vroeg denk ik, als ik snel eens op VREG kijk betaal je ongeveer 50% hoger energietarief voor vaste contracten dus die prijzen precies nog relatief veel onzekerheid in... Is een variabel contract dan voorlopig niet interessanter om nu meteen te profiteren van de dalende gasprijzen?

Even hier op inpikken (leek me beter hier dan in het beurs-topic): lijkt me nog te vroeg denk ik, als ik snel eens op VREG kijk betaal je ongeveer 50% hoger energietarief voor vaste contracten dus die prijzen precies nog relatief veel onzekerheid in... Is een variabel contract dan voorlopig niet interessanter om nu meteen te profiteren van de dalende gasprijzen?
De originele vraag was: hoe kan ik profiteren van lage prijzen en inspelen op eventuele prijsstijging?
-> neem een vast contract.
SCENARIO 1: gasprijzen blijven zakken. Neem meteen een nieuw vast contract aan de lagere prijzen (gek genoeg kan dit perfect in België)
SCENARIO 2: gasprijzen stijgen opnieuw. Proficiat, je hebt uzelf voordeel gedaan

Ja, met variabele prijzen zit je beter nu. Maar geen garanties voor de komende maanden. En de expliciete vraag was; hoe kan ik inspelen op eventuele prijsstijging. Dat doe je dus niet door in variabel contract te blijven zitten.

Wat je kiest maakt nu niet veel meer uit. Het grote gasverbruik ligt weeral achter ons en nu is een contract gerommel in de marge.

Ja, met variabele prijzen zit je beter nu. Maar geen garanties voor de komende maanden. En de expliciete vraag was; hoe kan ik inspelen op eventuele prijsstijging. Dat doe je dus niet door in variabel contract te blijven zitten.

Probleem blijft echter dat op het moment van intekening het vast contract beduidend hoger is dan het variabel. Volgens de berekening die @Noctilucus deed, moet de prijs in de toekomst dus al minstens 50% stijgen vooraleer je met je vast contract op dat moment voordeel doet. Dat wil ook zeggen dat je het risico hebt dat je al enkele maanden teveel betaalde en dat in de rest van de contractperiode moet ophalen. Bovendien geldt je vaste prijs ook maar voor de periode van je contract (tegenwoordig wellicht maar 1 jaar), waarna je terug op af bent en de oefening weer mag maken. En als je ze niet maakt, of er niet aan denkt, riskeer je nog meer de pineut te zijn (voorbeeld).

Een vast contract is dus eigenlijk evenveel een gok als een variabel. Er is niemand die de toekomstige prijzen kan voorspellen. De TTF piekte bvb op €250 in augustus 2022. Als je dan ging voorspellen dat die 18 maand later 90% gezakt zou zijn, niemand zou je geloofd hebben. Met een vast contract moet je echter veel meer dan bij een variabel contract de huidige marktprijzen in de gaten houden omdat je anders riskeert van gewoon veel te veel te betalen als de prijzen niet significant de hoogte in gaan.

Geef mij dus maar een variabel contract.

Terug
Bovenaan