Energieleveranciers

Ik vergelijk niet meer.
Vroeger jaarlijks op zelfde datum veranderen, maar nu....

Engie direct:
Onlangs met mijn variabel contract een voorstel gekregen om van 100 euro naar 75 euro per maand te gaan (gas & electriciteit samen !! ).

Voor die peanuts, ga ik niet meer overstappen en doen. Wat ga ik nog winnen, enkele eurocenten?
Als ik mijn input gebruik om Engie Direct met bvb EcoPower te vergelijken, schaaft dat er op 666 euro (the number of the beast!) nog eens een 200 euro af. Dusja, eurocenten zekers?

Als ik mijn input gebruik om Engie Direct met bvb EcoPower te vergelijken, schaaft dat er op 666 euro (the number of the beast!) nog eens een 200 euro af. Dusja, eurocenten zekers?
In uw geval kan dat natuurlijk,
elk geval is anders.

maar mijn geschat bedrag zal dus 12 maand X 75 euro, dus rond de 900 euro per jaar liggen.
no way dat daar 200 of laat staat 666 euro verschil op gaat zitten dan bij ecopower.

Het klopt dat je je "verzekert" tegen plotse stijgingen, maar ik vind het sop de kolen niet waard. Ik heb sinds 2006 quasi alleen maar variabele contracten gehad en heb daarmee veel meer uitgespaard dan de hit die ik neem door 1 of 2 jaar vast te zitten in geval van stijging. Dus als je het op een korte termijn bekijkt kan je inderdaad ervoor zorgen dat je niet plots een surplus gaat betalen indien de prijzen de lucht inschieten, maar over een lange termijn bekeken lijkt het de verliezende strategie.

Voor mij is het kalf nu verdronken voor deze winter en ik blijf bij mijn vast contract, maar als de situatie relatief stabiel blijft richting september ga ik dan toch weer naar variabel overschakelen.
Je haalt 2006 aan, maar dat is nu niet meer relevant om van de ‘verliezende strategie’ te spreken hè. Ik ben 40j en heb al heel mijn leven een variabel contract, tot het moment dat Rusland enkele maanden in Oekraïne is binnengevallen en de prijzen zo snel en hoog omhoog gingen. Ik vind dat er een groot verschil is tussen lange termijn variabel / vast vergelijken voor of na 2022. Ervoor heb je 100% gelijk dat variabel op lange termijn goedkoper was. Erna lijkt het de laatste maanden alweer in het voordeel van variabel, maar ik ben er nu minder zeker van dan ooit of er in de komende (winter)maanden (dus allicht najaar) niets gaat gebeuren waardoor de prijzen weer de lucht inschieten. Toekomst zal het uitwijzen en intussen zit ik klaar om op 1 maart iets na middernacht voor de 4de keer in 6 maanden over te schakelen naar een goedkopere basicfix voor 2j vast ☺️

Je haalt 2006 aan, maar dat is nu niet meer relevant om van de ‘verliezende strategie’ te spreken hè. Ik ben 40j en heb al heel mijn leven een variabel contract, tot het moment dat Rusland enkele maanden in Oekraïne is binnengevallen en de prijzen zo snel en hoog omhoog gingen. Ik vind dat er een groot verschil is tussen lange termijn variabel / vast vergelijken voor of na 2022.

Ik ben het daar niet echt mee eens. Het punt van zaken op lange termijn te bekijken is nu net dat de uitschieters uitgevlakt worden.
Ja, in 2022 is er iets gebeurd. Maar laat ons wel wezen: al tientallen jaren is er sprake van potentiële conflicten die allerhande impacten kunnen genereren. Is de kans groter dan vroeger dat dit nog gaat gebeuren? Waarom? En gaat dat op een periode van 2 jaar (maximum termijn vast contract) de winst van 15 of meer jaar variabele contracten compleet uitwissen?

Eigenlijk geloof ik het niet.

Trouwens, zelfs met mijn variabel contract van 2022-2023 vond ik de gestegen kosten best wel meevallen.

Toekomst zal het uitwijzen en intussen zit ik klaar om op 1 maart iets na middernacht voor de 4de keer in 6 maanden over te schakelen naar een goedkopere basicfix voor 2j vast ☺️

Ik ook hoor, ik zit nu met het vaste contract en daar ga ik deze winter mee door, dus ik kan evengoed bij klikken. Maar als het verschil in augustus/september nog van deze aard is ga ik dan wel terug de switch naar variabel maken.

Ik ben het daar niet echt mee eens. Het punt van zaken op lange termijn te bekijken is nu net dat de uitschieters uitgevlakt worden.
Ja, in 2022 is er iets gebeurd. Maar laat ons wel wezen: al tientallen jaren is er sprake van potentiële conflicten die allerhande impacten kunnen genereren. Is de kans groter dan vroeger dat dit nog gaat gebeuren? Waarom? En gaat dat op een periode van 2 jaar (maximum termijn vast contract) de winst van 15 of meer jaar variabele contracten compleet uitwissen?

Eigenlijk geloof ik het niet.

Trouwens, zelfs met mijn variabel contract van 2022-2023 vond ik de gestegen kosten best wel meevallen.

Ik ook hoor, ik zit nu met het vaste contract en daar ga ik deze winter mee door, dus ik kan evengoed bij klikken. Maar als het verschil in augustus/september nog van deze aard is ga ik dan wel terug de switch naar variabel maken.
De kans is nu wel groter denk ik. Dichtzetten van aanvoer gas, sabotage pijpleiding, aanvallen op schepen, ik heb zoveel zaken nog nooit geweten vroeger.

Maar tis inderdaad iets wat niemand kan voorspellen…

"Wij kunnen je bevestigen dat je contract bij Ecopower gestart is op 19 januari 2024. De meterstanden voor deze wissel hebben we op 24 januari 2024 doorgestuurd naar beide leveranciers.
Voor verdere vragen verwijzen we door naar Luminus. "

LUMINUS :angry:
Luminus:

"Ik geef je dossier in verband met de leverancierswissel door aan onze experten. Je dient zelf geen verdere actie te ondernemen. Indien ik nog extra informatie nodig heb, wordt je gecontacteerd. Door dubbele vragen te vermijden, help je ons om extra vertraging te beperken en kunnen we je nog sneller verder helpen.

Ik bedank je voor je geduld en vertrouwen in Luminus."

HEEL BENIEUWD NU

Ik heb zelf al jaren een terugdraaiende teller en wil dat zo lang mogelijk zo houden, vandaar nog geen kennis over de digitale.

Bij mijn ma komen ze deze week een digitale teller plaatsen, maar ze zegt dat je blijkbaar nog kan kiezen uit enkel dag of dag en nachttarief.

Ze heeft zonnepanelen gelegd met ongeveer 5000kwh opbrengst (haar verbruik is nu ongeveer gelijk aan de opbrengst van de panelen maar das natuurlijk met een terugdraaiende teller). Geen batterij.

Kiest ze dan best voor enkel tarief of dag en nachttarief?

Of heb je meer gegevens nodig?

Iemand advies?

Ik heb zelf al jaren een terugdraaiende teller en wil dat zo lang mogelijk zo houden, vandaar nog geen kennis over de digitale.

Bij mijn ma komen ze deze week een digitale teller plaatsen, maar ze zegt dat je blijkbaar nog kan kiezen uit enkel dag of dag en nachttarief.

Ze heeft zonnepanelen gelegd met ongeveer 5000kwh opbrengst (haar verbruik is nu ongeveer gelijk aan de opbrengst van de panelen maar das natuurlijk met een terugdraaiende teller). Geen batterij.

Kiest ze dan best voor enkel tarief of dag en nachttarief?

Of heb je meer gegevens nodig?

Iemand advies?
Dat hangt af van haar verbruikers profiel.
Als ze 2/3e van haar afname tijdens de nacht gebeurd, zal ze beter zijn met nachttarief. Is 2/3e van haar afname tijdens de dag, dan is ze beter met enkelvoudigtarief.
Je gaat het eens moeten uitrekenen voor haar.

Je kan na een jaar (technisch moet je zolang niet wachten) overschakelen als je de cijfers hebt. Dat kost dan 17€ dacht ik. Is een softwareinstelling die ze vanop afstand kunnen activeren (en je bent niet gebonden daaraan naar de toekomst, dus je kan terug omschakelen).
Je kan dit nu al uitrekenen. Als ze nu een dag/nacht teller heeft, dan is 2/7 van de PV opbrengst op nachttarief gebeurd en 5/7 op dag tarief.

Ah kon ge dat werkelijk kiezen? Hier hebben ze gewoon een tweevoudige meter gehangen :unsure:

Hier ook. Ik volg dat allemaal sowieso op dag/nacht is interessanter voor ons, maar we hebben de keuze niet gehad.

Hoewel ik overweeg om naar dagtarief over te stappen omdat we dan gewoon niet moeten kijken wanneer we de apparaten opzetten (na de optimalisatie die we doen door zo veel mogelijk eigen productie te gebruiken).
Deze maand heeft mijn vrouw uit verstrooidheid eens op een donkere dag alles geprogrammeerd om te starten toen het nachttarief inging. En ik had de boiler ook opgezet. Resultaat: 5.8 kW piek getrokken om 11 uur 's avonds. Wasmachine, droogkast, afwasmachine en boiler...

Ons verbruik is 50/50, maar bij ecopower heb je maar 1 tarief. Het maakt dus niets uit.
Maar we hadden reeds de gewoonte van de was bvb 's avonds of op zonnige dagen danwel het weekend te doen.

Terug
Bovenaan