Energieleveranciers

FYI, prijzen in mijn Luminus klantenzone voor BasicFlex:

GAS
1708518195888.png

ELEKTRICITEIT
1708518231195.png

En de prijzen die ik heb bijgehouden de laatste maanden:
1708519345835.png

Laatst bewerkt:
SCENARIO 2: gasprijzen stijgen opnieuw. Proficiat, je hebt uzelf voordeel gedaan
Je doet enkel voordeel met een vaste prijs als de variabele significant en lang genoeg stijgt boven die vaste prijs (om dus ook de periode vóór de "prijsinversie" terug goed te maken).
Het is ook niet omdat de gasprijzen op de markt verdubbelen dat de variabele consumentenprijs verdubbelt.

De originele vraag was: hoe kan ik profiteren van lage prijzen en inspelen op eventuele prijsstijging?
-> neem een vast contract.
SCENARIO 1: gasprijzen blijven zakken. Neem meteen een nieuw vast contract aan de lagere prijzen (gek genoeg kan dit perfect in België)
SCENARIO 2: gasprijzen stijgen opnieuw. Proficiat, je hebt uzelf voordeel gedaan

Ja, met variabele prijzen zit je beter nu. Maar geen garanties voor de komende maanden. En de expliciete vraag was; hoe kan ik inspelen op eventuele prijsstijging. Dat doe je dus niet door in variabel contract te blijven zitten.
Dit begrijp ik totaal niet. Blijf toch gewoon variabel zitten i.p.v. vast, en ga enkel naar vast indien er in die maand plots een grote stijging plaats heeft gevonden. De gasprijzen worden normaal gezien bepaald adhv ICE Dutch TTF (https://m.nl.investing.com/commodities/ice-dutch-ttf-gas-c1-futures-advanced-chart). De eerste dag van de maand maart zullen de vaste tarieven geupdated worden. Stel dat ICE Dutch TTF op 2 februari op 23€/MWh staat, en op 28 februari stijgt tot 68€/MWh en vast staat bv. in februari aan 7,2€cent/kWh, dan stap je voor 1 maart over naar vast omdat je weet dat vast stukken duurder wordt in maart, en je nu vast kunt krijgen aan een tarief ongeveer gelijk aan variabel. Blijven de ICE Dutch prijzen laag op 28 februari, hou je gewoon variabel aan omdat vast voor maart dan ook niet (veel) duurder zal worden dan vast in februari… De spread tussen variabel en vast is momenteel gewoonweg veel te groot om zonder enige extreme stijging naar vast te gaan.

De originele vraag was: hoe kan ik profiteren van lage prijzen en inspelen op eventuele prijsstijging?
-> neem een vast contract.
SCENARIO 1: gasprijzen blijven zakken. Neem meteen een nieuw vast contract aan de lagere prijzen (gek genoeg kan dit perfect in België)

Ja, met variabele prijzen zit je beter nu. Maar geen garanties voor de komende maanden. En de expliciete vraag was; hoe kan ik inspelen op eventuele prijsstijging. Dat doe je dus niet door in variabel contract te blijven zitten.

Ik heb waarschijnlijk niet goed uitgelegd wat ik bedoelde: ik heb de indruk dat de vaste gascontracten voor eindconsumenten niet echt gedaald zijn in prijs, dat de leveranciers die prijzen niet echt hebben laten zakken omdat de huidige gasprijzen (mogelijks tijdelijk) laag staan.
Toch niet als ik kijk naar de premium die nu gevraagd wordt voor een vast contract - dat natuurlijk ook alle onzekerheid voor de winter van eind 2024 moet afdekken voor de leverancier.

Maar inderdaad, als/wanneer de vaste contracten serieus zouden gedaald zijn in prijs, kan je je indekken tegen eventuele prijsstijging door dan "vast te klikken". Daar ben ik 100% mee met je redenering :)

Ik heb waarschijnlijk niet goed uitgelegd wat ik bedoelde: ik heb de indruk dat de vaste gascontracten voor eindconsumenten niet echt gedaald zijn in prijs, dat de leveranciers die prijzen niet echt hebben laten zakken omdat de huidige gasprijzen (mogelijks tijdelijk) laag staan.
Toch niet als ik kijk naar de premium die nu gevraagd wordt voor een vast contract - dat natuurlijk ook alle onzekerheid voor de winter van eind 2024 moet afdekken voor de leverancier.

Maar inderdaad, als/wanneer de vaste contracten serieus zouden gedaald zijn in prijs, kan je je indekken tegen eventuele prijsstijging door dan "vast te klikken". Daar ben ik 100% mee met je redenering :)
Ik ga gewoon tegen mei/juni naar vast omdat vanaf dan tot september bijna geen gasverbruik is, en een iets hogere prijs per kWh dan niet zoveel uitmaakt. Telkens als de prijs van vast dan daalt update ik. Tegen oktober/november herevalueer ik, omdat dan de periode van groot verbruik eraan komt.

De piek van verbruik LNG gas wordt volgend jaar verwacht. Daarna zou het gasverbruik alleen maar afnemen.
Denk niet dat we ooit nog zulke prijzen krijgen als 1,5-2 jaar geleden. Maar zeg natuurlijk nooit nooit. Ik had ook nog steeds een vast contract, maar mijn verbruik is ook niet gigantisch.
Ik kijk in September wel weer wat ik doe (zak wel maandelijks mee als dat kan).

De piek van verbruik LNG gas wordt volgend jaar verwacht. Daarna zou het gasverbruik alleen maar afnemen.
Denk niet dat we ooit nog zulke prijzen krijgen als 1,5-2 jaar geleden. Maar zeg natuurlijk nooit nooit. Ik had ook nog steeds een vast contract, maar mijn verbruik is ook niet gigantisch.
Ik kijk in September wel weer wat ik doe (zak wel maandelijks mee als dat kan).
Daar waar Luminus BasicFix gas nu 6,42€cent/kWh bedraagt, betaal ik voor BasicFlex ruw geschat ongeveer 4€cent/kWh, en dit nu de grootste gebruiken van het jaar zijn. Kan nog tot 29/02 overschakelen naar vast, maar de prijzen zijn nog dalende. Zal eind maart nog eens kijken.

Daar waar Luminus BasicFix gas nu 6,42€cent/kWh bedraagt, betaal ik voor BasicFlex ruw geschat ongeveer 4€cent/kWh, en dit nu de grootste gebruiken van het jaar zijn. Kan nog tot 29/02 overschakelen naar vast, maar de prijzen zijn nog dalende. Zal eind maart nog eens kijken.

Als je al variabel hebt is dat de beste manier ja. Je zal sowieso voor September/oktober niet moeten wisselen of vast meot drastisch dalen.

Als ik nu een nieuw variabel contract moet aangaan is het stookseizoen sowieso voorbij. Ik zit momenteel aan 4300kWh van Juni tot en met vandaag. Ik overleef die 100 euro die ik teveel betaald heb op die periode wel (mede dankzij de zachte winter natuurlijk). Ik kan best ergens in September evalueren wat ik voor de hele komende winter ga doen.

Voor elektriciteit ben ik al weg van vast, dat was te duur om de EV te laden.

Het blijft een eeuwige discussie. Maar diegenen die zweren bij variabel en wel zullen overschakelen naar vast indien nodig. Bij de vorige grote stijging hebben de meeste leveranciers hun vaste contracten op een paar dagen gewoon van de markt gehaald, wat perfect legaal is. Als je bij een eventuele stijging dan nog wil overschakelen is het te laat. Diegenen die zeggen dat de kans klein is dat we terug naar die torenhoge prijzen gaan van 2022 baseren deze uitlating puur op gevoel maar niet op feiten. De wereldvrede is momenteel bijzonder volatiel. De kans is nog nooit zo reeel geweest dat er nog onverwachte zaken kunnen gebeuren die zich niet meer beperken tot Oekraïne of Gaza. Als er morgen een nieuw land wordt binnengevallen of een serieuze sabotage van leidingen of aanval op schepen met LNG of … plaats zou vinden kan de prijs zomaar x5 gaan tegenover nu. Ik ben misschien een bangschijter, maar ik ben in zo een geval toch blij met mijn vast contract dat me ongeveer €200 op jaarbasis voor gas en elektriciteit extra kost tegenover variabel. Ik heb enorm gezweet bij de giga stijging in 2022 waarbij een m3 gas op zijn piek rond de €4 kostte. Ik betaal nu vast alle kosten inclusief €0,93 / m3. Dat is inderdaad wat duurder dan variabel, maar de gemoedsrust dat ik gedurende 2j niet meer hoef te betalen (en intussen misschien zelfs minder) is me de €200 op jaarbasis meer dan waard…

Vond 0,93 euro/m3 veel, maar het klopt.
Ik zit rond de 1 euro/m3 all in met optifix (gerekend op 7500kWh). Gelukkig kom ik er met 700-800m3 op een jaar :).

Het blijft een eeuwige discussie. Maar diegenen die zweren bij variabel en wel zullen overschakelen naar vast indien nodig. Bij de vorige grote stijging hebben de meeste leveranciers hun vaste contracten op een paar dagen gewoon van de markt gehaald, wat perfect legaal is. Als je bij een eventuele stijging dan nog wil overschakelen is het te laat. Diegenen die zeggen dat de kans klein is dat we terug naar die torenhoge prijzen gaan van 2022 baseren deze uitlating puur op gevoel maar niet op feiten. De wereldvrede is momenteel bijzonder volatiel. De kans is nog nooit zo reeel geweest dat er nog onverwachte zaken kunnen gebeuren die zich niet meer beperken tot Oekraïne of Gaza. Als er morgen een nieuw land wordt binnengevallen of een serieuze sabotage van leidingen of aanval op schepen met LNG of … plaats zou vinden kan de prijs zomaar x5 gaan tegenover nu. Ik ben misschien een bangschijter, maar ik ben in zo een geval toch blij met mijn vast contract dat me ongeveer €200 op jaarbasis voor gas en elektriciteit extra kost tegenover variabel. Ik heb enorm gezweet bij de giga stijging in 2022 waarbij een m3 gas op zijn piek rond de €4 kostte. Ik betaal nu vast alle kosten inclusief €0,93 / m3. Dat is inderdaad wat duurder dan variabel, maar de gemoedsrust dat ik gedurende 2j niet meer hoef te betalen (en intussen misschien zelfs minder) is me de €200 op jaarbasis meer dan waard…

Het klopt dat je je "verzekert" tegen plotse stijgingen, maar ik vind het sop de kolen niet waard. Ik heb sinds 2006 quasi alleen maar variabele contracten gehad en heb daarmee veel meer uitgespaard dan de hit die ik neem door 1 of 2 jaar vast te zitten in geval van stijging. Dus als je het op een korte termijn bekijkt kan je inderdaad ervoor zorgen dat je niet plots een surplus gaat betalen indien de prijzen de lucht inschieten, maar over een lange termijn bekeken lijkt het de verliezende strategie.

Voor mij is het kalf nu verdronken voor deze winter en ik blijf bij mijn vast contract, maar als de situatie relatief stabiel blijft richting september ga ik dan toch weer naar variabel overschakelen.

Zit momenteel op variabel contract. Zou graag overstappen naar dynamisch, iemand die weet of dit mogelijk is met een excl. nacht meter?

Ik verander ook regelmatig (bij Luminus) wanneer het mij goed uitkomt. Nu ben ik 3 keer veranderd op minder dan 1 jaar tijd.

Juni 2023: Gas - 7,60c/KwH (Optifix)
Januari 2024: Gas - 6,93c/KwH (Basicfix)
Februari 2024: Gas - 6,42c/KwH (Basicfix)

De prijzen evolueren toch naar beneden (-15,5% voor mezelf), maar weliswaar niet zo snel als met een variabel contract.

Laatst bewerkt:
Ik verander ook regelmatig (bij Luminus) wanneer het mij goed uitkomt. Nu ben ik 3 keer veranderd op minder dan 1 jaar tijd.

Juni 2023: Gas - 7,60c/KwH (Optifix)
Januari 2024: Gas - 6,93c/KwH (Basicfix)
Februari 2024: Gas - 6,42c/KwH (Basicfix)

De prijzen evolueren toch naar beneden (-15,5% voor mezelf), maar weliswaar niet zo snel als met een variabel contract.
Ik doe hetzelfde :coolbrows:

Net weer telefoon van Engie, of ik hun voorstel bekeken had. Ik zeg meteen dat mijn huidige BasicFlex bij Luminus goedkoper is, ze viel net niet van haar stoel toen ik zei wat de vaste vergoeding is, ze counterde die meteen ook met de ComfyFlex vste vergoeding, ik heb haar vriendelijk doorverwezen naar de tarieffiches op de Luminus site.

Oh boy. Antwoord van Ecopower:

"We hebben de overschakeling nagekeken in de databank van FLuvius en Ecopower staat sinds 19/1/2024 geregistreerd als leverancier"

LUMINUS :angry:
"Ik heb eventjes de berichtgeving nagekeken van de netbeheerder. Helaas is er bij ons geen stopzetting gemeld. Wij kunnen enkel een automatische stopzetting in orde brengen als er een officieel bericht van de netbeheerder is.
Mogelijk gaat u even bij uw nieuwe leverancier moeten controleren of hun bericht bij de netbeheerder is aangekomen. Zoniet dienen zij de stopzetting opnieuw aan te melden.
Mocht het bericht toch goed zijn ontvangen door de netbeheerder dan zal u daar moeten controleren of het bericht is doorgezonden naar Luminus.
Mochten wij nog steeds niets ontvangen hebben, kan u best een overnameformulier invullen en ons dat doorsturen met de juiste meterstanden op datum van de overname.
U mag dit versturen naar [email protected] Onze diensten zullen dan het nodige doen om de stopzetting zo spoedig mogelijk te verwerken."

FLUVIUS :angry:

"Ik heb eventjes de berichtgeving nagekeken van de netbeheerder. Helaas is er bij ons geen stopzetting gemeld. Wij kunnen enkel een automatische stopzetting in orde brengen als er een officieel bericht van de netbeheerder is.
Mogelijk gaat u even bij uw nieuwe leverancier moeten controleren of hun bericht bij de netbeheerder is aangekomen. Zoniet dienen zij de stopzetting opnieuw aan te melden.
Mocht het bericht toch goed zijn ontvangen door de netbeheerder dan zal u daar moeten controleren of het bericht is doorgezonden naar Luminus.
Mochten wij nog steeds niets ontvangen hebben, kan u best een overnameformulier invullen en ons dat doorsturen met de juiste meterstanden op datum van de overname.
U mag dit versturen naar [email protected] Onze diensten zullen dan het nodige doen om de stopzetting zo spoedig mogelijk te verwerken."

FLUVIUS :angry:
"Wij kunnen je bevestigen dat je contract bij Ecopower gestart is op 19 januari 2024. De meterstanden voor deze wissel hebben we op 24 januari 2024 doorgestuurd naar beide leveranciers.
Voor verdere vragen verwijzen we door naar Luminus. "

LUMINUS :angry:

Ik vergelijk niet meer.
Vroeger jaarlijks op zelfde datum veranderen, maar nu....

Engie direct:
Onlangs met mijn variabel contract een voorstel gekregen om van 100 euro naar 75 euro per maand te gaan (gas & electriciteit samen !! ).

Voor die peanuts, ga ik niet meer overstappen en doen. Wat ga ik nog winnen, enkele eurocenten?

Terug
Bovenaan