Energieleveranciers

Ecopower in januari was 12,54 cent / kWh (injectie 7,5 cent/kWh). Deze tarieven zijn semi-vast (injectie is zelfs vast) totdat Ecopower beslist om ze aan te passen aan marktomstandigheden.
BasicFlex (enkelvoudig tarief) in januari was 11,38 cent / kWh. Met een vaste vergoeding van 21,70 alsook een magere injectievergoeding van 3,42 cent/kWh. Ze gaan denk ik die laatste nooit meer de torenhoge waarden laten aannemen van 30-35 cent zoals vorige jaren af en toe gebeurde.

Ik weet alvast waarom ik ben overgeschakeld.

Hier ook, met 2000kWh afname per jaar heb ik de vaste kost er al uit. En met nog eens 1800-2000kWh injectie doe ik mijn 'voordeel'. Uiteindelijk is dat ook niet veel, maar goedkoper dan basicflex. De winst ligt hier met zonnestroom in de auto te pompen.

Mja, met de dure prijzen in het verleden was ik blij niet bij ecopower te zitten. De injectietarieven van hun waren toen om mee te lachen in vergelijking met de andere leveranciers. Nu zitten ze inderdaad bij de top qua injectie.

Mja, met de dure prijzen in het verleden was ik blij niet bij ecopower te zitten. De injectietarieven van hun waren toen om mee te lachen in vergelijking met de andere leveranciers. Nu zitten ze inderdaad bij de top qua injectie.
De afnameprijzen waren toch ook relatief laag in die dure periode (ze hadden toen nog een fixed vast tarief als ik me niet vergis)?
Dat de injectie minder opbrengt is doorgaans minder erg als de afnameprijs in dezelfde range zit (dus met een delta van wat is het, 20-25 cent, doorgaans zeker)?

Na het heel kort hoge injectieprijs piekje (1 of 2 maanden was dat) zijn de injectieprijzen gekelderd. En Ecopower hield tot eind december 2023 11 cent aan, wat je al een hele tijd nergens meer vond... Dus ik denk dat je de werkelijke prijzen en periodes toch nog eens moet bekijken en naast elkaar leggen...

Ecopower in januari was 12,54 cent / kWh (injectie 7,5 cent/kWh). Deze tarieven zijn semi-vast (injectie is zelfs vast) totdat Ecopower beslist om ze aan te passen aan marktomstandigheden.
BasicFlex (enkelvoudig tarief) in januari was 11,38 cent / kWh. Met een vaste vergoeding van 21,70 alsook een magere injectievergoeding van 3,42 cent/kWh. Ze gaan denk ik die laatste nooit meer de torenhoge waarden laten aannemen van 30-35 cent zoals vorige jaren af en toe gebeurde.

Ik weet alvast waarom ik ben overgeschakeld.
Ik meen mij te herinneren dat Ecopower zijn vaste component naar 0,17 euro ging verlagen vanaf 2024 maar op hun fiche staat nog de 0,20 euro. Dus de prijs zou nog wat lager moeten zijn. Of mis ik iets?

Ik meen mij te herinneren dat Ecopower zijn vaste component naar 0,17 euro ging verlagen vanaf 2024 maar op hun fiche staat nog de 0,20 euro. Dus de prijs zou nog wat lager moeten zijn. Of mis ik iets?
De kWh prijs van 0,1254euro/kWh is correct, maar op het tariefkaart staat inderdaad nog 0.20euro voor de vaste component en dat is inderdaad misleidend.
Als ik de formule uitreken waarbij het vaste deel 0.2euro/kWh is zoals vroeger, dan kom ik op 0,1404euro/kWh.

Lijkt me een schoonheidsfoutje op hun tarieffiche dan.

Ik wacht in volle spanning op mijn eerste maandafrekening bij Ecopower :) om het allemaal na te kijken :).

De kWh prijs van 0,1254euro/kWh is correct, maar op het tariefkaart staat inderdaad nog 0.20euro voor de vaste component en dat is inderdaad misleidend.
Als ik de formule uitreken waarbij het vaste deel 0.2euro/kWh is zoals vroeger, dan kom ik op 0,1404euro/kWh.
Kwestie van hun template nog aan te passen dan. Bedankt om het na te rekenen 🙂

Met al die Ecopowers hier, wat is het volledige tarief (dus incl nettarieven, etc) dat je in bv Homewizard zet om een iets of wat correct beeld te hebben van je kost?

Met al die Ecopowers hier, wat is het volledige tarief (dus incl nettarieven, etc) dat je in bv Homewizard zet om een iets of wat correct beeld te hebben van je kost?
Lastig te zeggen, want het piektarief is onderdeel van uw netkost. Als die hoger wordt, stijgt ook de all-in kWh prijs. En netkosten zijn per regio anders.
Op mijn laatste Engie afrekening zat ik aan 0.285euro/kWh, maar dat was wel met 2.9kW piek. Het Ecopower tarief van deze maand is nu iets lager als het gemiddelde dat ik bij Engie had. Denk zo'n 2cent goedkoper.
Ik denk dat je er mag van uit gaan dat je ongeveer rond 0.30euro/kWh zit.

Of je kunt een Vtest doen met uw gegevens en dan ruwe elektriciteitsprijs er af trekken en het overige bedrag delen door uw afname. Dan weet je hoeveel je per kWh aan BTW, accijns, netkosten, ... betaalt. Tel daar uw naakte energieprijs voor januari bij en je hebt ook een richtlijn.

Ik geef gewoon na mijn maandelijkse afrekening de tarief in van die vorige maand en laat die dus ook tellen voor de huidige maand.
Dan is in theorie de historie juist, en de huidige maand een projectie op basis van vorige maand.

Op iedere maandafrekening staat normaal de all-in kost, dus is het getalletje invullen en klaar, hoewel daar dus wel injectie bijgerekend is, dus die moet je daar terug van aftrekken.

Ook maar weer geswitched naar de nieuwe BasicFix :) Scheelt toch weer 60-70 EUR op een jaar met Januari.
Voor elektriciteit blijf ik nog op BasicFlex van Januari, ik zie niet direct een beter alternatief bij Luminus.

De afnameprijzen waren toch ook relatief laag in die dure periode (ze hadden toen nog een fixed vast tarief als ik me niet vergis)?
Dat de injectie minder opbrengt is doorgaans minder erg als de afnameprijs in dezelfde range zit (dus met een delta van wat is het, 20-25 cent, doorgaans zeker)?

Na het heel kort hoge injectieprijs piekje (1 of 2 maanden was dat) zijn de injectieprijzen gekelderd. En Ecopower hield tot eind december 2023 11 cent aan, wat je al een hele tijd nergens meer vond... Dus ik denk dat je de werkelijke prijzen en periodes toch nog eens moet bekijken en naast elkaar leggen...
Zou kunnen. Ik had in die dure periode nog een vast contract met een lage afnameprijs. Ik keek toen iedere maand wat de nieuwe injectietarieven waren en zag daardoor ook die van andere leveranciers, en daar viel het me op dat ecopower echt véél lager was dan de rest. Nu is het omgekeerd, maar op het moment van die dure prijzen was ik wel beter af met mijn leverancier omdat ik veel meer injectie kreeg dan bij ecopower. Met een variabel contract was het een andere zaak geweest natuurlijk.

Bij de vorige heel grote stijging hebben verschillende leveranciers dat gedaan. Net daarom dat ik het zo bedenkelijk vind dat er veel roepen dat ze hun variabel tarief wel zullen omzetten naar vast als de prijzen stijgen. Klopt inderdaad bij kleine stijgingen, maar komt er door de volatiele situatie in de wereld plots een grote stijging kan een leverancier zijn tarief per direct offline halen. En dan sta je daar natuurlijk…
Mja dan komt de overheid wel weer met n aantal cadeau's

Mja dan komt de overheid wel weer met n aantal cadeau's
Ik denk dat als het volgende keer een eerder Michel geinspireerde regering is dat je dan wel eens van een bekaaide reis kan gaan terugkomen. Net zoals dat ik verwacht dat als het geen vivaldi 2 maar een regering met NVA gaat worden dat we mogelijks wel een paar indexsprongen gaan mogen verwachten als er nog eens zo'n opstoot is van wat was het 6%, 9% en... zoals in ik dacht 2020, 21,22.

Maar bon, afwachten.

Gisteren een mail gekregen van Luminus:

Volgens de laatste meterstanden waarover wij beschikken en op basis van uw tarief, verwachten wij dat u op uw afrekening van maart een aanzienlijk bedrag zal moeten bijbetalen.   

Nu hebben ze op 18 Januari onze meters vervangen van analoog naar digitaal.

Zowel gas & elektriciteit geld terug gekregen.

En als ik op fluvius kijk naar het huidig verbruik, zie ik niets abnormaal. Zowel gas &

Dus dit gaat enkel over de periode sinds 18 Januari.

Alleen in de luminus app staat mijn verbruik:
- Gas op 0 m3
- elektrisch verbruik op 999688kWh dag en 999580kwh nacht

Geen idee, hoe ze aan die waarden komen,
Heb mijn meterstand reeds aangeklaagd, met de status op fluvius.

Helaas is contact met luminus ook heel moeilijk want :
Je nam contact op met onze klantendienst.

Je hebt op dit moment echter een exclusief online energietarief waar een 100% digitaledienstverlening bij hoort. Dit betekent dat onze klantendienst je graag helpt via digitale kanalen zoals chat of het online contactformulier op

Mij een beetje bang maken geen probleem, maar als ge meer uitleg wilt kunde gaan zoeken

Volgens de laatste meterstanden waarover wij beschikken en op basis van uw tarief, verwachten wij dat u op uw afrekening van maart een aanzienlijk bedrag zal moeten bijbetalen.   
...

In before rekening van 1.104.233 euro. Ik denk dat jij de volgende bent die hiermee in de gazet kan staan :)

Gisteren een mail gekregen van Luminus:

Nu hebben ze op 18 Januari onze meters vervangen van analoog naar digitaal.

Zowel gas & elektriciteit geld terug gekregen.

En als ik op fluvius kijk naar het huidig verbruik, zie ik niets abnormaal. Zowel gas &

Dus dit gaat enkel over de periode sinds 18 Januari.

Alleen in de luminus app staat mijn verbruik:
- Gas op 0 m3

Geen idee, hoe ze aan die waarden komen,
Heb mijn meterstand reeds aangeklaagd, met de status op fluvius.

Helaas is contact met luminus ook heel moeilijk want :
Je nam contact op met onze klantendienst.

Je hebt op dit moment echter een exclusief online energietarief waar een 100% digitaledienstverlening bij hoort. Dit betekent dat onze klantendienst je graag helpt via digitale kanalen zoals chat of het online contactformulier op

Mij een beetje bang maken geen probleem, maar als ge meer uitleg wilt kunde gaan zoeken
Ik heb ietwat gelijkaardig aan de hand, al zijn het niet zo'n random cijfers bij mij.
6 december zijn ze bij mij de digitale teller komen installeren. Hebben ze toen de analoge meterstand genomen van Fluvius en die vergeleken met een geschatte stand 2 maand geleden toen m'n zonnepanelen zijn gekeurd. Dat verschil was 873 kWh in mijn voordeel. (hun geschatte meterstand was 873 kWh hoger dan de effectieve meterstand opgemeten door Fluvius)
Die 873 kWh staat nu als beginmeterstand bij m'n dagverbruik, ipv 0.
Heb daar onmiddellijk contact voor opgenomen na die fout en ze gingen het rechtzetten binnen 40 dagen.
Ondertussen zijn we bijna 2 maanden verder, m'n jaaropname komt eraan, en er is nog juist niets aangepast. Ondertussen ben ik sinds 19 januari ook overgeschakeld naar Ecopower, maar van Luminus heb ik nog niets vernomen ivm meterstand, aanpassing, overschakeling.
Allemaal heel erg benieuwd wat ik komende dagen als jaarafrekening ga krijgen.

(En hoewel de digitale meter automatisch gegevens doorstuurt, raad ik aan om vooral veel foto's te nemen van je digitale meter om te kunnen betwisten)

Terug
Bovenaan