Energieleveranciers

Zowel voor gas & elektriciteit overgeschakeld naar een variable contract.

Heb wel het gevoel verkeerd gekozen te hebben afgelopen jaren.
Optifix toen heel duur was en nu alles goedkoper is een variabel.

Heb het gevoel dat ik het omgekeerd had moeten doen, wrm voelt een energiecontract aan als gokken….

Hier ook lange tijd bij Optifix/Basicfix gezeten voor gas.
In december uiteindelijk overgegaan voor gas naar Basicflex.
Heb in Excel met de prijsformules eens berekening gedaan, en op basis van de tariefkaart van februari is de trigger om over te schakelen naar Fix momenteel een gasprijs van €52,27.
Momenteel staat de gasprijs net onder €30, wat dus maakt dat de prijs met 76% zou moeten stijgen vooraleer vast terug voordeliger is dan variabel.

Het is wat speculeren natuurlijk, ik doe zeker nog de winter uit met variabel, en schakel dan misschien terug om me safe te zetten over naar vast voor 2 jaar, en tegen de winter begint kan ik terug switchen naar variabel als we dan nog in dezelfde toestand zitten als vandaag.

Hier ook lange tijd bij Optifix/Basicfix gezeten voor gas.
In december uiteindelijk overgegaan voor gas naar Basicflex.
Heb in Excel met de prijsformules eens berekening gedaan, en op basis van de tariefkaart van februari is de trigger om over te schakelen naar Fix momenteel een gasprijs van €52,27.
Momenteel staat de gasprijs net onder €30, wat dus maakt dat de prijs met 76% zou moeten stijgen vooraleer vast terug voordeliger is dan variabel.

Het is wat speculeren natuurlijk, ik doe zeker nog de winter uit met variabel, en schakel dan misschien terug om me safe te zetten over naar vast voor 2 jaar, en tegen de winter begint kan ik terug switchen naar variabel als we dan nog in dezelfde toestand zitten als vandaag.
Vorig jaar in juni omgeschakeld van fix naar flex elektriciteit (basic dan nog).
En nu zaterdag ook omgeschakeld van fix naar flex gas.
De tijd zal het uitwijzen 🤷‍♂️🙃

Heb op 1/1 een verandering aangevraagd, die op 21/01 dan van start ging.
Nog niks gehoord voorlopig, normaal moet ik morgen ten laatste antwoord krijgen :)

Even een update over Luminus.
Nadat ik maandag van hun telefonische bevestiging heb gekregen dat het wel goed was doorgekomen, had ik nog een mail gestuurd om mij dit op mail te bevestigen. Krijg nu net een mail dat de aanvraag helaas toch niet goed was doorgekomen in hun systemen. Ze hebben mij nu nog eens overgezet, en uiteraard gaat het pas in vanaf 29/2 ipv 22/2. Bende sukkelaars.

Even een update over Luminus.
Nadat ik maandag van hun telefonische bevestiging heb gekregen dat het wel goed was doorgekomen, had ik nog een mail gestuurd om mij dit op mail te bevestigen. Krijg nu net een mail dat de aanvraag helaas toch niet goed was doorgekomen in hun systemen. Ze hebben mij nu nog eens overgezet, en uiteraard gaat het pas in vanaf 29/2 ipv 22/2. Bende sukkelaars.

Op mijn vraag voor informatie, over dat mijn eindafrekening veel hoger ging zijn dan verwacht.

Kreeg ik ook enkel als antwoord: "ik begrijp dat dit geen aangename boodschap is, maar als je nu telkens wat meer voorschot betaalt, hoef je straks geen aanzienlijk hoog bedrag te betalen"

In elk geval, hebben ze wel mijn meterstanden al correct aangepast, en verander ik toch volgende maand

Ik snap iets niet aan https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240208_93762467

Marie-Laure zegt niet gediend te zijn met dit antwoord. Ze geeft namelijk aan dat de meterstanden die doorgegeven zijn, diegenen zijn die op de rekening stonden. “Het is echter onmogelijk dat ons maandelijks verbruik overeenkomt met deze cijfers. Een heel ander probleem, zoals een lek of een probleem wij de uitwisseling van gegevens, zou wel een verklaring kunnen zijn”, reageert ze.
Als je die meterstanden hebt doorgegeven dan is er geen probleem met de uitwisseling van de gegevens lijkt me (tenzij de startgegevens maar die staan ook op de rekening)
En een lek is wel uw probleem als gebruiker natuurlijk.

Enige wat kan is dat uw meter vreemd gedrag heeft vertoond

Ik snap iets niet aan https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240208_93762467

Als je die meterstanden hebt doorgegeven dan is er geen probleem met de uitwisseling van de gegevens lijkt me (tenzij de startgegevens maar die staan ook op de rekening)
En een lek is wel uw probleem als gebruiker natuurlijk.

Enige wat kan is dat uw meter vreemd gedrag heeft vertoond

Vraag me af, gaat het over electriciteit, gas of beide?
Als het vb alleen electriciteit is, is een lek al meer onwaarschijnlijk.

Vaag artikel

Digitale meter geïnstalleerd op 6/12, beginstand op de Luminus zone voor dagverbruik: 873.
Stel ik me vragen bij.

Kirsten (8-2-2024 13:17:46): Dat klopt ja, dat is ook heel normaal dat dit op 873 staat.
Kirsten (8-2-2024 13:17:56): Je hebt zonnepanelen met een analoge meter voordien.
Kirsten (8-2-2024 13:18:10): Je meter had meer teruggedraaid toen ze de digitale meter zijn komen installaren
Kirsten (8-2-2024 13:18:19): Hierdoor heeft de netbeheerder het gene dat je onde 0 zit gecompenseerd.
Kirsten (8-2-2024 13:18:24): Daarmee staat je meterstand voor dag op 873
Kirsten (8-2-2024 13:18:35): Zodat je dit niet kwijt was wat je onder 0 zat
Sinds 19/01 overgestapt naar Ecopower, dus benieuwd hoe Luminus de eindfactuur gaat opmaken.

Kirsten (8-2-2024 13:20:41): Dit zal van het verbruik zijn hoeveel, en hoeveel injectie. Ik kan dit nu niet zeggen gezien factuur nog niet is opgemaakt
ik (8-2-2024 13:21:35): maar de meterstand die jullie gaan doorkrijgen is 129 kWh dagverbruik (via de digitale meter) en in jullie systeem staat die op 873 kWh
ik (8-2-2024 13:21:49): dan kan je toch nooit een correcte factuur berekenen?
Kirsten (8-2-2024 13:22:16): Ik weet niet hoe ze dit gaan opmaken bij de facturatiedienst, zodra de afrekening is opgemaakt kunnen we dit zien

HEEL ERG BENIEUWD NAAR DIE AFREKENING

thanks!

Geen warmtepomp. Wel zonnepanelen en gasketel.

En wanneer speelt dat SLP profiel in je voordeel?:)
Als de prijzen hoog zijn in de winter en je verbruikt relatief meer in de winter dan het SLP profiel, wordt een deel van jouw verbruik naar de goedkopere zomermaanden geshift. Maar in 2023 was december de goedkoopste maand van het jaar, dus het blijft een beetje een gok.

Is er een reden om met een variabel contract niet voor een maandelijkse afrekening ( dus geen voorschotten) te gaan?

Je bent zelfstandig en het is gemakkelijker om een slotfactuur te ontvangen om daarvan een bepaald percentage in te geven als onkost, dan dat je maandelijks een onkost voor je energieverbruik gaat indienen?

Iemand al een maandelijkse afrekening gekregen van Ecopower? Ik zie ook nog niets staan op Mijn Ecopower, maar had toch verwacht dat het wat sneller zou komen.

Iemand al een maandelijkse afrekening gekregen van Ecopower? Ik zie ook nog niets staan op Mijn Ecopower, maar had toch verwacht dat het wat sneller zou komen.
Nope, nog niet. Van Luminus heb ik ook nog steeds geen afrekening gehad voor elektriciteit terwijl ik al een maand bij Ecopower zit.

Ik nog niets. Bij Luminus kreeg ik de maandelijkse facturen halverwege (tussen 10-20ste van de maand) en gingen ze pas begin de maand erop van mijn rekening.

Ik zou er niets van verschieten dat we nog twee weken moeten wachten op de maandfacturen van januari.

Vandaag mijn eerste maandelijkse afrekening ontvangen.
Ik heb er geen mail van gekregen maar hij is wel zichtbaar in Mijn Ecopower.

Werfkast met tijdelijke meter afgesloten, nieuwe meter met Ean code was doorgegeven.
Online in Engie app niets te vinden => bellen => vinden geen aansluiting dus ik ben al een week gratis elektriciteit aan het gebruiken (door hen).
Maar nu dus vrij om even te kijken waar ik een nieuw contract zou aangaan, wie lijkt het voordeligste, Engie, Luminus,...
Warmtepomp, vvw en was dacht ik +/- 20kwh verbruik per dag.

Terug
Bovenaan