Energieleveranciers

Ik heb vorig jaar bij Engie op 5/4 ingetekend op een vast contract voor gas aan 8,2 cent/kWh.
Domme vraag: als ik niets wijzig en dit automatisch laat verlengen, dan gaat het toch aan nieuwe (waarschijnlijk stuk goedkopere) prijs zijn hé?
Ze gaan je binnenkort informeren dat je contract ten einde loopt en je nadien een nieuw contract zal krijgen. Ik dacht 2 maanden op voorhand. Kan ook iets vroeger zijn. Uiteraard zal je een contract voorgesteld krijgen met prijzen die dan van toepassing zijn.
Maar check zeker de gekende websites, wie weet kan je een goedkoper contract vinden.

Aha ok, merci voor de info, ik vind die variabele prijzen altijd ongelooflijk ingewikkeld.
Pas op, er zijn variabele contracten waar je wel de prijs op voorhand weet, omdat die berekend wordt op voorbije maanden en jaren.
Die zijn dan in sommige perioden goedkoper etc.

Ik hou het liever simpel: maandelijkse simpele index en maandelijkse afrekening/prijs.

Ze gaan je binnenkort informeren dat je contract ten einde loopt en je nadien een nieuw contract zal krijgen. Ik dacht 2 maanden op voorhand. Kan ook iets vroeger zijn. Uiteraard zal je een contract voorgesteld krijgen met prijzen die dan van toepassing zijn.
Maar check zeker de gekende websites, wie weet kan je een goedkoper contract vinden.
Uit mijn ervaring (zie iets terug maar zelfs ook de beginpost) kan je veel beter zelf eens kijken (al is het bij dezelfde leverancier), bij Luminus was de vorige keer toen ze het contract van naam veranderde, de auto-transfer maand een cent duurder per kWh elektriciteit en een kwart cent per kWh gas.
Kan toeval zijn maar lijkt me dat toch echt echt niet.

Uit mijn ervaring (zie iets terug maar zelfs ook de beginpost) kan je veel beter zelf eens kijken (al is het bij dezelfde leverancier), bij Luminus was de vorige keer toen ze het contract van naam veranderde, de auto-transfer maand een cent duurder per kWh elektriciteit en een kwart cent per kWh gas.
Kan toeval zijn maar lijkt me dat toch echt echt niet.
Vandaar mijn laatste zin ;)

Het kan zijn dat ik dat hier al een keer gevraagd heb hoor, maar wordt er een tussentijdse opname gedaan als je van tarief zou willen veranderen bij dezelfde maatschappij? Ik heb nog een analoge teller en zou niet graag de overschot kwijt zijn. :unsure:

Het kan zijn dat ik dat hier al een keer gevraagd heb hoor, maar wordt er een tussentijdse opname gedaan als je van tarief zou willen veranderen bij dezelfde maatschappij? Ik heb nog een analoge teller en zou niet graag de overschot kwijt zijn. :unsure:

Nee, dan wordt het SLP profiel gebruikt om de verdeling te maken zonder er een meterstand moet doorgegeven worden.

Moest je toevallig bij ecopower zitten dan kun je via energieid ook een simulatie doen. Je zult dat denk ik ook wel zelf kunnen maken in energieid, maar ecopower heeft daar zelf al iets voorzien.

Dit is een voorbeeld van vorige week bij mij. Onderaan zie je het verschil in euro's. De blauwe lijn is de huidige prijs van kwh bij een "normaal" contract (groene burgerstroom) en de groene lijn is de dynamische prijs (dynamische burgerstroom).

vergelijk.jpg
Leuke analyse 👌 Een dynamisch tarief is voor ons duidelijk nog niet interessant.

Het injectie tarief was hoog in 2023. Ben benieuwd hoe het zou zijn in 2024.
Voor de wintermaanden is dynamisch tarief interesanter voor ons. Voor de zomer maanden (vorig jaar toch) niet.

Wij switchen naar exacte maand afrekeningen met total energies en power. Benieuwd wanneer het in orde komt…

Ik heb je facturatie van gas en elektriciteit aangepast naar maandelijkse facturatie. Dit zal ingaan zodra Fluvius zijn akkoord geeft.

Wij switchen naar exacte maand afrekeningen met total energies en power. Benieuwd wanneer het in orde komt…

Ik heb je facturatie van gas en elektriciteit aangepast naar maandelijkse facturatie. Dit zal ingaan zodra Fluvius zijn akkoord geeft.
Ik heb dit al een tijdje bij Engie voor gas en elec.
In de zomer afrekeningen van +-€0 tov +-€200 in de winter. Ik ga nooit meer terug naar voorschotfacturen.

Leuke analyse 👌 Een dynamisch tarief is voor ons duidelijk nog niet interessant.

Het is natuurlijk een lotje trekken. In de winter is het voordeliger om dynamisch te hebben. In de zomer nadeliger. (Als je panelen hebt).

Maar het lijkt me een spel dat je niet kunt winnen, want waar haal je als leverancier je winst? Door je vaste prijs hoog genoeg te zetten om te winnen van dynamisch en laag genoeg dat de mensen niet willen switchen.

Ecopower (en elke leverancier) kan elk moment zijn vaste prijs verzetten.

Lijkt me een systeem waar je als particulier weinig wint/verliest. Tot je eens je oven aanzet op het foute moment en 100 euro betaalt voor je oven die 2h draait bij wijze van spreken.

Lijkt me enkel te werken als je a) de consument kunt dwingen naar dit systeem over te stappen en b) voldoende flankerende maatregelen hebt (e.g. collectieve batterijen om spikes op te vangen, semi-verplichte rotatie/afschakel plannen met monetaire incentive) en c) open deur intrappen: overal een digitale teller hebt.

Zolang de helft van het land analoge tellers heeft, zal dit dynamisch tarief nooit meer worden dan een side gimmick voor wat IT/energie nerds met te veel tijd. En al zeker als Zuhal verkiezingengewijs haar kak wil intrekken om sympathieke smurf uit te hangen.

Vraag, ik zit nog met een vast contract voor gas (Easy Fixed).
Op de fiche zie ik staan: vaste vergoeding 40,81 € / jaar + prijs per kWh 7,42 €cent/kWh.

Is het interessanter om nu om te schakelen naar een variabel? Als ik prijzen vergelijk kom ik bij variabel niet veel goedkoper uit? (ik vermoed dat dit komt door de extra heffingen die bij het tarief per €cent/kWh reeds bij geteld zijn?)

Maar het lijkt me een spel dat je niet kunt winnen, want waar haal je als leverancier je winst?

Low risk low reward. De enige reden waarom er dynamische tarieven zijn is omdat de leveranciers daartoe min of meer de arm worden omgewrongen door de regulator. En de hoofdreden waarom leveranciers niet staan te springen is niet eens de low reward, maar de administratieve last. Het is geen geheim dat het nieuwe marktmodel nog altijd vierkant draait, dan sta je logischerwijs niet te springen om zaken als dynamisch tarief of maandelijkse facturatie te implementeren.

Lijkt me enkel te werken als je a) de consument kunt dwingen naar dit systeem over te stappen en b) voldoende flankerende maatregelen hebt (e.g. collectieve batterijen om spikes op te vangen, semi-verplichte rotatie/afschakel plannen met monetaire incentive) en c) open deur intrappen: overal een digitale teller hebt.

Zolang de helft van het land analoge tellers heeft, zal dit dynamisch tarief nooit meer worden dan een side gimmick voor wat IT/energie nerds met te veel tijd. En al zeker als Zuhal verkiezingengewijs haar kak wil intrekken om sympathieke smurf uit te hangen.

Dynamisch tarief kan, zoals het nu geïmplementeerd wordt, niet grootschalig uitgerold worden zonder de markt te verstoren.

Neem een situatie waarbij iedereen een dynamisch tarief heeft.
Op basis van een inschatting van productie/afname gaan suppliers en producenten hun bied/vraagcurve opstellen.
Op basis van deze curves gaat op de day-ahead auction een prijs per uur bepaald worden.
De uren waarop er veel verbruik verwacht werd, hebben de hoogste prijs. Maar daar zal dan uiteindelijk veel minder verbruik op zijn, want iedereen heeft een dynamisch tarief en besluit hier niet te consumeren, waardoor er op de onbalansmarkt kosten moeten gemaakt worden om het evenwicht te herstellen.
Omgekeerd zal op de uren waarbij laag verbruik werd verwacht, opeens toch een veel hoger verbruik gemeten worden omdat iedereen die prijsprikkel heeft via zijn dynamisch tarief.

Het gevolg is net het omgekeerde van wat beoogd werd: in plaats van een stabieler net (mensen die niet verbruiken bij hoge vraag/hoge prijs en zo het evenwicht helpen herstellen) krijg je een onstabieler net met veel hogere onbalanskosten.

Een dynamisch tarief gebaseerd op day-ahead prijzen, kan enkel werken indien maar een beperkt percentage van de afnemers op basis daarvan zijn verbruik gaat optimaliseren.

Vraag, ik zit nog met een vast contract voor gas (Easy Fixed).
Op de fiche zie ik staan: vaste vergoeding 40,81 € / jaar + prijs per kWh 7,42 €cent/kWh.

Is het interessanter om nu om te schakelen naar een variabel? Als ik prijzen vergelijk kom ik bij variabel niet veel goedkoper uit? (ik vermoed dat dit komt door de extra heffingen die bij het tarief per €cent/kWh reeds bij geteld zijn?)

Zelfs de vaste contracten staan nu iets goedkoper als je de VREG V-test doet: bv. Engie Easy Fixed aan 6,81 c€/kWh en Luminus BasicFix aan 6,93 (maar een lagere vaste vergoeding per jaar)
Geschatte jaarprijzen volgens de V-test van de variabele contracten liggen een stuk lager: bv. Luminus BasicFlex 4,67 of Engie Direct aan 5,28

De cijfers hierboven zijn enkel de energiecomponent dus nog zonder nettarieven en heffingen, net zoals je op de tarief fiche ook enkel de prijs van de energiecomponent ziet.

De kans is dus groot dat nu overstappen op variabel goedkoper zal uitkomen, met een verwachte prijs die 2,75 c€/kWh lager ligt (Luminus) of 2,14 (Engie). De prijzen zouden al 40 à 60% hoger moeten liggen gemiddeld over het komende jaar dan de huidige verwachtingen om even duur te zijn als je vast contract.
Aan jou om af te wegen of de verwachte besparing van een variabel contract de moeite waard is om de zekerheid van een vaste prijs op te geven.

Als je toch kiest voor een vast contract, kan je vermoedelijk nog een klein bedrag besparen door over te stappen op Luminus BasicFix - maar in dat geval kan je misschien beter de evolutie van de vaste contracten in de gaten houden en overstappen als/wanneer de prijzen wat lager liggen, als je huidig contract nog een tijd loopt.

Voor gas zit ik weer op een variabel contract. Elektriciteit blijf ik mijn vaste prijs uitdoen tot eind mei omdat de terugleververgoeding veel interessanter is. Hopen op een zonnig voorjaar of ik zou meer winst gedaan hebben met de lagere afnameprijs van de variabele contracten.

Nooit gedacht dat de gasprijzen zouden stabiliseren op dit niveau na een relatief koude januarimaand. Het risico is weer doorgeschoven naar volgende winter.

Voor gas zit ik weer op een variabel contract. Elektriciteit blijf ik mijn vaste prijs uitdoen tot eind mei omdat de terugleververgoeding veel interessanter is. Hopen op een zonnig voorjaar of ik zou meer winst gedaan hebben met de lagere afnameprijs van de variabele contracten.

Nooit gedacht dat de gasprijzen zouden stabiliseren op dit niveau na een relatief koude januarimaand. Het risico is weer doorgeschoven naar volgende winter.

Ideaal om de politiek weer in slaap te wiegen tot het volgende drama zich voordoet. Lage prijzen, stabiele prijzen, laag verbruik. HET moment om eens fundamenteel te hervormen richting elektrificatie.

Maar het enige wat we horen met de verkiezingen in de buurt (gelukkig zijn die er niet om de 4y...) is terugplooien naar vroeger. VPG die fossiele bedrijfsauto's goedkoper wil maken, Zuhal die elektrische tellers wil afschaffen en geblaat omdat de warmtepomp markt op zijn gat ligt. Je moet wel effectief iets doen als beleid om de maatschappij in een bepaalde richting te duwen ipv zakken geld uit te delen na de feiten.

Ideaal om de politiek weer in slaap te wiegen tot het volgende drama zich voordoet. Lage prijzen, stabiele prijzen, laag verbruik. HET moment om eens fundamenteel te hervormen richting elektrificatie.

Maar het enige wat we horen met de verkiezingen in de buurt (gelukkig zijn die er niet om de 4y...) is terugplooien naar vroeger. VPG die fossiele bedrijfsauto's goedkoper wil maken, Zuhal die elektrische tellers wil afschaffen en geblaat omdat de warmtepomp markt op zijn gat ligt. Je moet wel effectief iets doen als beleid om de maatschappij in een bepaalde richting te duwen ipv zakken geld uit te delen na de feiten.
Jamaar ik houd van zakken geld, zolang ze die niet bij mij gaan halen hé !!!!

Terug
Bovenaan