Energieleveranciers

Hier zal ik ook eens moeten zien, spijtig genoeg lopen gas en elektriciteit niet meer samen door een probleem vorig jaar waarbij iemand op mijn adres een aanvraag had gedaan en dan stoppen ze zomaar het huidig contract blijkbaar.
Dus gas verloopt nu eind april en elektriciteit pas in juni.

Net van engie een mailtje ontvangen, mijn eerste contract vorig jaar was via groepsaankoop "samen groen".
Dit wordt nu omgezet in een easy contract.
Vaste vergoeding gaat van 6€ naar 40€ en prijs/kwh van 1.093 naar 3.3367.
Ranzig gewoon.

Kijk ik best al rond voor gas over te zetten of wacht ik tot die weer samenlopen?
En hoe pakken jullie dit aan ifv de overdracht of omschakeling om toch net die 12 maand door te komen voor de zekerheid.

edit: Is er niemand die gewoon eens contact opneemt met huidige leverancier om te vragen naar betere condities? Of laten die u liever gewoon gaan. Om dan misschien een jaar later terug te komen aan aantrekkelijke condities voor een jaar?

Ik zou ervoor verkiezen om de contracten opnieuw samen te laten lopen. Anders zit je alle jaren op enkele maanden verschil een nieuwe vergelijking te maken, moet je nieuwe meterstanden doorgeven, krijg je aparte slotafrekeningen, ...

Engie heeft normaal geen voorwaarde dat het contract 12 maanden moet duren vooraleer je de korting krijgt. Je kan dus je elektriciteitscontract ook vroeger laten stoppen.

Stel dat gas als einddatum 01/05/2021 heeft en elek 01/07/2021. Dan kan je bij je nieuwe leverancier vragen om zowel gas als elek te starten op 01/05/2021.

Ik zet het in mijn agenda dat ik een nieuw contract moet aangaan. Ik verander jaarlijks op 01/04. Begin februari zet ik in mijn agenda dat ik een nieuwe vergelijking moet maken.

Je kan zeker je huidige leverancier contacteren. Voor hun is het ook goedkoper om je als klant te houden dan iemand anders als nieuwe klant binnen te halen. Je kan hen dus gewoon een mail sturen en zeggen dat je de prijzen niet concurrentieel vindt en vragen voor een nieuw voorstel. En dat als er geen nieuw voorstel komt, je naar een andere leverancier zult overstappen en in de toekomst misschien wel opnieuw klant wordt.

Laat je wel niet vangen door de verwoordingen van de promo's die ze toekennen. Essent heeft bv regelmatig een promo lopen "dagtarief aan nachttarief" of "altijd nachttarief" ofzoiets. Maar als je de prijzen bekijkt van het nachttarief dan zijn die nog duurder dan de dagtarieven van andere leveranciers..
 
Ik ben ook aan 't kijken om mijn jaarlijkse switch te maken. Is het nu de moment om een variabel contract aan te gaan? Luminus Optimal is op deze moment het goedkoopste aldus mijnenergie.be.
Zit momenteel bij Lampiris met een vaste prijs en wat kortingen en voordelen die na 1 jaar vervallen.
 
Ik zonet de overstap van Mega naar Lampiris gedaan, gekozen voor een vast contract.
Vreemd genoeg hebben ze de overstapdatum wel zelf gewijzigd, van 19/07 naar 01/08. Is de eerste keer dat dit zo is.
 
Vandaag ook mijn jaarlijkse overstap geregeld. Van Mega naar Luminus, startdatum 1 mei.
 
Ik ben ook aan 't kijken om mijn jaarlijkse switch te maken. Is het nu de moment om een variabel contract aan te gaan? Luminus Optimal is op deze moment het goedkoopste aldus mijnenergie.be.
Zit momenteel bij Lampiris met een vaste prijs en wat kortingen en voordelen die na 1 jaar vervallen.

Variabel wil zeggen dat de tarieven maandelijks kunnen wijzigen. Als de prijzen nu laag staan wil dit niet zeggen dat in de toekomst ook zal zijn..
 
Verdoeme die 1500kwh promo gemist van Luminus..

Die loopt toch nog? Ik heb daar gisteren op ingetekend, dacht nog de hele maand geldig.

Ik heb het via aanbieders.be gedaan.

Idd promo is tot eind deze maand
" Deze éénmalige (het 1ste jaar) korting is enkel geldig voor nieuwe klanten die, online via Mijnenergie.be, hun leveringscontract regelen tussen 1/3 en 31/3 met Luminus. Deze korting zal pro rata gespreid worden over uw volgende afrekeningen."
 
We gaan nu al de vergelijkingssites moeten beginnen vergelijken..
:unsure:

Ik had dit weekend gekeken, en toen bleek Mega het goedkoopst. Zal nog eens vergelijken met mijnenergie.be straks dan toch..
 
We gaan nu al de vergelijkingssites moeten beginnen vergelijken..
:unsure:

Ik had dit weekend gekeken, en toen bleek Mega het goedkoopst. Zal nog eens vergelijken met mijnenergie.be straks dan toch..
hangt ook beetje af van je verbruik omdat MEGA die kortigen ook wijzigt afhankelijk van je verbruik.
Hier was MEGA ook iets goedkoper maar toch maar gekozen voor Luminus, klantenservice van MEGA was nu niet echt wauw. In mijn geval was het maar enkele euro's verschil ook trouwens.
 
Vandaag mailtje gekregen van Mega met de befaamde knoppen "toch klant blijven". 50 euro korting als je klant blijft, druk maar op de knop en we zeggen je nieuwe energieleverancier weer op.

De mail is op zich wel duidelijk, maar toch opletten.

Dat terzijde, geen kweddels gehad met Mega het voorbije jaar, kan er geen slecht over spreken.
 
Vandaag mailtje gekregen van Mega met de befaamde knoppen "toch klant blijven". 50 euro korting als je klant blijft, druk maar op de knop en we zeggen je nieuwe energieleverancier weer op.

De mail is op zich wel duidelijk, maar toch opletten.

Dat terzijde, geen kweddels gehad met Mega het voorbije jaar, kan er geen slecht over spreken.
Dat doen ze allemaal hoor. Van Engie en VEL heb ik exact ook zulke mails gehad
 
Vandaag mailtje gekregen van Mega met de befaamde knoppen "toch klant blijven". 50 euro korting als je klant blijft, druk maar op de knop en we zeggen je nieuwe energieleverancier weer op.

De mail is op zich wel duidelijk, maar toch opletten.

Dat terzijde, geen kweddels gehad met Mega het voorbije jaar, kan er geen slecht over spreken.

Zie je een tariefkaart in die mail? Zou je de tarieven eens willen meedelen aub? Ben benieuwd naar de prijzen die ze aanbieden.
 
Zie je een tariefkaart in die mail? Zou je de tarieven eens willen meedelen aub? Ben benieuwd naar de prijzen die ze aanbieden.
Geen tariefkaart noch links daarheen. Enkel de knoppen "Ik blijf en krijg een korting van €50" met sterretje en onderaan de tekst bij sterretje:

(*) Door te klikken op deze knop machtig ik Mega (Power Online nv) om een formulier te bezorgen aan de andere leverancier om gebruik te maken van mijn herroepingsrecht en uitdrukkelijk af te zien van mijn recente energieleverancierswissel om zo klant te blijven bij Mega. Wij doen er alles aan om je energielevering niet te onderbreken zonder deze te garanderen. Het is echter de taak van de andere leverancier om de aanvraag effectief te annuleren. De aangeboden korting is éénmalig en bedraagt 25 euro (incl. BTW) per energiecontract. Die zullen we in mindering brengen op je afrekeningsfactuur na 6 maanden, te tellen vanaf het moment dat je contract opnieuw actief werd bij Mega, op voorwaarde dat je alle facturen correct betaalt. Aanbod geldig tot 29-03-2021.
 
STEL : je zit met een over productie van je zonnepanelen, en hebt geen thuisbatterij. wel nog de terugdraaiende teller.

1) dan moet je op zoek naar een contract waarbij je leverancier je overproductie afkoopt, ja toch?

2) als je dit niet hebt (leverancier die overproductie afkoopt), ben je dan eigenlijk goedkoper af om overdag constant al je lichten te laten branden en je airco elke avond voor de lol te laten draaien, om toch maar "op nul verbruik" uit te komen ?

3) als je bovenstaande in puntje 2 zou moeten doen, kan je dit compenseren door in de winter de airco veel te laten gebruiken als verwarm functie? of heeft dit geen zin, moet je tijdens je zon opwek momenten meteen je stroom verbruiken? 300 cijfers in de zomer terugtellen, en die 300 cijfers in de winter rap op souperen aan verwarming/verlichting heeft dan geen zin?
 
STEL : je zit met een over productie van je zonnepanelen, en hebt geen thuisbatterij. wel nog de terugdraaiende teller.

1) dan moet je op zoek naar een contract waarbij je leverancier je overproductie afkoopt, ja toch?

2) als je dit niet hebt (leverancier die overproductie afkoopt), ben je dan eigenlijk goedkoper af om overdag constant al je lichten te laten branden en je airco elke avond voor de lol te laten draaien, om toch maar "op nul verbruik" uit te komen ?

3) als je bovenstaande in puntje 2 zou moeten doen, kan je dit compenseren door in de winter de airco veel te laten gebruiken als verwarm functie? of heeft dit geen zin, moet je tijdens je zon opwek momenten meteen je stroom verbruiken? 300 cijfers in de zomer terugtellen, en die 300 cijfers in de winter rap op souperen aan verwarming/verlichting heeft dan geen zin?
Als je een terugdraaiende teller hebt zijn je vragen niet van toepassing :)

Voor vraag 2 en 3 moet je dit gewoon per jaar bekijken met een terugdraaiende teller ( een jaar te rekenen vanf je teller opname). Je surplus van de zomer proberen op te souperen in de winter inderdaad.
 
ok thanks,

dus concreet in mijn geval: ik heb nog terugdraaiende teller,
mijn dag tarief, 400 cijfers terug gedraaid in 1 jaar
mijn nacht tarief 100 cijfers gestegen.


dus concreet mag ik keiveel deze zomer mijn airco volle bak laten draaien, en in mn sauna zitten, wél slechts overdag ! (want snachts zal ik verder stijgen met mn cijfers, maar overdag heb ik 400 cijfers die ik nog mag opsouperen). ja toch?
 
ok thanks,

dus concreet in mijn geval: ik heb nog terugdraaiende teller,
mijn dag tarief, 400 cijfers terug gedraaid in 1 jaar
mijn nacht tarief 100 cijfers gestegen.


dus concreet mag ik keiveel deze zomer mijn airco volle bak laten draaien, en in mn sauna zitten, wél slechts overdag ! (want snachts zal ik verder stijgen met mn cijfers, maar overdag heb ik 400 cijfers die ik nog mag opsouperen). ja toch?
Hoe het exact zit met een dag/nacht teller durf ik niet zeggen.
Maar in mijn geval( vroeger): enkelvoudige teller die terugdraaide: ik had ook overproductie, dus ik keek er ook minder naar. Je mag dit in de zomer of in de winter doen.

Maar je moet kijken naar je meteropname... Eigenlijk moet je proberen om zo weinig mogelijk overschot ( tov vorige meteropname) te hebben bij je nieuwe meteropname. Want je overschot ben je toch kwijt.

-> dit dus voor een enkelvoudige teller! Maar ik vermoed dat dag/nacht ook gelijkaardig zal zijn qua overschot op je DAG productie.
 
meter opname? is dit eigenlijk verplicht? nee toch?

is enkel voor je voorschot bedragen wat bij te stemmen toch, zien dat je niet opeens et veel terugkrijgt of teveel moet bij betalen?

ik denk niet dat ik dit ooit doorgeef.. (tenzij mn moeder die naast me woont die mensen zou binnen laten)
 
meter opname? is dit eigenlijk verplicht? nee toch?

is enkel voor je voorschot bedragen wat bij te stemmen toch, zien dat je niet opeens et veel terugkrijgt of teveel moet bij betalen?

ik denk niet dat ik dit ooit doorgeef.. (tenzij mn moeder die naast me woont die mensen zou binnen laten)
Je moet dit elk jaar doorgeven ( zelf online of soms komen ze langs); anders kunnen ze geen eindafrekening maken hé.
Net zoals dit voor gas en water ook zo is.
 
Terug
Bovenaan