Energieleveranciers

ik zie nergens daar iets in staan, dat de prijs omhoog zou gaan na 1 jaar. dus ik denk wel dat ik safe zit zeker.
Als ik naar mijn contract ga die gelinkt staat in m'n "proficiat, je bent klant bij Vlaamse Energieleverancier" staat er letterlijk dit:
RMIfdKH
Die Groen Variabel is €0/jaar, 6,10 c€/kWh, die Groene stroom is €40/jaar, 9,19 c€/kWh.
Het contract dat ik heb afgesloten was wel een 1-jarig contract, misschien zit daar het verschil met jouw geval?
 
Net mijn jaarverbruik voor electriciteit gehad:
Piekuren 1445 kWh
Daluren 1345 kWh
€ 778 met Eneco Zon & Wind Vast.
Volgens aanbieders.be zou ik 250€ kunnen besparen door naar Luminus Optimal over te schakelen. Wel 0% groene energie. De eerste met 100% groene energie is Lampiris en dan bespaar ik 208€.
Is groene energie het echt waard of is dat gewoon een marketingpraatje?

Volgens VREG is vlaamse energieleverancier en essent het goedkoopste, maar bij essent zou je ineens een jaar moeten betalen? (geschatte totaalprijs: c. 685€)
U moet het voorschot op jaarbasis voor de start van de levering betalen. U bent nog geen klant van essent.be? Dan bedraagt dit voorschot € 800.
 
bij mij verwijzen ze enkel naar de algemene voorwaarden:

ik zie nergens daar iets in staan, dat de prijs omhoog zou gaan na 1 jaar. dus ik denk wel dat ik safe zit zeker.

In de AV staat het volgende: "4.1. Duurtijd - Het Contract is steeds geldig voor onbepaalde duur. Het Contract omvat ofwel een product van onbepaalde duur ofwel een product van bepaalde duur (bijv. 1 jaar) gevolgd door een product van onbepaalde duur. Of een product van bepaalde of onbepaalde duur is, kan men terugvinden op de Tariefkaart horende bij het desbetreffende product. Eveneens vind je op het Contract voor elk product de start- en stopdatum en duurtijd van het product."

Dat is dus ook wat @rubenvb zegt. Je moet dus op je tariefkaart gaan kijken wat ze het tweede jaar doen

De leveranciers die het Consumentenakkoord hebben ondertekend moeten 2 maanden voor de verlenging/hernieuwing een brief sturen en je meedelen dat je contract zal aangepast worden.

De VEL en Mega hebben dit akkoord niet ondertekend. Ik weet dat Mega op elke voorschotfactuur zegt dat "twee maanden voor je vervaldatum kan je je nieuw tariefvoorstel terugvinden op uw online klantenzone" ofzoiets. Klanten moeten dus zelf in het oog houden wanneer hun vervaldatum is én rond 2 maanden voor die datum de klantzone raadplegen. Als ze dat vergeten zijn ze wat de pineut.
 
Is groene energie het echt waard of is dat gewoon een marketingpraatje?

Volgens VREG is vlaamse energieleverancier en essent het goedkoopste, maar bij essent zou je ineens een jaar moeten betalen? (geschatte totaalprijs: c. 685€)

Dat is wat je zelf wil.. Sommige mensen kopen liever bio producten of kopen lokaal. Als jij het belangrijk vindt dat je energie groen is, kan je hier een meerprijs voor betalen.

Je kan altijd controleren of de stroom die je krijgt ook effectief groen is via de Groencheck van de VREG.

Essent vooraf is idd vaak het goedkoopst. Je moet dan een jaarbedrag voorafbetalen. Je leent het geld dus uit aan Essent en Essent moet dus geen geld elders gaan lenen tegen interesten. In ruil krijg jij goedkopere tarieven. Dat is ook persoonlijke voorkeur..
 
Heb het gevonden
Stroom 4.46cent
Gas 1.5cent

Maar ik denk dat dat wel goed zit en laag is.
Geen idee ivm na dit jaar... Zit nog maar 9 maand ver. Misschien zie ik iets om m'n voorschotfactuur volgende maand ivm hernieuwing.?
 
Heb het gevonden
Stroom 4.46cent
Gas 1.5cent

Maar ik denk dat dat wel goed zit en laag is.
Geen idee ivm na dit jaar... Zit nog maar 9 maand ver. Misschien zie ik iets om m'n voorschotfactuur volgende maand ivm hernieuwing.?

Je hebt de tariefkaart van mei 2020 neem ik aan dan. Hierop zie ik het volgende staan:
"Na afloop van het 1-jarig contract krijg je automatisch ons voordelig variabel product ‘Groene stroom’ en ‘Gas’."

Je tarief gaat dus aangepast worden. Kunt best dus volgende maand eens een nieuwe vergelijking maken en kijken hoe dat "voordelig variabel product" scoort tegenover andere producten van andere leveranciers.
 
Hoe lang op voorhand kijk je best voor een nieuw contract? Mijn contract is op 1/5 ingegaan vorig jaar, is nu dan het goede moment? Of moet ik wachten tot het bijna afloopt?
 
Hoe lang op voorhand kijk je best voor een nieuw contract? Mijn contract is op 1/5 ingegaan vorig jaar, is nu dan het goede moment? Of moet ik wachten tot het bijna afloopt?

Je hebt een opzegtermijn van één maand als je niet wil verlengen/hernieuwen. Je moet dus vóór 01/04 je contract bij een andere leverancier getekend hebben. Je nieuwe leverancier regelt de opzeg bij je huidige leverancier.

Je moet dus in maart (nu dus) elk jaar een vergelijking maken. Of je dat nu doet begin maart of eind maart maakt niet uit, de tariefkaarten van maart blijven toch hetzelfde.

Hou er rekening mee dat als je van leverancier verandert, je 01/05/2021 als wisseldatum doorgeeft. Standaard zetten leveranciers de wisseldatum over 30 dagen. Als je dus op 15/03 een vergelijking maakt en een contract wil tekenen, zal de leverancier standaard 15/04 als wisseldatum voorstellen (dit is de opzegtermijn die je moet uitdoen). Maar je kiest dus best 01/05/2021 om miserie te vermijden. Want mogelijk heb je bij je huidige leverancier een contract met kortingen die pas toegekend worden na 12 maanden effectief verbruik. Als je dan de 12 maanden net niet hebt uitgedaan is dat zonde.
 
Je hebt de tariefkaart van mei 2020 neem ik aan dan. Hierop zie ik het volgende staan:
"Na afloop van het 1-jarig contract krijg je automatisch ons voordelig variabel product ‘Groene stroom’ en ‘Gas’."

Je tarief gaat dus aangepast worden. Kunt best dus volgende maand eens een nieuwe vergelijking maken en kijken hoe dat "voordelig variabel product" scoort tegenover andere producten van andere leveranciers.
En hoe zal ik die tariefkaart van maart of april dan kunnen zien?

ik denk niet dat ze die zullen vermelden op mijn voorschotfactuur van die maanden....

En online opzoeken, is dit accuraat? misschien is dit dan de tariefkaart voor nieuwe klanten die op die maand zouden starten met intekenen? niet voor huidige klanten... ?
 
En hoe zal ik die tariefkaart van maart of april dan kunnen zien?

ik denk niet dat ze die zullen vermelden op mijn voorschotfactuur van die maanden....

En online opzoeken, is dit accuraat? misschien is dit dan de tariefkaart voor nieuwe klanten die op die maand zouden starten met intekenen? niet voor huidige klanten... ?

Ik heb enkel weet dat Mega verschillende tariefkaarten hanteert voor nieuwe en voor huidige klanten. Op de site van Mega dien je dan een knopje aan te klikken 'hernieuwingstarief' om de tariefkaarten voor bestaande klanten te zien. Ze verstoppen dit goed, dus je kijkt er makkelijk over. Alle andere leveranciers hebben bij mijn weten maar 1 tariefkaart. Op de site van de VEL zie ik het ook niet anders.

Het huidig variabel tarief is 6,10 €c/kWh voor elektriciteit en 2,10 €c/kWh voor gas. Geen abonnementskost bij beide.

Je kan dus via de VREG-site of via mijnenergie.be (incl. promoties) een vergelijking doen. Als het tarief van de VEL bij de goedkoopste zit op het moment, zit je dus wel safe.
 
Het huidig variabel tarief is 6,10 €c/kWh voor elektriciteit en 2,10 €c/kWh voor gas. Geen abonnementskost bij beide.

Je kan dus via de VREG-site of via mijnenergie.be (incl. promoties) een vergelijking doen. Als het tarief van de VEL bij de goedkoopste zit op het moment, zit je dus wel safe.
Aha, is dus wel een stijging ivgl met mijn start (4.46 €c, en 1.50 €c respectievelijk) dus mijn factuur zal stijgen dus na dit jaar.... :(

Los daarvan, is het een goede cijfer, of zou je toch overwegen over te schakelen?6,10 €c/kWh voor elektriciteit en 2,10 €c/kWh voor gas

thx voor je input alvast!

EDIT : ik heb ook zonnepanelen gelegd vorig jaar, na mijn overstap. Dus de prijs voor electriciteit is niet zo van doorslag gevend, want ik genereer meer dan ik verbruik.
wél zou ik graag mijn over productie verkopen (weet niet of dit huidig contract bij VEL, groen vast, dit voorziet)?
 
Aha, is dus wel een stijging ivgl met mijn start (4.46 €c, en 1.50 €c respectievelijk) dus mijn factuur zal stijgen dus na dit jaar.... :(

Los daarvan, is het een goede cijfer, of zou je toch overwegen over te schakelen?6,10 €c/kWh voor elektriciteit en 2,10 €c/kWh voor gas

thx voor je input alvast!

EDIT : ik heb ook zonnepanelen gelegd vorig jaar, na mijn overstap. Dus de prijs voor electriciteit is niet zo van doorslag gevend, want ik genereer meer dan ik verbruik.
wél zou ik graag mijn over productie verkopen (weet niet of dit huidig contract bij VEL, groen vast, dit voorziet)?

Ik heb vorige maand zelf een nieuw gascontract afgesloten aan een prijs van 1,7 €c/kWh en een abonnementskost van 25 €. Incl kortingen wel.

Ik heb ook zonnepanelen en ben klant bij Ecopower. Je moet daar wel een aandeel van kopen van € 250. Aangezien ik een laag verbruik heb, duurt het wel even eer ik dat geld eruit heb gehaald, maar ik steun ook hun gedachtegang.

En ik lees net dat vanaf vandaag het principe van de terugdraaiende teller is afgeschaft en Ecopower geeft blijkbaar ook een van de beste terugleververgoedingen.

Op de site van de VREG kan je de V-Test doen. Als je je gegevens hebt ingevuld, zie je bovenaan de tab "ik wil elektriciteit verkopen". Ik zie de Vlaamse Energieleverancier daar nog niet tussen staan over welk tarief ze hebben.

Op hun site lees ik in de FAQ thans wel het volgende:
Deze ‘terugleververgoeding’ of ‘vergoeding van op het net geïnjecteerde elektriciteit’ ontvang je van de Vlaamse Energieleverancier voor de elektriciteit die door de zonnepanelen wordt geproduceerd maar niet rechtstreeks verbruikt wordt.

Best eens navragen hoeveel bij hun de vergoeding zal zijn en of daar ook nog abonnementskosten op komen.
 
Vandaag m'n persoonlijk aanbod gekregen van de Provincie Oost-Vlaanderen. Vroeger heb ik daar echt nog mooie aanbiedingen uit gehaald, maar tegenwoordig is dat ook een maat voor niets geworden.

Aanbod groepsaankoop: € 1638 bij de Vlaamse Energieleverancier
Aanbod aanbieders.be: € 1466 bij Luminus

Hier kan ik toch geen zinnige uitleg voor verzinnen.
 
Hier kan ik toch geen zinnige uitleg voor verzinnen.
Groepsaankopen interesseren de energiemaatschappij niet. Ze halen véél meer klanten binnen via sites zoals aanbieders.
In het begin was het allemaal nog nieuw en dan heb je wel nog energiemaatschappijen die hun best deden om eens een interessant tarief aan te bieden. Maar nu is dat iets voorbijgestreeft.
 
Vorig jaar was het aanbod van Engie toch top hoor (voor WVL). Dit jaar stukken minder op het eerste zicht, maar misschien zat de markt toen meer in een dip natuurlijk.

Gasprijs die ik heb ~1cent, zou nu ~1,6cent worden. Straks eens kijken.
 
Kan je ergens zien hoeveel je prijs is NA korting ( via bv mijn energie).
Op mijn account (bv lampiris / VEL) zie ik wel de tariefkaart, maar die is zonder korting denk ik. En ik kan nergens vinden wat die promotie inhield.

Van welke leveranciers moet je weer opletten dat ze de vaste vergoeding niét pro rata rekenen in je 2e jaar? MEGA was dit alleszins, maar nog een paar dacht ik.
 
Kan je ergens zien hoeveel je prijs is NA korting ( via bv mijn energie).
Op mijn account (bv lampiris / VEL) zie ik wel de tariefkaart, maar die is zonder korting denk ik. En ik kan nergens vinden wat die promotie inhield.

Van welke leveranciers moet je weer opletten dat ze de vaste vergoeding niét pro rata rekenen in je 2e jaar? MEGA was dit alleszins, maar nog een paar dacht ik.
Ik heb een contract via mail gekregen van in dit geval eneco waarin staat welke kortingen ik krijg en die ik ben aangegaan.
Niets teruggevonden van uw huidige leverancier ?

Neem anders eens contact op met VEL en lampiris dat ze u informeren.
 
Zouden jullie voor een variabel tarief kiezen, of beter vast? Scheelt bijna 100€, maar geen hands on ervaring met hoe die tarieven variëren..
 
Ik heb een contract via mail gekregen van in dit geval eneco waarin staat welke kortingen ik krijg en die ik ben aangegaan.
Niets teruggevonden van uw huidige leverancier ?

Neem anders eens contact op met VEL en lampiris dat ze u informeren.
heb het eens gevraagd aan VEL welke korting ik nu heb. Ze liet alleszins weten dat ik de korting verlies alsi k geen 12 maanden klant ben. Hun injectietarief is 3,29, dus toch iets minder dan de concurrentie. Maar moet natuurlijk ook opletten als ik nu weg ga wat ik 'meer' ga moeten betalen omdat ik die korting niet heb. Vaste vergoeding was alleszins 0 ( ook zonder korting), dus het zal hem zitten in de kwh prijs vooral
 
Zouden jullie voor een variabel tarief kiezen, of beter vast? Scheelt bijna 100€, maar geen hands on ervaring met hoe die tarieven variëren..

Persoonlijk kies ik altijd vast omdat ik zo ook weet wat ik het hele jaar ga moeten betalen. De laatste twee jaar zijn de prijzen altijd maar gedaald, dus heb ik er wat aan verloren. Maar ervoor waren de prijzen altijd in stijgende lijn, dus heb ik er aan gewonnen.. Is dus wat je zelf verkiest.

Om je een beeld te geven. Hier zie je de prijsevolutie. Van 2015 -2019 blijven stijgen met een kleine dip in 2018. Sinds 2019 blijven dalen. Wat de toekomst gaat brengen weet niemand uiteraard..

evolutie-factuur.png
 
Terug
Bovenaan