Energieleveranciers

In 2002 had ik en koophuis in Lier, een huis waar van A tot Z alles vernieuwd moest worden. Zoals de meeste arbeiderswoningen was er alleen maar een gaskachel op het gelijkvloers en was ik aangesloten bij Electrabel. Eigenlijk het meest logische want wanneer je ergens eind jaren '90 gaat wonen was er bij mijn weten alleen maar Electrabel. Eerst had ik nog 6 maanden een appartement gehuurd maar daar kom ik nog wel eens op terug.

Dus, koophuis, erg oud, niet ecologisch of rendabel qua energie, kortom een zeer lage EPC (dat bestond destijds niet eens)

Ik betaalde 180 euro per maand.

Dan denk ik ergens de laatste jaren ik er nog woonde, vermoedelijk 2016 of 2017 was ik overgeschakeld naar Essent. Op het einde wanneer alles vernieuwd was, daken, isolatie, ramen met zeer gunstig A+++ glas, spanplafonds, was de maandelijkse premie 123 euro de maand. Ik verkochte mijn huis met een EPC van 250 punten.

Dan heb ik in 2018 een appartement aangekocht op het 2de net onder het dak met een EPC van 290 punten. Dat is redelijk goed want in mijn budget zoekend naar appartementen onder het dak waren de meeste EPC's 500, 600, 700 ... en meer dus knal rood en zeer ongunstig. Daar ik nog was aangesloten aan Essent betaalde ik 103 euro per maand het eerste jaar. Reeds een gunstigere verwarmingsketel en radiatoren aangeschaft en dan van provider veranderd naar XXXXXXX betaal ik nu 65 euro de maand.

Dan zou ik in principe mijn ramen nog kunnen vernieuwen met het zelfde glas zoals mijn huis in ervoor A+++, dan zou ik nog spanplafonds kunnen aanleggen, niet dat dat nodig is. Zonnepanelen?

Ik wil maar zeggen, ik heb nog ruimte tot verbetering maar ik denk voor een appartement net onder het dak met een EPC van 290 punten en een energiekost van 65 euro de maand heb ik zeker geen klagen! ;)
 
Ik had hier nog een vraagje omtrent de korting van energie, bv. dit is eentje van Mega (tekst komt van aanbieders.be):
  • Om de volledige promotie te krijgen zal Mega rekening houden of je minimaal 12 maanden ononderbroken klant bent gebleven of niet.
  • LET OP: In het geval dat je eerder dan 12 maanden weer overstapt naar een andere leverancier, zal de promotie in zijn geheel niet toegekend worden. Dit betekent dat als je na 11 maanden besluit weer over te stappen naar een andere leverancier, Mega in dat geval de promotie niet zal verrekenen op je jaarafrekening.
  • De vaste vergoeding (onderdeel van de ENERGIE-kosten) worden het eerste jaar (12 maanden) nooit pro-rata verrekend maar worden volledig in rekening gebracht. Vanaf het tweede jaar echter worden ook deze kosten pro-rata verrekend.
De vraag is hier vooral:
Je moet normaal 1 maand op voorhand opzeggen bij je huidige leverancier. Dus stel contract loopt van 01/05/2020 tot en met 30/04/2021. Mag ik dan opzeggen voor 30/03/2020, met opzegdatum 30/04/2021 inclusief (startdatum andere leverancier 01/05/2021), of mag ik dan pas opzeggen vanaf 30/04/2021? Is wat voor discussie vatbaar de tekst vind ik. Ik veronderstel het eerste, maar iemand anders was eerder overtuigd van het andere..

Misschien heeft iemand zelf al in deze situatie gezeten.
 
Je communiceert gewoon naar zowel je oude als je nieuwe leverancier 01/05, dan is er geen probleem.
 
Vraagje: wij hebben energiecontracten ( elektriciteit en gas) met variabele prijzen bij Luminus.
Hoe weet je hoeveel die prijzen vandaag bedragen?

Hieronder alvast de tariefformules uit de bijzondere voorwaarden ( eerste is gas, tweede elektriciteit).

Tariefformule energiekost (excl. BTW): 0,100 x HUB3-0-3 + 0,894

Tariefformules energiekost (excl. BTW):
Dag (dagmeter) = 0,11 x (1/3 Endex 12-12-12 + 1/3 Endex 12-0-12 + 1/3 Endex 3-0-3) + 0,79
Dag (dag- en nachtmeter) = 0,13 x (1/3 Endex 12-12-12 + 1/3 Endex 12-0-12 + 1/3 Endex 3-0-3)
+ 0,76
en nacht = 0,09 x (1/3 Endex 12-12-12 + 1/3 Endex 12-0-12 + 1/3 Endex 3-0-3) + 0,45
Exclusief nacht = 0,09 x (1/3 Endex 12-12-12 + 1/3 Endex 12-0-12 + 1/3 Endex 3-0-3) + 0,45
 
Ik had hier nog een vraagje omtrent de korting van energie, bv. dit is eentje van Mega (tekst komt van aanbieders.be):

De vraag is hier vooral:
Je moet normaal 1 maand op voorhand opzeggen bij je huidige leverancier. Dus stel contract loopt van 01/05/2020 tot en met 30/04/2021. Mag ik dan opzeggen voor 30/03/2020, met opzegdatum 30/04/2021 inclusief (startdatum andere leverancier 01/05/2021), of mag ik dan pas opzeggen vanaf 30/04/2021? Is wat voor discussie vatbaar de tekst vind ik. Ik veronderstel het eerste, maar iemand anders was eerder overtuigd van het andere..

Misschien heeft iemand zelf al in deze situatie gezeten.

Je moet gewoon je nieuwe leverancier contacteren en vragen om de overstap te regelen op 01/05/2021. Je hoeft Mega niet zelf in te lichten, je nieuwe leverancier dient de overstap te doen. En je moet een contract tekenen bij je nieuwe leverancier vóór 01/04/2021. Je nieuwe leverancier heeft namelijk 30 dagen nodig om de overstap te regelen, dit is de maand vooropzeg.

Als je het andere doet, dus pas opzegt vanaf 30/04/2021, ben je gejost. Je zal dan pas ten vroegste kunnen overstappen vanaf 01/06/2021. Er is dus al een nieuwe contractperiode lopende bij Mega vanaf 01/05/2021.
 
Vraagje: wij hebben energiecontracten ( elektriciteit en gas) met variabele prijzen bij Luminus.
Hoe weet je hoeveel die prijzen vandaag bedragen?

Hieronder alvast de tariefformules uit de bijzondere voorwaarden ( eerste is gas, tweede elektriciteit).

Tariefformule energiekost (excl. BTW): 0,100 x HUB3-0-3 + 0,894

Tariefformules energiekost (excl. BTW):
Dag (dagmeter) = 0,11 x (1/3 Endex 12-12-12 + 1/3 Endex 12-0-12 + 1/3 Endex 3-0-3) + 0,79
Dag (dag- en nachtmeter) = 0,13 x (1/3 Endex 12-12-12 + 1/3 Endex 12-0-12 + 1/3 Endex 3-0-3)
+ 0,76
en nacht = 0,09 x (1/3 Endex 12-12-12 + 1/3 Endex 12-0-12 + 1/3 Endex 3-0-3) + 0,45
Exclusief nacht = 0,09 x (1/3 Endex 12-12-12 + 1/3 Endex 12-0-12 + 1/3 Endex 3-0-3) + 0,45

De huidige tarieven en parameterwaarden kan je hier terugvinden: Indexen
 
In mijn contract (van een 1-jarig product) staat dan dat na dat jaar er stilzwijgend wordt overgegaan op een contract dat bijna 30% duurder is per kWh én een bijkomende kost heeft van €40/jaar.
Jawaddedadde.
Ik zit ook bij Vlaamse Energieleverancier. Na een jaar bij mij veranderd naar een contract 23% goedkoper per kWh en €20 meer :thinking:

Groen vast: 6,00 €cent/kWh en €20/jaar vergoeding
Groen: 4,63 €cent/kWh en €40/jaar vergoeding
 
Je communiceert gewoon naar zowel je oude als je nieuwe leverancier 01/05, dan is er geen probleem.

Je moet gewoon je nieuwe leverancier contacteren en vragen om de overstap te regelen op 01/05/2021. Je hoeft Mega niet zelf in te lichten, je nieuwe leverancier dient de overstap te doen. En je moet een contract tekenen bij je nieuwe leverancier vóór 01/04/2021. Je nieuwe leverancier heeft namelijk 30 dagen nodig om de overstap te regelen, dit is de maand vooropzeg.

Als je het andere doet, dus pas opzegt vanaf 30/04/2021, ben je gejost. Je zal dan pas ten vroegste kunnen overstappen vanaf 01/06/2021. Er is dus al een nieuwe contractperiode lopende bij Mega vanaf 01/05/2021.
Zoals ik dacht! Thx voor bevestiging.
 
zeer vreemde mail van Essent:
Essent.be vindt dat trouwe klanten beloond mogen worden. Ook als u zelf niet actief op zoek gaat naar ons goedkoopste tarief, willen we er zeker van zijn dat u krijgt wat u verdient.

We hebben het even voor u uitgezocht. Rekening houdend met uw geschat verbruik op jaarbasis, doet u momenteel het meeste voordeel met:

Gas leegstand
Elektriciteit Leegstand
 
Ze doen wel moeite bij Essent. Ik ben onlangs weg gegaan en naar vlaamse energieleverancier gegaan. Ze hebben mij toen opgebeld om te vragen wat de rede was, want dat zij ook concurrentieel kunnen zijn.
 
zeer vreemde mail van Essent:

Ze zijn verplicht om te melden wat het goedkoopste product is dat ze hebben voor u.

Het leegstandstarief is een tarief dat geen vaste vergoeding bevat. De energieprijzen van dit tarief zijn doorgaans wel duurder dan andere tarieven. Dit tarief is normaal dan ook enkel voordelig in het geval van leegstand (lees: een verhuurder die even overneemt tussen twee huurders in)

Ofwel heb jij dus zonnepanelen en is je energieverbruik volledig gedekt en heb je amper gasverbruik, ofwel is het een fout van hun :)
 
Zoiets dacht ik ook al. Maar ik heb al een pakket zonder vaste vergoeding bij Essent.
Gisterenavond kwam een tweede mailtje dat het een vergissing was
 
Essent heeft een speciaal pakket voor zonnepaneeleigenaars gemaakt. Veel mooie marketingpraat. Maar als ik dan in de PDF met de tarieven in detail kijk, zie ik dat dit gewoon hun duurste pakket is. Er is dus geen enkele meerwaarde om dit pakket te kiezen, het kost meer dan een gewoon pakket.
Ik vraag me oprecht af hoe zoiets dan op hun kantoor beslist wordt "laten we een nieuw pakket creëren wat voor niemand van onze klanten voordeliger is, en ook geen meerwaarde biedt"

M604Fzc.png
 
Dat zou heel straf zijn, en ik ben benieuwd naar die berekening ;-) Heb je de opties aanstaan zodat dit hele specifieke product kan worden meegenomen (namelijk: je moet een voorschot van 1 jaar betalen, er is geen maandelijke facturatie)
Want het is onmogelijk dat Essent Vooraf, 200 euro duurder is dan de goedkoopste aanbieder voor een normaal gezin. Ik ben zo zeker dat uw post fout is, dat ik u €200 stort als je het tegendeel kan tonen.

Not sure welke berekeningen jij allemaal hebt gemaakt maar Essent Vooraf is bij mij een stukje duurder dan bijvoorbeeld Luminus Optimal.

Even een voorbeeldje van 3000kWh elektriciteit aan dagtarief en 15.000kWh gasverbruik (een normaal gezin zoals je zelf aangaf), zonder zonnepanelen:
Essent Vooraf:

9OFvP0f.png

Totaal geschatte kost dus van: €822.31 + €622.39 = €1444.7 --> Maandelijks €120.39

Hetzelfde via aanbieders.be gevraagd en daar kwam dit als top uit: Luminus Optimal

zXxa79g.png

Totaal geschatte kost hier: €1273.48 --> Maandelijks €106.12
Essent is dus €1444.7 - €1273.48 = €171.22 per jaar goedkoper.

Stel dat we hetzelfde eens gaan doen maar dan met dag-en nachtteller. Laat ons zeggen dat je zoveel mogelijk in het weekend verbruikt als je kan en we op een 1500kWh dag en 1500kWh nacht komen. Nog steeds 15.000kWh gas:
Essent Vooraf:
zqdWKMq.png



Totaal geschatte kost dus van: €775.13+ €622.39 = €1397.52 --> Maandelijks €116.46

Hetzelfde via aanbieders.be gevraagd en daar kwam dit als top uit: Luminus Optimal:
irr69bm.png


Totaal geschatte kost hier: €1216.18 --> Maandelijks €101.34
Essent is dus €1397.52 - €1216.18= €181.34 per jaar goedkoper.

Oke, ik geraak niet aan uw €200 die onmogelijk is, maar Essent Vooraf is verre van de beste optie.

Aan alle anderen: aanbieders.be is zeer betrouwbaar en het duurt je elk jaar 10 minuutjes om over te stappen.

Zullen er ergens op de markt nog uitschieters zijn die nog enkele euro's goedkoper zijn? --> Zeker en vast, maar dan zal je veel tijd en energie moeten steken om dit te zoeken.

Als je niet elk jaar overstapt, zal je dan 'bedrogen' worden door je energiemaatschappij door plotse energiestijgingen? --> Zeker en vast, gewoon elk jaar de kleine moeite doen om een €200-tal euro te besparen.
 
Dat klopt enkel als je elk jaar overstapt en van de promo-acties geniet. Als je blijft bij Luminus, is het niet meer zo Optimal. Als je 1 dag te laat overstapt, heb je een vaste vergoeding aan je been (MEGA) etc.

Je vergelijkt een promo-actie met een vast aanbod. Wil je het allergoedkoopste product, dan lijkt de enige optie momenteel te zijn om elk jaar te switchen en een nieuwe welkomstactie te cashen. Dat was het mij niet waard, omdat het vaak wel wat gedoe is: papier invullen, opvolgen dat je wel een terugbetaling krijgt van je vorige leverancier (durven ze wel eens "vergeten" omdat ze je rekeningnr zogezegd niet hebben). Essent Vooraf is voor als je een goedkoop product wil dat jarenlang goedkoop zal blijven.
(voor mij is het al zeker niet waard omdat ik zonnepanelen heb met terugdraaiende teller en een laag gasverbruik, mijn totale jaarkost voor elek & gas is <500/jaar, met al €200 euro capaciteitstarief)
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt enkel als je elk jaar overstapt en van de promo-acties geniet. Als je blijft bij Luminus, is het niet meer zo Optimal. Als je 1 dag te laat overstapt, heb je een vaste vergoeding aan je been (MEGA) etc.

Je vergelijkt een promo-actie met een vast aanbod. Wil je het allergoedkoopste product, dan lijkt de enige optie momenteel te zijn om elk jaar te switchen en een nieuwe welkomstactie te cashen. Dat was het mij niet waard, omdat het vaak wel wat gedoe is: papier invullen, opvolgen dat je wel een terugbetaling krijgt van je vorige leverancier (durven ze wel eens "vergeten" omdat ze je rekeningnr zogezegd niet hebben). Essent Vooraf is voor als je een goedkoop product wil dat jarenlang goedkoop zal blijven.
(voor mij is het al zeker niet waard omdat ik zonnepanelen heb met terugdraaiende teller en een laag gasverbruik, mijn totale jaarkost voor elek & gas is <500/jaar, met al €200 euro capaciteitstarief)

Op die manier, ik snap het. Als je echt geen zin hebt om hier een kleine tijd voor te nemen dan zullen ze waarschijnlijk bij de goedkopere zitten. Echter vind ik het geen moeite om elk jaar over te stappen en minuutjes tijd op te offeren. Bespaart me een hele hoop geld.

Ik ga me trouwens aansluiten bij Luminus, daar is de vaste vergoeding en kortingen pro rata vanaf dag 1, dus dan heb ik al helemaal niets te verliezen als ik te laat zou overstappen (wat ik niet ga doen).

Mooi zuinig verbruik heb je!
 
Essent heeft een speciaal pakket voor zonnepaneeleigenaars gemaakt. Veel mooie marketingpraat. Maar als ik dan in de PDF met de tarieven in detail kijk, zie ik dat dit gewoon hun duurste pakket is. Er is dus geen enkele meerwaarde om dit pakket te kiezen, het kost meer dan een gewoon pakket.
Ik vraag me oprecht af hoe zoiets dan op hun kantoor beslist wordt "laten we een nieuw pakket creëren wat voor niemand van onze klanten voordeliger is, en ook geen meerwaarde biedt"

M604Fzc.png
ge zou verschieten hoeveel mensen er zijn die het volgende zeggen "alle, ik heb al jaren zonnepanelen en ik heb da pakket nog niet" of "ik ben van leverancier veranderd omdat X geen pakket voor zonnepaneleneigenaars had"..
 
Ik ga me trouwens aansluiten bij Luminus, daar is de vaste vergoeding en kortingen pro rata vanaf dag 1, dus dan heb ik al helemaal niets te verliezen als ik te laat zou overstappen (wat ik niet ga doen).

Is niet zo hoor, in de voorwaarden van het tarief Comfy lees ik het volgende: "De vaste vergoeding is een jaarlijkse forfaitaire vergoeding per elektriciteitsaansluiting die alle vaste operationele kosten van Luminus dekt."

Over de korting lees ik voor dit tarief het volgende: "Deze korting wordt toegekend 12 maanden na startdatum bij een tijdige betaling."

Dus blijven opletten
 
Op die manier, ik snap het. Als je echt geen zin hebt om hier een kleine tijd voor te nemen dan zullen ze waarschijnlijk bij de goedkopere zitten. Echter vind ik het geen moeite om elk jaar over te stappen en minuutjes tijd op te offeren. Bespaart me een hele hoop geld.

Ik ga me trouwens aansluiten bij Luminus, daar is de vaste vergoeding en kortingen pro rata vanaf dag 1, dus dan heb ik al helemaal niets te verliezen als ik te laat zou overstappen (wat ik niet ga doen).

Mooi zuinig verbruik heb je!
Bij Luminus is het pas na 1 jaar dat de vergoeding pro rata is. Het 1e jaar wordt het volledig aangerekend.
 
Volledig gelijk, namen door elkaar beginnen slaan. Ik bedoelde Lampiris. Dat was de goedkoopste ook in mijn simulatie dus win-win!
 
Terug
Bovenaan