Energieleveranciers

Bij Luminus is het pas na 1 jaar dat de vergoeding pro rata is. Het 1e jaar wordt het volledig aangerekend.

Dat is trouwens bij elke leverancier zo. Maar veel leveranciers sturen je twee maanden voor de vervaldatum van je contract een nieuw voorstel. Als je hier niet op reageert, krijg je van hen het 'goedkoopste equivalent contract' dat ze hebben voor u. Maar dit is dus een nieuw contract. En bij een nieuw contract is de abonnementskost opnieuw vast voor een jaar.

Als een leverancier het contract na één jaar zou verlengen (zonder wijziging van prijs en/of voorwaarden), zou de vaste vergoeding pro rata aangerekend worden. Dit gebeurt echter niet veel, enkel in meerjarige contracten.
 
Dat is trouwens bij elke leverancier zo. Maar veel leveranciers sturen je twee maanden voor de vervaldatum van je contract een nieuw voorstel. Als je hier niet op reageert, krijg je van hen het 'goedkoopste equivalent contract' dat ze hebben voor u. Maar dit is dus een nieuw contract. En bij een nieuw contract is de abonnementskost opnieuw vast voor een jaar.

Als een leverancier het contract na één jaar zou verlengen (zonder wijziging van prijs en/of voorwaarden), zou de vaste vergoeding pro rata aangerekend worden. Dit gebeurt echter niet veel, enkel in meerjarige contracten.

Niet bij allemaal; huidige acties van Lampiris bijvoorbeeld doen alles pro rata op dit moment (wat dus heel handig is voor mensen die nog eens iets durven vergeten):
Kh7Hn76.png
 
Dat is trouwens bij elke leverancier zo. Maar veel leveranciers sturen je twee maanden voor de vervaldatum van je contract een nieuw voorstel. Als je hier niet op reageert, krijg je van hen het 'goedkoopste equivalent contract' dat ze hebben voor u. Maar dit is dus een nieuw contract. En bij een nieuw contract is de abonnementskost opnieuw vast voor een jaar.

Als een leverancier het contract na één jaar zou verlengen (zonder wijziging van prijs en/of voorwaarden), zou de vaste vergoeding pro rata aangerekend worden. Dit gebeurt echter niet veel, enkel in meerjarige contracten.
Hoe kunnen ze een nieuw contract aansmeren als je die zelf niet hebt ondertekend? Ik ga ervan uit dat wanneer ik niet reageer, ik mijn HUIDIG contract wil verlengen aan dezelfde voorwaarden. Maakt in ieder geval niet echt uit voor mij want ik ga elk jaar veranderen.

Trouwens, bij Mega is elk jaar bij hen integraal aangerekend, ook bij een meerjarig contract.
 
@Bramstep: ik bedoelde eigenlijk dat bij elke leverancier die de vaste vergoeding helemaal aanrekent, het bij hun vanaf het tweede jaar ook pro rata is.

@Gines : Daar mag je voormalige minister Kris Peeters voor bedanken die volgende bepaling heeft goedgekeurd:

Wanneer een energieleverancier niet wenst over te gaan tot een stilzwijgende verlenging, maakt hij de consument een nieuw voorstel van leveringsovereenkomst over ten minste twee maanden voor de einddatum van de lopende overeenkomst. Dit nieuw voorstel wordt aan de consument ter kennis gebracht via hetzelfde middel waarmee gebruikelijk met de consument wordt gecommuniceerd in verband met de lopende overeenkomst. Dit voorstel doet duidelijk blijken dat het om een nieuw contractvoorstel gaat. Daarbij legt het duidelijk, ondubbelzinnig en op een specifieke wijze uit waarin de nieuw voorgestelde voorwaarden verschillen van de bestaande overeenkomst.

De energieleverancier verzoekt de consument zijn instemming met het nieuwe voorstel uitdrukkelijk te bevestigen via brief of andere duurzame drager, dan wel van energieleverancier te wisselen. Hij wijst er de consument uitdrukkelijk en op een opvallende manier op dat hij via de websites van de gewestelijke regulatoren kan nagaan wat het goedkoopste product is. Dit gebeurt via een ondubbelzinnige mededeling met opgave van de hyperlink naar de juiste webpagina van de betrokken regulator waar de prijsvergelijking kan worden gemaakt.

Wanneer de consument tegen de einddatum van de lopende overeenkomst op dit verzoek niet heeft gereageerd, verbindt de energieleverancier er zich toe hem verder te blijven beleveren aan het op dat ogenblik goedkoopste equivalent product van bepaalde duur dat hij op de markt aanbiedt. De energieleverancier brengt de consument hiervan uitdrukkelijk op de hoogte via brief of een andere duurzame gegevensdrager.

Kortom: je krijgt een nieuw voorstel. Dat moet je bevestigen. Als je niet bevestigt, krijg je "het goedkoopst equivalent product" dat de leverancier aanbiedt op dat moment.

Wat er met equivalent bedoeld wordt is het volgende: Als je een contract hebt met groene energie en online dienstverlening, kan een leverancier je contract hernieuwen met een product met deze kenmerken. De leverancier heeft mogelijk een veel voordeliger tarief, maar dat is een tarief met grijze energie. Ze zijn dus niet verplicht om dat tarief toe te kennen.
 
@Bramstep: ik bedoelde eigenlijk dat bij elke leverancier die de vaste vergoeding helemaal aanrekent, het bij hun vanaf het tweede jaar ook pro rata is.

@Gines : Daar mag je voormalige minister Kris Peeters voor bedanken die volgende bepaling heeft goedgekeurd:



Kortom: je krijgt een nieuw voorstel. Dat moet je bevestigen. Als je niet bevestigt, krijg je "het goedkoopst equivalent product" dat de leverancier aanbiedt op dat moment.

Wat er met equivalent bedoeld wordt is het volgende: Als je een contract hebt met groene energie en online dienstverlening, kan een leverancier je contract hernieuwen met een product met deze kenmerken. De leverancier heeft mogelijk een veel voordeliger tarief, maar dat is een tarief met grijze energie. Ze zijn dus niet verplicht om dat tarief toe te kennen.
Shit zeg, en onwetende mensen die die mails negeren zijn weer de dupe ervan. En ik kan me inbeelden dat gigantisch veel mensen dit elk jaar stilzwijgend verlengen zonder dat ze weten dat ze meer betalen. Mijn jaarlijkse herinnering staat in elk geval in mijn agenda om van leverancier te veranderen.
 
Shit zeg, en onwetende mensen die die mails negeren zijn weer de dupe ervan. En ik kan me inbeelden dat gigantisch veel mensen dit elk jaar stilzwijgend verlengen zonder dat ze weten dat ze meer betalen. Mijn jaarlijkse herinnering staat in elk geval in mijn agenda om van leverancier te veranderen.

Idd, en om het nog erger te maken: Als je een duur contract hebt, kan (en zal) de leverancier wel je contract stilzwijgend verlengen. De leverancier heeft er alle baat bij dat het dure contract blijft verder lopen.

Door de regels omtrent hernieuwing en verlenging is het dat 2,2 miljoen gezinnen een product hebben dat bij de 10 duurste van de markt zit en dat er ongeveer 300.000 een duur "slapend" contract hebben.

Onze nieuwe minister Tinne Van Der Straeten heeft wel al actie beloofd. In tegenstelling tot de vorige ministers heb ik hier nu wel eens vertrouwen in.
 
Vroeger altijd bij Engie gezeten en nooit naar omgekeken, gewoon altijd betaald wat ik gefactureerd kreeg.
Vorig jaar dan toch eens berekend via mijnenergie.be en daar een veel goedkopere leverancier gevonden (voornamelijk dankzij de "nieuwe klant premie")
Het jaar is nu voorbij (veel lagere factuur 🥳 ) en dus ook de promotie als nieuwe klant geldt niet meer.
Hierdoor zou de prijs per jaar weer met een paar 100 euro naar boven gaan (weliswaar nog steeds goedkoper dan Engie)

Overstappen naar een andere leverancier is geen probleem en daar maak ik opnieuw gebruik van de promotie als nieuwe klant.
Maar stel dat ik volgend jaar (of een later jaar) opnieuw wil teruggaan naar een leverancier waarbij ik reeds gebruik maakte van de nieuwe klant promo. Lukt dit dan nog? Of word ik dan niet meer aanzien als nieuwe klant?

Er zijn voldoende leveranciers om enkele jaren door te komen (en dus elk jaar te switchen en promo nieuwe klant te gebruiken) maar ik weet zoiets toch graag :)
 
elk jaar bij mijn jaarlijkse afrekening doe ik de vergelijkingstest met mijn verbruik van dat jaar. (al gedaan via aanbieders.be, energie-vergelijker.be en via de site van vreg zelf)
en al elk jaar ben ik daardoor veranderd van energieleverancier voor zowel gas en elec.
dat gaat nu zo vlot en makkelijk dat dat geen drempel meer moet zijn.

zo ben ik er zeker van dat ik het op dat moment voordeligste tarief heb voor mijn verbruik.
 
Maar stel dat ik volgend jaar (of een later jaar) opnieuw wil teruggaan naar een leverancier waarbij ik reeds gebruik maakte van de nieuwe klant promo. Lukt dit dan nog?
Ja. Ik wissel al 10+ jaar elk jaar. Ik ben steeds een nieuwe klant.
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Prijzen van groepsaankoop Vlaanderen zijn bekend.. vanavond eens vergelijken met bv. mijnenergie/vreg.
 
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210222_95232597 toch geweldig die vrije markt. ik hoop dat ze zo slim zijn om dat hier niet toe te laten. 15K voor een weekje energie :0
De lokale overheid zal de rekening wel (gedeeltelijk) betalen denk ik, de negatieve reclame is te groot geworden (lees héél de wereld las mee)

Blijkbaar is het ook alleen in Texas dat energiemaatschappij mogen vragen wat ze willen. Inderdaad absurd.
 
Kan je al ergens contracten vergelijken rekening houdend met de nieuwe regeling rond terug draaiende teller?

Via vreg tooltje kon ik volgens mij nog niet apart ingeven hoeveel ik verbruik en injecteer?
 
ik zit bij de "vlaamse energie leverancier".
bangelijk goedkoop denk ik

55 euro per maand voor gas & electriciteit samen. voor een nieuwbouw woning.

ik kwam van 90 euro bij eneco.

normaal verander ik elk jaar, maar denk toch maar bij VEL te blijven.
 
ik zit bij de "vlaamse energie leverancier".
bangelijk goedkoop denk ik

55 euro per maand voor gas & electriciteit samen. voor een nieuwbouw woning.

ik kwam van 90 euro bij eneco.

normaal verander ik elk jaar, maar denk toch maar bij VEL te blijven.

opletten wat ze het tweede jaar met de prijs gaan doen. Altijd blijven nazien
 
Ik zit al 8j bij luminus. Elektriciteit is puur prosumententarief (nou ja zou daar wel welkomstkorting op kunnen krijgen zeker, of staat dat in kleine lettertjes dat ze u niet mogen betalen? Want lijkt me vreemd dat ze betalen om u klant te maken want lijkt me dat ze op prosumententarief niets verdienen?) en voor die 30 euro gas / maand kan je ook niet veel goedkoper vinden. Dan heb ik liever mijn historische data die in hun app zit (zolang ik geen digitale meter heb :p)

Zitten dus aan 30 + 30 voorschotten maar normaal gezien is dat wel eindafrekening die ongeveer klopt
 
opletten wat ze het tweede jaar met de prijs gaan doen. Altijd blijven nazien
hoe kan je dat weten? straks gaan ze stilzwijgend gewoon een 2de contract jaar ingaan , maar ik denk niet dat ze een nieuwe tarief lijst gaan sturen naar me...
 
hoe kan je dat weten? straks gaan ze stilzwijgend gewoon een 2de contract jaar ingaan , maar ik denk niet dat ze een nieuwe tarief lijst gaan sturen naar me...
Bij mij stond het zoals in de beginpost te lezen valt, in mijn oorspronkelijk contract wat ze na een jaar ermee doen.
 
Terug
Bovenaan