Energieleveranciers

Momenteel zitten wij nog steeds op variabel (ENGIE - Easy), "slim" om nu nog over te schakelen op vast of wachten op de september prijzen?

Momenteel zitten wij nog steeds op variabel (ENGIE - Easy), "slim" om nu nog over te schakelen op vast of wachten op de september prijzen?
Ik volg enkel elektriciteit, maar de Belpex is omhoog gegaan eind augustus. Dus ik verwacht alleen maar hogere tarieven in september.
Je kunt altijd nu intekenen en binnen de 14 dagen annuleren als september toch goedkoper blijkt te zijn.

De tarieven op vergelijkingssites komen van de laatste tarieffiche.
De injectieprijs van Bolt is gebaseerd op Belpex Q2 2023 (93,76) met volgende formule: Belpex * 0.8505. Dit is overduidelijk een foutje (ze zijn een nulleke vergeten).
De injectieprijs van Eneco is gebaseerd op Belpex juli 2023 (75,3517) met volgende formule: 0,075 X BELPEX - 2
Ben je zeker?
Injectie is toch meestal aan belpex * 0,85. Dat is 85% van de energieprijs dat je krijgt als je zelf injecteert.

Bij Eneco zou je dan 7,5% van de belpex krijgen volgens jou. Dat is absurd weinig.

Op mijn contract bij energie.be heb ik alvast het volgende : "Eigenaars van zonnepanelen met een digitale meter ontvangen eenvariabele injectievergoeding volgens de formule: 0,80 x Belpex_SPP(€/MWh) w"
Das toch gewoon 80% van de belpex?

Ben je zeker?
Injectie is toch meestal aan belpex * 0,85. Dat is 85% van de energieprijs dat je krijgt als je zelf injecteert.

Bij Eneco zou je dan 7,5% van de belpex krijgen volgens jou. Dat is absurd weinig.

Op mijn contract bij energie.be heb ik alvast het volgende : "Eigenaars van zonnepanelen met een digitale meter ontvangen eenvariabele injectievergoeding volgens de formule: 0,80 x Belpex_SPP(€/MWh) w"
Das toch gewoon 80% van de belpex?
Op mijn tarieffiche van Luminus Basic staat
Volgende injectieformule: 0,0660 x Belpex - 1,0500, wat op de tarieffiche van toen (januari 2023) met de toen bekende BELPEX waarde van 202,58 €/MWh een geafficheerde injectie geeft van 13,32 c€/kWh. De huidige BasicFix geeft 0,0644*Belpex-1,05, wat op hun tarieffiche met Belpex waarde van 75,35 neerkomt op 0,0644*75,35 -1,05 = 3,8 c€/kWh.
Bij energie.be was in het tweede kwartaal de Belpex_SPP gelijk aan een 7571, dat geeft in jouw geval dus 0,85*75 €/MWh = 6,375 c€/kWh.
Het lijkt er dus op dat energie.be de juiste eenheden aanhoudt, en de formule van Luminus een factor tien onder de mat veegt en gewoon het getal neemt en er een andere eenheid achter plakt.
Alsof het allemaal nog niet ingewikkeld genoeg was...

Ik volg enkel elektriciteit, maar de Belpex is omhoog gegaan eind augustus. Dus ik verwacht alleen maar hogere tarieven in september.

Gaat het richting winter niet quasi altijd weer wat omhoog? En zeker voor gas?
Als er een staking dreigt te gebeuren (ze moet zelfs niet gebeuren) schiet de prijs al even omhoog.

Daarom houd ik een vast contract.
Ik zal deze zomer heus teveel betaald hebben, bijna het dubbel. Maar in 6 maanden gebruik ik dan 300kWh gas. Of dat nu 27 of 12 euro kost zal het niet maken. Door vorig jaar geen vast contract te hebben, heb ik op verschillende dagen meer dan 27 euro/dag verbrandt. Dat zal deze winter niet meer gebeuren (sowieso een nieuw huis ook).

Ik ga ook voor 22,5-23 graden deze winter ipv 19 graden. En dan nog zal de gasfactuur minder dan 1000 euro zijn op jaarbasis.

Gasprijs 09/2023

Engie Easy vast (1y): 7,900
Luminus Comfy vast: 7,56 (- 0,25 korting het eerste jaar) = 7,31

Engie iets gestegen tov Augustus, Luminus gedaald.

Energietarief Augustus is bekend bij Ecopower. 0,1466 €/kWh. 0,11 €/kWh injectie. Wel, daar word ik blij van. Gouden tip : stap begin volgend jaar over voor uw elektriciteit. Je zult me nadien bedanken.

Gasprijs 09/2023

Engie Easy vast (1y): 7,900
Luminus Comfy vast: 7,56 (- 0,25 korting het eerste jaar) = 7,31

Engie iets gestegen tov Augustus, Luminus gedaald.
Luminus zit toch op 8,29 voor Comfy vast gas, of mis ik hier iets? (tariefkaart september)

Energietarief Augustus is bekend bij Ecopower. 0,1466 €/kWh. 0,11 €/kWh injectie. Wel, daar word ik blij van. Gouden tip : stap begin volgend jaar over voor uw elektriciteit. Je zult me nadien bedanken.
Al ruim 18 jaar klant, heb het mij nog geen seconde beklaagd. Dat aandeel heeft zich al ruimschoots terugverdiend.

kan je voor ecopower nu al dat aandeel kopen om dan klant te worden vanaf er trrug plaats is? Of beter aandeel pas kopen wanneer je klant kan worden?

Als er een staking dreigt te gebeuren (ze moet zelfs niet gebeuren) schiet de prijs al even omhoog.

Ik zal deze zomer heus teveel betaald hebben, bijna het dubbel. Maar in 6 maanden gebruik ik dan 300kWh gas. Of dat nu 27 of 12 euro kost zal het niet maken. Door vorig jaar geen vast contract te hebben, heb ik op verschillende dagen meer dan 27 euro/dag verbrandt. Dat zal deze winter niet meer gebeuren (sowieso een nieuw huis ook).

Ik ga ook voor 22,5-23 graden deze winter ipv 19 graden. En dan nog zal de gasfactuur minder dan 1000 euro zijn op jaarbasis.
Ja, inderdaad. Gas hebben we niet, maar moest ik dat hebben dan zou ik wel vast nemen denk ik.
Voor elektriciteit durf ik de gok te wagen gezien we vrij zelfvoorziend zijn. Alleen niet in de winter, maar volgens mij zal het wel meevallen gezien de variable tarieven zo'n 9-10cent/kWh lager liggen als een vast tarief.
Vorig jaar alles zo'n beetje op de voet gevolgd en ik zou goedkoper uitgeweest zijn met Engie Direct dan met het vaste tarief dat ik had. Tenzij natuurlijk met een cheap contract uit 2021.
In januari overgestapt naar Engie Direct en dat heeft me al flink wat centen bespaard. Ik ben zelf de kat uit boom aan het kijken om misschien in te springen op dynamische tarieven. Maar daarvoor wil ik eerst een jaar in ons huis gewoond hebben met de EV er bij om de nodige simulaties te kunnen doen. Uit mijn eerste schatting lijkt dit zelfs goedkoper te zijn zonder ons gedrag aan te passen gezien wij een redelijk wat elektriciteisverbruik hebben dat niet enkel op de piekuren valt.

Met 1000euro zou je ruimschoots moeten toekomen om een nieuwbouw te verwarmen.
kan je voor ecopower nu al dat aandeel kopen om dan klant te worden vanaf er trrug plaats is? Of beter aandeel pas kopen wanneer je klant kan worden?
Ja kan dat nu al kopen en ik zou dat doen als je klant wil worden. Toen ze de vorige keer klanten aangenomen hebben, was het na 1-2 weken al terug gedaan. Dus ik was al te laat tegen er ik beslist had.

Ik volg dezelfde strategie voor gas, maar wordt het dan nu niet stilaan tijd om over te stappen van vast naar variabel? Aangezien een overstap een maand duurt, en we over een maand toch al gaan moeten verwarmen ...

Laatst bewerkt:

Je kunt ecopower kopen. Maar ze betalen crappy dividenden de laatste jaren. Je kunt beter een oogje in het zeil houden op de website van Beauvent. Daar kun je frequent kopen en altijd 1 aandeel kopen (? niet zeker of dat nu nog zo is).

Beauvent heeft betere dividenden en je kunt ook Ecopower klant worden (bij Beauvent niet).

Tip van het huis. Hier 2x ecopower en Beauvent aandeelhouder en Ecopower klant !

Je kunt ecopower kopen. Maar ze betalen crappy dividenden de laatste jaren. Je kunt beter een oogje in het zeil houden op de website van Beauvent. Daar kun je frequent kopen en altijd 1 aandeel kopen (? niet zeker of dat nu nog zo is).

Beauvent heeft betere dividenden en je kunt ook Ecopower klant worden (bij Beauvent niet).

Tip van het huis. Hier 2x ecopower en Beauvent aandeelhouder en Ecopower klant !
Dus als ik het goed begrijp kun je met een aandeel van beauvent ook klant worden bij ecopower?

Dus als ik het goed begrijp kun je met een aandeel van beauvent ook klant worden bij ecopower?

Koop jij al groene stroom van Beauvent?​

Wij verkopen de stroom van onze windturbines en zonneprojecten aan Ecopower, die de stroom op haar beurt levert aan onze aandeelhouders thuis. Want Ecopower is naast groenestroomproducent ook elektriciteitsleverancier.
Als je aandeelhouder van Beauvent bent of wordt, hoef je geen aandeel van Ecopower te kopen om via hen elektriciteit te krijgen.

Word hier eenvoudig klant van Ecopower, vermeld bij je aanvraag dat je aandeelhouder bent van Beauvent.

Ecopower is pure scam die teren massaal op vervuilende biomassa (en pellets verkoop) naast massaal lobbywerk voor subsidies voor windmolens

Ik volg dezelfde strategie voor gas, maar het wordt het dan nu niet stilaan tijd om over te stappen van vast naar variabel? Aangezien een overstap een maand duurt, en we over een maand toch al gaan moeten verwarmen ...
Mijn gascontract is 10% duurder dan variabele projectieprijs op jaarbasis. Kost me grofweg 40 euro meer als de projectieprijs klopt.
Maar vaste vergoeding is 30 euro goedkoper

Voor die 10 euro verzekering betaal ik graag

(Heb wel enkel bij zelfde leverancier gekeken)

Terug
Bovenaan