Die uren en prijzen staan niet vast, maar worden 1 dag op voorhand gepubliceerd. Rond 12-13h krijg je de tarieven voor morgen te zien.
Dit zijn de groothandelstarieven voor België:
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/be/hourly/?view=table De leverancier neemt daar dan een stukje winst op via een formule die ze publiceren zoals bij een variabel contract.
Om zoveel mogelijk voordeel te doen, verbruik je best op de momenten dat de prijzen laag staan. Handmatig is dat bijna niet te doen, maar er bestaan slimme apparaten die dit ondersteunen en er komen er steeds meer op de markt.
Bijvoorbeeld een slimme laadpaal zoals Smappee of Zappi (en mogelijks nog anderen) ondersteunen solar laden en dynamische tarieven. Dan gaan die zoveel mogelijk op zonnen energie gaan laden en is jouw auto niet vol, dan gaat die 's nachts (of op een donkere dag) gaan laden wanneer de prijzen het laagst zijn.
Daikin heeft volgens mij ook zo'n module voor hun warmtepompen. Wij hebben Vaillant en die hebben dat helaas niet.
Ook voor de thuisbatterij zou je een slim systeem moeten hebben die dynamische tarieven kent, maar hier heb ik geen ervaring mee. Bestaat allesinds wel en volgens onderstunen de meeste merken dit zelfs.
Via de Vtest kan je uw kwartierwaarden van minimaal 1 jaar opladen. Daarmee zou hij dynamische tarieven kunnen simuleren als ik het goed begrijp. Zelf nog niet kunnen testen want heb nog geen jaar aan data.
Je kan evt. ook zelf in Excel uw kwartierwaarden herrekenen naar uurwaarden en dan vermeningvuldigen met de Nordpool BE tarieven en de formule van de leverancier er over te gieten om zo een simulatie te doen.