Energieleveranciers

Normaal gezien neem je toch gewoon je huidige contract mee aan de de tarieven die je ingetekend hebt, dacht ik hé?

Ik verhuis binnenkort ook en zou graag met dit contract verder gaan.

Dat kan als de aansluiting nieuw adres en afsluiting oud adres in hetzelfde gewest zijn en binnen 90 dagen van elkaar gebeuren.

Dat gaat al moeilijker als de immo een nieuw contract onder een andere klantennummer aangaat voor jou.

Dus best alles zelf regelen, heb alles bij Luminus moeten laten terugdraaien tot voor de akte. En dan de verhuis zelf geregeld online.

Dat kan als de aansluiting nieuw adres en afsluiting oud adres in hetzelfde gewest zijn en binnen 90 dagen van elkaar gebeuren.

Dat gaat al moeilijker als de immo een nieuw contract onder een andere klantennummer aangaat voor jou.

Dus best alles zelf regelen, heb alles bij Luminus moeten laten terugdraaien tot voor de akte. En dan de verhuis zelf geregeld online.
Thx!

Normaal gezien ging ik alles zelf regelen maar de immo zei dat ik niks hoefde te doen aangezien ze zelf ook samenwerken met Luminus en zij alles voor mij zouden regelen. Het is in een buurgemeente waar we naartoe verhuizen, dus in hetzelfde gewest en ook binnen de 90 dagen.
Ik zal dan toch best maar eens checken bij de immo wat ze exact van plan zijn.

Thx!

Normaal gezien ging ik alles zelf regelen maar de immo zei dat ik niks hoefde te doen aangezien ze zelf ook samenwerken met Luminus en zij alles voor mij zouden regelen. Het is in een buurgemeente waar we naartoe verhuizen, dus in hetzelfde gewest en ook binnen de 90 dagen.
Ik zal dan toch best maar eens checken bij de immo wat ze exact van plan zijn.

Vraag gewoon een regulier overnameformulier en alles zelf doen :).
De immo kan jou oud contract niet overzetten, dat kan alleen jij.

Vraag gewoon een regulier overnameformulier en alles zelf doen :).
De immo kan jou oud contract niet overzetten, dat kan alleen jij.
Ondertussen het immo kantoor gecontacteerd en zowel Luminus.
Het overzetten van ons huidig contract kan toch maar pas vanaf de sleuteloverdracht. Het klopt inderdaad wel dat het immo kantoor enkel nieuwe contracten kan laten starten en niet de huidige overzetten. Goed dat ik dit lees van jou want anders had ik het ook zitten 😋

Het overzetten van ons huidig contract kan toch maar pas vanaf de sleuteloverdracht. Het klopt inderdaad wel dat het immo kantoor enkel nieuwe contracten kan laten starten en niet de huidige overzetten. Goed dat ik dit lees van jou want anders had ik het ook zitten 😋
Die zullen wel een of andere deal hebben. Ik kan me niet voorstellen dat dit een service is die ze leveren uit de grond van hun hart.

Je had dat ook recht kunnen zetten, zolang Luminus wil meewerken…
En inderdaad kan je pas overzetten op de dag dat je de akte tekent en sleutel krijgt.

De sleuteloverdracht was 28/06, ik heb nu pas de verhuis in aanvraag volgens de correcte procedure. Maar kan gelukkig optifix juni houden :).

Met nog 1 onbekende dag, de cijfers voor juli 2023.

Elektriciteit ligt 19% lager dan vorige maand.
Engie direct dag 13,5 c€, nacht 10 c€

Gas ligt 7% lager dan vorige maand
Engie direct 4,7 c€

Met nog 1 onbekende dag, de cijfers voor juli 2023.

Elektriciteit ligt 19% lager dan vorige maand.
Engie direct dag 13,5 c€, nacht 10 c€

Gas ligt 7% lager dan vorige maand
Engie direct 4,7 c€
Merci

Dwz dat het variabel tarief nu identiek het tarief is dat ik momenteel betaal.
Ik heb echter Easy3. Dus het lijkt mij voorlopig nog steeds het beste dit gewoon te behouden.

Ivm gas. Ik heb hier voor Optifix gekozen. Ik ga hier wel wat verlies mee doen, maar ik verbruik minder dan 8000 per jaar.
Dus wat scheelt het? Niet de moeite waard denk ik?

Merci

Dwz dat het variabel tarief nu identiek het tarief is dat ik momenteel betaal.
Ik heb echter Easy3. Dus het lijkt mij voorlopig nog steeds het beste dit gewoon te behouden.

Ivm gas. Ik heb hier voor Optifix gekozen. Ik ga hier wel wat verlies mee doen, maar ik verbruik minder dan 8000 per jaar.
Dus wat scheelt het? Niet de moeite waard denk ik?

320€ + BTW. Dus een 400€ per jaar.
Maar de gas gaat vrijwel zeker niet aan 4 cent blijven staan in de winter. En nu verbruik je nagenoeg niets.

Het lijkt erop dat de gasprijs in het najaar wel weer kan stijgen. Nu is er weinig verbruik en de voorraden zijn aangevuld.
Veel hangt af van type winter dat we zullen krijgen.

Maar de leveranciers bepalen toch zelf wanneer je wat verbruikt of zijn hier tabellen voor ? Idealiter voor hun zeggen ze dat je die 8000 verbruikt op de duurste maand en nu tijdens huidige maanden niets verbruikt. Kunnen wij als particulier toch nooit controleren ?

Maar de leveranciers bepalen toch zelf wanneer je wat verbruikt of zijn hier tabellen voor ? Idealiter voor hun zeggen ze dat je die 8000 verbruikt op de duurste maand en nu tijdens huidige maanden niets verbruikt. Kunnen wij als particulier toch nooit controleren ?
Klopt. Het verloop van het SLP is bekend. +- 80% van je gasverbruik bevindt zich in de wintermaanden.

Triestig en is niet te omzeilen. Is toch ook maffia heel die energiesector.

Straffe uitspraak van iemand die niet weet hoe het in elkaar zit... de profielen worden gecorrigeerd voor graaddagen. En het is niet een leverancier die bepaalt hoe dat gebeurt, maar de distributienetbeheerder.
SLP-profielen worden trouwens niet meer gebruikt, het zijn al bijna 2 jaar de RLP-profielen.

Én maandelijks betalen. Anders zit je alsnog met die verbruikstabellen.

Dat is een belangrijk element waar veel mensen niet van op de hoogte zijn. Voor ik een digitale meter had, dacht ik ook dat het logisch zou zijn dat je werkelijk verbruik verrekend wordt - maar dat is inderdaad niet het geval tenzij je voor maandelijkse afrekening kiest!

Iets anders, ik heb precies nog niemand zien vermelden dat Engie sinds een tijdje ook een vast contract voor gas aanbiedt, dat momenteel (volgens VREG) een stuk goedkoper lijkt te zijn dan Luminus Basic Fix - wel maar een vast tarief voor 1 jaar, tegenover 2 jaar voor Basic Fix.

niemand zien vermelden dat Engie sinds een tijdje ook een vast contract voor gas aanbiedt, dat momenteel (volgens VREG) een stuk goedkoper lijkt te zijn dan Luminus Basic Fix - wel maar een vast tarief voor 1 jaar, tegenover 2 jaar voor Basic Fix.
+ Ook een veel hogere jaarlijkse kost.

Straffe uitspraak van iemand die niet weet hoe het in elkaar zit... de profielen worden gecorrigeerd voor graaddagen. En het is niet een leverancier die bepaalt hoe dat gebeurt, maar de distributienetbeheerder.
SLP-profielen worden trouwens niet meer gebruikt, het zijn al bijna 2 jaar de RLP-profielen.
Belangrijke nuance inderdaad, die tabellen zijn bij elke leverancier hetzelfde.

Terug
Bovenaan