Energieleveranciers

Ik had hier gelezen dat je blijkbaar maximum 4 maand het contract later mag laten beginnen. Toen ik mijn contract aan ging was ik hier niet van op de hoogte. Nu heb ik ingetekend op optifix gas op 30.06.2023 om te laten beginnen op 01.11.2023 moet ik hier iets van melden aan Luminus? Gaat mijn contract nog door of kunnen ze de voorwaarden wijzigen?

Mailtje gekregen van Luminus ‘Steeds zeker van het beste tarief’.
Mijn Luminus Basic (variabel maart 2022) elektriciteitscontract wordt 09-09-2023 verplicht overgezet naar Basicflex.

Afnametarief enkelvoudig dag:
Basic mrt2022: 0.001059 * Belpex Q + 0.021252
Basicflex: 0.001124 * Belpex RLP M + 0.021940.

Injectietarief enkelvoudig dag:
Basic mrt2022: 0,1007 x Belpex - 1,0500
Basicflex: 0,0644 x Belpex - 1,0500

Kortom zowel afnametarief als injectietarief vallen slechter uit.
Vooral injectietarief is voor mij van belang met 13kWp aan zonnepanelen.
Zeer spijtige zaak dus en vanaf eind augustus maar beginnen kijken naar de concurrenten (energie.be of ecopower waarschijnlijk).
Nog iemand in hetzelfde schuitje?

Ecopower neemt tot zeker voorjaar 2024 geen nieuwe klanten aan. (Gebeld voor iemand die wel al een aandeel had gedurende enkele jaren maar nog geen klant was. 🙄)

Ja, maar jij hebt geen zware machines, motoren voor uw bedrijf.

Ik trek ook zo'n 4.4 - 5kw. Maar mijn warmtepomp doet om de x tijd een legionellerun, waardoor die defacto al 4kw trekt. Ik ga dat niet afschaffen om 150€ te besparen. Ik knip dan wel ergens anders.

Maar zou hij wat kunnen besparen indien hij zijn werkwijze verandert. Ja, waarschijnlijk wel. Maar waarom zou hij dat doen als hij die 400€ +BTW doorschuift naar zijn bedrijf. Dan kost hem dat netto wat? 200€+BTW. Wat al enorm dicht bij die standaard 120 +BTW is. En hij moet naar niets zien.
En dan moeten we de 6 cent minder per kwh die hij betaalt voor zijn afgenomen elektriciteit tgv dit capaciteitstarief ook nog calculeren, waardoor zeker indien hij een grootverbruiker is, dit voor hem defacto al beter uitkwam.

Maar iedereen bepaalt zijn eigen prioriteiten hierin.

Ja het is waar.
Al ga ik toch wat opletten met het laden van de EV.

Want nu was dat nog maar EV en koken. Heb hier nog machines staan die 2500 tot 4500 Watt trekken waar soms ook 7-8Kw tegelijk aan het draaien is en ik kijk daar nu ook nie echt achter of toevallig madam aan het koken is. Dat zijn vaak printjobs van 3-4 uren ook die niet kunnen onderbroken worden.

Maar ga er toch een beetje op letten dat ik geen 20kW hier ga trekken op den duur haha

Los daarvan zie ik hier laden op 6 - 11A, mijn wallbox staat gewoon op 32A het maximum, kan dat kwaad mss? :p
Eens ik zonnepanelen heb bijgelegd ga ik hem ook gewoon puur op overschot energie laten laden, maar dat is nu met mijn zonnepanelen set up nog niet haalbaar.

Ja het is waar.
Al ga ik toch wat opletten met het laden van de EV.

Want nu was dat nog maar EV en koken. Heb hier nog machines staan die 2500 tot 4500 Watt trekken waar soms ook 7-8Kw tegelijk aan het draaien is en ik kijk daar nu ook nie echt achter of toevallig madam aan het koken is. Dat zijn vaak printjobs van 3-4 uren ook die niet kunnen onderbroken worden.

Maar ga er toch een beetje op letten dat ik geen 20kW hier ga trekken op den duur haha

Los daarvan zie ik hier laden op 6 - 11A, mijn wallbox staat gewoon op 32A het maximum, kan dat kwaad mss? :p
Eens ik zonnepanelen heb bijgelegd ga ik hem ook gewoon puur op overschot energie laten laden, maar dat is nu met mijn zonnepanelen set up nog niet haalbaar.
Weet wel dat je iets van 5ct korting per kWh hebt tov het systeem van voor het capaciteitstarief.
Dus heb je een piek veroorzaakt van 7kW, maar verbruik je dat jaar ook 7000 kWh. Dan ga je ongeveer break even uitkomen.
En door veel thuis te laden ga je wel makkelijk veel verbruiken op jaarbasis.

Ken EVCC niet, zal er eens naar kijken. Voor de rest heb ik geen interesse in HA, dus als ik dat deel kan skippen is het ook goed.
Duitse open-source software met als titel "Sonnetanken". Zegt genoeg zeker? :-)
Het stuurt uw laadpaal aan op basis van uw injectie, dus je kan puur laden op overschotten van de PV.

Is het eigenlijk een goed moment om een nieuw contract af te sluiten voor gas + elek. met vast tarief? Ik heb dat nooit goed opgevolgd maar met de winter in aantocht wil ik dit wel overwegen..
Als ik de simulatie maak tussen variabel en vast scheelt dit 7 euro. (86 vs 79).
Jaarlijks verbruik elek. 750 kwh dag, 950 kwh nacht. Gas 1600 kwh.

Is het eigenlijk een goed moment om een nieuw contract af te sluiten voor gas + elek. met vast tarief? Ik heb dat nooit goed opgevolgd maar met de winter in aantocht wil ik dit wel overwegen..
Als ik de simulatie maak tussen variabel en vast scheelt dit 7 euro. (86 vs 79).
Jaarlijks verbruik elek. 750 kwh dag, 950 kwh nacht. Gas 1600 kwh.
Zeker van dat het 1600kwh is en niet 1600m3?

1600kwh lijkt mij namelijk enorm enorm weinig...
Vorige maand was beter, Er is namelijk voor elektriciteit +/- 2 cent bijgekomen, voor gas staat het ongeveer op hetzelfde niveau dacht ik.
Het kost dus wat meer, maar aan u om te bepalen of je liever de zekerheid hebt. Wij kunnen uiteindelijk de toekomst niet voorspellen.

Ik heb echter vorige maand mijn vast tarief hernieuwd omdat ik mij beter voel met zekerheid.

Nee dat klopt hoor. Ik heb het van de eindfactuur overgenomen.
We wonen momenteel in een nieuwbouwapp van 100m2, met links/rechts en boven/onder buren. Verwarming zetten we id winter amper aan en id zomer is ons verbruik een 7/8 m3. Koken is op elek.
Net even gekeken: verbruik in januari was 22m3 aan gas.

Laatst bewerkt:
Daarmee kan je het maximum vermogen gaan beperken gewoon. Ik heb die op het minimum staan zodat hij maar aan iets van een 4 kW oplaadt + gepland van 22u tot 6u voor nachttarief.

We hebben onlangs de afrekening van gas ontvangen, deze is opgesplitst in het stuk voor de digitale meter (16/5/22-8/2/23) en erna (8/2/23-1/6/23) . Vooral het verbruik NA de digitale meter
Februari en maart waren geen warme maanden, dus dan heeft de verwarming wel nog wat opgestaan, maar warmer dan 21 graden hebben we het nooit gezet. Ook hebben we een condensatieketel. Ter referentie: vorig jaar tussen 8/12/21 en 16/5/22 zaten we op 1320 m3

Totale uren 24447882 31 074 m³ 32 284 m³ 1 210 m³ / 13 841 kWh 08.02.2023 Opgenomen (netbeheerder)

Totale uren 7MIT2200070935 0 m³ 794 m³ 794 m³ / 9 053 kWh 01.06.2023 Opgenomen (netbeheerder

Wat denken jullie hiervan? Lijkt mij straf dat de digitale meter fout zou zitten, maar ik vind het toch hoog...

ze meten niet het effectiefd verbruik maar delen uw jaarverbruik door een gebruikersprofiel. als uw chaufage een hele winter heeft afgestaan gaat nog steeds 60% Van het verbruik zitten in de prijzen van die maanden.

We hebben onlangs de afrekening van gas ontvangen, deze is opgesplitst in het stuk voor de digitale meter (16/5/22-8/2/23) en erna (8/2/23-1/6/23) . Vooral het verbruik NA de digitale meter
Februari en maart waren geen warme maanden, dus dan heeft de verwarming wel nog wat opgestaan, maar warmer dan 21 graden hebben we het nooit gezet. Ook hebben we een condensatieketel. Ter referentie: vorig jaar tussen 8/12/21 en 16/5/22 zaten we op 1320 m3

Totale uren 24447882 31 074 m³ 32 284 m³ 1 210 m³ / 13 841 kWh 08.02.2023 Opgenomen (netbeheerder)

Totale uren 7MIT2200070935 0 m³ 794 m³ 794 m³ / 9 053 kWh 01.06.2023 Opgenomen (netbeheerder

Wat denken jullie hiervan? Lijkt mij straf dat de digitale meter fout zou zitten, maar ik vind het toch hoog...
Kijk eens op Mijn Fluvius. Daar kan je verbruik per dag/maand zien. Dan zie je snel als er buitensporige zaken tussen zitten.

Lijkt niks mis mee. Vorig jaar had je met 2 maanden meer 526 m3 meer verbruik. Dit is een normaal verbruik voor de koudere maanden.

Ons bedrijf heeft een hoogspanningscontract bij engie. Is voor elek 13+(espot x 1,22) redelijk per MWh qua prijs?

Laatst bewerkt:
Ik verhuis en ik neem mee... Optifix Juni. Het heeft door een fout van de immo veel voeten in de aarde gehad, maar het is gelukt.

Door een communicatiefout waren al mijn contracten geannuleerd en moest ik een nieuw contract aangaan (dat slechter was), maar na een uur aan de telefoon spenderen is alles gelukt.

Heb wel nergens de meterstanden van de teruglevering moeten ingeven, hoe krijg ik dat geregeld?

Laatst bewerkt:
Ik verhuis en ik neem mee... Optifix Juni. Het heeft door een fout van de immo veel voeten in de aarde gehad, maar het is gelukt.

Door een communicatiefout waren al mijn contracten geannuleerd en moest ik een nieuw contract aangaan (dat slechter was), maar na een uur aan de telefoon spenderen is alles gelukt.

Heb wel nergens de meterstanden van de teruglevering moeten ingeven, hoe krijg ik dat geregeld?
Normaal gezien neem je toch gewoon je huidige contract mee aan de de tarieven die je ingetekend hebt, dacht ik hé?

Ik verhuis binnenkort ook en zou graag met dit contract verder gaan.

Terug
Bovenaan