Energieleveranciers

Ik blijf toch twijfelen wat ik voor elektriciteit zou doen. Momenteel al 1j Optifix klant met dagprijs van 31c€ en snachts 25c€. Huidige zijn lager (27 en 17), maar injectietarief is wel gehalveerd wat nadelige is nu ik zonnepanelen heb.
Langs de andere kant zou ik vanaf oktober wel besparen op mijn energiekosten, maar misschien nog meer met een variabel contract.

Ik blijf toch twijfelen wat ik voor elektriciteit zou doen. Momenteel al 1j Optifix klant met dagprijs van 31c€ en snachts 25c€. Huidige zijn lager (27 en 17), maar injectietarief is wel gehalveerd wat nadelige is nu ik zonnepanelen heb.
Langs de andere kant zou ik vanaf oktober wel besparen op mijn energiekosten, maar misschien nog meer met een variabel contract.
Hier de berekening gedaan aan de hand van de verbruiks- en injectiecijfers van vorig jaar en de BELPEX van juni.
Voor zowel ons verbruik (enkelvoudig tarief) als mijn ouders hun verbruik (dag- en nachtmeter) was het voordeliger om over te schakelen van Optifix Mrt 22 naar Optifix Jun 23.

Dat injectietarief is toch niet vast? Is ook per maand variabel.

Je hebt de comfy toch nog als vaste formule voor 1 jaar.
gas: 7,98 c€/kWh vs 7,6 c€/kWh (prijs juni)

Ik blijf bij mijn Optifix van april voor gas en elektriciteit.
De nieuwe Basicfix is weer voor beide duurder.

Allez het elektriciteit contract dat ik heb afgesloten eergisteren is 2 cent voordeliger, zowel dag en nacht, als hetgeen men momenteel aanbiedt.
Is wel maar een stijging met +/- 8%.

Ik hoop voor anderen dat mijn keuze een slechte keuze is geweest.

Voor zonnepanelen met een terugdraaiende teller (dag/nacht), welke formule is dan voordeliger? Ik ben er nog steeds niet uit :D

12,68 dag / 12,29 nacht
18,58 dag / 12,91 nacht

Voor zonnepanelen met een terugdraaiende teller (dag/nacht), welke formule is dan voordeliger? Ik ben er nog steeds niet uit :D

12,68 dag / 12,29 nacht
18,58 dag / 12,91 nacht

1) ken uw verbruik rekening houdende met die terugdraaibare teller
2) houdt rekening met de vaste kost, de tarieven
3) gooi het in excel en maak de vergelijking
4) indien uw verbruik niet overeen komt met uw aanname, zit op de blaren.
5) bij een variabel tarief zou je dan ook nog voor de hell of it rekening moeten houden met de formule en de gevolgen van stijgende MWH prijzen (vb 80, 120, 150, 200, 240, 280, 320, 360). Al kan dat misschien overkill zijn ;p. Maar verschillende formules kunnen nu eenmaal leiden tot andere resultaten bij hogere, lagere prijzen. En dan moet jij bepalen waar jij u goed genoeg bij voelt.

Het is onmogelijk dat wij dit voor u kunnen zeggen. De situatie is namelijk anders als je break even draait, vb 500kwh dagtarief extra gebruikt en 100kwh nachttarief, vice versa, je desondanks een terugdraaiende teller toch nog 5000kwh verbruikt, of als de prijzen tussen contracten hetzelfde zijn maar het vaste tarief bij tarief 1 duurder is dan bij de andere.

De eerste 3 dagen van juli staat de EPEX daardoor op 34,47.
Dat is 6 tot 8 c€ voor een kWh voor de consument.

Ik blijf Basicfix elektriciteit duur vinden. Voor heel 2023 staat de directe prijs op 16,8 dag en 12,2 nacht. Je betaalt een supplement van 73% voor zekerheid. En dat was voorheen nog veel meer zoals Optifix 41,9 c€ in januari 2023.

Basicfix gas is veel interessanter.

Nog altijd gebleven bij de optifix van maart 22 voor elektriciteit. Denk om deze uit te zitten door de hoge injectie en mss hopelijk te kunnen veranderen naar ecopower

Terug
Bovenaan