Elfstedentocht 2021

Status
Niet open voor verdere reacties.

makila

Well-known member
Crowdfunder FE
Over de ganse lengte van de elfstedentocht, zou -in het beste scenario- in het weekend van 20 februari, er overal een ijsdikte zou kunnen zijn van 15 tot 20cm. Voldoende voor de elfstedentocht effectief te laten doorgaan voor het eerst in 24 jaar.

Maar zowiezo door Corona zal de elfstedentocht niet gereden worden. :cry: Toch wel ironisch eigenlijk. :whistle:

(Even ter info: De ijsdikte is momenteel gemiddeld tussen 0 en 2cm. Door de sneeuw is er amper ijs op dit moment. Maar de voorspellingen zijn wel relatief gunstig)
 
Laatst bewerkt:
Over de ganse lengte van de elfstedentocht, zou -in het beste scenario- in het weekend van 20 februari, er overal een ijsdikte zou kunnen zijn van 15 tot 20cm. Voldoende voor de elfstedentocht effectief te laten doorgaan voor het eerst in 24 jaar.

Maar zowiezo door Corona zal de elfstedentocht niet gereden worden. :cry: Toch wel ironisch eigenlijk. :whistle:

(Even ter info: De ijsdikte is momenteel gemiddeld tussen 0 en 2cm. Door de sneeuw is er amper ijs op dit moment. Maar de voorspellingen zijn wel relatief gunstig)
 
Ik ben een paar keer in Friesland geweest wanneer er een Elfstedentocht gereden werd. Eerlijk ? Dat zal volgens mij nooit meer door gaan. Ik kan me niet voorstellen dat de verzekeringen daar nog mee akkoord gaan. Als je ziet wat tegenwoordig bij een evenement organiseren komt kijken. Je wordt er toch niet goed van. Zelfs bij een gewone fuif is het papierwerk niet te overzien. 25 jaar geleden gaf je gewoon een fuif. Punt. Zo een Elfstedentocht wordt echt op een paar dagen uit de grond gestampt en moet het vooral van vrijwilligers hebben. Dat zie ik tegenwoordig echt niet meer gebeuren. Met corona hebben ze voir dit jaar alvast het perfecte excuus.
 
Misschien dat het net dit jaar wel nog lukt, zonder het publiek op het ijs toe te laten (wat een van de grootste risicos is 'aar het schijnt)
 
Als ze kunnen laten die dat doorgaan hoor
Ik hoop het hoor. Het is een prachtig evenement. Als het ergens kan, is het inderdaad in Nederland. In België zijn er zowiezo te veel azijnpissers die het voor het zeggen hebben. Kijk bijvoorbeeld naar de strandrace in Scheveningen. Met een 1000tal motoren een evenment organiseren in 1 van de grootste badsteden van het land, ik zie het hier nog niet gebeuren. Maar dit gezegd zijnde heb ik toch mijn twijfels of het in deze tijd nog altijd mogelijk zou zijn om een Elfstedentocht te organiseren, zelfs in Nederland.

Wat ik me nog het best herinner van toen ik geweest ben, is 1 ding. Het is daar verdikke koud. Zou koud als toen die dag heb ik het nooit nog geweten :D
 
Als wij de Ronde Van Vlaanderen kunnen laten doorgaan zonder publiek, moet de wedstrijd daar ook wel lukken. De toerrijders zullen moeten passen, alsook het hele volksfeest er rond zal uiteraard niet kunnen doorgaan. Maar laat dan op z'n minst de wedstrijdrijders het ijs op gaan en breng alles mooi in beeld op tv, zo een kans mogen ze nu noch niet verloren laten gaan, corona of niet.

En waarom zou dit vandaag niet meer kunnen doorgaan? Laat de mensen aub nog wat leven, er wordt ons al genoeg afgepakt, ook pre-corona.
 
Als de wedstrijd zelf niet doorgaat zullen er wel mensen zijn die het parcours gaan afschaatsen met een GoPro ofzo. Ik betwijfel dat je dit als beleidsmaker ook kan maken om het te laten doorgaan.
 
Als de wedstrijd zelf niet doorgaat zullen er wel mensen zijn die het parcours gaan afschaatsen met een GoPro ofzo. Ik betwijfel dat je dit als beleidsmaker ook kan maken om het te laten doorgaan.
Why not. +1 voor Stuyfmans: als de Ronde van Vlaanderen kan doorgaan met 180 renners die allemaal in elkaar nek zitten te hijgen waarom zou de Elfstedentocht niet kunnen doorgaan met enkel wedstrijdrijders?

Besides, Henk Angenent geeft dan wel aan dat hij het niet ziet zitten omdat je het niet kan maken van de 30.000 leden van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden niet te laten rijden maar de profs wel. Maar hij geeft wel eventjes fijn mee dat hij sowieso met een aantal vrienden zelf wel zal gaan rijden los van de organisatie, net als een groot deel van de andere leden.

Is het dan zo moeilijk van de wedstrijd te organiseren voor de profs en daarnaast alle andere leden de kans geven hun kruisjes te verdienen op basis van GPS files, tussen datum x en datum y? Normaal controleren ze via controleposten maar in 1997 hadden mensen met moeite een GSM, laat staan een smartwatch met GPS, tegenwoordig heeft elke zichzelf respecterende duursporter wel een GPS device liggen, en anders is er altijd nog de smartphone...

Maar goed: Nederland kennende gaat de gekte pas écht loskomen eens alles begint dicht te vriezen... alle politieke partijen lijken gewonnen voor het idee dus als het meteorologisch kan zullen ze wel faciliteren.
 
Is het dan zo moeilijk van de wedstrijd te organiseren voor de profs en daarnaast alle andere leden de kans geven hun kruisjes te verdienen op basis van GPS files, tussen datum x en datum y? Normaal controleren ze via controleposten maar in 1997 hadden mensen met moeite een GSM, laat staan een smartwatch met GPS, tegenwoordig heeft elke zichzelf respecterende duursporter wel een GPS device liggen, en anders is er altijd nog de smartphone...
Je kan in Strava 'Schaatsen' als activiteit kiezen, dus ik denk dat controleposten echt wel overbodig zijn aangezien die sowieso een segment wordt op Strava.
 
Ik vind het in elk geval een fantastisch concept. Ik ken niets van schaatsen maar in 1997 zat ik voor de TV en naast Bart Swings zijn Angenent, Van Benthem & Paping de enige namen van schaatsers die ik ken. Ik kan me niet eens het enthousiasme voorstellen dat veel mensen moeten voelen om de tocht te kunnen rijden, of zelfs maar als toeschouwer mee te maken.

Ik vrees wel dat, zelfs al is het enkel een wedstrijd voor profs, ze het publiek niet gaan kunnen tegenhouden. Er wordt een vergelijking gemaakt met de Ronde van Vlaanderen maar die gaat volgens mij toch niet op. De ronde is er elk jaar en is toch wat van zijn glans verloren voor een deel van de mensen. De elfstedentocht is er al 24 jaar niet meer geweest en leeft veel meer bij de Nederlanders (en al helemaal bij de Friezen).
 
De ronde is er elk jaar en is toch wat van zijn glans verloren voor een deel van de mensen.
Voorwa? Omdat het zogezegd een criterium geworden is? Dat riedeltje is ondertussen ook al meer dan afgezaagd... voor elke persoon voor wie de ronde ondertussen niet meer hoeft is er wel een andere supporter bijgekomen.
Wacht nog maar een weekje, als er zich een serieuze ijslaag zou gaan vormen gaat de gekte alleen maar groter worden. De kans is minimaal maar "definitief" is een wel heel sterk woord.
 
Nederland is schaatsgek.
De politiek is er ook mee bezig waardoor er misschien wel een uitzondering komt en bovendien kunnen ze binnen de
48 uur de tocht organiseren.
 
Voorwa? Omdat het zogezegd een criterium geworden is? Dat riedeltje is ondertussen ook al meer dan afgezaagd... voor elke persoon voor wie de ronde ondertussen niet meer hoeft is er wel een andere supporter bijgekomen.

Ik kijk er in elk geval niet meer naar. Vandenhaute zal content zijn als iemand anders mijn plaats heeft ingenomen.
Dan nog blijft de elfstedentocht gewoon niet te vergelijken.
 
En waarom zou dit vandaag niet meer kunnen doorgaan? Laat de mensen aub nog wat leven, er wordt ons al genoeg afgepakt, ook pre-corona.
Dat heb ik al gezegd. Omdat dat verzekeringstechnisch gewoon niet meer kan. Wanneer je tegenwoordig iets wil organiseren komt er zo veel zever bij kijken dat het niet meer normaal is. Brandveiligheid bijvoorbeeld. Er mag meer x aantal personen in een zaal, er moeten brandblussers hangen om de zoveel meter, er moeten nooduitgangen voorzien zijn. Ik ben naar de laatste 2 edities van die Elfstedentocht geweest. Dat is 1 groot volksfeest. 100.000den zatte Hollanders die er op los feesten. De drankgelegenheden zijn gewoon in een schuur bij 1 of andere boer die langs het parcours woont. Daar zijn echt geen nooduitgangen of zo hoor.

Eigenlijk heb ik medelijden met iedereen die tegenwoordig jong is. Alles is zo in regeltjes gegoten, je wordt er toch gewoon mottig van. Ik groeide op in de jaren '80. Toen deed je maar op. Als het hard genoeg vroor paktje je je schaatsen, fietste je naar een vijver in de buurt, bond je schaatsen aan en je was vertrokken. Als het een privé vijver was liet de eigenaar je meestal wel doen en indien het geen privé was, was het zowiezo toegelaten. Nu vriest het 1 dag en de volgende dag staat al in de krant dat schaatsen op natuurijs verboden is, dankzij de idioten van Natuur en Bos. Zuhal Demir laat dan weten dat het wel kan, tenminste indien de lokale besturen voor toezicht zorgen. Wat een gezeik toch zeg. Laat de mensen toch met rust. Zoals je zelf al zegt, er wordt ons al genoeg afgepakt. Bijna alles eigenlijk is zelfs mijn idee daar over.
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik al gezegd. Omdat dat verzekeringstechnisch gewoon niet meer kan. Wanneer je tegenwoordig iets wil organiseren komt er zo veel zever bij kijken dat het niet meer normaal is. Brandveiligheid bijvoorbeeld. Er mag meer x aantal personen in een zaal, er moeten brandblussers hangen om de zoveel meter, er moeten nooduitgangen voorzien zijn. Ik ben naar de laatste 2 edities van die Elfstedentocht geweest. Dat is 1 groot volksfeest. 100.000den zatte Hollanders die er op los feesten. De drankgelegenheden zijn gewoon in een schuur bij 1 of andere boer die langs het parcours woont. Daar zijn echt geen nooduitgangen of zo hoor.

Eigenlijk heb ik medelijden met iedereen die tegenwoordig jong is. Alles is zo in regeltjes gegoten, je wordt er toch gewoon mottig van. Ik groeide op in de jaren '80. Toen deed je maar op. Als het hard genoeg vroor paktje je je schaatsen, fietste je naar een vijver in de buurt, bond je schaatsen aan en je was vertrokken. Als het een privé vijver was liet de eigenaar je meestal wel doen en indien het geen privé was, was het zowiezo toegelaten. Nu vriest het 1 dag en de volgende dag staat al in de krant dat schaatsen op natuurijs verboden is, dankzij de gestapo van Natuur en Bos. Zuhal Demir laat dan weten dat het wel kan, tenminste indien de lokale besturen voor toezicht zorgen. Wat een gezeik toch zeg. Laat de mensen toch met rust. Zoals je zelf al zegt, er wordt ons al genoeg afgepakt. Bijna alles eigenlijk is zelfs mijn idee daar over.
Bijna alles wat je daar aanhaalt zijn zaken die de zaal in kwestie moet regelen (buiten het max aantal mensen), daar moet jij je als huurder/organisator niet mee bezig te houden. Ik heb in mijn leven denk ik zo'n 60 fuiven en optredens georganiseerd tussen 2010 - 2015 en nooit hebben wij die zaken moeten regelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan