Elektronische facturatie (e-invoicing) Peppol, verplicht vanaf 2026

Boekhoudpakketten/facturatiepakketten zijn het probleem niet, quasi elk deftig pakket is er reeds op voorzien.
‘t Zullen vooral de klanten zijn die miserie hebben, niet iedereen is digitaal even sterk.
Met de corona-affaire hebben er gelukkig velen de voordelen van digitaal werken ingezien, maar echt volledig paperless met Peppol is toch nog iets anders voor veel mensen.

Er loopt bijvoorbeeld nog altijd volk rond die naar Telenet, Proximus, whatever belt als ze een factuur tekort hebben, terwijl dat toch gewoon een kwestie is van inloggen op de klantenzone en de pdf downloaden...
Bij sommige klanten zou ik liefst van al nog gewoon zeggen dat ze mij hun logins geven en dat ik zelf wel zal downloaden wat ik moet hebben :unsure:
Telenet is nu het laatste bedrijf die zich als innovatief mag opstellen als het gaat om facturatie. Wij verwerken maandelijks een redelijk aantal facturen maar laten deze binnenkomen via een mailbox om dan automatisch door te sturen. Als ik voor elke leverancier op een link moet gaan klikken… De andere optie is per brief. Geen origineel meer op te vragen nadien ook. We gaan ook overstappen naar Peppol in maart 2025. XML’s werken wel al zeer goed !

Vandaag kreeg ik van Acerta de 2 eerste facturen binnen via Peppol. Echt wel handig systeem!

xwh7Wap.png

Vandaag kreeg ik van Acerta de 2 eerste facturen binnen via Peppol. Echt wel handig systeem!

xwh7Wap.png
Echt hé!
Vergeleken met al die emails met een pdf factuur in bijlage, of nog erger, gewoon een mail die zegt dat je nieuwe factuur in hun "online platform" beschikbaar is, kunt ge eerst daar inloggen om aan die pdf factuur aan te geraken....

Echt hé!
Vergeleken met al die emails met een pdf factuur in bijlage, of nog erger, gewoon een mail die zegt dat je nieuwe factuur in hun "online platform" beschikbaar is, kunt ge eerst daar inloggen om aan die pdf factuur aan te geraken....
Wel, afzonderlijk van Peppol, liever een pdf per e-mail dan in een online platform hoor.
Zo kon ik zelf filters instellen en de mails met PDF bijlage automatisch naar Odoo doorsturen en archiveren. Had zelfde effect, alleen ja, filters, en soms eens filters aanpassen als de facturen vanaf een andere mailbox afkomstig waren e.d.
Als je met vaste leveranciers werkt, en af en toe eens een nieuwe, valt dat eigenlijk nog mee.

Voor één irritante leverancier krijg ik 10 à 20 facturen per maand, allemaal afzonderlijk te downloaden via een link in de e-mail of via hun platform. Gelukkig hebben ze ook een API waarmee ge die dan automatisch kunt downloaden... Anders iedere maand al dat tijdverlies...

Peppol zal ook wel wat zwart geld doen verdwijnen, godzijdank
Zie niet echt hoe?
Peppol is alleen voor B2B facturatie, en laat dat net de zone zijn waar zeer weinig zwart geld zit.
Zwart geld zit bij werken aan particulieren die cash betalen en met plezier de 21% btw in korting willen zien in ruil voor geen factuur en risico op garantie issues.
Zolang de handelaar met dat zwart cash geld nog zijn benodigde materialen ergens kan kopen gaat die peppol daar juist geen moer aan veranderen!

Peppol zal ook wel wat zwart geld doen verdwijnen, godzijdank
Ik weet niet in hoeverre er veel zwart geld omgaat bij b2b.

Vraag echter eens aan een stielman of hij een stuk in het zwart wil als hij bij u thuis komt iets herstellen ofzo...

Laatst bewerkt:
Ik ken er genoeg die facturen op een andere rekening laten storten en dan de factuur laten verdwijnen. En dat al meer dan 10 jaar 😁

Ik ken er genoeg die facturen op een andere rekening laten storten en dan de factuur laten verdwijnen. En dat al meer dan 10 jaar 😁
Huh? B2B? Eerlijk, dat is cafe-praat...
Die klant die de factuur betaalt moet die dan ook laten verdwijnen en niet inboeken voor btw of ze komen er snel achter.
En facturen moeten genummerd zijn, tegen een geannuleerde factuur moet een credit nota staan ...

Huh? B2B? Eerlijk, dat is cafe-praat...
Die klant die de factuur betaalt moet die dan ook laten verdwijnen en niet inboeken voor btw of ze komen er snel achter.
En facturen moeten genummerd zijn, tegen een geannuleerde factuur moet een credit nota staan ...
Mja, maar in de BTW aangifte zitten de BTW nrs. niet van de tegenpartijen (klanten en leveranciers) éh... In theorie kan je zo eventjes frauderen om dan met de noorderzon te verdwijnen, zoals fraudeurs doen met onschuldige money mules.

Is er iemand die hier bezig is met compliance van de 2026 E-invoicing by any chance?
(Ik kijk in de richting van @iamhollywood, ken jij iemand die volgende analyse kan valideren? :unsure:)

Use case:

Medische SaaS start-up die de belgische markt bedient, met een legale entiteit achter die niet in belgië of EU-ruimte is gevestigd.

Binnen de software worden er 2 soorten facturen gegenereerd:

1) B2B facturen richting de klant i.e. medische zorgverleners (hierna afgekort als MZ).

-> Gezien SaaS provider geen EU-ruimte BTW plichtige is, is deze e-invoicing voor zover ik weet niet van toepassing, correct?

2) B2C facturen die de MZ kunnen opmaken & versturen via de software richting hun particuliere patiënten (hierna afgekort als PP).

a) De therapeutische activiteiten zijn de facto BTW vrijgestelde handelingen, en typisch in een Business to Consumer context, zelf indien dit in een business to business context zou gebeuren (e.g. Woonrzorgcentra of hospitalen) zijn deze handelingen vrijgesteld van deze vereiste imo.

-> geen vereiste dus op om deze e-invoicing te volgen

b) BTW plichtige handelingen (i.e. verkoop van ondersteunend materiaal richting PP - e.g. gewichten bij een revalidatie, etc). Eventueel zou deze transactie wel onderhevig kunnen zijn aan deze wetgeving. Maar als ik met niet vergis vallen zowel hospitalen, woonzorgcentra als scholen onder artikel 44 indien de MZ dat zouden factureren.

-> opnieuw geen vereiste dus op om deze e-invoicing te volgen

Possible outlier:

De enigste scenario die ik mogelijk kan bedenken is dat bijvoorbeeld een bedrijfsleider een ongeval krijgt op het werk en alle kosten vervolgens binnenbrengt in het bedrijf en de MZ zijn BTW plichtige handelingen behoort te factureren aan het bedrijf ipv op persoonlijke titel van de persoon die revalidatie nodig heeft?

-> Wel een mogelijk scenario waar deze e-invoicing gevolg moet worden?

Correcte analyse, of zien we iets over het hoofd?

Terug
Bovenaan