Is er iemand die hier bezig is met compliance van de
2026 E-invoicing by any chance?
(Ik kijk in de richting van
@iamhollywood, ken jij iemand die volgende analyse kan valideren?

)
Use case:
Medische SaaS start-up die de belgische markt bedient, met een legale entiteit achter die niet in belgië of EU-ruimte is gevestigd.
Binnen de software worden er 2 soorten facturen gegenereerd:
1) B2B facturen richting de klant i.e. medische zorgverleners (hierna afgekort als MZ).
-> Gezien SaaS provider geen EU-ruimte BTW plichtige is, is deze e-invoicing voor zover ik weet niet van toepassing, correct?
2) B2C facturen die de MZ kunnen opmaken & versturen via de software richting hun particuliere patiënten (hierna afgekort als PP).
a) De therapeutische activiteiten zijn de facto BTW vrijgestelde handelingen, en typisch in een Business to Consumer context, zelf indien dit in een business to business context zou gebeuren (e.g. Woonrzorgcentra of hospitalen) zijn deze handelingen vrijgesteld van deze vereiste imo.
-> geen vereiste dus op om deze e-invoicing te volgen
b) BTW plichtige handelingen (i.e. verkoop van ondersteunend materiaal richting PP - e.g. gewichten bij een revalidatie, etc). Eventueel zou deze transactie wel onderhevig kunnen zijn aan deze wetgeving. Maar als ik met niet vergis vallen zowel hospitalen, woonzorgcentra als scholen onder artikel 44 indien de MZ dat zouden factureren.
-> opnieuw geen vereiste dus op om deze e-invoicing te volgen
Possible outlier:
De enigste scenario die ik mogelijk kan bedenken is dat bijvoorbeeld een bedrijfsleider een ongeval krijgt op het werk en alle kosten vervolgens binnenbrengt in het bedrijf en de MZ zijn BTW plichtige handelingen behoort te factureren aan het bedrijf ipv op persoonlijke titel van de persoon die revalidatie nodig heeft?
-> Wel een mogelijk scenario waar deze e-invoicing gevolg moet worden?
Correcte analyse, of zien we iets over het hoofd?