Moeilijk om vanaf de foto te zeggen wat de component op de foto is, maar als ik zou gokken (functionaliteit in gedachten houdend) zou ik denken dat het een DC to DC spanningsomvormer is, bedoelt om een stabiele specifieke uitgangsvoltage te bekomen door het ingangsvoltage van je drie AAA batterijen om te vormen.
Staat er niks van belettering op die chip?
Voorbeeldje van wat het zou kunnen zijn is de LM2738. -> werkt niet want je ingangsspanning is lager dan 6V, ik zat met met mijn verwarde kop even met drie lithiumcellen te rekenen ipv 3 AAA batterijen.
Dus het moet een boost converter zijn, zoals de
XL6009. Op Amazon vind je bordjes met de chip en componenten reeds gesoldeerd, waarbij je enkel nog met een schroevendraaier aan een variabele weerstand moet draaien om de correcte uitgangsspanning te bekomen.
Voorbeeld. (dit is een voorbeeldje waar je de contactjes moet solderen, er zijn er ook waar je de draden kunt vastschroeven)
Als alternatief gebruik je gewoon 4 AAA batterijen en dan zit je ook aan de 6v die je nodig hebt zonder converter., al moet je dan leren leven met het feit dat je apparaat minder goed gaat draaien naarmate de batterijen leegraken. Dan ben je wel quasi verplicht om niet-herlaadbare batterijen te gebruiken.
Dat is enkel voor de motor.
Voor de LEDs ga je vervolgens moeten nakijken wat de correcte spanningsval en stroom is voor de LEDs die je wilt en vervolgens met wet van Ohm moeten uitrekenen welke weerstand je er in serie mee moet schakelen zodat je ze mee op de 6V kunt aansluiten. Daar zijn online rekentools voor, zoals
link. Een typisch groen ledje heeft bvb 2.2V en 20mA nodig. Als je dat in die tool steekt kom je uit op een weerstandswaarde van 190 Ohm, dus dan pak je de eerstvolgende waarde die je hebt liggen, wat in mijn geval een 220 Ohm weerstand is.
Of je koopt analoog aan het vorige een
buck converter die je ook op de LEDs aansluit, wat complete overkill is, maar voor een beginner die niks van elektronica kent is het misschien een optie gezien het je ook vrijstelt van de noodzaak om te gaan solderen of om een PCB op maat te bestellen. (boost converter= spanning naar omhoog, buck converter= spanning naar omlaag)