Elektrische wagens

First time EV driver. Eergisteren een dagje naar zee geweest (Bredene, Oostende) met mijn Tesla Model Y. Was 1 van de eerste lange tripjes dat ik deed (Limburg-Oostende en terug). Onderweg naar ginder gestopt bij de superchargers in Lokeren. Het plan was om enkel te vertrouwen op superchargers.

Maar toen we aankwamen op de camping (waar familie verbleef), bleek daar ook een gewone 3F laadpaal te staan. Toen heb ik de EV daar maar ingeplugged en mijn Luminus laadpas voor de eerste keer eens kunnen gebruiken. En dat werkte prima. Bij Luminus zeggen ze: als het geen snellader is en geen Luminus-laadpunt (was hier niet het geval), dan is de prijs per kWh 0,31 euro + 0,01 euro extra (omdat het geen Luminus-laadpunt is). Toen we s'avonds terug thuis waren, logde ik eens in op het portaal van de Luminus laadpas.

Daar zag ik dan dat ze bijna 0,60 euro/kWh hadden aangerekend en ook 21% BTW i.p.v. 6%. Ik vind het vreemd dat:
  1. er geen 6% BTW aangerekend wordt;
  2. de prijs per kWh veel hoger is dan de 0,32 euro/kWh die Luminus claimt... Waarschijnlijk is dit een marge die verdwijnt in de zak van de eigenaar van de laadpaal (camping)?
Op de website van de camping en op ChargeMap geen informatie te vinden over de tarieven van die specifieke laadpaal...
Dat er 21% aangerekend wordt lijkt me wel logisch. Van elektriciteit uit laadpalen ben je quasi zeker dat het niet voor huiselijk gebruik is en hoeft er dus geen verlaagd tarief van 6% op gehanteerd worden.

Dat er 21% aangerekend wordt lijkt me wel logisch. Van elektriciteit uit laadpalen ben je quasi zeker dat het niet voor huiselijk gebruik is en hoeft er dus geen verlaagd tarief van 6% op gehanteerd worden.
Ik geef je grotendeels gelijk, maar de moment dat V2G er aan komt gaat dat wel wat lastiger liggen

Nog een weekske later en mijn laadpunt is nu ook zichtbaar in Chargemap.

Probleem blijkt nu dat mijn laadpaal toch zichtbaar blijft in Chargemap -weliswaar als out-of-order-, zelfs al heb ik hem via Shell terug non-public gemaakt. Ik zie nu trouwens op Chargemap dat iemand 14 dagen geleden zelfs mijn laadpunt gezocht heeft, maar niet gevonden :D. Iemand een idee hoe ik die helemaal wegkrijg ? Mijn adres staat er immers ook bij (ook dan gaan ze weten dat er iets niet klopt, want ik had hem op de map met opzet 100m verder gezet :) ).

Probleem blijkt nu dat mijn laadpaal toch zichtbaar blijft in Chargemap -weliswaar als out-of-order-, zelfs al heb ik hem via Shell terug non-public gemaakt. Ik zie nu trouwens op Chargemap dat iemand 14 dagen geleden zelfs mijn laadpunt gezocht heeft, maar niet gevonden :D. Iemand een idee hoe ik die helemaal wegkrijg ? Mijn adres staat er immers ook bij (ook dan gaan ze weten dat er iets niet klopt, want ik had hem op de map met opzet 100m verder gezet :) ).

Kan je hem op operational status = removed (decommissioned) zetten? Of ziet dat er hetzelfde uit op de kaart als out-of-order?

Kan je hem op operational status = removed (decommissioned) zetten? Of ziet dat er hetzelfde uit op de kaart als out-of-order?

In Chargemap zie ik dat niet als een optie. De Status dropdown heeft 2 opties: Working en Out-of-Order. Hij staat nu op het laatste. Ik zie ook dat er aangeduid is dat hij enkel voor Inhabitants is. Dus wellicht heeft die andere persoon al een en ander aangepast.

In ABRP is mijn laadpaal al niet meer zichtbaar. De vraag is vooral hoe Chargemap de laadpalen up-to-date houdt, al zou ik toch hopen dat als een laadpaal x uit een bepaalde feed komt, en later niet meer in die feed zit, Chargemap slim genoeg zou zijn om daaruit af te leiden dat de laadpaal verdwenen is.

Laatst bewerkt:
Net voor de eerste keer een snellader gebruikt (@makila : de Lidl op Liersesteenweg heeft gratis snelladers gekregen) om de eens te testen of dat überhaupt werkt. 2 jaar zonder 1x publiek te laden dus :p

Gisteren teruggekacheld van de ski met een dieselke. 3 chauffeurs aan boord, in totaal 20min gestopt voor een piske of rap een burger take-away te doen en chauffeurwissel. Op minder dan 9u stonden we terug in BE vanuit Oostenrijk... die tijden gaan toch ook gepasseerd zijn als we allemaal elektrisch gaan rijden :lol:

Welke snelheid hadden ze? In Boortmeerbeek hebben ze sinds kort de 50kw lader toegenepen naar 15.

Het is dat soort grapjes dat van publiek laden zo een pijnlijke onderneming maakt, en zeer gemakkelijk voer is voor EV-haters (en je kan hen eigenlijk geen ongelijk geven). Je zal maar een lange trip gepland hebben en je routeplanner laat je daar een uur bijladen van 10 naar 80%, en in de werkelijkheid blijkt het ineens meer dan 3 uur te zijn.

Gisteren teruggekacheld van de ski met een dieselke. 3 chauffeurs aan boord, in totaal 20min gestopt voor een piske of rap een burger take-away te doen en chauffeurwissel. Op minder dan 9u stonden we terug in BE vanuit Oostenrijk... die tijden gaan toch ook gepasseerd zijn als we allemaal elektrisch gaan rijden :laugh:
Gisteren ook terug gereden van Oostenrijk. 60L diesel in de tank doet toch wonderen om snel thuis te geraken.

Heb wel gelet op de bezetting van de laadpalen. Die waren allemaal leeg en beschikbaar. Maar het is natuurlijk laagseizoen.
Over een paar jaar is het elke 300km 30min stoppen.

Gisteren teruggekacheld van de ski met een dieselke. 3 chauffeurs aan boord, in totaal 20min gestopt voor een piske of rap een burger take-away te doen en chauffeurwissel. Op minder dan 9u stonden we terug in BE vanuit Oostenrijk... die tijden gaan toch ook gepasseerd zijn als we allemaal elektrisch gaan rijden :laugh:

Voorlopig zal je toch gemakkelijk 1,5 à 2u snelladen mogen rekenen. En nog een beetje extra verlies doordat je in Duitsland geen tijd kan winnen op de onbeperkte stukken, zonder die tijd terug te verliezen aan extra laden.

Aan de andere kant, volgens ABRP verschilt het precies enorm naargelang de auto: VW ID.3: 2 uur laden; Tesla Model 3 standaard: 1,5u; Tesla Model 3 long range: 1u

1u laden op een rit van 900 km vind ik niet dramatisch, kan je nog "opvullen" met iets eten/drinken, 2u is al een andere zaak want dat betekent echt wachten op het laden.

Het is dat soort grapjes dat van publiek laden zo een pijnlijke onderneming maakt, en zeer gemakkelijk voer is voor EV-haters (en je kan hen eigenlijk geen ongelijk geven). Je zal maar een lange trip gepland hebben en je routeplanner laat je daar een uur bijladen van 10 naar 80%, en in de werkelijkheid blijkt het ineens meer dan 3 uur te zijn.
Maar hoeveel gratis tankstations ken jij? ;)

Maar hoeveel gratis tankstations ken jij? ;)

Ok, nevermind, ik had totaal niet door dat dat over een gratis laadpaal ging (nu pas merk ik dat post erboven over Lidl ging). Om de een of andere reden dacht ik Boortmeerbeek = snelweg. Dunno why :). Sowieso zou 50kW dan bovendien wel zeer traag zijn voor een snelweglader.

Aan 50 kW zou het zowat overeen komen met 12l diesel per uur :p

Klopt, ik had gerekend met de toegeknepen 15. Maar jouw punt blijft sowieso terecht, het is gratis dus je kan ook geen mega snelheid verwachten - ik blijf me erover verbazen dat dat nog bij zoveel supermarkten gratis is.

Klopt, ik had gerekend met de toegeknepen 15. Maar jouw punt blijft sowieso terecht, het is gratis dus je kan ook geen mega snelheid verwachten - ik blijf me erover verbazen dat dat nog bij zoveel supermarkten gratis is.
Ik vind het heel vreemd dat het gewoon gratis is. Met een scan van een kassaticket ofzo, akkoord. Maar is dus echt gewoon inpluggen en laden nu...
Gaat zeker niet blijven duren (en maar goed ook)

Ik vind het heel vreemd dat het gewoon gratis is. Met een scan van een kassaticket ofzo, akkoord. Maar is dus echt gewoon inpluggen en laden nu...
Gaat zeker niet blijven duren (en maar goed ook)
Heb wel geen idee of ze altijd werken, of enkel tijdens de openingsuren.

Voorlopig zal je toch gemakkelijk 1,5 à 2u snelladen mogen rekenen. En nog een beetje extra verlies doordat je in Duitsland geen tijd kan winnen op de onbeperkte stukken, zonder die tijd terug te verliezen aan extra laden.

Aan de andere kant, volgens ABRP verschilt het precies enorm naargelang de auto: VW ID.3: 2 uur laden; Tesla Model 3 standaard: 1,5u; Tesla Model 3 long range: 1u

1u laden op een rit van 900 km vind ik niet dramatisch, kan je nog "opvullen" met iets eten/drinken, 2u is al een andere zaak want dat betekent echt wachten op het laden.
Hangt van de laadsnelheid af heh.

Kia/Hyundai hebben bv 18 min nodig om van 10-80% te gaan, terwijl een mustang Mach e daar 50min voor nodig had.

(Tijden natuurlijk afhankelijk van paal, temperatuur etc)

Terug
Bovenaan