Elektrische wagens

Ik had hier eens een wagen op mijn oprit staan.
Bevriende sleepdienst gebeld, deze rade me af hem te slepen, kosten zijn voor de aanvrager en de eigenaar kan u nog eens zeer makkelijk aanklagen.

Dan maar politie gebeld, na opzoekwerk te weten gekomen dat het bedrijfswagen was,was rond 22u dus niemand meer vast te krijgen, advies van de politie en ik citeer: "ik zou de 4 banden platsteken, dan zullen ze het niet meer doen."

Dan uiteindelijk maar bij alle buren gaan aanbellen en vragen van wie de wagen was. (Geen contact met alle buren hier en dat zijn er veel)).
Als je kan, uw wagen er achter parkeren. En dan gewoon rustig binnen zitten. Je hoor dan wel wanneer die mens weg wil.

Kan iemand een deftige opbergtas of iets dergelijks aanraden voor de laadkabel (standaard type meegeleverd bij ID.3) in op te bergen? Ik wil het liefst dezelfde situatie bekomen als in deze foto en de tas dus over die haak hangen.
Tot nu al eerst dit gekocht, maar is veel te klein. Dan maar een 'echte' tas (tot 10 meter hoor!), maar ook veel te klein. Ik krijg mijn kabel echt niet zo strak opgerold dat hij daarin zou passen... En al zeker niet om daar dan elke keer mee te staan sukkelen.

Kan iemand een deftige opbergtas of iets dergelijks aanraden voor de laadkabel (standaard type meegeleverd bij ID.3) in op te bergen? Ik wil het liefst dezelfde situatie bekomen als in deze foto en de tas dus over die haak hangen.
Tot nu al eerst dit gekocht, maar is veel te klein. Dan maar een 'echte' tas (tot 10 meter hoor!), maar ook veel te klein. Ik krijg mijn kabel echt niet zo strak opgerold dat hij daarin zou passen... En al zeker niet om daar dan elke keer mee te staan sukkelen.
Ik werp dat gewoon los in de koffer, zelfs niet meer in dat apart compartiment onder de plank. Elke twee a drie dagen die kabel oprollen is gewoon nutteloos voor die weinige keren dat ge uw koffer eens vol boodschappen legt.

Ik werp dat gewoon los in de koffer, zelfs niet meer in dat apart compartiment onder de plank. Elke twee a drie dagen die kabel oprollen is gewoon nutteloos voor die weinige keren dat ge uw koffer eens vol boodschappen legt.
Het is voor ons wel praktisch als we onderweg zijn met al het gerief van de kleine in de koffer (familie woont ver, vaak dan ergens publiek opladen als we in de buurt ergens gaan). In plaats van die kabel dan random over alles heen te leggen wil ik dat hij gaan de kant hangt, of in ieder geval de mogelijkheid hebben.

Het is voor ons wel praktisch als we onderweg zijn met al het gerief van de kleine in de koffer (familie woont ver, vaak dan ergens publiek opladen als we in de buurt ergens gaan). In plaats van die kabel dan random over alles heen te leggen wil ik dat hij gaan de kant hangt, of in ieder geval de mogelijkheid hebben.
Mijn kabel ligt op de vloer aan de achterbank. De kinderen kunnen er niet aan en het stoort mij niet als ik veel gerief mee heb. Daarenboven kan ik ook terug achteruit parkeren

Als je kan, uw wagen er achter parkeren. En dan gewoon rustig binnen zitten. Je hoor dan wel wanneer die mens weg wil.

Heb dat jaren geleden gehad, toen ik een huis huurde. De huiseigenaar had de mensen toestemming gegeven om op de oprit te staan (maar had dat niet gemeld en dat is op het moment van verhuur ook mijn oprit). Dus ook mijn wagen erachter gezet, deurbel afgezet en gaan slapen. Volgende dag belde de verhuurder :D.

Zijn die al geleverd in België? Ging er precies van uit dat dat nog wel tijdje ging duren...
Er komt een showroom in Zaventem. Maar die is nog niet af (gebouw helemaal bestickerd zodat je niet kan binnenkijken. Heb er ook nog nooit eentje zien staan.

Ja, dat was misschien duidelijker geweest :)

In een ondergrondse garage waar de parkings doorgaans al niet te ruim bemeten zijn moest ik anders altijd ruim 50cm overlaten achter de wagen omdat ik anders mijn laadkabel niet meer kon nemen.

Eventjes de CREG-terugbetaling in kaart gebracht en de komende 4 maanden krijg ik tussen de 55 en 59ct terugbetaald per kwh. Met een variabel contract waarbij ik in het dal ongeveer 36ct all-in betaal loont het terug om thuis te laden. En al zeker als de zon schijnt!

Eventjes de CREG-terugbetaling in kaart gebracht en de komende 4 maanden krijg ik tussen de 55 en 59ct terugbetaald per kwh. Met een variabel contract waarbij ik in het dal ongeveer 36ct all-in betaal loont het terug om thuis te laden. En al zeker als de zon schijnt!
Amai dat is precies een stuk beter dan de VREG-terugbetaling. Deze maand is 38 cent terugbetaald per kWh.
Terwijl de werkgever zei dat de VREG royaler zou zijn. Maar misschien zitten we nu net in een rare situatie waarbij de VREG (al dan niet tijdelijk) lager zit dan CREG.

Amai dat is precies een stuk beter dan de VREG-terugbetaling. Deze maand is 38 cent terugbetaald per kWh.
Terwijl de werkgever zei dat de VREG royaler zou zijn. Maar misschien zitten we nu net in een rare situatie waarbij de VREG (al dan niet tijdelijk) lager zit dan CREG.
Ik vind die terugbetalingsregeling van elektrische auto's eigenlijk toch wat doorgeschoten hoor.

Elektrische bedrijfswagens zijn al erg fiscaal voordelig, zowel voor de werkgever (aftrekbaarheid, CO2-bijdrage) als voor de werknemer (laag VAA). Eenmaal voldaan aan het forfaitair VAA is het gebruik van je tank/laadkaart (of het vergoeden van de elektriciteit) onbelast. En daar bovenop kan een werknemer nog eens extra onbelast bijverdienen door de eigen elektriciteit duurder te verkopen dan hij hem kost. 20 cent extra per kWh, dat wil zeggen dat een extra daguitstap naar de zee niet alleen door de werkgever betaald wordt, maar daar bovenop ook nog eens €10 of €15 netto opbrengt aan ... onbelaste elektriciteitsvergoeding.
Meer rijden = onbelast meer verdienen (na de betaling van je elektriciteit) = procentueel minder belastingen betalen.

Zouden we aanvaarden dat werkgevers tankbeurten steeds aan het maximumtarief terugbetalen, ook als de werknemer tankt aan een goedkoper tankstation?

Anderzijds weet ik ook niet hoe je het huidige systeem zou kunnen hervormen zonder heel het principe van "all you can drive for €x VAA" uit te faseren. Elektriciteit heeft nu eenmaal geen vaste prijs...

Ik vind die terugbetalingsregeling van elektrische auto's eigenlijk toch wat doorgeschoten hoor.

Elektrische bedrijfswagens zijn al erg fiscaal voordelig, zowel voor de werkgever (aftrekbaarheid, CO2-bijdrage) als voor de werknemer (laag VAA). Eenmaal voldaan aan het forfaitair VAA is het gebruik van je tank/laadkaart (of het vergoeden van de elektriciteit) onbelast. En daar bovenop kan een werknemer nog eens extra onbelast bijverdienen door de eigen elektriciteit duurder te verkopen dan hij hem kost. 20 cent extra per kWh, dat wil zeggen dat een extra daguitstap naar de zee niet alleen door de werkgever betaald wordt, maar daar bovenop ook nog eens €10 of €15 netto opbrengt aan ... onbelaste elektriciteitsvergoeding.
Meer rijden = onbelast meer verdienen (na de betaling van je elektriciteit) = procentueel minder belastingen betalen.

Zouden we aanvaarden dat werkgevers tankbeurten steeds aan het maximumtarief terugbetalen, ook als de werknemer tankt aan een goedkoper tankstation?

Anderzijds weet ik ook niet hoe je het huidige systeem zou kunnen hervormen zonder heel het principe van "all you can drive for €x VAA" uit te faseren. Elektriciteit heeft nu eenmaal geen vaste prijs...
Het zijn natuurlijk communicerende vaten... Er is een moment geweest, niet zo lang geleden, dat ik slechts 20ct terug kreeg, maar wel 70ct moest dokken. Zoals @Nineshots in een PM al aangaf zit dat er voor Q3 ook weer aan te komen.

Als je dus altijd thuis laadt, dan zal je aan het einde van de rit wellicht break-even uitkomen. Hier kan je echter op anticiperen en in de maanden waar het geld kost enkel publiek laden (maar dan verlies je het comfort van thuisladen).

Werkgevers zouden ook kunnen bepalen dat er enkel thuis geladen mag worden, dan zit je automatisch met een evenwicht.

Dat bijverdienen zijn uitzonderingen, het principe is dat die elektriciteit aan het gemiddelde markttarief terugbetaald wordt - zonder de extra van het capaciteitstarief. Dus ja, voor sommige mensen komt dat goedkoper uit, voor andere duurder dan hun eigen tarief.
In een markt met dalende elektriciteitsprijzen zit je met een vertraging tussen die gemiddelde markttarieven van 2 maanden geleden t.o.v. wat de mensen nu gemiddeld betalen, maar dat is tijdelijk.
Gemiddeld markttarief, dus geen maximumtarief.

Ik snap heel die commotie niet rond terugbetaling van elektrisch thuisladen - hetzelfde principe gaat toch op bij kilometervergoedingen die een vast bedrag per km zijn, dus met een goedkopere auto maak je daar ook "winst" op...

Het zijn natuurlijk communicerende vaten... Er is een moment geweest, niet zo lang geleden, dat ik slechts 20ct terug kreeg, maar wel 70ct moest dokken. Zoals @Nineshots in een PM al aangaf zit dat er voor Q3 ook weer aan te komen.

Als je dus altijd thuis laadt, dan zal je aan het einde van de rit wellicht break-even uitkomen. Hier kan je echter op anticiperen en in de maanden waar het geld kost enkel publiek laden (maar dan verlies je het comfort van thuisladen).

Werkgevers zouden ook kunnen bepalen dat er enkel thuis geladen mag worden, dan zit je automatisch met een evenwicht.

Helemaal akkoord met die eerste 2 punten :)

Over dat laatste, dan neem je ineens een deel van het voordeel van een bedrijfswagen weg, dan beperk je mensen tot ritten die ze (in het beste geval) met 1 batterijlading kunnen doen. Probeer dat maar eens uit te leggen aan vertegenwoordigers e.d. die serieus wat kilometers moeten doen voor hun job.
Los van het feit dat die mensen thuis niet voldoende kunnen opladen om hun dagelijkse kilometers mee af te leggen - 's nachts laden zou ik niet eens overwegen voor een gsm vanuit veiligheidsoverwegingen, laat staan voor een EV met een zoveel zwaardere batterij.

Ja begrijp het. Rij nu rond met een Kia EV6. Ben er zeer tevreden van, maar de Volvo EX90, Lotus Eletre zien er zeer aantrekkelijk uit, maar zijn wel wat duur.. Heb zelf eens zitten kijken naar de EQS maarjh.. o_O Ben nog even aan het twijfelen het de moeite waard is om zo dure wagens te kopen. Logica VS. emoties.. :confused2:
Stiekem hou ik ook de Eletre in het oog. Maar zal pas veranderen binnen ten vroegste 4 jaar, dus wie weet wat er dan op de markt is. Waarschijnlijk eerder een A6 e-tron en de iX3 voor mijn vrouw.

Terug
Bovenaan