Elektrische wagens

Lijkt mij toch een tegenstrijdigheid in de wetgeving, een oprit is privé en niet toegankelijk voor derden maar tegelijk staat er een publieke laadpaal waar zomaar iedereen mag staan.
Ben wel benieuwd wat er zou gebeuren als de eignaar de takeldienst/politie zou bellen als ineens zijn oprit staat geblokkeerd door een vreemde wagen.

Ondertussen zie ik mijn laadpaal ook al op de kaart van Shell Recharge. De prijs die daar aangegeven wordt, is de prijs die ik zelf ook geconfigureerd had, dus ik denk eigenlijk niet dat zij iets afromen als anderen bij mij zouden laden. Voor Chargemap en ABRP e.d. is het nog te vroeg. Die worden wellicht maar periodisch bijgewerkt.

Het vreemde is wel dat wanneer ik van andere palen de prijzen bekijk op Chargemap vs Shell Recharge, er toch serieuze verschillen zijn, zowel in de ene als de andere richting. Bij een van die overduidelijke privé palen is het volgens Chargemap zelfs gratis, terwijl het volgens Shell 63c/kWh is. Zeer vreemd allemaal.

En het blijft bizar dat ik max 0.537c kan aanrekenen, terwijl ik tal van laadpalen zie waar het 60c of meer is.

Lijkt mij toch een tegenstrijdigheid in de wetgeving, een oprit is privé en niet toegankelijk voor derden maar tegelijk staat er een publieke laadpaal waar zomaar iedereen mag staan.
Ben wel benieuwd wat er zou gebeuren als de eignaar de takeldienst/politie zou bellen als ineens zijn oprit staat geblokkeerd door een vreemde wagen.
De moment dat daar een publieke laadpaal staat, is dat geen oprit maar een parkeerplaats.

Lijkt me toch ook logisch dat een voorwaarde voor een "publieke laadpaal" is dat deze ook op een publiek toegankelijke plaats moet staan, al zal dat in werkelijkheid niet zo zijn.
Je moet het ook maar als buitenlander snappen die hier op een bepaalde laadpaal rekende, dat er hier massaal "fake publieke" laadpalen staan 😁.

Kan er eigenlijk getakeld worden als je auto aan het laden is? Kan de takeldienst die laadkabel afkoppelen (al dan niet in het geval van een vaste kabel)?

Even terug wat meer on-topic over elektrische wagen. Voor laadpalen hebben we een ander topic.

Net de 10k km aangetikt met de Polestar.
Rijdt hemels en doet wat het moet doen. En voor mij de mooiste EV op de baan.

Twee keer aangesproken geweest door vreemden op een parking of ik content was :p

Inderdaad, en zelfs als je wel mag laden, dan zet je je prijs zodanig hoog dat er gewoon niemand geïnteresseerd is om bij jou te gaan laden.
Dat hangt af hoe de laadbox of laadpaal is ingesteld he en de software erachter.

Ik heb bijvoorbeeld geen mogelijkheid iemand te laten betalen voor het laden aan mijn laadbbox. Dus als ik mijn laadbox publiek openstel, dan kan iedereen die dat wenst, gewoon laden zonder laadpas.

Waar stel je jouw eigen laadpaal in als privé / publiek?
Ik kan dat instellen in mijn app. Publiek laden (volledig open, laten betalen kan hier niet), of privé met laadpas.

Ik had hier eens een wagen op mijn oprit staan.
Bevriende sleepdienst gebeld, deze rade me af hem te slepen, kosten zijn voor de aanvrager en de eigenaar kan u nog eens zeer makkelijk aanklagen.

Dan maar politie gebeld, na opzoekwerk te weten gekomen dat het bedrijfswagen was,was rond 22u dus niemand meer vast te krijgen, advies van de politie en ik citeer: "ik zou de 4 banden platsteken, dan zullen ze het niet meer doen."

Dan uiteindelijk maar bij alle buren gaan aanbellen en vragen van wie de wagen was. (Geen contact met alle buren hier en dat zijn er veel)).

Bevriende sleepdienst gebeld, deze rade me af hem te slepen, kosten zijn voor de aanvrager en de eigenaar kan u nog eens zeer makkelijk aanklagen.

Dan maar politie gebeld, na opzoekwerk te weten gekomen dat het bedrijfswagen was,was rond 22u dus niemand meer vast te krijgen, advies van de politie en ik citeer: "ik zou de 4 banden platsteken, dan zullen ze het niet meer doen."

Dan uiteindelijk maar bij alle buren gaan aanbellen en vragen van wie de wagen was. (Geen contact met alle buren hier en dat zijn er veel)).
Hoe ga je een vreemde zijn elektrische wagen uit uw publiek opengestelde laadpaal krijgen terwijl ie aan het laden is? :tongue:

Jah met 4 platte banden gaat die wagen niet rapper van uw afrit geraken :p

Maar toch iets om mee rekening te houden, er zijn hier woningen in de buurt die hun laadpaal in hun achtertuin onder een carport hebben staan, wel toegangkelijk van op de straatkant, in principe zou daar dan ook iedereen gewoon zijn wagen mogen opladen.

Vorige week de Model Y gaan testrijden.
- Mist echt een HUD, vond het heel irritant en afleidend om constant een blik op de middenconsole te moeten werpen
- Hard afgeveerd, oncomfortabel hard zelfs.
- Is toch niet echt een mooie auto

Na testrit ix3, Polestar 2 en Model Y is de kogel door de kerk en ga ik een Polestar 3 bestellen. Klein beetje een risico want iets boven mijn vooropgesteld budget en is nog niet uit maar vond de Polestar 2 veruit superieur, alleen is die wat krap voor een gezin.

HUD kan je eventueel oplossen met dit. Kan je ook vinden op Amazon maar is duurder.

Hardere afvering zou met de nieuwe modellen beter zijn? Weet ook niet of de 20” velgen beter zijn en met welk model je testrit was.

Akkoord met feit dat het niet de mooiste wagen is…

Maar je vgl echt wel appels met peren als je daar een Polestar 3 of zelfs ix3 mee vergelijkt. Volvo EX90 mss ook eens checken als je budget wil verhogen.

De moment dat daar een publieke laadpaal staat, is dat geen oprit maar een parkeerplaats

De vraag is maar wat een 'publieke laadpaal' juist is. Het is in deze discussie al duidelijk dat dit niet noodzakelijk wil zeggen dat hij zichtbaar is in een app/website en/of dat je er met je laadpas kan laden. Als ik bvb mijn eigen laadpaal open wil stellen voor familie, is dat ook de enige manier om dat te doen, maar daarom is het niet ineens een publieke laadpaal annex parkeerplaats. EDIT: dus ook @camerad zijn post hierboven: neen, het is niet omdat die laadpaal als publiek geconfigureerd staat, dat je die als buitenstaander ineens zomaar mag gebruiken.

Je zou het een beetje kunnen vergelijken met een open wifi netwerk. Het is niet omdat er geen WPA geconfigureerd is op iemands wifi netwerk, dat dat betekent dat hij gratis internet aanbiedt. Jij bent nog altijd strafbaar als jij met zijn netwerk verbindt om wat gratis te gaan surfen. Dat die persoon zo dom is van zijn wifi open te zetten, geeft je niet ineens extra rechten.

@Li1quid : de reden waarom ik de vraag/discussie hier zette was omdat het niet over mijn eigen laadpaal gaat, maar over het algemene probleem hoe je nu in een app als Chargemap of Shell Recharge in godsnaam kunt weten of een laadpaal eigenlijk wel een laadpaal is waar jij als bezoeker kunt gaan laden. Dit blijkt geen evidentie, en ik ben al blij dat ik het niet denk nodig te hebben (laadpaal thuis en op werk). Dit doet me ook denken aan wat YouTube videos die ik gezien had met wat laad-perikelen, waaronder bvb op een plaats komen om dan te merken dat de laadpalen op een afgebakend terrein staan die buiten de kantooruren volledig afgesloten was. Dat was overigens in het buitenland, dus het is zeker niet enkel een Belgisch fenomeen.

Hardere afvering zou met de nieuwe modellen beter zijn? Weet ook niet of de 20” velgen beter zijn en met welk model je testrit was.
Ik ben al lang in contact met Tesla over de veringen en de nieuwe modellen hebben exact dezelfde veringen. Ik weet niet wie dat hier altijd zegt maar dat is BS. Enkel Model S heeft zachtere veringen.

Even terug wat meer on-topic over elektrische wagen. Voor laadpalen hebben we een ander topic.

Net de 10k km aangetikt met de Polestar.
Rijdt hemels en doet wat het moet doen. En voor mij de mooiste EV op de baan.

Twee keer aangesproken geweest door vreemden op een parking of ik content was :p

Single motor, dual motor, kleur, foto's? 😋

Ik vraag me wel af hoe de fiscus dan bepaalt/controleert of een laadpunt publiek is, en wat dus de voorwaarden zijn.
1. Staat hij aan een publieke parkeerplaats ?
2. Staat hij geconfigureerd dat iedereen met een laadpas er kan laden ?
3. En hoe publiek moet het zijn ? Als het enkel voor je cliënteel is, is dat genoeg ?

Het probleem is vooral dat (2) ervoor zorgt dat je laadpunt op alle publieke sites/apps/kaarten verschijnt, zelfs al is het duidelijk niet de bedoeling van de eigenaar (ook al moet het wellicht wél zo zijn voor de fiscus). Ik heb nu eens bij wijze van test mijn eigen laadpunt publiek gemaakt in de Shell Recharge app, met een prijs van 30c. Benieuwd vanaf wanneer die zichtbaar zal zijn in Chargemap, ABRP... en welke prijs ze daar gaan afficheren.
Meeste mensen die ik ken met een laadpaal thuis als zelfstandige/bedrijf vragen gewoon een veel te hoog tarief zodat er niemand op afkomt.
Zijn ze in regel? Ja.
Verkloten ze de apps en locaties? Ja.

En dat publiek plaatsen is ook een grijze zone, aanvraag doen met wat foto's dat deze van de straat toegankelijk is om dan vervolgens altijd je poort dicht te doen of deze zelfs gewoon achteraf te verplaatsen :oi22:
Er gaat zich natuurlijk niemand van de overheid bezig houden met al die palen en locaties te gaan controleren.

Ik ben al lang in contact met Tesla over de veringen en de nieuwe modellen hebben exact dezelfde veringen. Ik weet niet wie dat hier altijd zegt maar dat is BS. Enkel Model S heeft zachtere veringen.
Van waar haal je je info? Fora zoals TMC zijn bijna altijd beter geïnformeerd dan de verkopers bij Tesla.

HUD kan je eventueel oplossen met dit. Kan je ook vinden op Amazon maar is duurder.

Akkoord met feit dat het niet de mooiste wagen is…

Maar je vgl echt wel appels met peren als je daar een Polestar 3 of zelfs ix3 mee vergelijkt. Volvo EX90 mss ook eens checken als je budget wil verhogen.
Een auto van 60k kopen en er dan een aftermarket HUD van den aldi in proppen kan er bij mij niet in :)
Geen idee welk model voor testrit, heb niet naar km stand gekeken, de standaard 19" velgen in ieder geval. Ik vond de vering van een PS2 veel beter/zachter.
Akkoord dat PS3 een ander segment is, maar ik ben op zoek naar een ruime gezinsauto waar we zonder dakkoffer comfortabel mee op reis kunnen. Uiteraard zijn comfort en opties ook belangrijk maar naar dat type (zoals ix3, model Y, PS3 , ...) ben ik aan het kijken. Nissan Ariya en Skoda Enyaq hebben ook even op mijn shortlist gestaan maar ben niet zo tevreden van mijn Skoda nu en een Ariya vind ik archilelijk.
Begin 2024 loopt mijn huidig leasing contract af dus tegen dan moet ik een nieuwe hebben. De EX90 ook bekeken, maar die begint pas aan 107k en dan heb je nog niks van configuratie (hoewel die standaard uiteraard zeer rijk is uitgerust).
Nog een optie is om een paar jaar renting van een Model Y te doen om de EV markt wat meer matuur te laten worden (en om in 2026/2027 iets nieuw te kopen wanneer aftrekbaarheid nog hoog is) . Tesla houdt restwaarde op 30% dus da's redelijk hoog. Puur financieel zou dat het beste zijn maar aankoop van een auto is ook iets emotioneel bij mij :)

Ja begrijp het. Rij nu rond met een Kia EV6. Ben er zeer tevreden van, maar de Volvo EX90, Lotus Eletre zien er zeer aantrekkelijk uit, maar zijn wel wat duur.. Heb zelf eens zitten kijken naar de EQS maarjh.. o_O Ben nog even aan het twijfelen het de moeite waard is om zo dure wagens te kopen. Logica VS. emoties.. :confused2:

Terug
Bovenaan