Elektrische wagens

De wagen is zeker erg populair maar echt boomen? Daarvoor is ie (nog) te duur hé.
Die wagen kost een kleine 70k. Dat is toch niet weinig. Ik denk toch dat de gemiddelde mens, dat niet kan veroorloven om zoveel voor een wagen te betalen, hoor.

(Je hebt hier ook véél zelfstandigen en die kunnen dan zo'n wagen wel leasen of course ;))
Maar hun productielijn zal ook wel gebaseerd zijn op de verwachte verkopen van een wagen van 70k€ he...
Ik had wel verwacht dat het een populair model ging worden bij zelfstandigen, maar hier zijn er ook een aantal met een "beperkt" leasebudget die hem kunnen kiezen, en dat had ik toch niet zien aankomen...

Productie van de iX3 ligt trouwens volledig in China had ik gezien, ik neem aan dat ze daar wel serieus kunnen schalen. Zolang dat niet ten koste gaat van de kwaliteit natuurlijk.

In mijn straat (rijwoningen, geen eigen oprit) zijn er ondertussen al heel wat mensen met een plug-in hybride. Er staan wel 2 laadpalen in de buurt, elk op 400 meter, maar die zijn natuurlijk dubbel zo duur als de elektriciteit uit je stopcontact, en "de auto gaan opladen / halen" is vaak te veel moeite als je ook op benzine kunt rijden.

Iemand in mijn straat heeft een creatieve laadoplossing gevonden... :biglaugh:

Mijn vrouw heeft ook een plug-in hybride, de buren links naast ons ook, ... het laden in een stadscentrum wordt volgens mij de komende jaren dus echt een probleem. Eigenlijk moet je gewoon overal laadpunten hebben, niet 1 paal aan het station en 1 op de markt of zo.

Ik heb er al aan gedacht om een laadpunt aan onze voorgevel te bevestigen en dan met een zwenkarm op 3 meter hoogte de laadkabel over het voetpad tot boven de wagen te brengen, zodat je de auto zo kunt inpluggen zonder voetgangers te hinderen.
Zo'n zwenkarm wordt bv. al aangeboden om terrasverwarmers op te hangen aan een gevel: https://terrasverwarming.nl/product/zwenkarm-3-segments-zonder-kabel-en-stekkers/ .
zwenkarm-3-delig-deels-ingeklapt.jpg

Of de overheid zou kunnen zorgen voor publieke laadpunten in de grond: https://www.streetplug.nl/en/charging-solution/ .

Het blijft voor mij echter een groot vraagteken welke visie steden en gemeente hierover hebben, wetende dat over 5 jaar alle nieuwe bedrijfswagens elektrisch zullen zijn (en 21,7 procent van alle bedienden hebben een bedrijfswagen). Ik heb de lokale politiek en de mobiliteitsambtenaren al wat vragen gesteld, maar die zijn er niet zo mee bezig. "We voldoen al aan het laadpalenquotum van de hogere overheid en de bezettingsgraad van de bestaande palen is vrij laag".

Laatst bewerkt:
Ik vraag me af of de verkoop van iX3 nu effectief boomt of het enkel die indruk is op het forum hier.

Als ze wereldwijd zo goed verkopen gaan ze toch stevig moeten opschalen, gok ik

Ik denk dat dit forum een heel vertekend beeld geeft.
Heel wat andere merken doen het wereldwijd nog beter, maar de doelgroep op dit forum is daar minder in geïnteresseerd.

Het blijft voor mij echter een groot vraagteken welke visie steden en gemeente hierover hebben, wetende dat over 5 jaar alle nieuwe bedrijfswagens elektrisch zullen zijn (en 21,7 procent van alle bedienden hebben een bedrijfswagen). Ik heb de lokale politiek en de mobiliteitsambtenaren al wat vragen gesteld, maar die zijn er niet zo mee bezig. "We voldoen al aan het laadpalenquotum van de hogere overheid en de bezettingsgraad van de bestaande palen is vrij laag".
Hetgeen jij voorstelt is niet realistisch natuurlijk. Overal laadpunten voorzien brengt niet alleen een serieuze stress me op vlak van openbare werken. De stress op het elektriciteitsnet is zowaar nog erger. Verwacht u maar aan een scenario van afbouw bedrijfswagens en dan every man for his own als het op laden aankomt. Daarbij hoe meer je de voetgangers gaat hinderen, hoe meer men ook weer gaat focussen hierop. De wildgroei van kabels op de stoep creëert gevaarlijke situaties, dat zal vroeg of laat aan banden gelegd worden.

Ik vraag me af of de verkoop van iX3 nu effectief boomt of het enkel die indruk is op het forum hier.

Als ze wereldwijd zo goed verkopen gaan ze toch stevig moeten opschalen, gok ik
Ik vraag me af of de lange levertijd een indicatie is van de populariteit.

Hier op het werk is er toxh ook serieuze interesse in de iX3. Veel mensen die me al gecontacteerd hebben met vragen en al een afspraak hebben staan bij BMW.

Mijn budget laat normaal wagens toe rond de €55k, huidige is een 5-reeks bijvoorbeeld. Voor full EV krijgen we een hoger budget maar dat had ik niet volledig nodig voor de iX3 met de meeste opties. Met dat budget kon ik ook een model 3 LR of Polestar 2 nemen.

Lange levertijd heeft voor een groot stuk te maken met het transport van uit China. Dat alleen al duurt 3 maanden (boot).

Ik stel me wel vragen wat het zal geven als het capaciteitstarief zal ingevoerd worden (vanaf 2022?), zal thuis laden nog betaalbaar zijn als je aan 11kW laadt.. ?

Ik weet niet hoeveel het meer zal kosten om aan 11kW te laden. Maar als je gewoon de tijd hebt om traag te laden gaat het wel goedkoper worden.

Ik weet niet hoeveel het meer zal kosten om aan 11kW te laden. Maar als je gewoon de tijd hebt om traag te laden gaat het wel goedkoper worden.
Zoals ik had verstaan is er een piekbelasting per kw. Dus op het einde van het jaar als je elke maand 1 malig een piek hebt van 11kwh over een kwartier dan betaal je (11-2.5) *50€ als vextra vaste kost op jaarbasis. Indien de prijszetting hetzelfde en lineair blijft zoals het nu leek te zijn.

Aan u om te bepalen of 425€ extra op jaarbasis dat het gemak voor u waard is om niet naar de piek te moeten kijken.

Natuurlijk is dat dan in de veronderstelling dat als je dan uw wagen insteekt dat er niets anders opstaat of dat uw laadpaal ervoor zorgt dat die niet meer trekt aangezien elk toestel dat je dan hebt opstaan natuurlijk uw piek dan nog verhoogt.

Zoals ik had verstaan is er een piekbelasting per kw. Dus op het einde van het jaar als je elke maand 1 malig een piek hebt van 11kwh over een kwartier dan betaal je (11-2.5) *50€ als vextra vaste kost op jaarbasis. Indien de prijszetting hetzelfde en lineair blijft zoals het nu leek te zijn.

Aan u om te bepalen of 425€ extra op jaarbasis dat het gemak voor u waard is om niet naar de piek te moeten kijken.

Natuurlijk is dat dan in de veronderstelling dat als je dan uw wagen insteekt dat er niets anders opstaat of dat uw laadpaal ervoor zorgt dat die niet meer trekt aangezien elk toestel dat je dan hebt opstaan natuurlijk uw piek dan nog verhoogt.
Daar lig ik nu ook niet zo van wakker, TOT het er is natuurlijk. Maar hoe gaan ze in godsnaam die piek gaan meten? Kan dit ook met een niet-digitale meter? Ik dacht het niet... Dus tegen dat je een digitale meter hebt, kunnen we al 4-5 jaar verder zijn...

Vooral als je dan weet dat er nog heel wat teller'batterijen' (de tellerkasten) nog in heel wat oude gebouwen en huizen in de oude vorm zijn (dus geen echt kastje maar een apart tellerke en aparte zekering achter de teller, ja je kan het vermogen zelf verhogen dan :rofl: van 40 naar 63A of hoger als je dat dan wilt, als je het zegelke kunt 'terugsteken' natuurlijk...) En dat er voor de nieuwe meters meer plaats nodig is dan die oude dinosauriërs... Dus tegen dat al die tellers vervangen zijn in heel België...

Mijn 'nieuwe' buur die pas naar hier verhuisd is (wel geen elektrische wagen), wou absoluut een digitale meter en heeft zijn perfect werkende analoge meter laten vervangen door de netbeheerder. Wat een dommekloot. Ik wacht op 't gemak nog tot de netbeheerder zelf contact opneemt, en dan nog zal ik het zo lang mogelijk uitstellen...

Daarnaast is die piekbelasting echt zever éh, das net hetzelfde als met dag en nachttarief... Het dagtarief was eigenlijk ook een extra belasting, zogezegd omdat er 's nachts met de kerncentrales teveel stroom over zou zijn... Het is eigenlijk een verdoken belasting, want wat maakt het hen uit of men nu gedurende 8u aan 7,4kW een auto aan het laden is, de infrastructuur is er grotendeels, ze moeten maar extra energie aankopen uit het buitenland zodat ze kunnen comitten en/of extra kabels in de grond leggen als er wegenwerken zijn, en beter coordineren zodat wanneer Proximus of Telenet nieuwe kabels moet leggen, ze dat tegelijkertijd doen, en niet Proximus het voetpad doen open doen, dan nog eens Telenet, en dan nog eens de netbeheerder... Gvd de luiaards.

Vanaf er een digitale meter in huis is, zal ik simpelweg de wagen continu inpluggen, en aan 2kW ofzo laten laden ipv 7,4kW (=32A op 1x230V) nu.
Dan zal dit inderdaad wat langer duren, en ga ik vaker moeten inpluggen als ik vaker de baan op moet...

Meer info : https://www.vreg.be/nl/impact-gezinnen

Leuke tool : https://www.rapidtables.com/calc/electric/Amp_to_kW_Calculator.html

Maar ik moet hier toch wel nog veel mensen zien die 11kW halen hoor, de meeste huishoudelijke standaard installaties zijn 1x230V 40A.
Ik heb voor mij laten verhogen naar 50A, omdat ik 's nachts niet tegelijkertijd m'n wasmachine en/of droogkast kon laten draaien terwijl ik aan 7,4kW (32A) aan het laden was. Daarmee heb ik dan nog een overschot van 18A voor de rest.
Een 'slimme' laadpaal zoals bv. van Fivari met loadbalancing is dan misschien wel een slimmere zet in de toekomst...

Laatst bewerkt:
Ja die kost is enkel als je een digitale meter hebt. Bij een analoge meter blijft dit op 2.5kw staan.

Dus als je een warmtepomp, EV, eender welk zware elektrische apparatuur hebt die piekvermogen gebruikt is het voor u beter om een analoge teller te hebben. Vooral omdat men geen insentive heeft voorzien om die digitale teller al te laten zetten. Hadden ze de piek standaard op 5kw gezet zonder een digitale teller. Dan verhoogde je ook de interesse om als eerste die digitale teller te hebben.

In mijn straat (rijwoningen, geen eigen oprit) zijn er ondertussen al heel wat mensen met een plug-in hybride. Er staan wel 2 laadpalen in de buurt, elk op 400 meter, maar die zijn natuurlijk dubbel zo duur als de elektriciteit uit je stopcontact, en "de auto gaan opladen / halen" is vaak te veel moeite als je ook op benzine kunt rijden.

Mijn vrouw heeft ook een plug-in hybride, de buren links naast ons ook, ... het laden in een stadscentrum wordt volgens mij de komende jaren dus echt een probleem. Eigenlijk moet je gewoon overal laadpunten hebben, niet 1 paal aan het station en 1 op de markt of zo.

Ik heb er al aan gedacht om een laadpunt aan onze voorgevel te bevestigen en dan met een zwenkarm op 3 meter hoogte de laadkabel over het voetpad tot boven de wagen te brengen, zodat je de auto zo kunt inpluggen zonder voetgangers te hinderen.
Zo'n zwenkarm wordt bv. al aangeboden om terrasverwarmers op te hangen aan een gevel: https://terrasverwarming.nl/product/zwenkarm-3-segments-zonder-kabel-en-stekkers/ .

Of de overheid zou kunnen zorgen voor publieke laadpunten in de grond: https://www.streetplug.nl/en/charging-solution/ .

Herentals, rij er vaak voorbij :D

zwenkarm-3-delig-deels-ingeklapt.jpg

Maar dan vragen we ons af waar het probleem zit...

Ja die kost is enkel als je een digitale meter hebt. Bij een analoge meter blijft dit op 2.5kw staan.

Dus als je een warmtepomp, EV, eender welk zware elektrische apparatuur hebt die piekvermogen gebruikt is het voor u beter om een analoge teller te hebben. Vooral omdat men geen insentive heeft voorzien om die digitale teller al te laten zetten. Hadden ze de piek standaard op 5kw gezet zonder een digitale teller. Dan verhoogde je ook de interesse om als eerste die digitale teller te hebben.
Wat bedoel je met 'blijft dit op 2.5kw staan' ? Just niks 2.5kw, je kan tot je max vermogen gaan van de zekering na de teller. Bij mij is dat 50A, standaard 40A, wat gelijk is aan 9.2kW.

Als je een analoge meter hebt KUNNEN ZE HET PIEKVERBRUIK NIET METEN mensen !!!

Wat bedoel je met 'blijft dit op 2.5kw staan' ? Just niks 2.5kw, je kan tot je max vermogen gaan van de zekering na de teller. Bij mij is dat 50A, standaard 40A, wat gelijk is aan 9.2kW.

Als je een analoge meter hebt KUNNEN ZE HET PIEKVERBRUIK NIET METEN mensen !!!
Dat bedoelt hij toch. Dat het dan op de default 2.5kw gezet wordt.

Daar lig ik nu ook niet zo van wakker, TOT het er is natuurlijk. Maar hoe gaan ze in godsnaam die piek gaan meten? Kan dit ook met een niet-digitale meter? Ik dacht het niet... Dus tegen dat je een digitale meter hebt, kunnen we al 4-5 jaar verder zijn...
Ik dacht ook, ik kan gerust aan 11kW laden tot begin 2025, want ik heb zonnepanelen en ik mag die digitale meter toch weigeren tot zeker begin 2025 had ene Vlaamse minister onlangs verkondigd.

Dit is dan blijkbaar nog geen zekerheid sinds gisteren:

Misschien komt die slimme meter er toch sneller dan verwacht, zeker bij woningen met zonnepanelen zoals mezelf.

En om nu jaarlijks sneller te kunnen laden, en daarvoor 425 EUR per jaar extra te moeten betalen... (en dit zal de werkgever niet vergoeden wellicht) ?

Misschien laad ik dan maar beter op kantoor, des te meer een reden om eens naar daar te rijden :-).
De installateur van het laadpunt stelde zelfs by default een 'future proof' wallbox van 22kW voor (hoewel de wagen slechts 11kW aan kan, en een ook 3x 25A hier niet voor volstaat)..

Vanaf er een digitale meter in huis is, zal ik simpelweg de wagen continu inpluggen, en aan 2kW ofzo laten laden ipv 7,4kW (=32A op 1x230V) nu.
vanaf dat moment betekent het dat je eigenlijk geen wallbox meer zou nodig hebben en bijna vanuit een gewoon stopcontact kan laden ?

Ten opzichte van nu gaat het verschil wel kleiner zijn dan de prijs voor de pieken. Want het tarief per kWh nu is hoger dan dat het zal zijn als je geen pieken hebt eh. Dus hangt er maar vanaf hoeveel uw werkgever gaat vergoeden.

Ten opzichte van nu gaat het verschil wel kleiner zijn dan de prijs voor de pieken. Want het tarief per kWh nu is hoger dan dat het zal zijn als je geen pieken hebt eh. Dus hangt er maar vanaf hoeveel uw werkgever gaat vergoeden.
25 eurocent/kWh zou het zijn bij ons (jaarlijks te herzien op basis van de gemiddelde prijzen op de site van de VREG)

Terug
Bovenaan