Zoals ik had verstaan is er een piekbelasting per kw. Dus op het einde van het jaar als je elke maand 1 malig een piek hebt van 11kwh over een kwartier dan betaal je (11-2.5) *50€ als vextra vaste kost op jaarbasis. Indien de prijszetting hetzelfde en lineair blijft zoals het nu leek te zijn.
Aan u om te bepalen of 425€ extra op jaarbasis dat het gemak voor u waard is om niet naar de piek te moeten kijken.
Natuurlijk is dat dan in de veronderstelling dat als je dan uw wagen insteekt dat er niets anders opstaat of dat uw laadpaal ervoor zorgt dat die niet meer trekt aangezien elk toestel dat je dan hebt opstaan natuurlijk uw piek dan nog verhoogt.
Daar lig ik nu ook niet zo van wakker, TOT het er is natuurlijk. Maar hoe gaan ze in godsnaam die piek gaan meten? Kan dit ook met een niet-digitale meter? Ik dacht het niet... Dus tegen dat je een digitale meter hebt, kunnen we al 4-5 jaar verder zijn...
Vooral als je dan weet dat er nog heel wat teller'batterijen' (de tellerkasten) nog in heel wat oude gebouwen en huizen in de oude vorm zijn (dus geen echt kastje maar een apart tellerke en aparte zekering achter de teller, ja je kan het vermogen zelf verhogen dan

van 40 naar 63A of hoger als je dat dan wilt, als je het zegelke kunt 'terugsteken' natuurlijk...) En dat er voor de nieuwe meters meer plaats nodig is dan die oude dinosauriërs... Dus tegen dat al die tellers vervangen zijn in heel België...
Mijn 'nieuwe' buur die pas naar hier verhuisd is (wel geen elektrische wagen), wou absoluut een digitale meter en heeft zijn perfect werkende analoge meter laten vervangen door de netbeheerder. Wat een
dommekloot. Ik wacht op 't gemak nog tot de netbeheerder zelf contact opneemt, en dan nog zal ik het zo lang mogelijk uitstellen...
Daarnaast is die piekbelasting echt zever éh, das net hetzelfde als met dag en nachttarief... Het dagtarief was eigenlijk ook een extra belasting, zogezegd omdat er 's nachts met de kerncentrales teveel stroom over zou zijn... Het is eigenlijk een verdoken belasting, want wat maakt het hen uit of men nu gedurende 8u aan 7,4kW een auto aan het laden is, de infrastructuur is er grotendeels, ze moeten maar extra energie aankopen uit het buitenland zodat ze kunnen comitten en/of extra kabels in de grond leggen als er wegenwerken zijn, en beter coordineren zodat wanneer Proximus of Telenet nieuwe kabels moet leggen, ze dat tegelijkertijd doen, en niet Proximus het voetpad doen open doen, dan nog eens Telenet, en dan nog eens de netbeheerder... Gvd de luiaards.
Vanaf er een digitale meter in huis is, zal ik simpelweg de wagen continu inpluggen, en aan 2kW ofzo laten laden ipv 7,4kW (=32A op 1x230V) nu.
Dan zal dit inderdaad wat langer duren, en ga ik vaker moeten inpluggen als ik vaker de baan op moet...
Meer info :
https://www.vreg.be/nl/impact-gezinnen
Leuke tool :
https://www.rapidtables.com/calc/electric/Amp_to_kW_Calculator.html
Maar ik moet hier toch wel nog veel mensen zien die 11kW halen hoor, de meeste huishoudelijke standaard installaties zijn 1x230V 40A.
Ik heb voor mij laten verhogen naar 50A, omdat ik 's nachts niet tegelijkertijd m'n wasmachine en/of droogkast kon laten draaien terwijl ik aan 7,4kW (32A) aan het laden was. Daarmee heb ik dan nog een overschot van 18A voor de rest.
Een 'slimme' laadpaal zoals bv. van Fivari met loadbalancing is dan misschien wel een slimmere zet in de toekomst...