Elektrische wagens

Wat zouden mooie EV alternatieven zijn voor een VW ID.3 op vandaag? Betreft bedrijfswagen voor een functie op junior-niveau.

Dus geen startknop of contact omdraaien? Nice, ik wist niet dat verbrandingsmotoren dit ook kunnen.
Je quote was:
Wel bizar dat ge nooit meer uw contact moet omdraaien of handrem op/afzetten, gewoon instappen in R of D zetten en op de pedaal duwen.
Ik moet gewoon instappen (keyless entry), op een startknop en de rem duwen en in R of D zetten en op het gaspedaal duwen.

Dus mijn diesel voldoet aan je quote: ik moet geen contact omdraaien of handrem op/afzetten. :)

Geen contact moeten aan- of uitzetten bij EV's went wel snel en is verraderlijk als je terug een gewone auto hebt.
Vorige week met een Volvo PHEV gereden en die gewoon geparkeerd zonder contact af te zetten en weggestapt. Kom ik terug bij een losse auto met een draaiende motor :unsure:

Ik rij 90% van mijn tijd Tesla waarbij je american style aan het stuur 'schakelt', en heb bijna continu voor dat als ik in de Passat stap aan de ruitenwisser-hendel begin te trekken terwijl ik op de gas stamp :unsure:

Ik heb een Tesla Model 3 LR en na +10 snellaad sessies ben ik eigenlijk nog nooit boven de 125kW uitgekomen.
Dat voorverwarmen bij een niet Tesla snellader lukt precies niet goed, of er is iets mis met mijn auto.

Dus ik vraag me af hoe belangrijk het is dat je EV tegen de 200kW of hoger kan laden. Ik heb het tot nu toe nog niet ergerlijk gevonden, ik hoefde elke keer maar rond de 100km bereik bij te laden, dus dat valt mee in laadtijd.

Als je meestal maar weinig moet bijladen, maakt dat inderdaad niet veel verschil.
Op lange ritten ga je dat natuurlijk wel merken, al is de beperking waarschijnlijk vaker de laadpaal dan de auto zelf.

Bij een ID.4 valt dat snelladen precies nog wel mee, 135 kW voor een gewone uitvoering of 175 voor de GTX, dan laad je volgens EV database gemiddeld 500-550 km range bij op een uur.
Natuurlijk, als je dan kijkt naar Tesla of een Hyundai IONIQ5 gaat dat 1,5 à 2 keer sneller.

Wat zouden mooie EV alternatieven zijn voor een VW ID.3 op vandaag? Betreft bedrijfswagen voor een functie op junior-niveau.
Gewoon nog altijd een ID.3 zou ik zeggen. Er komt een facelift aan. Ofwel een SR Tesla model 3.
E208 en Corsa staan toch trapje lager. Dan heb ik liever de "oudere" ID.3 (want ik veronderstel dat dat jouw zorg is)

Ik heb een Tesla Model 3 LR en na +10 snellaad sessies ben ik eigenlijk nog nooit boven de 125kW uitgekomen.
Dat voorverwarmen bij een niet Tesla snellader lukt precies niet goed, of er is iets mis met mijn auto.

Dus ik vraag me af hoe belangrijk het is dat je EV tegen de 200kW of hoger kan laden. Ik heb het tot nu toe nog niet ergerlijk gevonden, ik hoefde elke keer maar rond de 100km bereik bij te laden, dus dat valt mee in laadtijd.
Zelfs niet als de batterij op 20% ofzo was? Kan ook zijn dat het voorverwarmen niet lang genoeg was. Of gewoon de laadpaal.

Er is 1 ding niet veranderd tussen EV en ICE wagens. Er gaat nog altijd evenveel olie op de motor.

LYVylOp.jpeg
Ik zou thuis toch eerst eens mijn ruitensproeiers testen voor je de baan opgaat😁😅
Komt mss 5w30 uit😚

Het begint al: "De VREG stelt dat een aantal beleidsmaatregelen een verlagend effect hebben op de toekomstige netbelasting. Die maatregelen zouden het mogelijk maken dat de netinvesteringen wat uitgesteld kunnen worden. Het gaat bijvoorbeeld om het stimuleren van trager opladen van elektrische voertuigen op laagspanning, of een ondersteuning voor de ontwikkeling van warmtenetten."

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230221_93612231

Typisch: eerst beslissingen nemen om EV's sneller te pushen en te verplichten dan in de rest van Europa en dan nadenken dat dat praktisch misschien niet zo haalbaar is met ons verouderd elektriciteitsnet :)

Geen contact moeten aan- of uitzetten bij EV's went wel snel en is verraderlijk als je terug een gewone auto hebt.
Vorige week met een Volvo PHEV gereden en die gewoon geparkeerd zonder contact af te zetten en weggestapt. Kom ik terug bij een losse auto met een draaiende motor :unsure:
Als de start stop bij mijn Megane de motor stil legt dan moet ik de knop niet gebruiken, wanneer ik de auto verlaat word alles dan afgesloten.
Als de brandstofmeter nog draait moet ik de knop wel nog gebruiken om alles zelf uut te zetten.
Ik rij 90% van mijn tijd Tesla waarbij je american style aan het stuur 'schakelt', en heb bijna continu voor dat als ik in de Passat stap aan de ruitenwisser-hendel begin te trekken terwijl ik op de gas stamp :unsure:
Ik heb een auto met gerobotiseerde versnellingsbak met schakelpeddels aan het stuur. Ik betrap mezelf erop dat ik wanneer ik met een andere auto rij (meestal is dat dan een camionet op het werk) ook altijd terug wil schakelen met de peddels aan het stuur die er dan uiteraard niet zijn.

Vandaag na lang wikken en wegen en uitgebreide testrit de iX3 Impressive besteld.
Verwachte leverdatum begin november.. ben benieuwd!
Rijd nu met een X3 20D xDrive en vond de iX veel aangenamer rijden. Vrij goed uitgerust voor de gevraagde prijs.
Even mezelf quoten.

Er is blijkbaar een productieversnelling. I.p.v. levering november-december wordt mijn bestelde ix3 verwacht voor augustus-september! 👌🏼

Cupra Born / De Corsa staat wel serieus trapje lager dan de ID.3 voor mij persoonlijk (na 1 korte testrit weliswaar). MG4 en Cupra Born zou dan aanraden.
De Cupra Born waarmee ik nu rondrijd, is 100% inwendig identiek dezelfde wagen als de VW ID.3
De batterij? Dat is ook gewoon identiek dezelfde ..

Maar een betere afwerking / koetswerk (sportiever), een minder lange wachttijd (voorlopig toch nog, merk is nog vrij onbekend, al wordt er nu voor de Hybride versie wel reclame gemaakt op TV) en de beste batterijversie (77 kwh), is tevens nog ruim verkrijgbaar.

MG4 is inderdaad ook een goeie optie.

Ik was uit nieuwsgierigheid eens wat charging apps aan het uitproberen. Wat me hierbij ineens opvalt is dat de kaarten blijkbaar behoorlijk wat privé laadpalen lijken te bevatten. Ik zie hier palen in de buurt die gewoon op privé opritten staan, alsook privé bedrijventerreinen. Bij geen van beide lijkt het mij de bedoeling dat ik daar als buitenstaander iets te zoeken heb.
Is dat omdat die per ongeluk openbaar staan ? Of misschien zijn ze door de eigenaars openbaar gezet zodat familie/kennissen/personeel er ook zou kunnen laden, al is het tegen betaling ? Maar dan zou er toch een manier moeten zijn om die niet compleet openbaar te laten tonen ?

Ik merk trouwens in mijn Shell Recharge account dat ik mijn eigen wallbox die in mijn garage hangt, ook gewoon als publiek kan markeren, en daarbij kan aangeven of die gratis of betalend is. Ik kan zelfs een tarief definiëren al is dat bizar genoeg gecapt op ongeveer 53.7c (incl.BTW) dit terwijl al die andere palen die ik zie staan eenzelfde tarief van 65c lijken te hebben.

Ik was uit nieuwsgierigheid eens wat charging apps aan het uitproberen. Wat me hierbij ineens opvalt is dat de kaarten blijkbaar behoorlijk wat privé laadpalen lijken te bevatten. Ik zie hier palen in de buurt die gewoon op privé opritten staan, alsook privé bedrijventerreinen. Bij geen van beide lijkt het mij de bedoeling dat ik daar als buitenstaander iets te zoeken heb.
Is dat omdat die per ongeluk openbaar staan ? Of misschien zijn ze door de eigenaars openbaar gezet zodat familie/kennissen/personeel er ook zou kunnen laden, al is het tegen betaling ? Maar dan zou er toch een manier moeten zijn om die niet compleet openbaar te laten tonen ?

Ik merk trouwens in mijn Shell Recharge account dat ik mijn eigen wallbox die in mijn garage hangt, ook gewoon als publiek kan markeren, en daarbij kan aangeven of die gratis of betalend is. Ik kan zelfs een tarief definiëren al is dat bizar genoeg gecapt op ongeveer 53.7c (incl.BTW) dit terwijl al die andere palen die ik zie staan eenzelfde tarief van 65c lijken te hebben.
Ik vermoed zelfstandigen. Als de laadpaal publiek staat is er een verhoogde kostenaftrek.

Werken int straat hier aan het kantoor.. we konden niet aan de laadpalen... een paar serieus aant zweten vandaag :D (including myself)

Ik vermoed zelfstandigen. Als de laadpaal publiek staat is er een verhoogde kostenaftrek.

Klopt, van ene zag ik al dat het een pedicure praktijk is. Blijft natuurlijk het feit dat het niet de bedoeling is daar als niet-klant te gaan laden. Ik zie ook altijd dezelfde BMW daar staan laden, dus gegarandeerd van de eigenaar.
Ik zie wel dat je zelf in Chargemap bvb kunt aangeven dat die niet voor iedereen maar bvb alleen voor klanten is. In de Shell Recharge map zie ik die info niet, dus als je ergens op onbekend terrein een lader moet vinden, blijft het een risico dat je van die fake publieke laders vindt.

Klopt, van ene zag ik al dat het een pedicure praktijk is. Blijft natuurlijk het feit dat het niet de bedoeling is daar als niet-klant te gaan laden. Ik zie ook altijd dezelfde BMW daar staan laden, dus gegarandeerd van de eigenaar.
Ik zie wel dat je zelf in Chargemap bvb kunt aangeven dat die niet voor iedereen maar bvb alleen voor klanten is. In de Shell Recharge map zie ik die info niet, dus als je ergens op onbekend terrein een lader moet vinden, blijft het een risico dat je van die fake publieke laders vindt.
Hier is het minstens 50% van die map, dat dus fake is. Als je dus denkt: Ik ga laden, laadpunten genoeg dan kan dit frustrerend zijn als je maar 10% over hebt en je niet bekend bent in de buurt ;)

Terug
Bovenaan