Elektrische wagens

Het enige wat ik onnozel vind is dat een laadpaal nog menselijke interventie nodig heeft. Ik heb het altijd bizar gevonden dat we onze elektrische auto's opladen met dezelfde handeling als hoe we onze brandstofwagens voltanken, met zo'n slang en een vul/laad-pistool dat je zelf in de auto steekt, meestal op dezelfde plek dan nog. Dat ziet er vertrouwd uit, maar het is sowieso niet de beste manier om een elektrische auto op te laden. Waarom bv. niet geautomatiseerd laden aan de onderkant van de wagen, via een connector of via inductie? Maar verander die standaard maar eens, nu alle infrastructuur voorzien is op het manuele "tanken" proces.

Inductie geeft teveel verlies en zou bij 150-300kWh gigantisch heet worden. Een kabel is dan idd de simpele, goedkoopste en energie efficientste manier. Het gaat hier niet om een GSM batterij ofzo. Daar kan je inductie kiezen voor het gemak en de kosten voor lief nemen.
Andere manieren zoals een stekker of laadstrips die omhoog komen gaat nooit werken met een pool rijders waarvan 80% niet deftig kan parkeren in een vak.

De beste verandering zou zijn dat de 'laadpas' gewoon in het infotainment systeem gestoken kan worden. Er is communicatie tussen de paal en de wagen, waarom de betalingsverificatie daar niet bij doen bvb. Scheelt een handeling.

En het gaat ook over kosten-efficiëntie. Stel je voor dat elk laadstation een mechanisme zou moeten hebben om laadcontacten van wagen en lader mooi te moeten alligneren. En ook qua veiligheid, je kan niet effen Magsafe-gewijs de lader aan de auto hangen met deze voltages en ampères.

Zopas Polestar 3 gezien op tv (reclame) en vlug even naar google… 90k ffs …

En dan willen ze in 2035 benzinewagens verbieden. Er zijn tienduizenden (honderd duizenden?) die gemiddeld 10k aan een wagen geven.

Ofwel wijzigt de koers ofwel wordt een wagen iets voor alleen rijke mensen of ondernemers.

Of die persoon moet in 2035 een Tesla kopen die tegen dan +10 jaar oud is. Maar of dat een goede aankoop zal zijn… ik betwijfel het …

Er moet gewoon dringend een betaalbare, degelijke EV uitkomen.

Zopas Polestar 3 gezien op tv (reclame) en vlug even naar google… 90k ffs …

En dan willen ze in 2035 benzinewagens verbieden. Er zijn tienduizenden (honderd duizenden?) die gemiddeld 10k aan een wagen geven.

Ofwel wijzigt de koers ofwel wordt een wagen iets voor alleen rijke mensen of ondernemers.

Of die persoon moet in 2035 een Tesla kopen die tegen dan +10 jaar oud is. Maar of dat een goede aankoop zal zijn… ik betwijfel het …

Er moet gewoon dringend een betaalbare, degelijke EV uitkomen.
https://www.mgmotor.eu/nl-BE/configurator/mg4

Wat je nu zegt is dat benzinewagens toch zo duur zijn, want je had net reclame gezien van Porsche...

Ik snap het niet. Er zijn toch geen EV van 25k die tweedehands op de markt zullen komen voor 10k?

Als 18 jarige kochten we toch allemaal een wagen van €2500? Hoe gaan ze dat doen met hun plannen van 2035?

Plannen? Wat zeg ik, feiten. Het zal blijkbaar zo zijn (verbod op verkoop benzinewagens)

Ik snap het niet. Er zijn toch geen EV van 25k die tweedehands op de markt zullen komen voor 10k?

Als 18 jarige kochten we toch allemaal een wagen van €2500? Hoe gaan ze dat doen met hun plannen van 2035?

Plannen? Wat zeg ik, feiten. Het zal blijkbaar zo zijn (verbod op verkoop benzinewagens)
Ik had als 18 jarige een auto van 600€. Die auto was dan ook een auto van 15 jaar oud.
Die plannen van 2035 gaan over nieuwe wagens ...

Ik had als 18 jarige een auto van 600€. Die auto was dan ook een auto van 15 jaar oud.
Die plannen van 2035 gaan over nieuwe wagens ...

Dit dus, we kunnen daarna nog 20 jaar lang een heleboel oude versleten ICE wagens op de tweedehandsmarkten verhandelen.

Hopen dat Porsche met hun bio-fuel door kan breken. Een dikke 911 horen brullen blijft toch subliem.
Dat gezegd zijnde is de automarkt enorm duur geworden de voorbije jaren. Als zelfstandige en bedrijf is het nog goed te doen maar als particulier weet ik niet wat te kopen. Tesla blijft de meest betaalbare EV, zeker omdat ze al veel ervaring hebben in de EV wereld en betrouwbaar zijn. Om nu 30K uit te geven aan de hierboven aangegeven MG4 moet je toch durven. Infotainment, betrouwbaarheid batterij, garantie, ... Design is een persoonlijke smaak maar loop ik bv. niet warm van.

Hopen dat Porsche met hun bio-fuel door kan breken. Een dikke 911 horen brullen blijft toch subliem.
Dat gezegd zijnde is de automarkt enorm duur geworden de voorbije jaren. Als zelfstandige en bedrijf is het nog goed te doen maar als particulier weet ik niet wat te kopen. Tesla blijft de meest betaalbare EV, zeker omdat ze al veel ervaring hebben in de EV wereld en betrouwbaar zijn. Om nu 30K uit te geven aan de hierboven aangegeven MG4 moet je toch durven. Infotainment, betrouwbaarheid batterij, garantie, ... Design is een persoonlijke smaak maar loop ik bv. niet warm van.
We zijn nu 10 jaar na de eerste EV's, en er begint eindelijk wat werk gemaakt te worden van infrastructuur en wetgeving. 2035 is nog ongeveer dezelfde termijn en nu begint bio-fuel pas in een compleet niet economisch haalbaar concept. De overheden gaan sowieso te laat zijn om die bio-fuel te gaan erkennen.
Ik zie dat niet doorbreken buiten om de "oldtimers" op de baan te houden.

Europa had dat eerst op tafel gelegd maar dat idee is snel van tafel geveegd wegens compleet van de pot gerukt 😋

Europa gaat volgens mij het nieuwe Cuba worden, het gaat hier volrijden met opgelapte tweedehandse brandstofslurpers omdat de verarmde bevolking de dure EV's niet gaat kunnen betalen. En dit terwijl de rest van de wereld zich geen zak gaat aantrekken van uitstoot.

Europa gaat volgens mij het nieuwe Cuba worden, het gaat hier volrijden met opgelapte tweedehandse brandstofslurpers omdat de verarmde bevolking de dure EV's niet gaat kunnen betalen. En dit terwijl de rest van de wereld zich geen zak gaat aantrekken van uitstoot.
haha, stel je voor :D

Exact. We gaan in Europa moeilijke tijden tegemoet, zeker wanneer de rest van de wereld blijft weigeren om zich aan te passen.
Hiermee wil ik niet beweren dat wij hetzelfde moeten doen.

Dit is vandaag de realiteit (tegengesteld aan de agenda/afspraken op klimaatconferenties):

Exact. We gaan in Europa moeilijke tijden tegemoet, zeker wanneer de rest van de wereld blijft weigeren om zich aan te passen.
Hiermee wil ik niet beweren dat wij hetzelfde moeten doen.

Dit is vandaag de realiteit (tegengesteld aan de agenda/afspraken op klimaatconferenties):

Langs de andere kant zullen het wel die landen zijn die het eerst de gevolgen van de klimaatverandering zullen voelen natuurlijk. Veel geluk aan de Chinezen in ieder geval als ze nog wat kolencentrale's bijopenen, dan kunnen ze in Shanghai misschien Wikipedia raadplegen over hoe de zon er uit ziet.

de voordelen van fossiele brandstoffen

Laatst bewerkt:
Shit, dat is wel echt balen. Hoe lang ben je ondertussen al aan het wachten? Not to make matters worse, maar ik heb zonet telefoon gekregen dat mijn wagen is toegekomen. In totaal 7,5 maand moeten wachten, wat al bij al enorm goed meevalt.
Eindelijk een update ontvangen.
Besteld: 24 januari '22
Huidige leverdatum: 19 april '23

Als brandstof tegen dan nog betaalbaar is.
Ik geloof wel in die bio fuel, maar dat zal rap 5-10 euro per liter kosten. Het is ook niet echt schaalbaar. Dus zoals eerder gezegd meer iets voor oldtimers. En sportwagens.

Vorige maand naar Senegal en Gambia geweest. Ik denk dat er zo tientallen (!) landen zijn die nog ettelijke jaren met benzine wagens zullen rijden. Kan me eerlijk gezegd niets schelen, maar je vraagt je dan wel af wat het nut is als niet iedereen meedoet. Als een land als India niet meedoet, dat is bij wijze van spreken het equivalent van West Europa 😂

Niet vergeten dat er ook een grote industrie achter fossiele brandstoffen zit. In heel het proces komen er meerdere bruikbare producten vrij. EV's zijn nu duur maar we hebben niet eens alternatieven om stroom te genereren. Wacht maar tot de kerncentrales definitief dicht gaan, dan zijn we als land weer bescheten of denk je dat de stroom niet duurder zal worden? Nu zijn er geen belastingen voor EV's, zal ook nog veranderen (zie maar naar Noorwegen waar heel de automarkt van EV's ineengestort is). 10 jaar is inderdaad nog lang maar bij gebrek aan toekomstvisie ben ik eens benieuwd wat het gaat geven. Ondertussen mag ik misschien binnen 1 jaar mijn vervuilende diesel op de schroothoop gooien door de nieuwe roettest maar kan de wagen van 2010 die meer vervuild vrolijk blijven verder bollen. Top beleid hier!

Niet vergeten dat er ook een grote industrie achter fossiele brandstoffen zit. In heel het proces komen er meerdere bruikbare producten vrij. EV's zijn nu duur maar we hebben niet eens alternatieven om stroom te genereren. Wacht maar tot de kerncentrales definitief dicht gaan, dan zijn we als land weer bescheten of denk je dat de stroom niet duurder zal worden? Nu zijn er geen belastingen voor EV's, zal ook nog veranderen (zie maar naar Noorwegen waar heel de automarkt van EV's ineengestort is). 10 jaar is inderdaad nog lang maar bij gebrek aan toekomstvisie ben ik eens benieuwd wat het gaat geven. Ondertussen mag ik misschien binnen 1 jaar mijn vervuilende diesel op de schroothoop gooien door de nieuwe roettest maar kan de wagen van 2010 die meer vervuild vrolijk blijven verder bollen. Top beleid hier!
Neem Noorwegen als voorbeeld: daar was 80% van de verkopen EV's. Dat is nu inderdaad ingestort, en dus niet vervangen door verkopen van ICE's ;).
Het instorten van een verkoop op een specifieke maand wil niet persé zeggen dat er niks meer verkocht wordt, het wil gewoon zeggen dat iedereen die een nieuwe wagen nodig had, die waarschijnlijk ervoor al gekocht heeft.

Terug
Bovenaan