Elektrische wagens

Wat doe je als je een tankstation nodig hebt nu?

Doe dat maar dan voor een laadpunt.
Wat ik wel jammer vind is dat hier dikwijls, vooral langs de snelweg dan, geen enkele aanduiding/bord voor staat. Bepaalde plaatsen waar ik weet dat er een snellader is, moet je het gewoon weten of op de kaart zien. Terwijl er wel borden staan met zo'n tankstation tekentje, LPG, restaurant,... over xxx meter

Wat ik wel jammer vind is dat hier dikwijls, vooral langs de snelweg dan, geen enkele aanduiding/bord voor staat. Bepaalde plaatsen waar ik weet dat er een snellader is, moet je het gewoon weten of op de kaart zien. Terwijl er wel borden staan met zo'n tankstation tekentje, LPG, restaurant,... over xxx meter
Fastned staat wel goed aangegeven tegenwoordig in koeiegrote letters. (Snelladen)
Maar een gewoon laadstation? Daar heb je gelijk mee. Dat staat amper tot niet aangegeven.

Is het ook mogelijk gewoon op het navigatiesysteem van je wagen te zoeken op laadstations, voor elektrische wagens?
Het antwoord op mijn eigen vraag is blijkbaar 'Ja', daar is effectief een speciaal icoontje voor voorzien. :)

--> Een eerdere vraag van mij: Is het mogelijk om met een Easee Home laadbox, per gebruiker het laden apart te registeren?
Het antwoord van de verkoper: Neen
Het antwoord van de elektriciën die alles installeerde: Neen
Het antwoord van kennissen: Neen
Het antwoord van collega's op het werk: Neen
Het antwoord op dit forum: Geen 'sluitend' antwoord verkregen

Het enige juiste en correcte antwoord is: Ja dat is perfect mogelijk. :coolbrows: 2 laadpassen, 2 gebruikers toevoegen, deze gebruikers whitelisten als gebruiker en je kan rapportjes trekken met daarop: Meneer X en mevrouw Y met hun verbruik netjes gescheiden.

Ik wil mijzelf niet speciaal quoten voor mijzelf, maar ik hoop dat als andere forumleden iets hebben aan mijn ervaringen.

Laatst bewerkt:
Fastned staat wel goed aangegeven tegenwoordig in koeiegrote letters. (Snelladen)
Maar een gewoon laadstation? Daar heb je gelijk mee. Dat staat amper tot niet aangegeven.
Ik bedoel vooral op voorhand langs de autosnelweg om een tankstation aan te kondigen.
Zoals dat tweede icoon hier in Frankrijk:
Dl_2PFsXgAAsN-A

Ik heb dus sinds gisteren mijn eerste elektrische wagen en naast een issue met Android Auto, heb ik nu al een tweede probleem :tongue:

Opladen thuis, lukt niet met mijn easee home key. Ik hoor een beep als ik de key voor de lader houd, maar het laden start dus niet.

Zo ziet mijn key / laadpas eruit
easee-easee-key-rfid-tag.jpg

Ik heb dan even in de instelling mijn laadbox publiekelijk opengesteld en dan begint mijn wagen inderdaad meteen te laden.
Ik kan ook algemene rapportjes trekken van laadsessies dus ook naar mijn werkgever is dit momenteel geen issue.
Maar inderdaad ik zie onder mijn key geen laadsessies staan dan ..

An sich dus niet zo erg, want de laadbox staat in de garage en ik ben de enige die ermee oplaadt.

Maar is er toevallig iemand hier op dit forum, die een laadbox heeft van Easee en weet waaraan dit probleem kan liggen?

Anders moet de elektricien als hij tijd heeft maar eens langskomen en dit fixen. Hij is toch diegene die verantwoordelijk is dat dit goed werkt he.
Cupra dus? Als ik die hier tegenkom in Itegem weet ik dus dat jij het bent 😎

Het antwoord op mijn eigen vraag is blijkbaar 'Ja', daar is effectief een speciaal icoontje voor voorzien. :)

Het antwoord van de verkoper: Neen
Het antwoord van de elektriciën die alles installeerde: Neen
Het antwoord van kennissen: Neen
Het antwoord van collega's op het werk: Neen
Het antwoord op dit forum: Geen 'sluitend' antwoord verkregen

Het enige juiste en correcte antwoord is: Ja dat is perfect mogelijk. :coolbrows: 2 laadpassen, 2 gebruikers toevoegen, deze gebruikers whitelisten als gebruiker en je kan rapportjes trekken met daarop: Meneer X en mevrouw Y met hun verbruik netjes gescheiden.

Ik wil mijzelf niet speciaal quoten voor mijzelf, maar ik hoop dat als andere forumleden iets hebben aan mijn ervaringen.
Blijkt een beetje een algemeen probleem... heeft vooral te maken met het feit dat dat tot laat ons zeggen een jaar geleden quasi een non-issue was denk ik. Zelfs nu: hoeveel mensen hebben thuis 2 bedrijfswagens die op dit moment al beiden elektrisch zijn? Dat zal nu snel gaan veranderen maar het issue "hoe kan ik laden op de laadpaal dit hier staat en toch factureren naar mijn eigen werkgever" is iets waar tot een jaar geleden quasi niemand echt mee in aanraking geweest is...

Wij hebben een paar weken geleden een project verkocht voor het voorzien van ~100laadpunten en die verantwoordelijke voor dat project zei toch ook dat dat toch blijkbaar ook niet zo evident was voor de mensen waar ze thuis laadstations wouden installeren. Vooral omdat dit voor de beheerder van hun infrastructuur een vraag was die ze blijkbaar nog nooit gehoord hadden. :unsure:

Blijkt een beetje een algemeen probleem... heeft vooral te maken met het feit dat dat tot laat ons zeggen een jaar geleden quasi een non-issue was denk ik. Zelfs nu: hoeveel mensen hebben thuis 2 bedrijfswagens die op dit moment al beiden elektrisch zijn? Dat zal nu snel gaan veranderen maar het issue "hoe kan ik laden op de laadpaal dit hier staat en toch factureren naar mijn eigen werkgever" is iets waar tot een jaar geleden quasi niemand echt mee in aanraking geweest is...

Wij hebben een paar weken geleden een project verkocht voor het voorzien van ~100laadpunten en die verantwoordelijke voor dat project zei toch ook dat dat toch blijkbaar ook niet zo evident was voor de mensen waar ze thuis laadstations wouden installeren. Vooral omdat dit voor de beheerder van hun infrastructuur een vraag was die ze blijkbaar nog nooit gehoord hadden. :unsure:
Ja eigenlijk heeft dit niets met de laadbox zelf te maken of met de elektrische wagen. Dat heeft gewoon te maken met de app / website achter de laadbox.

Als men extra development werk oplevert en een upgrade doet van de applicatie achter de laadbox / laadpaal, dan is dat gewoon allemaal mogelijk.

Cupra dus? Als ik die hier tegenkom in Itegem weet ik dus dat jij het bent 😎
Inderdaad een Cupra Born :) De wachtlijsten voor de Vw id3 waren lang (dan had ik hem pas gekregen, rond de zomerperiode), en de zwaarste batterij (77 kwh) was ook niet meer beschikbaar op het moment van bestelling. Voor de Cupra was deze nog wel beschikbaar.

De Cupra is echter gewoon "intern" identiek dezelfde wagen als een VW id3, alleen qua uitzicht, in een sportief jasje gestoken. De wachtlijsten was echter heel erg kort. Minder dan een half jaar. Dat zal nu wel veranderen want er wordt nu veel reclame gemaakt op TV voor de Cupra (Formentor).

De VAG EV’s zijn qua software niet top…
Vind de cupra versie wel mooi.
Ik heb de nieuwste versie van Android Auto geinstalleerd (bovenop het Android 13 OS systeem van de Smartphone).
Normaal is deze stap niet nodig, maar omdat het niet werkte, moest ik iets proberen.

En nu werkt Android Auto plots wel in de wagen. :tongue:

Laatst bewerkt:
Inderdaad een Cupra Born :) De wachtlijsten voor de Vw id3 waren lang (dan had ik hem pas gekregen, rond de zomerperiode), en de zwaarste batterij (77 kwh) was ook niet meer beschikbaar op het moment van bestelling. Voor de Cupra was deze nog wel beschikbaar.

De Cupra is echter gewoon "intern" identiek dezelfde wagen als een VW id3, alleen qua uitzicht, in een sportief jasje gestoken. De wachtlijsten was echter heel erg kort. Minder dan een half jaar. Dat zal nu wel veranderen want er wordt nu veel reclame gemaakt op TV voor de Cupra (Formentor).
Ik ben in oktober ook nog bij Cupra gaat zien voor de Leon ST, en in mindere mate de Born maar die vond ik wat te klein voor ons gebruik.
De levertermijn voor de Born was toe inderdaad ook nog voorzien rond maart 2023. Leon ST was wel gewoon 14-15 maand...
Cupra als merk gaat nog wat tijd nodig hebben om naambekendheid op te bouwen maar veel korte levertermijnen op 1 op 1 'kopie' van de ID.3 (die er dan ook nog eens minder plastiekerig uit ziet) is wel een sterk argument op dit moment imo.

Haha, fier op mijn jongens.

Ze mochten gisteren allebei een klein doosje Lego kopen toen we in de Fun waren voor hun carnavalkledij van deze week voor school.

Allebei hetzelfde doosje genomen. :love:

LEGO-City-60383-La-voiture-de-sport-electrique.jpg

Nu staan er dus 2 laadpalen in hun Lego City én alle andere voertuigen zijn opeens omgebouwd naar elektrisch, de brandweer, de politie, de vuilniswagen, de helicopters :laugh: Iedereen komt laden.

Laatst bewerkt:
Welke fleet manager? :oi22: Ik ben de allereerste van de hele firma met een elektrische wagen. I am the trial & error hier.
Dus neen.

Ik zit bij Leaseplan, dus je mag mij altijd de beste / juiste apps doorgeven.

Als je bij Leaseplan zit heb je waarschijnlijk zo'n Fleet Netword Card (is in principe een Shell Recharge kaart) en mogelijk een aparte kaart van Blue Corner of Shell Recharge. Zoals gezegd zijnde kan je dan best de Shell Recharge app installeren, zo heb je meteen een zicht over welke publieke laadpalen je kan gebruiken (quasi allemaal gok ik) en je kan bovendien de kaart ook aan de app koppelen.

wacht, ze zijn er bijna:

- “Hoeveel uur moet je dan opladen aan een gewoon stopcontact?”

- 😑

- “Waaaat?!”
150 / 2,3 of 3.7 = tussen de 40 en 65 uur, afhankelijk van het vermogen dat je trekt uit je stopcontact. :tongue:
Dat is als je 100% oplaadt, wat slecht is voor de batterij. Laad je op tot 80% dan is het iets minder lang.

150 / 2,3 of 3.7 = tussen de 40 en 65 uur, afhankelijk van het vermogen dat je trekt uit je stopcontact. :tongue:
Dat is als je 100% oplaadt, wat slecht is voor de batterij. Laad je op tot 80% dan is het iets minder lang.

Bwa, laad de mijne ook af en toe vol. Vol is 92,5% van de bruto capaciteit.
Meestal ga ik voor 85%, dat is 78% van de bruto capaciteit.

Voila, de ideale oplossing voor degenen mee range anxiety in hun vakantie ;)

Of je hangt een batterijkarretje aan je auto voor die zeldzame autoreizen waar je niet toekomt met 1 korte snellaadbeurt. :D

Nu, de batterijtechnologie in EV's gaat de komende jaren nog een stuk performanter worden, waardoor er steeds minder nood zal zijn aan alternatieven voor een snellader. Als je in 2030 of 2035 van Antwerpen naar Rome kan rijden met 2 laadstops van 20 minuten, zou ik niet weten waarom je je nog zou bezighouden met swappable batteries of aanhangwagens met batterij of pantograafsystemen of ... .

Het enige wat ik onnozel vind is dat een laadpaal nog menselijke interventie nodig heeft. Ik heb het altijd bizar gevonden dat we onze elektrische auto's opladen met dezelfde handeling als hoe we onze brandstofwagens voltanken, met zo'n slang en een vul/laad-pistool dat je zelf in de auto steekt, meestal op dezelfde plek dan nog. Dat ziet er vertrouwd uit, maar het is sowieso niet de beste manier om een elektrische auto op te laden. Waarom bv. niet geautomatiseerd laden aan de onderkant van de wagen, via een connector of via inductie? Maar verander die standaard maar eens, nu alle infrastructuur voorzien is op het manuele "tanken" proces.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan