Elektrische wagens

Maar dit proces heeft waterstof nodig om het te maken... Dus efficiënter dan waterstof zal het nooit zijn he
Hangt er vanaf hoeveel tussenstappen er nodig zijn en met wat je het vergelijkt. Als we uitgaan van een bron van groene H2 (niet realistisch in België omdat we geen elektriciteit op overschot hebben) en je kan de waterstof via pijplijn (zoals het 90bar Air Liquide net) tot naar de fabriek brengen waar ze de synthetische brandstof maken dan gaat dat waarschijnlijk efficiënter zijn dan diezelfde groene waterstof onder extreem hoge druk en lage temperatuur vloeibaar te maken, te vervoeren naar een H2 tankstation, daar op te slagen onder hoge druk, 'tanken' naar een auto en daar met een fuel cell weer om te zetten naar elektriciteit. Dan is een EV veel interessanter/efficiënter.
Ik heb eens snel gekeken waar productie van synthetische brandstof staat op de H2 ladder: C 'label' dus niet goed maar ook niet slecht. Twijfelgeval.

Volgens die podcast niet van voldoende zuiverheid om opnieuw te gebruiken in batterijen. (stevige podcast wel, Kerel stond meer het huilen nabij dan te discussieren) Ook de kinderarbeid die een serieuze minderheid zou zijn is blijkbaar toch niet zo correct als die auteur liet uitschijnen)
De grote vraag is natuurlijk welke bron gelijk heeft over hun statements.

Ik ben eens aan het kijken naar dat capaciteitstarief en als ik het goed begrijp gaan de nettarieven met zo'n 5 cent omlaag. En kost een kWh piek zo'n 50 euro.
Dus per 1000kWh dat je verbruikt, heb je het equivalent van een kWh piek uitgespaard.

Als die redenering +- klopt, gaat dat eigenlijk wel nog meevallen als je vaak thuis laadt. Ik denk wel dat ik dankzij een EV aan +5000kWh op jaarbasis ga komen. En dus marge heb van 5kWh piek.

Mocht er hier een grotere discussie rond komen, denk ik wel dat we dit best verplaatsen naar het capaciteitstarief topic.
Ik wou het maar kort even meegeven.
In die logica ga ik dus tot 10kw piek mogen gaan?

Sinds mijn aansluiting veranderd is naar 3X230V (of toch ongeveer toen?) houdt mijn iX3 geen rekening met de stroombeperking die ik in de wagen/app vastleg. Kan dat er iets mee te maken hebben of is dat sowieso een probleem van de wagen zelf?

thanks, en goed nieuwjaar iedereen!

Sinds mijn aansluiting veranderd is naar 3X230V (of toch ongeveer toen?) houdt mijn iX3 geen rekening met de stroombeperking die ik in de wagen/app vastleg. Kan dat er iets mee te maken hebben of is dat sowieso een probleem van de wagen zelf?

thanks, en goed nieuwjaar iedereen!
De stroombeperking is in ampère (dus eigenlijk een stroomsterktebeperking) he, nu heb je waarschijnlijk meer stroom voor hetzelfde amperage (als die 3x230v een verhoging is van 1x230v)

(Ik ken er niet veel van)

Ik kwam van 1F230 40A. Als ik toen instelde in de iX3 dat ik bv. aan 20A wou laden, kreeg ik +\- 4.6kw.

Wat verandert er doordat ik nu 3F230 heb? Moet ik dat dan *3 doen, bij hetzelfde ampèrage? De aansluiting is ook 63A geworden, maar dat staat er los van vermoed ik, aangezien ik net de ampères tracht te begrenzen…

Thanks guys!

Haha, ok.

De laadpaal is inderdaad niet veranderd. Toch niet dat ik weet :)

Dus, long story short, het moet aan mijn BMW liggen? :)

Terug
Bovenaan