Elektrische wagens

Van mij mag dat hier zeker gemeld worden, mensen horen dat ook te weten.
Maar, als het dan over milieuimpact van EV vs ICE's gaat, moeten dingen als Deepwater Horizon etc ook meegenomen worden in de berekening. En dat gebeurt volgens mij ook nooit.
Kobalt is trouwens ook gebruikt als katalysator in olieraffinaderijen.
En bij batterijen valt die kobalt te recycleren, terwijl ze ook er steeds beter in slagen om het aandeel kobalt in batterijen te reduceren.

Daarnaast mogen we ook niet vergeten gedolven kobalt door kinderarbeid maar een serieuze minderheid is tov het totale gedolven kobalt.
We zijn echt wel op de goede weg, maar jammer genoeg zijn we er nog niet helemaal.

Daarnaast mogen we ook niet vergeten gedolven kobalt door kinderarbeid maar een serieuze minderheid is tov het totale gedolven kobalt.
We zijn echt wel op de goede weg, maar jammer genoeg zijn we er nog niet helemaal.

Het moet ook fysiek migelijk zijn he. Op bovenstaande yt short zie ik toch niet enkel 18+.

Dat we op de goede weg zijn zou ik graag geloven. Dat het met beperkte middelen veel beter zouden kunnen geloof ik wel.

Dat ze het proberen afbouwen is zeker waar. Tesla heeft zelfs batterijen zonder. Wat zeker positief is.
Dat het kan gerecycleerd worden uit een batterij klopt. Maar zolang het economisch voordeliger is van opgraven zal er maar weinig gerecycleerd worden. Zoals bewezen in het plastiek verhaal.

En bij batterijen valt die kobalt te recycleren, terwijl ze ook er steeds beter in slagen om het aandeel kobalt in batterijen te reduceren.
Spent catalyst wordt ook altijd gerecycleerd omdat die miljoenen waard is. Meer zelfs, catalyst die gebruikt wordt om zware fracties te ontzwavelen, demetaliseren en te denitrogeneren bevat end of run heel veel extra Vanadium en Nickel naast de catalyst zelf (Nickel-Molybdeen of Cobalt-Molybdeen op een aluminium drager) dus netto gezien winnen we zware metalen. Als je dan nog het eindresultaat ziet, namelijk een gigantische massa zwavel die uit de olieproducten gehaald word (en dus ook bijna geen SOx uitstoot), dan is dat al bij al redelijk verantwoord gebruik van deze metalen.

Is dit de toekomst?
Had het al zien passeren maar het zit achter een pay wall

Blijkbaar een andere fabrikant dan uit dit artikel: https://topgear.nl/autonieuws/mazda-synthetische-brandstof-mx-5-coryton/
Hopelijk kan 1 het maken aan een deftige prijs.

Is dit de toekomst?
Kan het niet lezen, maar hoe wordt de brandstof gemaakt?

Is dit de toekomst?
Nee. Waarom zou dat de toekomst zijn?
Het enige wat het misschien gaat doen (imo), is het segment van de sportwagens wat langer staande houden.

1) het geeft nog steeds gewoon dezelfde lokale uitstoot. Dus lage emissiezones blijven gewoon gelden.
2) Het is CO2-neutraal als er hernieuwbare energie gebruikt wordt om het te produceren... Dat is een EV ook?

Naar ecologisch standpunt, heeft dat geen enkel voordeel tov een EV...

Waterstof en dan CO2 uit de lucht gehaald waardoor de totale CO2 uitstoot 0 is (het is diezelfde CO2 die terug vrij komt). Maar waterstof verschijnt natuurlijk niet zomaar :).
Dat uit de lucht gehaald is het ideale scenario. Voor een brandstof heb je C en H nodig. Die H is nog redelijk eenvoudig groen te maken door elektrolyse en vervolgens enkel groene energie te gebruiken. De C moet je dan inderdaad uit de lucht gaan halen, maar ik weet niet of dat al op grote schaal en tegen een aanvaardbare kost mogelijk is. Voorlopig wordt de koolstof (de C) blijkbaar vooral uit biomassa en steenkool (!) gehaald voor zover ik zie, maar ik ben er absoluut geen expert in.

Maandag naar Denenmarken gereden met de Model Y. Viel toch weer enorm op dat er telkens, bij echt iedere laadstop, een rij wachtenden stond aan de niet-Telsa laders. Telkens 4-6 laders die allemaal bezet waren of defect. Het was enorm druk op de wegen natuurlijk maar toch denk ik dat we binnen enkele maanden serieuze problemen gaan hebben met het beperkt aantal snelladers van andere merken. Duitsland is dan nog voor op Belgie en zeker Frankrijk.

Geen idee of de Tesla laders op die locaties open waren voor anderen of niet. Voor mij was dit in ieder geval indertijd een groot argument om voor Tesla te kiezen. Toen waren de laders nog exclusief en had ik al een paar keer in de rij moeten staan met de iX3 op langere trips. Het vervelendste hierbij is ook dat er geen deftige rij of wachtsysteem is waardoor je nog een extra stressfactor hebt.

Er zijn veel zaken waarvan ik minder tevreden ben in de wagen maar dit is zo'n grote plus dat ik veel kan vergeven. Je weet gewoon dat er altijd een plaat is en dat de lader altijd werkt en laden snel gaat.

Wou bijvoorbeeld nog stoppen bij Fastned in Maasmechelen gezien dat de laatste stop is waar ik met de kaart van het werk kan laden. Alles was natuurlijk bezet en ook enkele wachten. Dan maar even gestopt bij het naburige tankstation gezien we gepland hadden om daar iets te eten. Daar stond een 50kW lader. Eerst stond die in error, noodstop indrukken en uittrekken lostte dat op, dan wou de lader eerst mijn kaart niet aanvaarden en derde poging was een succes. Dat allemaal in de gietende regen natuurlijk :(
Bij Fastned en Ionity werkt het trouwens meestal wel onmiddellijk (als er een vrije plaats is). De rest is altijd een beetje een gok.

Laatst bewerkt:
Waterstof en dan CO2 uit de lucht gehaald waardoor de totale CO2 uitstoot 0 is (het is diezelfde CO2 die terug vrij komt). Maar waterstof verschijnt natuurlijk niet zomaar :).
Dat hangt toch allemaal af van hoe energieintensief dit proces is om dat aan te maken? En hoe dit presteert tov batterijen. Eigenlijk vervult dit dan gewoon dezelfde functie van degene die men waterstof toedicht. Maar waterstof is niet doorgebroken op de huidige markt omdat het voorlopig zo inefficiënt is om het te maken.

Want laat ons duidelijk zijn, zo goed voor het milieu zijn die huidige batterijen nu ook weer niet allemaal.

Dat hangt toch allemaal af van hoe energieintensief dit proces is om dat aan te maken? En hoe dit presteert tov batterijen. Eigenlijk vervult dit dan gewoon dezelfde functie van degene die men waterstof toedicht. Maar waterstof is niet doorgebroken op de huidige markt omdat het voorlopig zo inefficiënt is om het te maken.

Want laat ons duidelijk zijn, zo goed voor het milieu zijn die huidige batterijen nu ook weer niet allemaal.
Maar dit proces heeft waterstof nodig om het te maken... Dus efficiënter dan waterstof zal het nooit zijn he

Volgens die podcast niet van voldoende zuiverheid om opnieuw te gebruiken in batterijen. (stevige podcast wel, Kerel stond meer het huilen nabij dan te discussieren) Ook de kinderarbeid die een serieuze minderheid zou zijn is blijkbaar toch niet zo correct als die auteur liet uitschijnen)

EV ergernis. Op 73% naar wenduine en terug van Aalst is a no go zonder te laden :S

Laatst bewerkt:
Volgens die podcast niet van voldoende zuiverheid om opnieuw te gebruiken in batterijen. (stevige podcast wel, Kerel stond meer het huilen nabij dan te discussieren)

EV ergernis. Op 73% naar wenduine en terug van Aalst is a no go zonder te laden :S

Allez jong, das maar 86km enkel.

Dan vraag ik me toch af welke EV dat is, want dat zou met de meeste toch echt zonder enig probleem moeten lukken.
ID4. Range toen ik vertrok 200km. (chauffage op 17°C, geen airco, geen zetelverwarming )Wel regenachtig en stevige wind. windrichting haaks op het traject.
En eerlijkheid gebied me wel te vertellen dat ik hoogstwss wel thuis was geraakt met nog een 10 a 20km op de teller maar toen de wagen de melding maakte dat ik niet meer thuisgeraakte met de huidige charge heb ik beslist om in wetteren te stoppen. Nog net voor het laadstation bedacht de ID 4 zich en zei.. Ge geraakt nog thuis ge moet nie laden :unsure:

silver lining. Eens aan die 350kw chargers gehangen en toch tot 105-107 kw geraakt. 8km per min laden en op een klein half uurtje was hij bijna weer 80%. Stemt me enerzijds wel positief om de EV eens te nemen op verlof. Maar als alle laadpalen ofwel defect zijn of bezet zoals in wenduine is het toch een risicovolle onderneming.

ID4. Range toen ik vertrok 200km. (chauffage op 17°C, geen airco, geen zetelverwarming )Wel regenachtig en stevige wind. windrichting haaks op het traject.
En eerlijkheid gebied me wel te vertellen dat ik hoogstwss wel thuis was geraakt met nog een 10 a 20km op de teller maar toen de wagen de melding maakte dat ik niet meer thuisgeraakte met de huidige charge heb ik beslist om in wetteren te stoppen. Nog net voor het laadstation bedacht de ID 4 zich en zei.. Ge geraakt nog thuis ge moet nie laden :unsure:

silver lining. Eens aan die 350kw chargers gehangen en toch tot 105-107 kw geraakt. 8km per min laden en op een klein half uurtje was hij bijna weer 80%. Stemt me enerzijds wel positief om de EV eens te nemen op verlof. Maar als alle laadpalen ofwel defect zijn of bezet zoals in wenduine is het toch een risicovolle onderneming.
Die heeft een 77kwh batterij? Dat wil dus zeggen dat je vertrokken bent met 56kwh.
Op 180km wil dat dus een verbruik van 31kwh/100km zeggen. Dat is écht veel te veel voor die wagen hoor. Ik zou dan toch eens horen bij garage wat zij daarvan zeggen...

Die heeft een 77kwh batterij? Dat wil dus zeggen dat je vertrokken bent met 56kwh.
Op 180km wil dat dus een verbruik van 31kwh/100km zeggen. Dat is écht veel te veel voor die wagen hoor. Ik zou dan toch eens horen bij garage wat zij daarvan zeggen...
Ja idd. Ik heb 52kwh bijgeladen in wetteren volgens de lader.
Mijn verbruik sinds laden (wetteren aalst dus) was 24.2kW/100km (chauffage dan wel opgezet want auto was wat vochtig binnen en 120km/h gereden wegens trajectcontrole) De rit naar wenduine en terug was gemiddeld 23.1kwh/100km
Mijn batterij gaat toch nie fucked up zijn he? Toen ik de wagen haalde had die een range van 600km (in de zomer wel maar totaal onrealistisch voor een ID4) dus heb ik me nu altijd afgevraagd of ze die wagen niet weken aan een stuk aan 100% charge laten staan hebben in de garage.... :unsure:
Ofwel is mijn BMS ontregeld? Ik laad nu wel vaak vanaf 40-50% op op het werk.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan