Elektrische wagens

Dagelijks foutmeldingen front assist / presense ook bij helder weer. Verder kinderslot dat zichzelf uitschakelt en niet meer ingeschakeld kan worden (handig met kleine kinderen). Ruitenwissers die manueel afgezet moeten worden omdat de sensor denkt dat het stortregent. Verbinding met apple carplay die altijd op exact dezelfde plaatst verbroken wordt ook al is iphone verbonden met usb. lichten die niet aangaan bij ontgrendelen etc..

Ik hoop dat ik een maandagochtend model heb, maar collega heeft ook enkele van deze klachten.
Er zijn problemen met bepaalde software versies, de nieuwe geleverde Q4 hebben er een stuk minder (meer info vind je op https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073176)

Hoe meer x3 lci’s ik zie, hoe meer ik ze begin te smaken. Ziet er toch pakken moderner uit dan die van mij
Ik blijf dat M-pakket eigenlijk echt niet mooi vinden. Die lichten en bumpers steken veel te ver uit etc. Op een sportcoupe etc, sure, maar op een SUV heb in liever de "luxury"-look van BMW. Maar gezien de evolutie in hun auto's, ben ik de uitzondering :p

Nog eens een noob vraag hier stellen... :) maar vraagt een EV meer aandacht voor banden dan een niet-EV? Ik lees dat dat veel invloed kan hebben op de range (uitlijning, bandenspanning). Probeer wat inzicht te krijgen in de TCOO van EV's t.o.v. niet-EV's.

Is goedkoper laden bij IONITY mits abonnement gedaan?
Zie alleen nog de "direct" als laadpas aan 79 cent per kwh. Vroeger kon je toch goedkoper laden als je 12 euro per maand lidgeld betaalde?

Edit: fastned doet het precies wel nog.. 30% discount als je 11,99 betaalt per maand.

Is goedkoper laden bij IONITY mits abonnement gedaan?
Zie alleen nog de "direct" als laadpas aan 79 cent per kwh. Vroeger kon je toch goedkoper laden als je 12 euro per maand lidgeld betaalde?

Edit: fastned doet het precies wel nog.. 30% discount als je 11,99 betaalt per maand.
Bij bmw niet. 13€/maand, 0,29c/kWh dan.

Bij bmw niet. 13€/maand, 0,29c/kWh dan.
Kia doet het blijkbaar niet. En je kan niet los bij ionity zo klant worden. Jammer. Dat wordt een laadpaal thuis dan en capaciteitstarief erbij pakken.

Enige optiepakket is dit, voor AC laden, niet voor DC

IONITY Power
Basisprijs13,00 EUR / maand
AC-laden0,29 EUR / kWh

Ja, dat is waar. Maar ik merk eigenlijk geen verschil tussen eco-pro en comfort. Het enige dat ik denk te voelen, is dat de rugleuning van zetelverwarming niet continu blijft aanstaan?
Normaal zou alles qua klimaat op een lager pitje staan. Dus airco zal zijn iets zuiniger werken en ook alle verwarmingen.
Maar ik denk vooral dat de gasrespons, het sneller opschakelen bij een ICE automaat en het maximale vermogen dat zwaar beperkt wordt het grootste verschil maakt.

Maar qua vermogen heb je nog altijd wel voldoende beschikbaar denk ik :P

Dat wordt een laadpaal thuis dan en capaciteitstarief erbij pakken.
Ik ben eens aan het kijken naar dat capaciteitstarief en als ik het goed begrijp gaan de nettarieven met zo'n 5 cent omlaag. En kost een kWh piek zo'n 50 euro.
Dus per 1000kWh dat je verbruikt, heb je het equivalent van een kWh piek uitgespaard.

Als die redenering +- klopt, gaat dat eigenlijk wel nog meevallen als je vaak thuis laadt. Ik denk wel dat ik dankzij een EV aan +5000kWh op jaarbasis ga komen. En dus marge heb van 5kWh piek.

Mocht er hier een grotere discussie rond komen, denk ik wel dat we dit best verplaatsen naar het capaciteitstarief topic.
Ik wou het maar kort even meegeven.

Normaal zou alles qua klimaat op een lager pitje staan. Dus airco zal zijn iets zuiniger werken en ook alle verwarmingen.
Maar ik denk vooral dat de gasrespons, het sneller opschakelen bij een ICE automaat en het maximale vermogen dat zwaar beperkt wordt het grootste verschil maakt.

Maar qua vermogen heb je nog altijd wel voldoende beschikbaar denk ik :P

Het verschil tussen eco pro, comfort en sport is zeer goed merkbaar in gas respons. Eco pro en comfort rijden niet gelijk, sport is een categorie apart.

In eco pro kan je wel de besparing op clima control en licht afzetten. Hou je enkel een verminderde respons over.

Vind in eco pro rijden wel het prettigst, en in België is dat allessinds voldoende power.

In het begin schakelden wij altijd van eco pro naar comfort (standaard zet hij zichzelf bij het begin van elke rit op eco pro) maar daar zijn we mee gestopt. Beestje bolt goed genoeg in eco pro.
En af en toe zwier ik hem nog eens in sport als ik als eerste in de rij voor een rood licht sta. Maar in België is eco pro geschikt voor 90% van de kilometers.

Het verschil tussen eco pro, comfort en sport is zeer goed merkbaar in gas respons. Eco pro en comfort rijden niet gelijk, sport is een categorie apart.

In eco pro kan je wel de besparing op clima control en licht afzetten. Hou je enkel een verminderde respons over.

Vind in eco pro rijden wel het prettigst, en in België is dat allessinds voldoende power.
Ja, het kan zijn dat de gasrespons beter wordt in comfort, maar op momenten dat ik echt gasrespons wil, zet ik hem in sport...
Wat ik wou zeggen is dat Eco pro in België gewoon heel aangenaam rijdt en dat ik daar geen enkel nadeel aan vind voor de woon-werkrit.

Ja, het kan zijn dat de gasrespons beter wordt in comfort, maar op momenten dat ik echt gasrespons wil, zet ik hem in sport...
Wat ik wou zeggen is dat Eco pro in België gewoon heel aangenaam rijdt en dat ik daar geen enkel nadeel aan vind voor de woon-werkrit.

Volledig eens, hij reageert op eco pro ook goed en dan werkt adaptive remmen ook perfect. Al remt hij soms nog te hard naar mijn zin.

Volledig eens, hij reageert op eco pro ook goed en dan werkt adaptive remmen ook perfect. Al remt hij soms nog te hard naar mijn zin.
Ik ga toch ook moeten wennen aan dat remmen. Heb hem gisteren testgereden alvorens te bestellen. Hij remt inderdaad vrij hard.

Zijn er hier nog die werken met een thuislaadpaal met dubbele facturatie? Ik ben zelfstandige, vriend verwacht elk moment mail van zijn werkgever om zijn volgende bedrijfswagen te bestellen, beide wagens zullen rond zelfde tijdstip geleverd worden. We gaan een gesplitste facturatie nodig hebben. Omdat de bestelling wat samenloopt zouden we willen proberen te gaan voor 1 laadpaal met 2 laadpunten. 2 laadpalen zou nogal slordig en druk ogen op onze strakke gevel. BMW werkt samen met Luminus, zij hebben de ‘smart dual pack’ die blijkbaar 2 wagens kan laden en kan werken met gesplitste facturatie. Zou eveneens een slimme laadpaal zijn die overtollige productie van de zonnepanelen opslaat op de batterijen van de wagens.

Ondertussen ook de terugrit eens bijgehouden:
Ik vind dat echt nog meevallen, aangezien vandaag toch zowat de typische horrorverhalen van ev-weigeraars zijn...

Ik laat toch veel hogere verbruikscijfers optekenen (aangezien het nu veel warmer is), voor dezelfde auto. (impressive op zomerband). Of is dat doordat het regent mss. Wagen was wel niet voorverwarmd, ben zo vertrokken, verwarming op 20 graden en zetelverwarming op stand 1 tot die warm was, daarna uit.
52572892910_e345c01793_z.jpg

Ik laat toch veel hogere verbruikscijfers optekenen (aangezien het nu veel warmer is), voor dezelfde auto. (impressive op zomerband). Of is dat doordat het regent mss. Wagen was wel niet voorverwarmd, ben zo vertrokken, verwarming op 20 graden en zetelverwarming op stand 1 tot die warm was, daarna uit.
52572892910_e345c01793_z.jpg
Of de conclusie is dat de koude toch niet zoveel effect heeft als mensen denken?

Of de conclusie is dat de koude toch niet zoveel effect heeft als mensen denken?

Heb nog niet veel lange ritten gedaan. De temp zal vooral invloed hebben op het initieel opwarmen van de auto wss.
Op de korte ritten zie je dat toch goed met verbruiken van 35kWh/100km

Terug
Bovenaan