Elektrische wagens

Toch ook wel een verschil in prijs veronderstel ik. Van mijn BMW garages ben ik altijd tevreden geweest (en er is altijd een lounge om te werken).
Ik zal het eind deze maand laten weten ;).
Nu is het "visuele inspectie" van een EV bij BMW, en een groot onderhoud bij Porsche, dus sowieso moeilijk te vergelijken...

Maar het onderhoud van Porsche is geschat op 800€. Iets duurder dan bij BMW denk ik, maar ook weer niet zo heel extreem (gezien de complexiteit van ligging van motor). Bij Porsche zelf gaat waarschijnlijk wel het dubbel zijn.

Testrit CX-60: Overall goed zonder fantastisch te zijn.

Pluspunten:
  • Het interieur is :drool:, top, mooi, kwalitatief, logisch ingedeeld, en geen kerstboom aan lichtjes. Wat mij betreft op gelijke hoogte aan mijn huidige 5.
  • Fysieke knoppen en switches, OVERAL !!! :love:
  • Apple & Android standaard
  • De stoelen zijn gewoon goed, even goed als de standaard BMW stoelen, minder dan de comfort of sport stoelen.
  • Standaard optielijst is zeer compleet, met zetelventilatie als mijn persoonlijk grootste meerwaarde.
  • De aandrijflijn vind ik gewoon prettig (itt wat hierboven gezegd werd). Overschakeling EV naar brandstof is vlot. De koppeling kon wel wat soepeler, maar uiteindelijk is het ook geen probleem
  • Deftige kofferruimte
  • 33gr CO2
  • Stuurt zeer vlot en direct, zeker voor zo een grote hoge wagen.

Minpunten:
  • Vering / demping op hobbelige wegen is minder goed dan ik gewoon ben, best vervelend.
  • Geluid komt de cabine binnen op de snelweg, vooral windgeruis denk ik van 1 of andere plaats.
  • De motor maakt serieus kabaal als ge eens doorduwt.
  • Beenruimte achterbank

All in all zeker een kanshebber, al is het vooral door de "value for money" factor. Ik heb een korting van 17% gekregen, waardoor ik voor 55k een full option (behalve pano dak) kan krijgen.
Ik ben benieuwd wat ik bij BMW en Mercedes krijg.

Ik heb eigenlijk nog nooit een positieve ervaring met Mercedes garages gehad. Sommige van hun auto's kan ik best smaken, maar de arrogantie van hun verkopers vind ik elke keer erover.

Bij Mercedes kreeg ik de sleutel van de EQC en mocht hem buiten op de parking in de donker (December, putje winter) zelf zoeken.
Bij BMW kwamen ze nog niet vanachter hun desk in Hasselt…

Dusja, mijn ervaringen bij beiden zijn niet al te best.

Testrit CX-60: Overall goed zonder fantastisch te zijn.

Pluspunten:
  • Het interieur is :drool:, top, mooi, kwalitatief, logisch ingedeeld, en geen kerstboom aan lichtjes. Wat mij betreft op gelijke hoogte aan mijn huidige 5.
  • Fysieke knoppen en switches, OVERAL !!! :love:
  • Apple & Android standaard
  • De stoelen zijn gewoon goed, even goed als de standaard BMW stoelen, minder dan de comfort of sport stoelen.
  • Standaard optielijst is zeer compleet, met zetelventilatie als mijn persoonlijk grootste meerwaarde.
  • De aandrijflijn vind ik gewoon prettig (itt wat hierboven gezegd werd). Overschakeling EV naar brandstof is vlot. De koppeling kon wel wat soepeler, maar uiteindelijk is het ook geen probleem
  • Deftige kofferruimte
  • 33gr CO2
  • Stuurt zeer vlot en direct, zeker voor zo een grote hoge wagen.

Minpunten:
  • Vering / demping op hobbelige wegen is minder goed dan ik gewoon ben, best vervelend.
  • Geluid komt de cabine binnen op de snelweg, vooral windgeruis denk ik van 1 of andere plaats.
  • De motor maakt serieus kabaal als ge eens doorduwt.
  • Beenruimte achterbank

All in all zeker een kanshebber, al is het vooral door de "value for money" factor. Ik heb een korting van 17% gekregen, waardoor ik voor 55k een full option (behalve pano dak) kan krijgen.
Ik ben benieuwd wat ik bij BMW en Mercedes krijg.
Ik zei ook maar wat ik in de boekses heb gelezen. Die mannen raggen waarschijnlijk ook iedere auto af alsof het een sportwagen moet zijn.
Enkel in de showroom er in gezeten en was wel onder de indruk van het interieur. Materiaal, design en omdat er nog echte knopjes zijn.
Hebben ze iets gezegd van levertermijnen?

Ik zei ook maar wat ik in de boekses heb gelezen. Die mannen raggen waarschijnlijk ook iedere auto af alsof het een sportwagen moet zijn.
Enkel in de showroom er in gezeten en was wel onder de indruk van het interieur. Materiaal, design en omdat er nog echte knopjes zijn.
Hebben ze iets gezegd van levertermijnen?
Augustus 23 voor mijn config, kan sneller als ik wat zaken zou laten vallen. Valt dus reuze mee imo.

Nog 2 leuke zaken:
  1. De profielen, en bijhorende settings van stoel stuur spiegels radio verlichting verwarming/luchting... , werken automatisch via facial recognition, gewoon instappen en alles past zich aan, super handig.
  2. Eerste keer lengte ingeven, en dan zet de auto op basis van de camera's het stuur, stoel en spiegels op de juiste setting. Deze vind ik heel leuk gedaan (het was ook direct 95% correct voor mij), alleen minder nuttig. Uiteindelijk spaart u dat 2 keren zelf prutsen aan de settings uit.

@Lint , dat goedzetten op basis van lengte zal nooit 100% zijn. Ratio torso/benen kan heel verschillend zijn. Wel wen leuke gimmick.

Maar Mazda timmert goed verder aan de weg, vind dat wel leuke auto’s.

@Lint , dat goedzetten op basis van lengte zal nooit 100% zijn. Ratio torso/benen kan heel verschillend zijn. Wel wen leuke gimmick.

Maar Mazda timmert goed verder aan de weg, vind dat wel leuke auto’s.
Hij gebruikt de camera's om u te scannen en alles in te stellen. Bij mij waren de stoel en stuur ik elk geval spot on. De buitenspiegels heb ik lichtjes aangepast.

Nu bon, zoals ik al zei, uiteindelijk is dat een paar keer zelf met de settings prullen dat ge u daarmee uitspaart. Echt nuttig is het niet :laugh:.

Hij gebruikt de camera's om u te scannen en alles in te stellen. Bij mij waren de stoel en stuur ik elk geval spot on. De buitenspiegels heb ik lichtjes aangepast.

Nu bon, zoals ik al zei, uiteindelijk is dat een paar keer zelf met de settings prullen dat ge u daarmee uitspaart. Echt nuttig is het niet :laugh:.
Als ik dat zo snel lees is dat toch maar met één camera die kijkt waar uw ogen staan en op basis daarvan alles instelt? Dus helemaal geen volledige scan van u.

Als ik dat zo snel lees is dat toch maar met één camera die kijkt waar uw ogen staan en op basis daarvan alles instelt? Dus helemaal geen volledige scan van u.
Ik heb toch ook helemaal niet gezegd dat de auto een volledige scan van u maakt? :thinking:
Of het 1 of meerdere camera's zijn, durf ik niet te zeggen, kan indeed zijn dat het er maar 1 is.

Ik denk dat ik zowat alles dat ik over die feature heb te zeggen, gezegd heb in mijn 2 bovenstaande posts:
Eerste keer lengte ingeven, en dan zet de auto op basis van de camera's het stuur, stoel en spiegels op de juiste setting. Deze vind ik heel leuk gedaan (het was ook direct 95% correct voor mij), alleen minder nuttig.

Het blijft een leuke gimmick. Mss worden volgende iteraties nog beter :).

Omdat ik lange benen maar kort torso heb moet ik de stoel altijd vrij hoog zetten. Maar door die benen moet die ook vrij ver achteruit. Heb gelukkig ook lange armen zodat mijn stuur niet echt hoeft uitgetrokken te worden.
Al bij al maar een rare positie, maar anders krijg ik snel rugpijn. Kan natuurlijk ook aan de slechte VW stoelen liggen :).

Ik heb toch ook helemaal niet gezegd dat de auto een volledige scan van u maakt? :thinking:
Of het 1 of meerdere camera's zijn, durf ik niet te zeggen, kan indeed zijn dat het er maar 1 is.

Ik denk dat ik zowat alles dat ik over die feature heb te zeggen, gezegd heb in mijn 2 bovenstaande posts:
Ja maar nee Lint hij scant u helemaal niet!! :unsure:

Een gimmick is het en en meer niet. Positie in uw wagen is ook vaak gewoon zwaar overroepen. Zo nauw steekt dat ook allemaal niet en je hebt daar wel wat marge in.

Omdat ik lange benen maar kort torso heb moet ik de stoel altijd vrij hoog zetten. Maar door die benen moet die ook vrij ver achteruit. Heb gelukkig ook lange armen zodat mijn stuur niet echt hoeft uitgetrokken te worden.
Al bij al maar een rare positie, maar anders krijg ik snel rugpijn. Kan natuurlijk ook aan de slechte VW stoelen liggen :).
Same, plus ik heb niet speciaal lange armen waardoor ik het stuur inderdaad helemaal moet uittrekken. Niet elke auto kan mij een comfortabele positie van het stuur bezorgen.

Ja maar nee Lint hij scant u helemaal niet!! :unsure:

Een gimmick is het en en meer niet. Positie in uw wagen is ook vaak gewoon zwaar overroepen. Zo nauw steekt dat ook allemaal niet en je hebt daar wel wat marge in.
Natuurlijk is zoiets een gimmick. Het heeft een beperkt nut, in het feit dat veel mensen zelfs geen idee hebben hoe ze in de auto moeten zitten (zie naar de talloze vrouwen die met volledig gebogen armen, hun neus op de voorruit en hun handen bovenop het stuur rondrijden). Die kan je hopelijk wat overtuigen dat dat geen goede positie is.

Ik vind zitpositie eigenlijk écht niet overroepen. Als er nu iets is wat irritant is als het niet goed staat, is het dat wel.

Ik vind zitpositie eigenlijk écht niet overroepen. Als er nu iets is wat irritant is als het niet goed staat, is het dat wel.
Er is wel een verschil tussen goed staan en doen alsof het een exacte wetenschap is.
Enkele centimeters hoger, lager meer of minder naar voor daar ga je weinig hinder van merken.

Zijn er hier mensen met een Enyaq? Of testrit mee gedaan? Wat zijn de indrukken?
Ondertussen 10.000km opzitten met mijn Enyaq. Voor mij een topwagen, rijdt vlotjes en serieus underrated tegenover veel andere EV's vind ik persoonlijk. Is totaal geen budget wagen zoals sommige willen claimen en is imo heel ferm afgewerkt. Veel meer dan zijn concurrenten bij VW zelfs. Ik reed hiervoor nochtans met fijne BMW's maar ik vind totaal niet dat ik aan kwaliteit heb ingeboet. Ik heb nu wel de Sportline variant met een massa aan opties, dus misschien wel wat extra luxueus tegenover de gewone variant.

Het enigste wat mij stoort is dat die wagen te slim wil zijn: lane assist kan je niet definitief uitschakelen (alleen per rit), uitrij assistent is enorm vervelend in bv. files, heel agressief in het automatisch dicht gooien van de wagen.

Zijn er hier mensen met een Enyaq? Of testrit mee gedaan? Wat zijn de indrukken?
Ik vind die wagen eigenlijk prijs/kwaliteit een serieuze prijsbreker. Gigantisch veel ruimte (al overtreft de Model Y dat met gemak, maar dat is imo een andere klasse) en redelijk wat bereik als je de IV80 neemt.
En de auto rijdt ook gewoon degelijk en is goed afgewerkt.

Juist jammer van de lange levertermijn.

Ik vind die wagen eigenlijk prijs/kwaliteit een serieuze prijsbreker. Gigantisch veel ruimte (al overtreft de Model Y dat met gemak, maar dat is imo een andere klasse) en redelijk wat bereik als je de IV80 neemt.
En de auto rijdt ook gewoon degelijk en is goed afgewerkt.

Juist jammer van de lange levertermijn.

Ter info: de Model Y RWD is goedkoper, groter, sneller en sneller leverbaar dan de Enyaq 80 Sportline:

€847 per maand, €146,26 VAA, catalogusprijs €49.999
€932 per maand, €179,60 VAA, catalogusprijs €60.945

Op zoek naar een betaalbare, praktische, degelijke EV voor de TCO van een instapper VW Golf? Kijk zeker eens naar de gefacelifte MG 5. Echt value for money, met 7 jaar garantie.

Ter info: de Model Y RWD is goedkoper, groter, sneller en sneller leverbaar dan de Enyaq 80 Sportline:

€847 per maand, €146,26 VAA, catalogusprijs €49.999
€932 per maand, €179,60 VAA, catalogusprijs €60.945
Idd, maar qua bereik zit je wel weer op hoger niveau met de Enyaq.
Voor het gros van de bevolking is die Y RWD meer dan genoeg, maar hier zitten we soms nog met consultants die wel dat extra bereik goed kunnen gebruiken.
En de RWD laadt niet zo snel op als de LR, dus dat voordeel is er ook niet tov de Enyaq.

Terug
Bovenaan