Mijn huidig (operationeel) lease contract loopt af op 31/12/2023 dus ik ben ook opt gemak aan het uitkijken om iets nieuw te bestellen en dat zal sowieso EV zijn. Momenteel op de shortlist, met de minpunten ernaast:
- Polestar 3 ( begint aan 89k)
- BMW i4 (lange levertijd?, lage wife approval factor wegens weinig kofferruimte )
- BMW ix3 ( vind de looks een beetje dertien in een dozijn)
- Mercedes EQE (lage wife approval factor wegens weinig kofferruimte)
- Kia EV6 ( heb nog niet veel opgezocht hierover eigenlijk)
- Tesla Model Y (ben geen fan van alles via touchscreen te bedienen)
Moet nog wat meer info opzoeken en alles pro en cons eens oplijsten maar zijn er nog zo voor de hand liggende kandidaten die ik over het hoofd zie?
- Polestar 3: wordt pas vanaf eind 2023 geleverd dacht ik, geen idee of dat juist een voordeel of een nadeel is voor levertijden (als ze verrast worden door de vraag kan dat tegenvallen, anderzijds geven merken vaak voorrang aan de nieuwere modellen, zeker omdat ze op een 3 meer marge zullen halen dan op een 2). Geen idee hoe het zit met verbruik en range, bij de Polestar 2 valt dat best tegen ten opzichte van een i4, model Y,...
- i4: inderdaad lange levertijd, heb recent gehoord van 14 maanden. Weinig kofferruimte valt in de praktijk wel mee vind ik, omdat het een 5-deurs model is. Tenzij je echt in de lengte of breedte tegen de limieten aan zit, en dan nog kan je altijd de achterbank neerklappen. De achterbank vond ik wel echt krap en ik ben nochtans van vroeger bv. Audi A5's gewoon.
- iX3: grootste nadeel voor mij persoonlijk is dat het een SUV is

Geeft toch een heel andere rijhouding en een ander rijgevoel dan bv. een i4
- EQE: kleinere koffer dan de i4 en een 4-deurs model dus dat speelt hier echt wel. Voordeel is dan weer dat je veel meer binnenruimte hebt dan in de meeste andere modellen die je opnoemt, ook op de achterbank. Zal waarschijnlijk wel een stuk duurder uitvallen dan een vergelijkbaar uitgeruste i4 met vergelijkbare prestaties. Extra pluspunt: grote range
- EV6: vreselijke levertijden, is dat nu 28 of 36 maanden? Wel een topper qua prestaties voor je geld, voor de rest kan ik er weinig over zeggen, heb me er niet in verdiept omdat ik geen fan ben van het uiterlijk.
- Model Y: tja, dat interieur is een hate it or leave it ding, ook het feit dat je geen scherm meer achter je stuur hebt maar alles moet aflezen op dat middenscherm vind ik een groot nadeel. En over het algemeen geen fan van de proporties van de Y, je ziet ergens dat het een gedisproportioneerde model 3 is. Tesla blijft ook wel een topper qua prestaties voor je geld en qua verbruik/range.