Elektrische wagens

Goh, niet slecht. Maar voor die prijs zit je bij andere wagens toch +500km.
vertel eens welke?

en niet afkomen met Skoda hé. Dat was bij een ICE geen concurrent voor BMW, dus dat is niet anders omdat het opeens een EV is.

EDIT: even een paar concurrenten bekekenc(groen = doet beter, rood = doet slechter)

iX1
  • vanaf 61K
  • 440km
  • 313pk
  • 5.6 seconden
EQB250
  • vanaf 61K
  • 467km
  • 190pk
  • 8,9 seconden
EQB350 4-matic
  • vanaf 69K
  • 418km
  • 292pk
  • 6.2 seconden
Audi Q4 Etron45
  • vanaf 59K
  • 490km
  • 265pk
  • 6.9 seconden
Volvo XC40 recharge
  • vanaf 49K
  • 425km
  • 231pk
  • 7.4 seconden

Polestar (shiiiiit, hoe goedkoop zijn die? - ik begin er niet aan - nu snap ik wel waarom je ze zo vaak ziet)
39k en je hebt er al één.

Conclusie: er is eigenlijk geen enkele premium aanbieder die een betere range/performance/prijs aanbiedt, dus de iX1 doet het zeker niet slecht. Er komt heus wel nog een tragere variant die verder kan rijden, maar als je alles beschouwt is enkel een Polestar (mogelijk) interessanter.

Laatst bewerkt:
iX1 is precies ook te configureren.

70K en een sjiek voor een M-sport naar mijn zin. Niet zoveel trager dan een i4, wel AWD, handigere koffer denk ik. Wel een fwd based auto met powerdelivery naar de achterzijde indien nodig, maar BMW kennende zal het wss wel goed sturen.

Langs de andere kant, wel wat minder range dan de i4, wltp 428km tov 587 in de i4.

Ik vind de iX1 wel mooier dan mijn bestelde iX3. Die iX1 is wel gelijk geprijsd, waarbij je een kleinere auto met meer vermogen voor terugkrijgt. Volgens mij mist alleen Harmon Kardon, schuifdak, bedieningsknoppen en de lederen zetels ipv sensatec.
Moest ik ne kleine minder hebben en de keuze uit die 2 zou gaan, zou ik wss voor de iX1 gaan, nu met 3 kinderen toch maar voor de iX3.

[...]

Polestar (shiiiiit, hoe goedkoop zijn die? - ik begin er niet aan - nu snap ik wel waarom je ze zo vaak ziet)

Conclusie: er is eigenlijk geen enkele premium aanbieder die een betere range/performance/prijs aanbiedt, dus de iX1 doet het zeker niet slecht. Er komt heus wel nog een tragere variant die verder kan rijden, maar als je alles beschouwt is enkel een Polestar (mogelijk) interessanter.
De Polestar is wel excl transportkosten (€1k) en vooral excl btw, je start dus aan €48.900. Wat nog altijd een pak minder is dan je andere voorbeelden ;)

vertel eens welke?

en niet afkomen met Skoda hé. Dat was bij een ICE geen concurrent voor BMW, dus dat is niet anders omdat het opeens een EV is.

EDIT: even een paar concurrenten bekekenc(groen = doet beter, rood = doet slechter)

iX1
  • vanaf 61K
  • 440km
  • 313pk
  • 5.6 seconden
EQB250
  • vanaf 61K
  • 467km
  • 190pk
  • 8,9 seconden
EQB350 4-matic
  • vanaf 69K
  • 418km
  • 292pk
  • 6.2 seconden
Audi Q4 Etron45
  • vanaf 59K
  • 490km
  • 265pk
  • 6.9 seconden
Volvo XC40 recharge
  • vanaf 49K
  • 425km
  • 231pk
  • 7.4 seconden

Mmm, heb het misschien een beetje overschat. Maar dat neemt niet weg dat de X1 ergens onderaan de lijst hangt.

En in het EV landschap is het verschil tussen 'premium' en andere merken niet meer zo groot hoor.
Als je naar instap BMW X1 kijkt kan je zeker een Skoda ENYAQ of Kia EV6 in je shortlist plaatsen.

ENYAQ: 511 - 548 km
EV6: 528 km
P*2: 515 – 551 km
(Ze zullen wel trager zijn dan de X1, maar wel 20% meer range is niet te onderschatten)

Tesla blijft ook nog steeds de range koning. Ongelofelijk hoeveel zuiniger die wagens zijn.

Als je naar instap BMW X1 kijkt kan je zeker een Skoda ENYAQ of Kia EV6 in je shortlist plaatsen.
Voor die 70k die hierboven aangehaald is heb je een full option ev6, en met awd is die ook gwn sneller

Ik zeg niet dat je dat objectief gezien niet zou kunnen hé, maar waarom zou dat opeens meer steek houden bij een EV?

Als ik de deur van een Enyac toesmijt hoor en voel ik een Skoda/Volkswagen. Als ik met mijn vingers tokkel op het dashboard van een Hyundai, dan voel ik een Hyundai.

Dat is niet anders omdat er opeens geen benzine meer in een tank moet hé. Ok, naar rijbeleving en sensatie zijn de verschillen wellicht wat kleiner, maar de rest is nog steeds hetzelfde.

Een i4m50 is even snel als een Taycan, heeft een betere range, is praktischer maar dat maakt het geen Porsche-killer hé.

Zoals de befaamde rijtest tussen een Model 3 en een BMW i4:
De Tesla is de betere EV, maar de BMW is de betere auto.

Ik rij nu in een gewone x1, en kan niet wachten tot mijn ev6 er is...

Ik hoop echt dat die x1 geen toonbeeld is voor wat bwm staat, want als dat premium is...
Mijn vorige wagens (volvo xc60, volvo v40, mazda 6) waren op elk vlak beter in mijn ogen.
Ik rij echt niet graag met de x1...

Is er veel verschil tussen een x1 en een ix1?

Ik hoop echt dat die x1 geen toonbeeld is voor wat bwm staat, want als dat premium is...
De gewone x1 is alles wat BMW nooit had mogen zijn, dus daar kan ik je wel in volgen.

De iX1 is gewoon een heel nieuwe generatie en die generatie (op dit moment enkel de 3 en X1) is echt wel significant beter afgewerkt dan de voorgangers en ook dan de (directe)(premium) concurrentie.

Een XC60 is wel nooit een match geweest voor een X3, en een v40 nooit voor een 1-reeks… Niet mijn mening trouwens, het staat geschreven.

Ik rij nu in een gewone x1, en kan niet wachten tot mijn ev6 er is...

Mijn vorige wagens (volvo xc60, volvo v40, mazda 6) waren op elk vlak beter in mijn ogen.
Ik rij echt niet graag met de x1...

Is er veel verschil tussen een x1 en een ix1?
Neu een X1 vind ik nu ook wel veruit de minst leuke BMW waar ik al mee gereden heb.

Wat een gespeculeer op de tweedehands sites... 100k+ voor een i4, bijna 90k voor een Enyaq. Zijn er echt gekken die niet kunnen wachten en er dat aan geven?
Een 10-tal k extra voor een volledig aftrekbare wagen… In dat segment wilt mn gerust een relatief kleine prijs slikken voor instant delivery. De levertijden worden alleen maar erger.

Beeld u straks in als er een deadline aankomt voor zelfstandigen om die wagen in te schrijven alvorens de fiscale regels veranderen, de prijzen zullen mooi zijn.

Een 10-tal k extra voor een volledig aftrekbare wagen… In dat segment wilt mn gerust een relatief kleine prijs slikken voor instant delivery. De levertijden worden alleen maar erger.

Beeld u straks in als er een deadline aankomt voor zelfstandigen om die wagen in te schrijven alvorens de fiscale regels veranderen, de prijzen zullen mooi zijn.
Die 10k extra haal je er nooit uit he.
Die vennootschapsbelasting is 20%, dat wil zeggen dat een wagen van 100k die 100% aftrekbaar is, u 20k belastingen bespaart. Een wagen die 50% aftrekbaar is, bespaart u echter ook 10k belastingen...

En er is geen deadline op inschrijving, enkel op bestellingsdatum

Die 10k extra haal je er nooit uit he.
Die vennootschapsbelasting is 20%, dat wil zeggen dat een wagen van 100k die 100% aftrekbaar is, u 20k belastingen bespaart. Een wagen die 50% aftrekbaar is, bespaart u echter ook 10k belastingen...

En er is geen deadline op inschrijving, enkel op bestellingsdatum
Ik zeg niet dat je het er uit haalt, wel dat men die prijs makkelijker slikt.

... Tesla blijft ook nog steeds de range koning. Ongelofelijk hoeveel zuiniger die wagens zijn.

Klopt, vooral door betere batterijtechnologie dacht ik, het is niet dat ze zoveel lichter of gestroomlijnder zijn dan de directe concurrenten?
Eigenlijk erg dat de grote merken die achterstand nog altijd niet ingehaald hebben, al beginnen sommige toch de kloof te dichten.

maar de BMW is de betere auto.

Dat is ook niks nieuws en nooit een geheim geweest denk ik ? :P
De gewone x1 is alles wat BMW nooit had mogen zijn, dus daar kan ik je wel in volgen.

De iX1 is gewoon een heel nieuwe generatie en die generatie (op dit moment enkel de 3 en X1) is echt wel significant beter afgewerkt dan de voorgangers en ook dan de (directe)(premium) concurrentie.

Een XC60 is wel nooit een match geweest voor een X3, en een v40 nooit voor een 1-reeks… Niet mijn mening trouwens, het staat geschreven.

Ik zie niet in waarom een X1 niet in het BMW gamma zou thuishoren?
Er was vraag naar een kleine SUV van BMW, dus die bouwde men ook. Maar men bouwde wel één van de best rijdende kleine SUV’s, in zijn segment echt wel bij de top.
Ook qua afwerking zat en zit dat gewoon goed in elkaar.

Diegene die zelfs maar pretendeert dat een V40 een match is voor een 1er of een A-klasse heeft nog nooit dichter dan 2m bij een V40 gestaan.

Huske kan dat ook gewoon slikken. Gewoon 7k sparen ipv 27k

Ik ben geen zelfstandige, zou in dat geval hoogstwaarschijnlijk niet met een VW rondrijden :)

Klopt, vooral door betere batterijtechnologie dacht ik, het is niet dat ze zoveel lichter of gestroomlijnder zijn dan de directe concurrenten?
Eigenlijk erg dat de grote merken die achterstand nog altijd niet ingehaald hebben, al beginnen sommige toch de kloof te dichten.

Een Tesla model 3 is toch 300kg lichter dan een i4 M50 en 200kg dan een edrive 40.
Mijn Skoda Octavia was ook 300kg lichter dan mijn Arteon met dezelfde motor en dat voel je in optrekken en remmen bvb.

Laatst bewerkt:
Ik hoorde vorige week trouwens van onze contactpersoon bij de leasingmaatschappij dat de levertermijn van de EV6 momenteel op 36 maand staat .. En spant daarmee de kroon qua levertermijnen denk ik, als je nu zou bestellen.

Met 36 maanden loop je toch gewoon een zeer groot risico dat die optiepakketten ed nietmer bestaan. Aangezien de EV6 al een tijdje uit is zal dat hoogswaarschijnlijk ook al een facelift hebben gehad. Het is zinloos dat KIA nog bestellingen aanneemt hiervoor.
Dat is echt auto geleverd krijgen en een nieuwe bestellen op deze manier :D.

Terug
Bovenaan