Elektrische wagens

Q4 is hier weeral uitgesteld. Eerste leverdatum mei 2022, last minute uitgesteld naar december 2022, en nu weeral uitgesteld naar juni 2023.
Het begint belachelijk te worden…
Tis alleszins geen algemeen probleem bij Audi. Mijne kameraad heeft in mei geloof ik nen e-tron 55 besteld, was voorzien voor december maar is 2 weken geleden al geleverd. Het zal natuurlijk wel helpen dat de marge op diej 55 een stukje hoger is dan die op de Q4. Waarom zou je een wagen afwerken waar je 5k* winst op maakt als je een wagen kan afwerken waar je 10k* op pakt.

* Compleet fictieve bedragen
Moeilijke keuze tussen de Tesla model 3 long range en de ŠKODA ENYAQ iV.

De ene is véél sneller leverbaar maar de andere véél handiger met 2 kinderen.
Is de Enyaq Coupé niet iets sneller leverbaar voorlopig? Of valt dat ook al vies tegen?
Heb vandaag een ID3 mee als vervangwagen. Die armsteun is toch echt beneden alle peil. Mijn bureaustoel heeft een betere armleuning.
De wagen zelf doet wel zijn ding en is redelijk vlot. Wagen is ook vrij ruim.
Omdat ze de achterbank in de koffer gezet hebben. :unsure:

Omdat ze de achterbank in de koffer gezet hebben. :unsure:

Heb de koffer niet open gehad tbh, straks eens kijken. Scheelt het dan zoveel met een golf?

Vind de iD3 wel aan de lawaaierige kant voor een EV, mijn Arteon lijkt stiller te zijn. Vind dat plastic interieur en stoelen ook 3x niks, maar dat is persoonlijke voorkeur.

Maar again, rijden doet dat wel cava, al heb ik er maar 3km mee gereden in voornamelijk druk verkeer natuurlijk. Had wel 205km range over met een batterij die net onder de 50% zat.

Heb de koffer niet open gehad tbh, straks eens kijken. Scheelt het dan zoveel met een golf?

Vind de iD3 wel aan de lawaaierige kant voor een EV, mijn Arteon lijkt stiller te zijn. Vind dat plastic interieur en stoelen ook 3x niks, maar dat is persoonlijke voorkeur.

Maar again, rijden doet dat wel cava, al heb ik er maar 3km mee gereden in voornamelijk druk verkeer natuurlijk. Had wel 205km range over met een batterij die net onder de 50% zat.
Ik durf dat niet met zekerheid zeggen maar ik denk dat er toch een aanzienlijk verschil in kofferruimte zit.

Ik heb overigens het gevoel dat dit een algemeen iets is bij EV's. Niet de beperktere kofferruimtes op zich maar vooral dat men overal wil kunnen zeggen "Kijk eens wat een ruimte op die achterbank!" maar als je dan te goei gaat kijken waar ze die extra ruimte halen ze eigenlijk gewoon uit de kofferruimte gehaald wordt.

Ik heb een aantal maanden terug een testrit gedaan met de ID.4, dat is zo'n beetje hetzelfde genre interieur. Ik was ook niet meteen verkocht moet ik zeggen maar ik geloof wel dat de armsteun beter was :tongue:

Ik vond zo'n ID.3 best wel ok tot blijkt dat zoiets 45k kost :wtf:
Op basis van het interieur dacht ik max 20k met een 10k EV premium.

Dit dus, kost gewoon teveel voor het interieur dat je krijgt. Al is het top van het dashboard wel zacht materiaal, maar dat is het dan ook…

De versie die ik meeheb is zo een 1st pro oid. Dus een dure versie.

Ik vond zo'n ID.3 best wel ok tot blijkt dat zoiets 45k kost :wtf:
Op basis van het interieur dacht ik max 20k met een 10k EV premium.

Dat interieur ziet er inderdaad goedkoop uit, maar qua auto positioneren ze de ID.3 ongeveer in hetzelfde segment als een Golf dacht ik, of een fractie lager. En een Golf kost ook al snel 35 K€; je hebt dan wel iets meer ruimte en een mooier interieur, maar daarvoor doen ze geen 15 K€ af van de prijs.

@Reverz : zou dat ook niet zijn omdat veel EV's een korte neus hebben, toch als ze op een platform staan dat specifiek voor EV's ontwikkeld is, en dat ze daardoor in proportie ook de koffer kort houden?

Dat interieur ziet er inderdaad goedkoop uit, maar qua auto positioneren ze de ID.3 ongeveer in hetzelfde segment als een Golf dacht ik, of een fractie lager. En een Golf kost ook al snel 35 K€; je hebt dan wel iets meer ruimte en een mooier interieur, maar daarvoor doen ze geen 15 K€ af van de prijs.

@Reverz : zou dat ook niet zijn omdat veel EV's een korte neus hebben, toch als ze op een platform staan dat specifiek voor EV's ontwikkeld is, en dat ze daardoor in proportie ook de koffer kort houden?
Ik weet het echt niet. Het valt mij gewoon op dat eigenlijk alles van EV's onder de 50k (zeg maar 55-60k als je wat afwerking wil) met een héél beperkte kofferruimte zit.

Is de Enyaq Coupé niet iets sneller leverbaar voorlopig? Of valt dat ook al vies tegen?
Skoda heeft daar keihard over gelogen. Bij release van de Coupé hadden ze gezegd dat deze wagen prioriteit ging krijgen en binnen het half jaar geleverd zou worden.
Niets van waar.
En toen wisten ze al dat de gewone Enyaq minstens een jaar levertijd was. Dus ze kunnen niet schuilen achter die redenen.

Ik weet het echt niet. Het valt mij gewoon op dat eigenlijk alles van EV's onder de 50k (zeg maar 55-60k als je wat afwerking wil) met een héél beperkte kofferruimte zit.

De koffer van de ID3 is wat kleiner, maar de achterbank is wel ruimer. Voorlopig heb je geen verkeersbelasting denk ik en moest je nog zonnepanelen hebben met terugdraaiende teller is dat ook goedkoop rijden.

De prijs is hoog, maar dat is omdat je vergelijkt met ICE. Als je vergelijkt met andere EV's is die gelijkaardig. Een Mercedes EQE van 85000 euro is ook overprized naargelang zijn kofferruimte bvb.

De koffer van de ID3 is wat kleiner, maar de achterbank is wel ruimer. Voorlopig heb je geen verkeersbelasting denk ik en moest je nog zonnepanelen hebben met terugdraaiende teller is dat ook goedkoop rijden.

De prijs is hoog, maar dat is omdat je vergelijkt met ICE. Als je vergelijkt met andere EV's is die gelijkaardig. Een Mercedes EQE van 85000 euro is ook overprized naargelang zijn kofferruimte bvb.

De EQE is inderdaad een extreem voorbeeld op dat vlak, die heeft een kleinere koffer dan een Model 3 / i4 en is nochtans een klasse groter (20 - 30 cm langer)

De EQE is inderdaad een extreem voorbeeld op dat vlak, die heeft een kleinere koffer dan een Model 3 / i4 en is nochtans een klasse groter (20 - 30 cm langer)
Maar dat is toch geen argument? De EQE is hoogstwaarschijnlijk niet gericht op mensen die ijskasten moeten vervoeren, maar eerder op mensen die ... mensen moeten vervoeren. Dan is het toch helemaal niet gek dat er plek op de achterbank wordt verkozen boven plek in de koffer?

En zéker bij kleinere wagens is dat van belang, aangezien je meestal de achterbank wél gewoon plat kan leggen en dus zowel een grotere achterbank als een grotere kofferruimte kan hebben.

Maar dat is toch geen argument? De EQE is hoogstwaarschijnlijk niet gericht op mensen die ijskasten moeten vervoeren, maar eerder op mensen die ... mensen moeten vervoeren. Dan is het toch helemaal niet gek dat er plek op de achterbank wordt verkozen boven plek in de koffer?

En zéker bij kleinere wagens is dat van belang, aangezien je meestal de achterbank wél gewoon plat kan leggen en dus zowel een grotere achterbank als een grotere kofferruimte kan hebben.

Dat was geen waarde-oordeel of zo hoor, alleen een opmerking dat de EQE inderdaad een extreem voorbeeld is van wat hiervoor werd gezegd, dat EV's over het algemeen kleinere koffers lijken te hebben ten voordele van meer binnenruimte.

Dat was geen waarde-oordeel of zo hoor, alleen een opmerking dat de EQE inderdaad een extreem voorbeeld is van wat hiervoor werd gezegd, dat EV's over het algemeen kleinere koffers lijken te hebben ten voordele van meer binnenruimte.
Volgens mij heeft dat te maken met het feit dat je dat bij een ICE veel minder kan bepalen als constructeur.

De jan-modaal ICE heeft de motor voor de vooras liggen, dus zit je met een grote overhang om die kwijt te kunnen. Die ga je dan ook moeten voorzien achteraan, anders zit je visueel met een heel vreemd gegeven.
Tussen de wielen krijg je beenruimte, achter en voor de wielen krijg je opbergruimte.

Nu het motorblok niet meer bepaalt hoe lang een overhang moet zijn kan een constructeur veel vrijer kiezen.

iX1 is precies ook te configureren.

70K en een sjiek voor een M-sport naar mijn zin. Niet zoveel trager dan een i4, wel AWD, handigere koffer denk ik. Wel een fwd based auto met powerdelivery naar de achterzijde indien nodig, maar BMW kennende zal het wss wel goed sturen.

Langs de andere kant, wel wat minder range dan de i4, wltp 428km tov 587 in de i4.

Laatst bewerkt:
iX1 is precies ook te configureren.

70K en een sjiek voor een M-sport naar mijn zin. Niet zoveel trager dan een i4, wel AWD, handigere koffer denk ik. Wel een fwd based auto met powerdelivery naar de achterzijde indien nodig, maar BMW kennende zal het wss wel goed sturen.

Eletre ook trouwens

Die X1 EV is wel een hele mooie wagen imo. Maar voor die prijs is de range toch wel sterk beperkt tov de concurrenten.
Maar dat hoeft niet voor iedereen een nadeel te zijn.

Terug
Bovenaan