Elektrische wagens

Dat is inderdaad duur onderhoud voor een EV... En bijvullen vloeistoffen, veel meer dan ruitensproeier vloeistof kan dat niet meer zijn toch?

Koelvloeistof batterij. Heb mijn collega met een EQC daar ook al over praten. Elke 20k onderhoud op een EV met borstelloze motoren...
Je moet bijna de remmen niet gebruiken en koelvloeistof verdampt niet op 6 maanden... Het is wel maar een uurtje.

Paar kilometer verder zijn ze hier het centrum aan het vernieuwen.
Toch maar even nagevraagd hoeveel elektrische laadpalen er voorzien worden en het antwoord is "dat er al verschillende buurtbewoners de vraag gesteld hebben, maar dat er geen enkele laadpaal voorzien is".
En een officiële aanvraag indienen kan blijkbaar enkel als je al een EV hebt of kan bewijzen dat je die in bestelling hebt staan.

Koelvloeistof batterij. Heb mijn collega met een EQC daar ook al over praten. Elke 20k onderhoud op een EV met borstelloze motoren...
Je moet bijna de remmen niet gebruiken en koelvloeistof verdampt niet op 6 maanden... Het is wel maar een uurtje.
Ik moet om de 2 jaar langs voor een visuele controle, maar niet om koelvloeistof te vervangen hoor.

Ook grappig, in 2024 moet ik naar een "emissietest". Benieuwd wat ze gaan meten daar.

Bij Mercedes kreeg ik 4 jaar gratis onderhoud bij aankoop, dus zal het voor hen toch niet veel kosten normaal.

Het wachten kan beginnen. Renault Megane E-tech besteld, verwachte levering september '23 ... Tot voor kort was de levertermijn voor dat model 6 maand, maar is nu toch ook plots een heel stuk opgeschoven.

Het wachten kan beginnen. Renault Megane E-tech besteld, verwachte levering september '23 ... Tot voor kort was de levertermijn voor dat model 6 maand, maar is nu toch ook plots een heel stuk opgeschoven.
Oei, amai, das idd opeens fors vooruit gegaan. Toen ik begin augustus mijn offerte kreeg was het december 2022.

De CEO van mijn divisie (een Duitser) stapt bij me in de auto. Zijn eerste vraag "Wat is de maximumsnelheid? 160 km/h of zo". Toen ik hem aangaf dat mijn koelkast 225km/h kon rijden, werd ze al halvelings als een echte auto beschouwd :cool:
Ik ben maar niet voluit opgetrokken.

Moet mss ook es naar Duitsland bollen...

was wat i3 aan het zoeken voor mijne maat en vond deze i3s, wel zwaar buiten zijn budget.

wel lekker

1496f98d-a9a6-4ecb-9f70-e6a006526457

Daarnet stond ik aan een Fastned 300kw-lader naast een Taycan en ik vroeg me af:

Levert die dan 2x300kw maximaal of als totale output gedeeld door de 2 aansluitingen.

De Taycan ging trouwens niet over de 65kwh ondanks de soc van 10%. Die van mij begon, zoals steeds bij Fastned op 145-150kwh om dan na een 20-tal minuten stelselmatig gezakt te zijn tot 90kwh.

De bestuurder zei dat hij dringend eens een update moest krijgen want dat hij nog nooit aan +100kwh heeft kunnen laden

Daarnet stond ik aan een Fastned 300kw-lader naast een Taycan en ik vroeg me af:

Levert die dan 2x300kw maximaal of als totale output gedeeld door de 2 aansluitingen.
Dat hangt er van af, geen idee hoe het bij Fastned is. Maar je hebt laadpalen die verdelen over alle aansluitingen en laadpalen die individueel dat vermogen kunnen leveren.
De Taycan ging trouwens niet over de 65kwh ondanks de soc van 10%. Die van mij begon, zoals steeds bij Fastned op 145-150kwh om dan na een 20-tal minuten stelselmatig gezakt te zijn tot 90kwh.

De bestuurder zei dat hij dringend eens een update moest krijgen want dat hij nog nooit aan +100kwh heeft kunnen laden
Ik zou eerder denken dat de batterij van de Taycan nooit warm genoeg is voor te laden aan hoge snelheid.
Misschien dat die bestuurder nooit van een lange rit is gaan laden, maar altijd pas nadat de wagen is afgekoeld ofzo?
Want zonder warme batterij ga je normaal nooit +100kWh halen.

Want zonder warme batterij ga je normaal nooit +100kWh halen.
Maar die was wel al een tijdje (lees: meer dan 10minuten toen ik arriveerde, meer dan 30min toen ik vertrok) aan het laden (dat kan je makkelijk zien bij Fastned), dus dan zou die batterij toch al warm moeten zijn?

Vorige maand heb ik ook meegemaakt dat ik mijn i4 bij de Ionity lader in Breda niet boven 55 kW kon laden met een batterijlading van 15% terwijl de andere auto's sneller konden laden. Verplaatst naar een andere Ionity lader, plots ging de auto terug tegen 200 kW laden.

Denk je echt dat een nieuwe up to date Taycan niet sneller dan 65 kW kan laden door naar 1 situatie te kijken?

Wat je nu doet is vergelijkbaar als zeggen dat je met een Golf sneller kunt rijden dan een Porsche 911 met een defecte turbo.

Laatst bewerkt:

Hoe bedoel je 2x300? Je gebruikt toch maar 1 aansluiting om te laden.

Hier is de laadcurve van fastned zelf voor de taycan:

Denk je echt dat een nieuwe up to date Taycan niet sneller dan 65 kW kan laden door naar 1 situatie te kijken?
Natuurlijk niet. Jij maakt dat ervan.

Wat ik wel zeg is dat de bestuurder zei dat hij nog nooit echt snel heeft kunnen laden. Die was oprecht onder de indruk van het aantal geladen kwh’s bij mij (en de andere iX3 naast ons).

Want dat heb ik gedaan @Raa, gebabbeld. Geen assumpties gemaakt. Gewoon, echte woorden. Een echt gesprek.

Het is een topic over EV’s waar veel mensen worstelen met laadtijden en snelheden. Ik ben pro, maar soms moet het ook gezegd worden dat die laadtabellen (zie boven) vaak helemaal niet gehaald worden. Als je uw trip berekent aan 3*30min*250kw en die 250 blijkt telkens maar 65 te zijn…

Laatst bewerkt:
Ja, dat is maar 1 aansluiting heb, daarvan was ik mij bewust.

De vraag was of die 300kw gedeeld werd over twee aansluitingen (indien ze beide zijn aangesloten) of dat elke aansluiting 300kw krijgt in het beste geval.
Zal van de effectieve laadpaal afhangen of die intern 2 aansluitingen heeft, of loadbalancing tussen de 2 aansluitingen...

Hij bedoelt 2 aansluitingen op de laadpaal. De paal levert 300kW. Stel dat er 2 auto's aan hangen, is het dan 2x300kW of 2x150kW...

Zijn vraag is nu toch echt niet in het chinees geschreven he? :p
Inderdaad altijd proberen een paal te nemen die niemand gebruikt omdat het anders gedeeld wordt.

Terug
Bovenaan