Elektrische wagens

Yes please :love:

GMIvgNI.jpeg

Moet dat een elektrische California voorstellen? Want met zo'n campervan is het toch de bedoeling om van 'het gemarkeerde pad' te kunnen reizen. Maar weg van het gemarkeerde pad zijn er weinig laadpalen.

Ik vermoed dat op de conceptvergaderingen bij VW vaker het woord 'Instagram' is gevallen dan 'rijbereik'.

Moet dat een elektrische California voorstellen? Want met zo'n campervan is het toch de bedoeling om van 'het gemarkeerde pad' te kunnen reizen. Maar weg van het gemarkeerde pad zijn er weinig laadpalen.

Ik vermoed dat op de conceptvergaderingen bij VW vaker het woord 'Instagram' is gevallen dan 'rijbereik'.
Nee dit is geen california (geen daktent) dit is gewoon een elektrische Bulli

Zo'n campervan rijdt toch gewoon op dezelfde wegen als andere auto's? En als er nu 1 plek is waar je een stroomaansluiting per parkeerplaats hebt, dan is het wel op een camping...

Ja maar toch, je verwacht wel die ev punch he

Die heb je toch, anders zat je rond de 15 seconden of zo met een VW busje? 😉

Ik denk dat 0-50 of 0-70 tijden een ander beeld zouden geven, daar winnen EV's een stuk meer terrein - en dat zijn ook meer voorkomende situaties in België denk ik, buiten de typische N49 / A12 achtige wegen

Die heb je toch, anders zat je rond de 15 seconden of zo met een VW busje? 😉

Ik denk dat 0-50 of 0-70 tijden een ander beeld zouden geven, daar winnen EV's een stuk meer terrein - en dat zijn ook meer voorkomende situaties in België denk ik, buiten de typische N49 / A12 achtige wegen
Mja, daar heb je wel een punt.
Stop making a point!!

Ga dat ding wel es testrijden :p

Zo'n campervan rijdt toch gewoon op dezelfde wegen als andere auto's? En als er nu 1 plek is waar je een stroomaansluiting per parkeerplaats hebt, dan is het wel op een camping...
Ja, maar mag je niet meer laden. EV's worden massaal naar het parkeerterrein van de camping verbannen, of naar de laadpalen in het centrum of de nabije supermarkt.

Ja, maar mag je niet meer laden. EV's worden massaal naar het parkeerterrein van de camping verbannen, of naar de laadpalen in het centrum of de nabije supermarkt.
Maar als uw EV ook uw camper is, gaan ze dat niet doen he ;). Je mag ook de batterij van uw camper gewoon opladen.

Ik doe persoonlijk vaak werkdagen waarbij ik -+400km afleg (vaak in 2 of 3 stints). Geen mogelijkheid om te laden op de stops. Om de inefficiëntie per werkdag binnen de perken te houden laad ik liefst niet ook nog een keer 20-30 minuten onderweg.
Zelf ook al een aantal keer spannend geweest richting het zuiden van het land. Bijladen bij Ionity is niet heel betrouwbaar (meermaals outages voorgehad) en soms ook druk (dus dan verhoogt je wachttijd al, als je eerst een ander moet laden opladen). Fastned is in het zuiden van het land ook amper of niet te bespeuren als ik me niet vergis, daar zijn outages nl. amper te bespeuren (toch op basis van mijn ervaring).

Weekendjes Ardennen/Luxemburg beetje hetzelfde. Als je 200/250 effectieve range hebt richting een locatie waar publieke laadpalen beperkt zijn en snelladen quasi onbestaande, dan moet je niet veel lokaal gaan rondrijden om het al snel spannend te maken. De meeste campings/bnb's aanvaarden inmiddels niet meer dat je aan de granny charger hangt en publieke laadpalen zijn niet altijd op wandelafstand te vinden. Een weekend start bij mij ook vaak na een werkdag, waarin ik ook al wat km's heb afgelegd. als je dan met jonge kinderen naar de Ardennen moet rijden, wil je ook weer niet nog 20-30 minuten verliezen onderweg.
En om dan helemaal compleet te zijn in mijn specifieke usecase: bij mij hangt er vaak nog een sleep aan met moto's op, dan schiet je verbruik de lucht in en wordt je range nog een heel pak minder. Maar dat is natuurlijk uitzonderlijk.

Enfin, je hoort me hier ook niet zeggen dat het allemaal niet mogelijk is, maar ik vind 320 WLTP persoonlijk te nipt om niet je tripjes in functie van laden te moeten afstemmen. En dat bedoel ik bij praktisch bruikbaar en een beetje efficiënt houden. Het gaat allemaal wel lukken, en je mindset moet inderdaad wat aangepast worden, maar ofwel moet de batterijcapaciteit/efficientie nog sterk omhoog ofwel moet er meer infrastructuur komen (zeker in het zuiden) om het allemaal wat aangenaam te houden.

Ik hoor het hierboven overigens graag zeggen dat 127wh haalbaar is, maar ik moet het toch nog zien. Zou erg mooi zijn als de wagens wat efficiënter worden, maar als ik kijk naar het gemiddelde verbruik in ons wagenpark zitten we daar een pak van af. De M3's zijn de uitzondering op de regel, maar zitten daar ook nog niet hoor. En dat is nog geen break.
Dan ben jij overduidelijk een geval dat nog niet perse naar EV moet overschakelen he.

Ik ben dan het omgekeerde. Ik vlieg vooral en doe amper auto-km's. Mijn iX3 haalde makkelijk meer dan 300 km iedere keer en als ik niet steeds plank gas gaf aan de lichten haalde Ik ong. 350 km gemiddeld.

Ik benieuwd naar mijn pre-LCI iX3 maar deze geeft geen grote aanpassingen aan de aandrijving dus zal het wel gelijkaardig zijn.

Met een campervan heb je net de vrijheid dat je niet gebonden bent aan campings he. Gewoon langs de kant van de baan, aan de rand van een meertje, op de parking van een nationaal park,...

Ze zijn ook veel meer 'undercover' dan een volwaardige camper waardoor je er, bijvoorbeeld, op parkings in Zuid-Frankrijk kan mee overnachten. Doe dat met een camper en de gendarmes maken je 's nachts wakker.

Heb je al eens naar de Corsa-e of Peugeot e-208 gekeken? Vooral die Corsa-e vind je best makkelijk tweedehands of in demo.
De Fiat 500e heb je ook al vanaf een gelijkaardige prijs en is verrassend ruim voor de bestuurder en passagier. Wel geen koffer die naam waardig. Ook best wat tweedehands en demo te vinden.
Nieuw ligt die op ongeveer dezelfde prijs als een Zoe.

En 2de hands komt die ook in de geburen van de prijs van de Zoe. Al is de Zoe nog altijd iets goedkoper. De versie met een huurbatterij schommelt tegen de 70-50% van de kost van een 2de hands koopbatterij versie. Om die reden had ik eigenlijk al eerder naar de Zoe gekeken dan naar de Corsa of peugeot versie. Net zoals ik daarom ook al de Leaf aan het overwegen was. Qua prijszetting liggen die allemaal wat in elkaars buurt, maar voor wat het uiteindelijk maar is, en voor mijn beperkte eventuele gebruik is het gewoon alsof ik een vandebrouckske doe (ergo geld opstoken).

PS : fiat is mijn ding niet, dan liever een zoe, leaf, peugeot of corsa of zo. En qua prijs is een fiat echt niet goedkoper :(.

Nieuw ligt die op ongeveer dezelfde prijs als een Zoe.

En 2de hands komt die ook in de geburen van de prijs van de Zoe. Al is de Zoe nog altijd iets goedkoper. De versie met een huurbatterij schommelt tegen de 70-50% van de kost van een 2de hands koopbatterij versie. Om die reden had ik eigenlijk al eerder naar de Zoe gekeken dan naar de Corsa of peugeot versie. Net zoals ik daarom ook al de Leaf aan het overwegen was. Qua prijszetting liggen die allemaal wat in elkaars buurt, maar voor wat het uiteindelijk maar is, en voor mijn beperkte eventuele gebruik is het gewoon alsof ik een vandebrouckske doe (ergo geld opstoken).

PS : fiat is mijn ding niet, dan liever een zoe, leaf, peugeot of corsa of zo. En qua prijs is een fiat echt niet goedkoper :(.
In die budget range zou ik ook echt kijken naar een MG4 of een Sono Sion

Probleem bij al die appartementsgebouwen met een - meestal - ondergrondse parking is dat er individueel (privatief) wel hier en daar nu een laadpaal gezet kan worden, maar het gemeenschappelijk beschikbaar vermogen van die parkings kan dit al snel niet meer aan en als dat het geval is kunnen andere bewoners dus geen laadpunt meer bij zetten.
De betere optie is een gemeenschappelijke aansluiting maar daarvoor moet via de syndicus een 2/3de meerderheid behaald worden en dat is dan weer quasi altijd - zeker nu nog - een heel moeilijke oefening.

Maar zelfs voor nieuwe gebouwen is het soms belachelijk triestig.
Kennissen hebben een nieuwbouwappartement gekocht als investering om te verhuren, wordt momenteel gebouwd door een firma die meerdere werven heeft lopen. Bij nieuwbouw zijn ze sinds begin vorig jaar verplicht de voorziening van een oplaadpunt voor elektrische wagens regelen, in de praktijk is dat dus een gootje zetten voor elektrische kabels.
Zij vragen aan die firma om voor de oplevering als extra kost reeds een laadpunt te laten zetten, dat willen die dus niet doen he. Ze schuilen zich achter de brandveiligheid / brandweer dat ze in overtreding zouden zijn als ze daar een laadpunt zouden zetten (euuhh...wat?) en dat dit pas kan gebeuren na de eerste VME vergadering met de syndicus gezien die dat moet goedkeuren (zever). Ze zouden trouwens de eerste zijn met die vraag bij al de werven waar die bouwfirma mee bezig is, dan gaat er inderdaad nog een serieuze inhaalbeweging moeten komen als amper iemand zelfs bij een nieuwbouw die investering al zou willen doen.
Aan de andere kant heb ik een familielid die de afgelopen jaren 2x een nieuwbouwappartement heeft gekocht met 2x een laadpaal dat er zonder problemen is gezet. Toont dus gewoon aan dat veel bouwfirma's onvoldoende kennis hebben van de mogelijkheden en regelgevingen er rond.
Hier ook in onze akte staat zelfs dat we niet mogen parkeren met elektrische wagen ondergronds. Anders had ik al eentje gekocht.

Terug
Bovenaan