Elektrische wagens

Voor vele mensen is dit de realiteit hé jongens. Dat zijn veel laadpalen als er hier overal koppels wonen :D

694

Toch nog eens de cijfers herhalen voor Vlaanderen

• 27.7% open bebouwing
  • 18.3% halfopen bebouwing
  • 21.2% gesloten bebouwing
  • 27.6% in buildings en flatgebouwen met appartementen

Van die laatste 27.6% woont een meer dan aanzienlijk deel in kleine appartementsgebouwen waar iedereen een individuele parkeerplaats heeft.

Dus ja, er zijn mensen waarvoor openbare laadinfrastructuur nodig is, maar bij de mensen die wonen in gesloten bebouwing of in het type appartementsgebouw dat jij hier afbeeldt , is het autobezit gewoon beperkter. Een voorbeeld
  • Antwerpen : 0.73 wagens per huishouden
  • Zandhoven, wat meer landelijk, 1.34 wagens per huishouden
Ik zeg niet dat er geen problemen zijn in steden en kernen, maar die kunnen perfect opgelost worden.

Als die appartementsblok volgestoken is met mensen die op 200 km van hun werk wonen wel ja. Tenzij ze hun gezond verstand gebruikt hebben en load balancing gebruiken.
Ik heb het verkeerd verwoord. Ik bedoel het net moet voorzien zijn op die kracht.
Je kan moeilijk denken, volle capaciteit pak 3500A. We gaan hoogspanning en een elektriciteitsnet leggen voor 1000A. Iedereen zal wel loadbalancen en niet ver rijden.
Dan zal geregeld de stroom uitliggen.

Ik heb het verkeerd verwoord. Ik bedoel het net moet voorzien zijn op die kracht.
Je kan moeilijk denken, volle capaciteit pak 3500A. We gaan hoogspanning en een elektriciteitsnet leggen voor 1000A. Iedereen zal wel loadbalancen en niet ver rijden.
Dat moet helemaal niet. Het net is er nu ook niet voorzien dat iedereen tegelijk zijn inductiekookplaat op maximum zet.

Uw internetverbinding is er ook niet op voorzien dat iedereen tegelijk 5 streams kijkt, ook al kan dat perfect.

Iedereen tegelijk volledig opladen gaat gewoon nooit gebeuren, dus moet dat ook niet voorzien worden. Loadbalancen zal wel gebeuren trouwens, ik kan me moeilijk voorstellen dat load balancing niet aan bod komt als je een offerte vraagt voor pakweg 60 laadpalen. Al zal het wel ergens gaan voorvallen dat in een bestaand gebouw de laadpalen één voor één apart geïnstalleerd gaan worden zonder overleg, en daar kan je wel eens prijs hebben dan ja.

De gemiddelde Belg rijdt 15k km per jaar. Aan 11kW en 19kwh/100km.

Als ik juist reken is dat dus 86u laden per jaar of dus een 10-tal nachten.

Probleem bij al die appartementsgebouwen met een - meestal - ondergrondse parking is dat er individueel (privatief) wel hier en daar nu een laadpaal gezet kan worden, maar het gemeenschappelijk beschikbaar vermogen van die parkings kan dit al snel niet meer aan en als dat het geval is kunnen andere bewoners dus geen laadpunt meer bij zetten.
De betere optie is een gemeenschappelijke aansluiting maar daarvoor moet via de syndicus een 2/3de meerderheid behaald worden en dat is dan weer quasi altijd - zeker nu nog - een heel moeilijke oefening.

Maar zelfs voor nieuwe gebouwen is het soms belachelijk triestig.
Kennissen hebben een nieuwbouwappartement gekocht als investering om te verhuren, wordt momenteel gebouwd door een firma die meerdere werven heeft lopen. Bij nieuwbouw zijn ze sinds begin vorig jaar verplicht de voorziening van een oplaadpunt voor elektrische wagens regelen, in de praktijk is dat dus een gootje zetten voor elektrische kabels.
Zij vragen aan die firma om voor de oplevering als extra kost reeds een laadpunt te laten zetten, dat willen die dus niet doen he. Ze schuilen zich achter de brandveiligheid / brandweer dat ze in overtreding zouden zijn als ze daar een laadpunt zouden zetten (euuhh...wat?) en dat dit pas kan gebeuren na de eerste VME vergadering met de syndicus gezien die dat moet goedkeuren (zever). Ze zouden trouwens de eerste zijn met die vraag bij al de werven waar die bouwfirma mee bezig is, dan gaat er inderdaad nog een serieuze inhaalbeweging moeten komen als amper iemand zelfs bij een nieuwbouw die investering al zou willen doen.
Aan de andere kant heb ik een familielid die de afgelopen jaren 2x een nieuwbouwappartement heeft gekocht met 2x een laadpaal dat er zonder problemen is gezet. Toont dus gewoon aan dat veel bouwfirma's onvoldoende kennis hebben van de mogelijkheden en regelgevingen er rond.
Heb toch een volledige uitleg gekregen van de syndicus die dit bevestigt. Nu bon, dat van de vme is oplosbaar ook zonder vme.

Reden waarom men huiverachtig zal zijn is eerder de brandweergoedkeuring die minder evident is. Ook zijn type 3 laders momenteel nog expliciet verboden... maar moet hey zelf nog checken.

Indien je het in open lucht zou opstellen dan is er geen probleem.

Vandaag zie je trouwens vaak PHEV de laadpalen bezetten in steden. Die zijn totaal inefficiënt in het gebruik van die palen: lage stroom en ze moeten bijna iedere dag laden.
Ik laad mijn wagen nu iedere 250-300 km op. Ik zie ook veel van mijn collega's die heel vaak laden. Dat kan, maar is niet nodig.
Wanneer ik vertel dat ik niet laad wanneer mijn wagen aangeeft dat ik met 5% thuis kom, dan reageren ze van "maar zo'n risico ga ik niet lopen".
Ik zie niet in welk risico ik neem. 5% = 20-25 km, meer dan genoeg reserve volgens mij.
Maar ja, ik reed met mijn diesel ook verder tot de boordcomputer aangaf dat ik nog 15-20 km afleggen
Ik rij ook rond met een PHEV, het duurt idd langer om te laden maar dat wil niet zeggen dat ik geen laadpaal mag gebruiken he. Dan zou men andersom de EV's ook maar moeten verwijzen naar de laadpalen waar ze hun maximale laadsnelheid kunnen bereiken.

Overlaatst ook eens afgevraagd.

De goedkoopste die ik kon vinden was de Dacia Spring. Wat feitelijk gewoon een minder afgewerkte Renault is tegenwoordig. Maar of 45pk elektrisch nu zeer goed bolt, das een andere vraag.

Essential 20k.

Over het algemeen is Dacia een minder afgewerkte Renault. Maar die Spring lijkt me eerder een goed afgewerkte Axiam.

Ik heb er eens een testritje meegedaan. Heeft vooral enorm veel roll/overhelling als je een bocht neemt. Voor de rest eigenlijk ideaal voor de gepensioneerde medemens die een boodschappen (etc.) auto nodig heeft voor rond de kerktoren. Blijft wel enorm veel geld voor het wat het maar is.

13k nu ook niet amper meer :(. De WLTP van 250-300 zou een beetje aan de lage kant zijn ivglm de zoe.

Of ik moet naar de goedkoopste versie ervan gaan, en dan is het toch nog 6k verschil. Wat al iets beter is natuurlijk. https://nl.renault.be/elektrische-wagens/megane-e-tech-electric/configureren/overzicht.html?conf=https://be.co.rplug.renault.com/c/BADR80AhhAjHUHVHW/AKUh9Kw54LGnoswfXBM

Maar blijft toch een bom geld.
Heb je al eens naar de Corsa-e of Peugeot e-208 gekeken? Vooral die Corsa-e vind je best makkelijk tweedehands of in demo.
De Fiat 500e heb je ook al vanaf een gelijkaardige prijs en is verrassend ruim voor de bestuurder en passagier. Wel geen koffer die naam waardig. Ook best wat tweedehands en demo te vinden.

Ik rij ook rond met een PHEV, het duurt idd langer om te laden maar dat wil niet zeggen dat ik geen laadpaal mag gebruiken he. Dan zou men andersom de EV's ook maar moeten verwijzen naar de laadpalen waar ze hun maximale laadsnelheid kunnen bereiken.
Die logica slaat op niet veel he? Aangezien de ene de maximum beschikbare capaciteit gebruikt en de andere niet?

Het zou hetzelfde zijn als zeggen "je mag uw EV niet trager laten laden dan de beschikbare capaciteit (wat zijn nut kan hebben...)" en ik denk dat de meesten daarmee akkoord zullen zijn.

Die logica slaat op niet veel he? Aangezien de ene de maximum beschikbare capaciteit gebruikt en de andere niet?

Het zou hetzelfde zijn als zeggen "je mag uw EV niet trager laten laden dan de beschikbare capaciteit (wat zijn nut kan hebben...)" en ik denk dat de meesten daarmee akkoord zullen zijn.
Dat is toch ook niet altijd het geval?
Mercedes eqc of jaguar ipace van voor 2021 ondersteunen maar 7,4kw laden.

Mijn hybride laad ook aan 7,4kw..

Persoonlijk kijk ik naar locatie/situatie.
Als er amper laadpalen zijn hou ik ze vrij voor ev’s. Als er meer als genoeg staan ga ik uiteraard ook laden.

Dat is toch ook niet altijd het geval?
Mercedes eqc of jaguar ipace van voor 2021 ondersteunen maar 7,4kw laden.

Mijn hybride laad ook aan 7,4kw..

Persoonlijk kijk ik naar locatie/situatie.
Als er amper laadpalen zijn hou ik ze vrij voor ev’s. Als er meer als genoeg staan ga ik uiteraard ook laden.
Maar dat zijn wel de absolute uitzonderingen he, al de rest kan aan 11kW laden.
Maar zoals jij het gebruikt, is er ook geen probleem natuurlijk he. Maar als je pakweg in een stadscentrum zit, en je weet dat er maar 1 publieke laadpaal is, dan zou ik daar niet met een PHEV gaan aanhangen 's nachts...

Je hebt idd wel gelijk ja. Het feit blijft wel dat je de maximale snelheid van laden van je eigen wagen toepast.

Maar de infrastructuur is wat ze is. Dan zou je aan sommige tankstations ook niet mogen gaan staan waar een hoog debiet wordt aangeboden als je dit niet gebruikt. Daar wordt ook gewoon getankt met een laag debiet hoor.

Er zijn gewoon te weinig laadpalen.

Hier op het werk is net een mail buiten gegaan dat er 1000(!) laadpalen op komst zijn. Zo zullen er nog wel bedrijven komen ;).
Om even te kaderen. De tender is terug uitgeschreven nadat hij vorig jaar al is was uitgeschreven.(waarom die niet is doorgegaan moet ik is navragen)
Het zijn er minstens 600 met optioneel 400 😉

Dus voor 2024 zullen er daar nog niet teveel palen staan.

Je hebt idd wel gelijk ja. Het feit blijft wel dat je de maximale snelheid van laden van je eigen wagen toepast.

Maar de infrastructuur is wat ze is. Dan zou je aan sommige tankstations ook niet mogen gaan staan waar een hoog debiet wordt aangeboden als je dit niet gebruikt. Daar wordt ook gewoon getankt met een laag debiet hoor.

Er zijn gewoon te weinig laadpalen.

Absoluut! Zeker gezien de tijd die auto's aan een laadpaal moeten hangen t.o.v. de tijd nodig om te tanken.

In Amsterdam zijn er even veel laadpalen als in heel België...
En ik vermoed dat Wallonië nog een grotere ramp is dan Vlaanderen, als je ziet dat je daar al nauwelijks tankstations vindt langs een aantal autostrades.

Ik wil stiekem een ID Buzz. Mag in bay leaf green met wit dak en graag de optionele campingkit.

Ding is traag (10,2 naar honderd, max 140), weinig range (250 irl) en duur (67k geconfigureerd)

Maar toch :love:

Ik wil stiekem een ID Buzz. Mag in bay leaf green met wit dak en graag de optionele campingkit.

Ding is traag (10,2 naar honderd, max 140), weinig range (250 irl) en duur (67k geconfigureerd)

Maar toch :love:
ditto, ziet er zo cool uit maar is zo een idioot gebruik van geld :p

Terug
Bovenaan