Elektrische wagens

Voor vele mensen is dit de realiteit hé jongens. Dat zijn veel laadpalen als er hier overal koppels wonen :D

694

Dat FastNed maar snel begint uit te rollen in België. As we speak aan het laden aan een 300kwh lader, die ook effectief levert wat hij belooft (het max van mijn iX3, 150kw).

Vandaag 4 laadpalen bezocht

150kwh lader die 40 leverde (Total, Kalken)
22kw lader die niet werkte (Texaco, geen idee waar ergens)
50kwh lader die 16 leverde (Lidl, Beerse - had nog 6km range dus moest wel ergens stoppen)
300kwh lader die 150 levert (FastNed Brecht)

Bij FastNed werkt het gewoon. Mooi in lengterichting parkeren. Puike kabel in de wagen. Scan. Ik vermoed dat dit de “tesla Supercharger ervaring” benadert.

Waarom moet dat altijd zo brak zijn bij die andere aanbieders?
4 keren naar een laadpaal geweest, ook leuk :-/

Op het platte land gaan wonen, of lintbebouwing is ook een mogelijkheid.
Eigenlijk was het decennia geleden al voorspeld en heeft de regering hier goed op ingespeeld.

Het gaat over opladen, niet over parkeren. Want opladen duurt uren (een snellader is enkel voor af en toe), tanken duurt 2 minuten.
Het gaat niet over parkeren? Dus terwijl dat die aan het slapen zijn is hun auto aan het rondijlen ergens?

Het is niet zo moeilijk , als de appartement nu parking inclusief heeft zal daar geladen worden.

Tesla trekt de tarieven ook op. Wel NL prijzen dus vermoed in BE ook.

72 cent voor Tesla rijders, 84 cent voor andere merken.

"Dat gaat nog lang duren" is toch geen argument? Dat zal proportioneel mee groeien met het % van elektrisch wagenpark. Soms wat minder hard, soms wat meer.

Vandaag zie je trouwens vaak PHEV de laadpalen bezetten in steden. Die zijn totaal inefficiënt in het gebruik van die palen: lage stroom en ze moeten bijna iedere dag laden.
Ik laad mijn wagen nu iedere 250-300 km op. Ik zie ook veel van mijn collega's die heel vaak laden. Dat kan, maar is niet nodig.
Wanneer ik vertel dat ik niet laad wanneer mijn wagen aangeeft dat ik met 5% thuis kom, dan reageren ze van "maar zo'n risico ga ik niet lopen".
Ik zie niet in welk risico ik neem. 5% = 20-25 km, meer dan genoeg reserve volgens mij.
Maar ja, ik reed met mijn diesel ook verder tot de boordcomputer aangaf dat ik nog 15-20 km afleggen

Probleem bij al die appartementsgebouwen met een - meestal - ondergrondse parking is dat er individueel (privatief) wel hier en daar nu een laadpaal gezet kan worden, maar het gemeenschappelijk beschikbaar vermogen van die parkings kan dit al snel niet meer aan en als dat het geval is kunnen andere bewoners dus geen laadpunt meer bij zetten.
De betere optie is een gemeenschappelijke aansluiting maar daarvoor moet via de syndicus een 2/3de meerderheid behaald worden en dat is dan weer quasi altijd - zeker nu nog - een heel moeilijke oefening.

Maar zelfs voor nieuwe gebouwen is het soms belachelijk triestig.
Kennissen hebben een nieuwbouwappartement gekocht als investering om te verhuren, wordt momenteel gebouwd door een firma die meerdere werven heeft lopen. Bij nieuwbouw zijn ze sinds begin vorig jaar verplicht de voorziening van een oplaadpunt voor elektrische wagens regelen, in de praktijk is dat dus een gootje zetten voor elektrische kabels.
Zij vragen aan die firma om voor de oplevering als extra kost reeds een laadpunt te laten zetten, dat willen die dus niet doen he. Ze schuilen zich achter de brandveiligheid / brandweer dat ze in overtreding zouden zijn als ze daar een laadpunt zouden zetten (euuhh...wat?) en dat dit pas kan gebeuren na de eerste VME vergadering met de syndicus gezien die dat moet goedkeuren (zever). Ze zouden trouwens de eerste zijn met die vraag bij al de werven waar die bouwfirma mee bezig is, dan gaat er inderdaad nog een serieuze inhaalbeweging moeten komen als amper iemand zelfs bij een nieuwbouw die investering al zou willen doen.
Aan de andere kant heb ik een familielid die de afgelopen jaren 2x een nieuwbouwappartement heeft gekocht met 2x een laadpaal dat er zonder problemen is gezet. Toont dus gewoon aan dat veel bouwfirma's onvoldoende kennis hebben van de mogelijkheden en regelgevingen er rond.

Die appartementsblok (60 app geteld) is ruwweg tussen 3000 en 4000 ampère op drijfspanning aan laden 's avonds.
Zonder het verbuik in de appartementen zelf.

Die appartementsblok (60 app geteld) is ruwweg tussen 3000 en 4000 ampère op drijfspanning aan laden 's avonds.
Korte berekening
  • 4000 A aan 230 V= 920 kW vermogen
  • 920 kW/60 appartementen = 15 kW vermogen per appartement
  • 15 kW x 10 hr/dag = 150 kWh laden per appartement gedurende de nacht
  • Neem dan 250 Wh/km verbruik per wagen (dat is al redelijk veel), 150 kWh/ 2 wagens / 250Wh/km = iedere dag opladen voor 300 km per dag per wagen.

Er bestaan perfecte loadbalancing tools om ervoor te zorgen dat alle wagens op zo'n centraal punt opgeladen zijn tegen 't moment dat iedere wagen 's ochtends wilt vertrekken (of standaard, na 8 uur). Wij hebben dat bij ons op 't werk.
Wanneer je zo'n tool installeert, dan krijg je voor twee wagens per appartement die beiden iedere dag 100 km doen (wat me veel lijkt) :
100 km/dag * 2 wagens * 250 Wh /km * 60 appartementen = 3000 kWh per dag. Dan heb je met een balancing tool ongeveer 300 kW vermogen nodig, dus 1300 A.​

Maar de gemiddelde mens legt nog niet de helft van die km af, niet iedereen heeft twee wagens, er zijn mensen die sowieso poolen of het openbaar vervoer gebruiken, veel EV's verbruiken minder dan 250 Wh/km, dus daar mag nog flink wat af. Waarschijnlijk kom je met < 500A toe. Dat is nog veel, maar 1/8 van wat jij aangeeft.

Als die appartementsblok volgestoken is met mensen die op 200 km van hun werk wonen wel ja. Tenzij ze hun gezond verstand gebruikt hebben en load balancing gebruiken.

Terug
Bovenaan