Elektrische wagens

Ik las vandaag in de krant dat de wijkagenten in Diepenbeek elektrische auto's gekregen hebben, namelijk ID3's.
Toen ik dat las dacht ik eraan dat de Hasseltse politie toch ook ID3's had, maar als ik in Hasselt kom zie ik de laatste maanden geen elektrische politie auto's meer.
Politie Hasselt heeft minstens 1 330e gekregen. Id3 heb ik ook al wel zien rijden.

no shit sherlock?

ik was dat vandaag ook aan het denken.. bij ons op het werk plugt nu ook jan pier en karel gewoon hunne kabel in ; bezoeker maakt nie uit pak maar af..
Da word toch een kostelijke grap.
Ik vraag mij af hoe lang het gaat duren voor er hier is iemand op den hof rijd om zijne prive auto gewoon ne keer te laden.

Vandaag met iX3 klein ongeval gehad op de E19 richting Brussel in de late namiddag:
Wagen reageerde snel en vrij goed op mijn plotseling uitwijken voor een auto die net zoals ik naar het middelste rijvak bewoog. Kon erger geweest zijn.

Ik kan dus zeggen dat het een veilige wagen is😛
Vandaag bericht gekregen van expert. Het is economisch total loss verklaard. 5 weken oud:headshake:
Zichtbare schade aan achteras: € 30 000
Onbekende onzichtbare schade aan batterij: potentieel tot € 20K om te vervangen.

Is omnium dus ik krijg volledige waarde terug waardoor ik ong. 11K incl. BTW zal terugkrijgen in cash... Om opnieuw te beginnen zoeken.
Nu is de vraag. Gewoon weer iX3 nemen of toch maar naar hybride te gaan omwille van oplopende elektriciteitskosten?
budget is rond de 85K incl. BTW, mag jong tweedehands zijn. Laadpaal heb ik ondertussen :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Vandaag bericht gekregen van expert. Het is economisch total loss verklaard. 5 weken oud:headshake:
Zichtbare schade aan achteras: € 30 000
Onbekende onzichtbare schade aan batterij: potentieel tot € 20K om te vervangen.

Is omnium dus ik krijg volledige waarde terug waardoor ik ong. 11K incl. BTW zal terugkrijgen in cash... Om opnieuw te beginnen zoeken.
Nu is de vraag. Gewoon weer iX3 nemen of toch maar naar hybride te gaan omwille van oplopende elektriciteitskosten?
budget is rond de 85K incl. BTW, mag jong tweedehands zijn. Laadpaal heb ik ondertussen :rolleyes:

Interessante vraag... Fiscale aftrekbaarheid van hybrides gaat er wel snel op achteruit, dus als je dat afzet tegen misschien 1 à 1,5 jaar extreme elektriciteitsprijzen, doet dat de balans doorwegen naar hybride?

Welke laadpas zouden jullie aanraden voor iemand die pakweg 1x per maand (of zelfs minder) zou moeten snelladen, traject Kortrijk - Maaseik?
Iets met een abonnementskost lijkt mij redelijk nutteloos op het eerste zicht...

ik was dat vandaag ook aan het denken.. bij ons op het werk plugt nu ook jan pier en karel gewoon hunne kabel in ; bezoeker maakt nie uit pak maar af..
Da word toch een kostelijke grap.
Ik vraag mij af hoe lang het gaat duren voor er hier is iemand op den hof rijd om zijne prive auto gewoon ne keer te laden.
Grotere bedrijven hebben meestal wel niet zo'n elektriciteitscontracten zoals wij.
Als ze wat geluk hebben, laden ze op momenten dat er overproductie is aan een negatieve prijs.

Kan wel eens een verkoops/leasetopper worden aan die prijs. Ik zou alleen twijfelen aan de range, dat is toch wel echt limiet van wat praktisch nog aanvaardbaar/bruikbaar is als familiewagen.

Kan wel eens een verkoops/leasetopper worden aan die prijs. Ik zou alleen twijfelen aan de range, dat is toch wel echt limiet van wat praktisch nog aanvaardbaar/bruikbaar is als familiewagen.
Ik vind dat zo raar dat mensen "ruim 400km" de limiet vinden voor wat bruikbaar is. Van uit De Panne is 200km ongeveer Namen en Luik. Hoe is dat niet bruikbaar als gezinswagen?

Ik vind dat zo raar dat mensen "ruim 400km" de limiet vinden voor wat bruikbaar is. Van uit De Panne is 200km ongeveer Namen en Luik. Hoe is dat niet bruikbaar als gezinswagen?
Ah oei, ik had iets te diagonaal gelezen. Had dit zien staan: "...kost minstens 34.585 euro en komt 320km ver op een 50,3kWh-accu."
Dat ging dus over de MG. Als je 320 WLTP leest dan denk ik al: max 200-250 in realiteit. En dat vind ik toch wel randje bruikbaar, maar dat is mijn persoonlijke mening obv mijn gebruik he...

Overigens, als Peugeot 51kwh bruikbare capaciteit levert, dan wordt het nog steeds nipt imo. Ik zie ze nooit die 12.7kwh verbruik halen in een break, dat zal al eerder naar de 18 gaan in de praktijk. Dat is 283 km bruikbare range. Voor mij zou dat te nipt zijn om handig bruikbaar te zijn...

Ah oei, ik had iets te diagonaal gelezen. Had dit zien staan: "...kost minstens 34.585 euro en komt 320km ver op een 50,3kWh-accu."
Dat ging dus over de MG. Als je 320 WLTP leest dan denk ik al: max 200-250 in realiteit. En dat vind ik toch wel randje bruikbaar, maar dat is mijn persoonlijke mening obv mijn gebruik he...
Ja, 300km wltp is inderdaad wat nipt. Maar vanaf +400km WLTP is het imo wel gewoon bruikbaar. Ja, verre daguitstappen en reizen zal wat meer moeite vragen, maar uw bedrijfswagen wordt dan ook gegeven als uw wagen om dagelijks mee te gaan werken en niet om mee te reizen...

Ja, 300km wltp is inderdaad wat nipt. Maar vanaf +400km WLTP is het imo wel gewoon bruikbaar. Ja, verre daguitstappen en reizen zal wat meer moeite vragen, maar uw bedrijfswagen wordt dan ook gegeven als uw wagen om dagelijks mee te gaan werken en niet om mee te reizen...
Ja en nee, het is een bedrijfswagen en geen dienstwagen. Je betaalt er ook VAA op voor je prive gebruik, dus moet dat wel doenbaar zijn. Als je een andere wagen moet kopen om te reizen (en zelfs een weekendje Ardennen is dan al spannend) verlies je ook een stuk van het voordeel waarvoor je VAA betaalt. Maar goed, andere discussie.
Voor mij is het zakelijk gebruik zelfs al heel onhandig met 300 WTLP. Ik heb nu 440 o.i.d. en dat is soms al spannend/inefficiënt.

Overigens, als Peugeot 51kwh bruikbare capaciteit levert, dan wordt het nog steeds nipt imo. Ik zie ze nooit die 12.7kwh verbruik halen in een break, dat zal al eerder naar de 18 gaan in de praktijk. Dat is 283 km bruikbare range. Voor mij zou dat te nipt zijn om handig bruikbaar te zijn...
Met de Tesla's raak je onder de 150Wh/km, dus ik zie deze Peugeot, die waarschijnlijk een stuk lichter zal zijn, wel richting de 127wH/km te kunnen gaan.
Zeker als deze auto voor langzaam verkeer bedoeld is.

Trouwens een kleine 300km range is echt wel ruim als je thuis kunt laden. Dan start je elke dag met dat bereik (als je het allemaal eens nodig zou hebben, want deze auto zal je vast ook niet continu tot 100% mogen laden).
Wil je maar af en toe laden, dan wordt het een ander verhaal.

Voor mij is het zakelijk gebruik zelfs al heel onhandig met 300 WTLP. Ik heb nu 440 o.i.d. en dat is soms al spannend/inefficiënt.
Kan je de situatie wat schetsen waarin het spannend/inefficiënt wordt?
We kunnen er (als niet EV-rijders vooral) enkel maar uit leren.

Met de Tesla's raak je onder de 150Wh/km, dus ik zie deze Peugeot, die waarschijnlijk een stuk lichter zal zijn, wel richting de 127wH/km te kunnen gaan.

Trouwens een kleine 300km range is echt wel ruim als je thuis kunt laden. Dan start je elke dag met dat bereik (als je het allemaal eens nodig zou hebben, want deze auto zal je vast ook niet continu tot 100% mogen laden).
Tesla's zijn natuurlijk wel superieur (en BMW's ook natuurlijk)

ALs je deze tabellen bekijkt van Carwow

Make and modelRange test achieved (Miles)WLTP Claimed range (miles)Percentage of claimed range achieved
Kia EV627330391
BMW iX325728191 ❤️
Skoda Enyaq26430387
Ford Mustang Mach-E22829883
Hyundai Ioniq 523728583
Audi Q4 E-Tron23429878 🤣 fucking losers bij Audi, ik haat ze zo hard

Renault Zoe22923896%
Vauxhall Corsa e17420983%
Volkswagen e-Up162159102%
Peugeot e-20816221774% 🤣
Mini Electric154145106% ❤️ wat een merk!!
Honda e11312590%

Dan hoop ik dat ze het bij Peugeot beter doen dan met de e-208.

EDIT, ook deze nog gevonden, blijkt dat enkel BMW en KIA duidelijk beter doen dan de rest. En BMW dan nog met een half om half EV. WAT EEN MERK

Make and modelRange test achieved (miles)WLTP claimed range (miles)Percentage of claimed
range achieved
Tesla Model 327034878% 🤣
Kia e-Niro25528290%
Jaguar I-PACE22329276%
Nissan Leaf20823987%
Audi e-tron20625581% 🤣
Mercedes EQC19425975% 🤣

Kan je de situatie wat schetsen waarin het spannend/inefficiënt wordt?
We kunnen er (als niet EV-rijders vooral) enkel maar uit leren.
Ik doe persoonlijk vaak werkdagen waarbij ik -+400km afleg (vaak in 2 of 3 stints). Geen mogelijkheid om te laden op de stops. Om de inefficiëntie per werkdag binnen de perken te houden laad ik liefst niet ook nog een keer 20-30 minuten onderweg.
Zelf ook al een aantal keer spannend geweest richting het zuiden van het land. Bijladen bij Ionity is niet heel betrouwbaar (meermaals outages voorgehad) en soms ook druk (dus dan verhoogt je wachttijd al, als je eerst een ander moet laden opladen). Fastned is in het zuiden van het land ook amper of niet te bespeuren als ik me niet vergis, daar zijn outages nl. amper te bespeuren (toch op basis van mijn ervaring).

Weekendjes Ardennen/Luxemburg beetje hetzelfde. Als je 200/250 effectieve range hebt richting een locatie waar publieke laadpalen beperkt zijn en snelladen quasi onbestaande, dan moet je niet veel lokaal gaan rondrijden om het al snel spannend te maken. De meeste campings/bnb's aanvaarden inmiddels niet meer dat je aan de granny charger hangt en publieke laadpalen zijn niet altijd op wandelafstand te vinden. Een weekend start bij mij ook vaak na een werkdag, waarin ik ook al wat km's heb afgelegd. als je dan met jonge kinderen naar de Ardennen moet rijden, wil je ook weer niet nog 20-30 minuten verliezen onderweg.
En om dan helemaal compleet te zijn in mijn specifieke usecase: bij mij hangt er vaak nog een sleep aan met moto's op, dan schiet je verbruik de lucht in en wordt je range nog een heel pak minder. Maar dat is natuurlijk uitzonderlijk.

Enfin, je hoort me hier ook niet zeggen dat het allemaal niet mogelijk is, maar ik vind 320 WLTP persoonlijk te nipt om niet je tripjes in functie van laden te moeten afstemmen. En dat bedoel ik bij praktisch bruikbaar en een beetje efficiënt houden. Het gaat allemaal wel lukken, en je mindset moet inderdaad wat aangepast worden, maar ofwel moet de batterijcapaciteit/efficientie nog sterk omhoog ofwel moet er meer infrastructuur komen (zeker in het zuiden) om het allemaal wat aangenaam te houden.

Ik hoor het hierboven overigens graag zeggen dat 127wh haalbaar is, maar ik moet het toch nog zien. Zou erg mooi zijn als de wagens wat efficiënter worden, maar als ik kijk naar het gemiddelde verbruik in ons wagenpark zitten we daar een pak van af. De M3's zijn de uitzondering op de regel, maar zitten daar ook nog niet hoor. En dat is nog geen break.

Deze Peugeot heeft een drag coëfficient van 0.28 (Model 3 is volgens mij 0.23) en is ook een klein beetje hoger dan de Model 3. Ik acht die kans erg klein.

Terug
Bovenaan