Elektrische wagens

Veiligheid is wel een ding. Ook al denk ik dat een geoefend chauffeur een RWD wagen soms veiliger uit bepaalde situaties kan loodsen dan een FWD. Maar in de regel is een paniekreactie wel pakken veiliger in een FWD.

En je kan het geheel wrs ook nog compacter maken in zijn geheel. Dan zit alles achter de voorwielen er enkel om mensen, bagage en batterijen te verplaatsen. Bij RWD heb je sowieso op beide assen “technieken” en dus plaatsverlies.
BMW heeft voor de i3 specifiek RWD gekozen omdat dit een kortere draaicirkel toeliet
VW heeft ook voor ID.serie RWD gekozen

het combineren van de twee technieken op de vooras is gewoon moeilijker

da's dus amper nog duurder dan de ICE varianten in xDrive. Goedkoper zelfs. (want diesel is 57K instap met de xDrive)

Ook in Duitsland gelijkaardige prijzen.

Der Verkaufsstart erfolgt zu Preisen ab 55.000

da's dus amper nog duurder dan de ICE varianten in xDrive. Goedkoper zelfs. (want diesel is 57K instap met de xDrive)
Voor veel mensen is de 'vanafprijs' wel nog een grote factor. En de vanafprijs van de ICE variant is toch een heel stuk lager dan de EV variant jammer genoeg.

NL prijs, maar aangezien er op EV's geen BPM meer gerekend wordt en de EV prijzen ongeveer gelijkaardig lopen tussen beide landen (op een paar honderd euro na wegens btw verschil) heb ik me daar op gebaseerd.

Zou wel betekenen dat hij direct al wat duurder wordt, want de XDrive30 staat al een maand of zo in mijn Leaseplan configurator met een basisprijs van €57.950. Nu, in een andere thread hier hadden we het ook over het feit dat BMW zijn prijzen gaat verhogen (beetje zoals elke constructeur) dus wellicht daarmee dat de officiële launch-prijs al hoger zal zijn.
EDIT: alhoewel, de prijs in dat artikel betreft een xDrive30 Launch Edition die dus mogelijk wel wat extra opties zal krijgen. Daar is bij Leaseplan nog geen sprake van momenteel.

Het blijft wel een relatief goede prijs voor die wagen imo. Ik denk dat dat écht een enorme verkoopstopper gaat worden.

Denk ik ook, denk dat we héél veel lease iX1's gaan zien de komende jaren als firmawagen.
De iX1 wordt deze dan voornamelijk besteld door zelfstandige consultants?
Want ik heb toch geen laag leasebudget als werknemer en ik kan daarvan (zelfs verre van) geen iX1 van bestellen als ik die'vanaf' prijzen bekijk. :tongue:

De iX1 wordt deze dan voornamelijk besteld door zelfstandige consultants?
Want ik heb toch geen laag leasebudget als werknemer en ik kan daarvan (zelfs verre van) geen iX1 van bestellen. :tongue:
Bij de klant waar ik zit krijgt vast personeel vanaf volgend jaar ix3 en i4's

Not bad. :) Allé voor het vast personeel.

Nu goed ik klaag niet, ik ga rondrijden met ne Cupra Born. Daarmee geraak je ook overal. :tongue:
Bij mijn klant is de "lage" categorie de EQA, Ioniq 5, KIA EV6, ID4, ... Die kosten ook allemaal ongeveer even veel als de iX1, dus ik denk dat die wel in die klasse zal vallen.

Ik houd m'n hart vast als ik mijn conventionele wagen moet wisselen, kleine KMO die de wagen effectief koopt - waar is de tijd dat je voor 32K excl. BTW een goed uitgeruste C/A4/3/passat had - voor die prijs incl. index. heb je nu een elektrische fiat 500 ofzo.

Ik houd m'n hart vast als ik mijn conventionele wagen moet wisselen, kleine KMO die de wagen effectief koopt - waar is de tijd dat je voor 32K excl. BTW een goed uitgeruste C/A4/3/passat had - voor die prijs incl. index. heb je nu een elektrische fiat 500 ofzo.
De meeste collega's mogen iets bestellen in de price range van ne Peugeot e2008 als ze de laadpaal ook mee in het budget opnemen zoals ik gedaan heb. :)

Natuurlijk de volgende keer als de laadpaal er al staat, en dit valt weg uit het budget .. :tongue:

Ja het is (iets) duurder geworden en je wagen zal iets minder zijn tov vroeger (of minder opties), maar zolang de wagen rijdt ...

32k excl btw is 38k incl btw
Een kale 318i start op 41k ... Dat heeft niks met EV's te maken hoor ;).

Mercedes A180d business line was twee jaar terug ~32k. Nu is dat 37k. (BTWi.) Auto's zijn algemeen heel stuk duurder geworden.

32k excl btw is 38k incl btw
Een kale 318i start op 41k ... Dat heeft niks met EV's te maken hoor ;).
Mercedes A180d business line was twee jaar terug ~32k. Nu is dat 37k. (BTWi.) Auto's zijn algemeen heel stuk duurder geworden.

Alles is idd duurder geworden maar "vroeger" aka 3 jaar terug, kreeg je wel nog forse korting: in mijn geval: van 56K naar 40K, kennis heeft in die periode zelfs 36% op een uitgaande C -klasse kunnen versieren. Cijfers die vandaag de dag ook niet meer van toepassing zijn vermoed ik.

Algemeen zijn elektrische wagens niet echt wagens om te kopen maar om te leasen denk ik. Maar goed, de markt staat nog in zijn kinderschoenen, als je ziet welke winstmarges men heeft behaald kan die prijs nog fors naar beneden - en zeker als de grondstoffen dalen, of dat zal gebeuren is een andere vraag.

Laatst bewerkt:
Hier ook KMO en onlangs gesprek gehad met onze Directeur. Personeel heeft: Golf & Insigna.. Het was dan kiezen tussen: Nieuwe Golf, 508, 308 (in Diesel en cataloguswaarde tot 45k), Corolla (hybride) en ze hadden dan blijkbaar enkele voorstellen gedaan voor een elektrische: Niro, Soul of de MG5.... GEEN ENKELE werknemer heeft de elektrische willen nemen. Ze wouden geen aziatisch merk en wouden een premium EV.
Kzit zelf in een catagorie apart en heb een 1-reeks...en ik wil geen Diesel (te hoge VAA), maar direct full EV..ik hoop dat het toch wat beter kan op dat moment.. Stiekem hoop ik op een Model 3, Polestar of EV6..Benieuwd of ik op mijn roos wolkje mag blijven..of ik zal neerstorten :laugh:

Terug
Bovenaan