Elektrische wagens

Dit zorgt er wel voor dat mensen met een benzine of dieselwagen die plaatsen niet gaan opeisen. Want dat wordt nu dus ook gedaan.

Hier in Heist aan de kattenstraat staan er wagens (regelmatig zelfs de gemeente zelf) urenlang geparkeerd aan de laadpalen. En die wagens zijn meestal NIET elektrisch. Omdat er weinig parkeerplaatsen vrij zijn, gaan ze dan de laadpaal plaatsen bezetten.

Al denk ik dat deze aanpassing aan de wet niks gaat oplossen. Hooguit gaat de politie zeggen: Allé t'is goed we geven ze een boete, maar blijven die wagen nog steeds gewoon staan.
Ik ga ervan uit dat ze naar een automatisch systeem willen dat als je opgeladen bent, die boete automatisch komt. Maar dat gaat niet oplossen dat niet-ev's op de plek gaat staan...

Ik ga ervan uit dat ze naar een automatisch systeem willen dat als je opgeladen bent, die boete automatisch komt. Maar dat gaat niet oplossen dat niet-ev's op de plek gaat staan...
Ik heb het even opgezocht. In de wegcode staat nu al dat een wagen die niet elektrische of hybride is, niet op een locatie mag gaan staan met zo'n onderbord van elektrisch laden. Dus dat de gemeente hun voertuigen op die plaatsen zet, levert hun worst case nu reeds een boete op.

Het nieuwe gaat volgens mij nu inderdaad zijn, dat ze nu ook wagens die wel elektrische of hybride zijn maar TE lang en onnodig op zo'n plaats staan, te beboeten. (automatisch of via steekproefsgewijze controles?)

Helaas lost dit inderdaad weinig tot niks op. Als die mens daar blijft staan ondanks de boete(s) ... correct me if I am wrong, maar wegslepen kan volgens mij niet want die wagen staat niet hinderlijk. En dan kunnen andere mensen nog steeds niet laden.

Dan word je sowieso verplicht om te laden en te betalen met de nieuwe regelgeving. Wat nu dus toch vaak niet gebeurt. Dan gaan mensen toch sneller ergens anders staan. Ik ga ook niet betalen om te laden als het niet nodig is want toch een pak duurder dan thuis. Nu wel nog hopen dat er genoeg controle op zal zijn.

Laatst bewerkt:
Hopelijk telt ‘s nachts dan niet mee.. er gaat toch niemand om 3u ‘s morgens opstaan om de wagen even te verzetten 😅

Ergens zou ik gewoon full EV willen gaan, maar je kan moeilijk constant een laadkabel over de stoep leggen...
Benieuwd wat er binnen een paar jaar gaat mogelijk zijn voor mensen zonder oprit
Woon je in een rijwoning met een parkeerplaats voor je huis (met de stoep ertussen)?

Er zijn wel oplossingen:

Dat zijn toch allemaal redelijk non-issues lijkt me. Rijden nu al 5+ jaar elektrisch en dat allemaal nog nooit nodig of voor gehad.
Hoe gebeurt het laden dan in de Noorse steden, waar mensen toch ook in appartementen en rijwoningen wonen?

Ik heb het even opgezocht. In de wegcode staat nu al dat een wagen die niet elektrische of hybride is, niet op een locatie mag gaan staan met zo'n onderbord van elektrisch laden. Dus dat de gemeente hun voertuigen op die plaatsen zet, levert hun worst case nu reeds een boete op.

Het nieuwe gaat volgens mij nu inderdaad zijn, dat ze nu ook wagens die wel elektrische of hybride zijn maar TE lang en onnodig op zo'n plaats staan, te beboeten. (automatisch of via steekproefsgewijze controles?)

Helaas lost dit inderdaad weinig tot niks op. Als die mens daar blijft staan ondanks de boete(s) ... correct me if I am wrong, maar wegslepen kan volgens mij niet want die wagen staat niet hinderlijk. En dan kunnen andere mensen nog steeds niet laden.
Wie gaat/mag dat controleren ?

Allè als je autoliefhebber bent zie je wel het verschil tussen een ice en ev.

Maar als auto's je geen hol interesseren en je hebt een hybride of benzine zonder badges.
Mogen privé firma's op nr plaat opzoeken welk type voertuig het is ?

Op sommige ev's of phevs zit die al mooi en goed verborgen (bv. In de grill vooraan)

Het gaat heel zelden voorvallen hè, maar ge gaat er altijd hebben die het niet zien 😊

Woon je in een rijwoning met een parkeerplaats voor je huis (met de stoep ertussen)?

Er zijn wel oplossingen:

Ja het is woning - voet/fietspad - straat waar je mag parkeren (en waar ik altijd plaats heb).

Die kabelmat is de eenvoudigste oplossing, maar is niet toegestaan. Laat staan dat je een sleuf mag trekken in het geasfalteerd fietspad om een privé kabelgootje in te werken :tongue:

Vandaar dat ik eens wou polsen of er hier mensen daar ervaring mee hebben (aanvraag bij gemeente/ kabel gewoon op het fietspad leggen/...
Zo een kabel over het fietspad wordt in het begin misschien nog gedoogd, maar is niet houdbaar als iedereen daar mee begint. Vandaar: ben benieuwd welke wetgeving ze daarrond gaan creëren.

“Art. 58. §1. Behoudens vergunning van de bevoegde overheid, en onverminderd de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake stedenbouw, zijn verboden: – de privatieve ingebruikneming van de openbare ruimte boven, op het niveau van of onder de grond, o.a. door enig vastgehecht, vastgemaakt, opgehangen, neergelegd of achtergelaten voorwerp, …”

Ja het is woning - voet/fietspad - straat waar je mag parkeren (en waar ik altijd plaats heb).

Die kabelmat is de eenvoudigste oplossing, maar is niet toegestaan. Laat staan dat je een sleuf mag trekken in het geasfalteerd fietspad om een privé kabelgootje in te werken :tongue:

Vandaar dat ik eens wou polsen of er hier mensen daar ervaring mee hebben (aanvraag bij gemeente/ kabel gewoon op het fietspad leggen/...
Zo een kabel over het fietspad wordt in het begin misschien nog gedoogd, maar is niet houdbaar als iedereen daar mee begint. Vandaar: ben benieuwd welke wetgeving ze daarrond gaan creëren.
Laadkabel op het fietspad is ook erg gevaarlijk, gewoon logisch dat dat niet toegelaten is. Zolang die mooi strak ligt, is er an sich geen probleem, maar als die een stukje schuin ligt, val je daar als fietser gewoon over.
Ik ben ervan overtuigd dat dit problemen zijn die men wel gaat oplossen, maar dat vergt wat tijd.

Nog iets waar een 'small gain' kan worden gehaald voor het verbruik.

Gisteren een JAC E S2 gezien, eerste idee was dat het een Dacia Spring was (hing vol met reclame:"100% elektrisch"). Pas later gezien dat het van een merk was waar ik nog nooit van gehoord had ;)

Afgelopen weekend naar Rotterdam geweest.

Om de x aantal meter stonden er laadpalen op straat.
Had me zelf in een ondergrondse parking gezet waar ongeveer 50 alfen laadpalen naast elkaar stonden.

Groot verschil met België.

Nou dat ziet er wel netjes uit!
Logische evolutie.
Maar ik vraag me af welke meerwaarde de PHEV nog heeft.
De designtaal is hetzelfde als de andere BMW’s. Weinig op aan te merken buiten dat het een SUV is.

Goh, de aandrijving bij een ev is natuurlijk helemaal anders he. Dus het is wel "makkelijk" om gewoon de grootste motor achteraan te leggen...
Lijkt me net niet. Vooraan heb je het meeste plaats, achteraan zit je met uw batterij.
En het X1 platform is een FWD platform.

Nog iets waar een 'small gain' kan worden gehaald voor het verbruik.

Gisteren een JAC E S2 gezien, eerste idee was dat het een Dacia Spring was (hing vol met reclame:"100% elektrisch"). Pas later gezien dat het van een merk was waar ik nog nooit van gehoord had ;)
Lexus heeft ook een EV waar nog niemand van gehoord heeft.

Lijkt me net niet. Vooraan heb je het meeste plaats, achteraan zit je met uw batterij.
En het X1 platform is een FWD platform.
Als ze het op dezelfde manier maken als de iX3, dan zijn motor en batterijen samen 1 plat pakket onder de volledige vloer.

Als ze het op dezelfde manier maken als de iX3, dan zijn motor en batterijen samen 1 plat pakket onder de volledige vloer.

Een SUV is uitermate geschikt om de batterij onder de vloer te steken, je hebt daar met de grond wel wat marge.
Hoeft niet zoals de cupra born met de 77kWh batterij in de achterbank waardoor je een 4 seater auto krijgt.

Mercedes GLA en EQA zijn beiden FWD (of AWD), ik vermoed dat als het zo eenvoudig was om de aandrijving van achter te zetten, dat ze dat bij de EQA wel hadden gedaan.
Dus de iX1 gaat misschien ook wel FWD worden.

Mercedes GLA en EQA zijn beiden FWD (of AWD), ik vermoed dat als het zo eenvoudig was om de aandrijving van achter te zetten, dat ze dat bij de EQA wel hadden gedaan.
Dus de iX1 gaat misschien ook wel FWD worden.
Het is niet moeilijker om die vooraan of achteraan te zetten volgens mij. Dat is gewoon een keuze.

Maar waarom zou je dan FWD kiezen? Bij ICE is FWD net gekozen omdat dit de goedkopere keuze is.
Omdat dat nu gewoon de standaard is voor dat platform. En aangezien die nog een shared platform zitten, en voor ICE is dat FWD dus wel goedkoper .

Het is niet moeilijker om die vooraan of achteraan te zetten volgens mij. Dat is gewoon een keuze.
Als het een afgeleide is van een bestaand ICE model zou je nog problemen kunnen ondervinden met een ophanging die niet voorzien is op aangedreven wielen, of een plaatsgebrek om de motor achteraan te monteren. De motor van een EV is niet zo groot, maar nu ook weer niet zo klein dat je die zomaar overal tussen kan gooien (een auto wordt nogal krap ontworpen). Maar ik vermoed dat de meeste EV's die nu op de markt komen op zijn minst ontwikkeld zijn met een EV in het achterhoofd, ook al hebben ze ICE versies.

Maar waarom zou je dan FWD kiezen? Bij ICE is FWD net gekozen omdat dit de goedkopere keuze is.
Bij FWD doen ze dat omdat een transaxle goedkoper is dan een aparte versnellingsbak, aandrijfas en differentieel dacht ik. En een transaxle zit normaal rechtstreeks tegen de motor gemonteerd.

Bij een EV kan je die motor naar achter verhuizen (daar loopt uiteindelijk alleen een kabel naartoe om het heel simpel uit te drukken), terwijl je daarvoor bij een ICE heel de achterkant moet opofferen, dus ook de koffer.

Veiligheid is wel een ding. Ook al denk ik dat een geoefend chauffeur een RWD wagen soms veiliger uit bepaalde situaties kan loodsen dan een FWD. Maar in de regel is een paniekreactie wel pakken veiliger in een FWD.

En je kan het geheel wrs ook nog compacter maken in zijn geheel. Dan zit alles achter de voorwielen er enkel om mensen, bagage en batterijen te verplaatsen. Bij RWD heb je sowieso op beide assen “technieken” en dus plaatsverlies.

Terug
Bovenaan