Elektrische wagens

Dat is iig heel goed nieuws imo. Als je op Tesla laders kan rekenen is er imo geen stress meer nodig voor lange afstanden.

Ik ga die allesinds gebruiken als het nodig is. Wel zonder abonnement want ik ga er van uit dat dat maar 1 keer om de 2 maand ofzo zal nodig zijn om op locatie te moeten gaan laden.
Dan heb je inderdaad wel veel meer keuze. Maar vergeet niet nu je ook bij tesla kan laden er daar ook wachtrijen zullen komen.

Dan heb je inderdaad wel veel meer keuze. Maar vergeet niet nu je ook bij tesla kan laden er daar ook wachtrijen zullen komen.

Zal zeker wat drukker worden. Maar er staan daar wel meestal wat palen bij die laadstations. Zijn misschien 16 tot 20 laadpunten per locatie

Ik heb sinds kort een hybride, maar heb gelijk problemen bij het vinden van laadpalen. Ik zit in een groot appartementen complex dus in mijn ondergrondse parking heb ik geen stopcontact om zelf op te laden. Der is één laadpaal van iemand anders, maar dan moet ik op zijn plek staan om op te laden dus da's geen oplossing.
Syndic doet moeilijk over 'veel laadpalen' in het ondergrondse dus ik zal zelf geen kunnen installeren.

Verder ga ik fitnessen en sporten, maar daar zijn ook geen laadpalen voorzien. Ik weet dat er een app is maar bv langs de E17 is er een Total waar ik kan opladen, maar ik zie mij daar nu ook geen uur zitten :unsure:

Hoe doen jullie dit?

Mijn auto kan 500km (benzine + 40km elektrisch) dus moet regelmatig tanken als ik niet kan opladen...

Ik heb sinds kort een hybride, maar heb gelijk problemen bij het vinden van laadpalen. Ik zit in een groot appartementen complex dus in mijn ondergrondse parking heb ik geen stopcontact om zelf op te laden. Der is één laadpaal van iemand anders, maar dan moet ik op zijn plek staan om op te laden dus da's geen oplossing.
Syndic doet moeilijk over 'veel laadpalen' in het ondergrondse dus ik zal zelf geen kunnen installeren.

Verder ga ik fitnessen en sporten, maar daar zijn ook geen laadpalen voorzien. Ik weet dat er een app is maar bv langs de E17 is er een Total waar ik kan opladen, maar ik zie mij daar nu ook geen uur zitten :unsure:

Hoe doen jullie dit?

Mijn auto kan 500km (benzine + 40km elektrisch) dus moet regelmatig tanken als ik niet kan opladen...
De keuze tussen PHEV of EV is wat dubbel in jouw situatie. Langs de ene kant geeft een PHEV de mogelijkheid om op benzine te rijden en ben je dus minder afhankelijk van elektriciteit. Langs de andere kant moet je een PHEV veel vaker inpluggen dan een EV, als je hem wilt gebruiken waarvoor hij bedoeld is: dagelijks (pendel)verkeer zo veel mogelijk elektrisch doen en de benzinemotor vooral gebruiken op lange afstanden.

Mijn vrouw heeft ook een PHEV en wij wonen in een rijhuis zonder garage of parkeerplaats, d.w.z. zonder laadmogelijkheden aan huis. Ze is dus aangewezen op publieke laadpalen in de buurt, en ja, dat is toch dikwijls een gedoe. Voor het geld moet je het niet doen (rijden op elektriciteit van de publieke laadpaal is amper goedkoper dan rijden op benzine), en die laadpalen staan op 350 meter van onze voordeur. Meestal is er parkeerplaats voor of vlakbij ons huis, dus gaan laden aan een laadpaal een beetje verderop is dan echt uit principe. "De auto gaan halen" - we hebben een baby die zij niet 350 meter in een Maxi-cosi tot aan de laadpaal kan dragen - voelt echt zo idioot.

Gelukkig kan mijn vrouw tegenwoordig op de parking van haar klant laden, en is dat maar 6 km van ons thuis. Door om de 2 à 3 dagen te laden bij haar klant, kan ze zonder gedoe toch de batterij van haar PHEV opgeladen houden. Want rijden op elektriciteit is echt zoveel aangenamer.
Misschien is laden bij je werkgever of klant ook een optie voor jou?

Als ze opnieuw zou moeten kiezen, ging ze resoluut voor een EV ipv een PHEV. 1 of 2 keer per week laden is een enorm verschil met 6 of 7 keer per week laden. In 2019 was de keuze in EV's wel nog beperkter dan vandaag...

Het kan trouwens goed zijn dat je syndicus "geen zin heeft in veel laadpalen", maar de nood aan laadpunten stijgt exponentieel de komende jaren. Veel mensen beseffen of geloven het niet, maar vanaf 2026 moeten alle nieuwe bedrijfswagens verplicht EV's zijn. Vanaf 2029 mogen ook aan particulieren enkel nog volledig elektrische auto's (nieuw) verkocht worden. En zelfs vandaag al hebben >50% van de nieuw bestelde bedrijfswagens een stekker (PHEV of EV). Je syndicus gaat die transitie niet kunnen tegenhouden, dus kan hij al even goed de vlucht vooruit nemen door toch een hoop laadpunten te laten installeren in de ondergrondse.

Veel mensen beseffen of geloven het niet, maar vanaf 2026 moeten alle nieuwe bedrijfswagens verplicht EV's zijn. Vanaf 2029 mogen ook aan particulieren enkel nog volledig elektrische auto's (nieuw) verkocht worden. En zelfs vandaag al hebben >50% van de nieuw bestelde bedrijfswagens een stekker (PHEV of EV). .
En waar staat die info?

De keuze tussen PHEV of EV is wat dubbel in jouw situatie. Langs de ene kant geeft een PHEV de mogelijkheid om op benzine te rijden en ben je dus minder afhankelijk van elektriciteit. Langs de andere kant moet je een PHEV veel vaker inpluggen dan een EV, als je hem wilt gebruiken waarvoor hij bedoeld is: dagelijks (pendel)verkeer zo veel mogelijk elektrisch doen en de benzinemotor vooral gebruiken op lange afstanden.

Mijn vrouw heeft ook een PHEV en wij wonen in een rijhuis zonder garage of parkeerplaats, d.w.z. zonder laadmogelijkheden aan huis. Ze is dus aangewezen op publieke laadpalen in de buurt, en ja, dat is toch dikwijls een gedoe. Voor het geld moet je het niet doen (rijden op elektriciteit van de publieke laadpaal is amper goedkoper dan rijden op benzine), en die laadpalen staan op 350 meter van onze voordeur. Meestal is er parkeerplaats voor of vlakbij ons huis, dus gaan laden aan een laadpaal een beetje verderop is dan echt uit principe. "De auto gaan halen" - we hebben een baby die zij niet 350 meter in een Maxi-cosi tot aan de laadpaal kan dragen - voelt echt zo idioot.

Gelukkig kan mijn vrouw tegenwoordig op de parking van haar klant laden, en is dat maar 6 km van ons thuis. Door om de 2 à 3 dagen te laden bij haar klant, kan ze zonder gedoe toch de batterij van haar PHEV opgeladen houden. Want rijden op elektriciteit is echt zoveel aangenamer.
Misschien is laden bij je werkgever of klant ook een optie voor jou?

Als ze opnieuw zou moeten kiezen, ging ze resoluut voor een EV ipv een PHEV. 1 of 2 keer per week laden is een enorm verschil met 6 of 7 keer per week laden. In 2019 was de keuze in EV's wel nog beperkter dan vandaag...

Het kan trouwens goed zijn dat je syndicus "geen zin heeft in veel laadpalen", maar de nood aan laadpunten stijgt exponentieel de komende jaren. Veel mensen beseffen of geloven het niet, maar vanaf 2026 moeten alle nieuwe bedrijfswagens verplicht EV's zijn. Vanaf 2029 mogen ook aan particulieren enkel nog volledig elektrische auto's (nieuw) verkocht worden. En zelfs vandaag al hebben >50% van de nieuw bestelde bedrijfswagens een stekker (PHEV of EV). Je syndicus gaat die transitie niet kunnen tegenhouden, dus kan hij al even goed de vlucht vooruit nemen door toch een hoop laadpunten te laten installeren in de ondergrondse.
Ja ik was mij al bewust dat het moeilijk ging zijn om thuis op te laden, dus ik ben daarom niet voor volledig elektrisch gegaan. Maar ik wist dus niet dat er een verschil was in laadtijd en dat EV makkelijker was om op te laden.. Had ik da geweten :unsure:

Is het trouwens normaal dat al mijn laadsessies met de laadpaal van mijn medebewoner niet worden weergegeven? Enkel de sessie van Total staat er op :unsure: 't Is nochtans met mijn kaart gescanned

Is geen certitude.

De reden waarom de syndicus daar niet veel zin in heeft, is in mijn ogen grotendeels wegens het feit dat er nog niet zo zeer veel informatie is met consequenties, interventiemaatregelen en dergelijke in geval bij brand.

De opladende wagen moet maar de reden zijn dat uw volledige gebouw affikt. En het is nu eenmaal een feit dat het een verhoogd risico heeft dat dit voorkomt.
Er is een reden waarom men in Brussel het aantal laders beperkt ( en andere maatregelen neemt) in de ondergrondse parkeerplaatsen.

En waar staat die info?
Een terechte vraag ;) ik besef dat wat ik zeg voorbarig klinkt of zelfs absurd overkomt, maar de transitie naar EV's gaat echt loeihard in Vlaanderen. We zijn bijvoorbeeld veel later begonnen dan in Nederland en staan een jaar of 3 op hen achter qua elektrisch rijden. Maar toch ambiëren we dus sneller overgeschakeld te zijn dan de Nederlanders, waar ze pas in 2030 overgaan tot een verbod op nieuwe brandstofwagens... Wij zijn volgens mijn informatie het tweede meest ambitieuze land ter wereld qua elektrificatie (na Noorwegen)! :p

Staving van mijn 3 stellingen:

1) "Vanaf 2026 moeten alle nieuwe bedrijfswagens verplicht EV's zijn."
--> https://vanpeteghem.belgium.be/nl/m...jfswagens-voor-kickstart-richting-fossielvrij
Op het vlak van groene bedrijfswagen is de ambitie in het regeerakkoord duidelijk: tegen 2026 zijn alle nieuwe bedrijfswagens broeikasgasvrij.
Volgens deze wet zullen bedrijfswagens op benzine of diesel in 2026 0% aftrekbaar zijn en elektrische auto's 100%. Je hoeft niet hard te rekenen om te beseffen dat het dan volledig gedaan is met (nieuwe) brandstof-bedrijfswagens.

2) "Vanaf 2029 mogen ook aan particulieren enkel nog volledig elektrische auto's (nieuw) verkocht worden."
--> https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/02/elektrische-auto-s-opladen/
Na dagen onderhandelen is het Vlaams klimaatakkoord eindelijk rond. Dinsdag al was bekend dat over enkele jaren alle nieuwe auto's elektrisch zouden moeten zijn, maar er was lang discussie over het precieze startjaar van die maatregel. Uiteindelijk is op 2029 geland.

Wie dus vanaf 2029 een nieuw voertuig koopt zal die niet meer kunnen kopen met een klassieke verbrandingsmotor onder de kap, zelfs geen hybride. Alleen nog elektrische auto's zullen verkocht mogen worden. Let wel: het gaat enkel om nieuwe wagens.

De Vlaamse regering houdt wel een slag om de arm. De datum kan nog verschuiven als er onvoldoende betaalbare elektrische auto's op de markt zijn en er onvoldoende laadpalen zijn bijgekomen.

3) En zelfs vandaag al hebben >50% van de nieuw bestelde bedrijfswagens een stekker (PHEV of EV).
--> https://www.tijd.be/partner/horizon...model-van-leasingmaatschappijen/10385498.html --> artikel van 04/05/2022, quote van Frank Van Gool, algemeen directeur van Renta (de Belgische federatie van voertuigverhuurders):
‘Veel organisaties beseffen dat ze vandaag al iets moeten ondernemen om te kunnen genieten van die nieuwe fiscale regels’, zegt Frank Van Gool, algemeen directeur bij Renta, de sectorfederatie van leasingvoertuigen. ‘Meer dan de helft van de bestelde professionele leasingwagens heeft momenteel een stekker. Een tendens in vergelijking met vorig jaar is dat EV’s een duidelijke inhaalbeweging aan het maken zijn op de hybride auto’s. Vandaag is 27 procent van de bestelde bedrijfswagens volledig elektrisch aangedreven, tegenover 25 procent plug-in hybrides.

Is het trouwens normaal dat al mlaadsessies met de laadpaal van mijn medebewoner niet worden weergegeven? Enkel de sessie van Total staat er op :unsure: 't Is nochtans met mijn kaart gescanned
Ff hier op terugkomen. De syndicus zei dat het om een privatieve laadpaal gaat van medebewoner. Maar ik kan met mijn pasje laden, is het dan privatief? Ik heb nu al heel de week daar opgeladen ( :unsure: ) maar er wordt niets aangerekend bij mij.. betaalt hij hier dan voor en kan hij zien wie er laadt aan zijn paal?

Ff hier op terugkomen. De syndicus zei dat het om een privatieve laadpaal gaat van medebewoner. Maar ik kan met mijn pasje laden, is het dan privatief? Ik heb nu al heel de week daar opgeladen ( :unsure: ) maar er wordt niets aangerekend bij mij.. betaalt hij hier dan voor en kan hij zien wie er laadt aan zijn paal?
Start de laadsessie pas nadat je met je pasje hebt geswipet? Of begint het laden onmiddellijk nadat je je auto hebt ingeplugd?

Start de laadsessie pas nadat je met je pasje hebt geswipet? Of begint het laden onmiddellijk nadat je je auto hebt ingeplugd?
Als ik hem insteek dan moet ik nog eens met mijn pasje dervoor en dan begint hij. Maar ik zie nergens de laadsessies op mijn account terwijl die van het tankstation er wel opstaat

Als ik hem insteek dan moet ik nog eens met mijn pasje dervoor en dan begint hij. Maar ik zie nergens de laadsessies op mijn account terwijl die van het tankstation er wel opstaat
Als je pasje de laadsessie start, is het een semi-publieke laadpaal, die dus is ingesteld om laadsessies aan derden aan te bieden. Ik heb zelf nog nooit aan een semi-publieke laadpaal geladen, maar ik vermoed dat deze sessies normaal gezien ook gewoon op je account zouden moeten verschijnen... Spreek je medebewoner toch maar eens aan, misschien heeft hij zijn laadpaal opengesteld aan €0/kWh of zo.

Als je pasje de laadsessie start, is het een semi-publieke laadpaal, die dus is ingesteld om laadsessies aan derden aan te bieden. Ik heb zelf nog nooit aan een semi-publieke laadpaal geladen, maar ik vermoed dat deze sessies normaal gezien ook gewoon op je account zouden moeten verschijnen... Spreek je medebewoner toch maar eens aan, misschien heeft hij zijn laadpaal opengesteld aan €0/kWh of zo.
Heb het nagevraagd en het antwoord was "Dit is met badgesysteem en aangesloten op privé meter".. Heb al heel de week daar opgeladen met mijn badge dus technisch gezien "mag" en "kan" ik opladen. De kosten moeten gewoon doorgerekend worden :unsure:

Da's echt dikke kut als ik thuis niet eens kan opladen. Met mijn magere 500km ga ik om de zoveel dagen mogen tanken :angry:

Heb het nagevraagd en het antwoord was "Dit is met badgesysteem en aangesloten op privé meter".. Heb al heel de week daar opgeladen met mijn badge dus technisch gezien "mag" en "kan" ik opladen. De kosten moeten gewoon doorgerekend worden :unsure:

Da's echt dikke kut als ik thuis niet eens kan opladen. Met mijn magere 500km ga ik om de zoveel dagen mogen tanken :angry:
Het is dus geen laadpaal via een leasing met automatische facturatie?

Stel dan gewoon eens de vraag of die laadpaal privé is of (semi) publiek. En als hij zegt: (Semi) publiek dan tank je gewoon lustig verder. De factuur komt dan wel.

Als hij echter zegt zuiver privé, alleen ik kan opladen, dan zeg je doodleuk: Ben je zeker? Mag ik eens proberen op te laden met mijn laadpas? Als hij dan ja zegt, gewoon uw wagen daar asap neerplanten vlak voor zijne neus en gewoon beginnen opladen!

De buurman zal dan snel genoeg malcontent, bij de installateur van de laadpaal gaan horen waarom vreemden aan zijne paal kunnen hangen. :tongue:
(sorry voor de bewoording ik kon het niet laten!)

Want als het echt privé is, en in zijn instellingen staat tevens privé (als hij dit kan instellen tenminste, normaal kan je aangeven welke laadpassen mogen laden aan je laadpaal), en jij kan toch opladen met een andere laadpas, dan is er een serieus probleem.

Laatst bewerkt:
Het is dus geen laadpaal via een leasing met automatische facturatie?
Nee denk het niet, ik zie nog altijd geen factuur voor mijn laadsessies
Stel dan gewoon eens de vraag of die laadpaal privé is of (semi) publiek. En als hij zegt: (Semi) publiek dan tank je gewoon lustig verder. De factuur komt dan wel.

Als hij echter zegt zuiver privé, alleen ik kan opladen, dan zeg je doodleuk: Ben je zeker? Mag ik eens proberen op te laden met mijn laadpas? Als hij dan ja zegt, gewoon uw wagen daar asap neerplanten vlak voor zijne neus en gewoon beginnen opladen!

De buurman zal dan snel genoeg malcontent, bij de installateur van de laadpaal gaan horen waarom vreemden aan zijne paal kunnen hangen. :tongue:
(sorry voor de bewoording ik kon het niet laten!)

Want als het echt privé is, en in zijn instellingen staat tevens privé (als hij dit kan instellen tenminste, normaal kan je aangeven welke laadpassen mogen laden aan je laadpaal), en jij kan toch opladen met een andere laadpas, dan is er een serieus probleem.
Ik had gezegd dat het semi publiek is want ik kan opladen via mijn badge en het antwoord was dat het "laadpaal op privé meter" is. Ik ben inderdaad echt van plan om gewoon verder op te laden want ik ben niet aan't aftappen aangezien het geregistreerd staat op mijn badge. Het enige dat ik niet mag, is op zijn parkeerplek staan maar die bewoner is daar zelf niet meer naar schijnt.

In het Verenigd Koninkrijk delen duizenden mensen hun privé laadpaal met hun buren via www.co-charger.com. 3x winst:
  1. De buren kunnen hun auto opladen zonder zelf te moeten investeren (vaak kan het niet, denk aan appartementen, rijhuizen zonder oprit, ...).
  2. De eigenaar van de laadpaal ontvangt een vergoeding bovenop zijn elektriciteitskost en kan zijn investering zo in een mum van tijd terugverdienen. Daarna is dit een leuke extra inkomstenstroom.
  3. De lokale overheid en de netbeheerder hoeven geen openbare werken uit te voeren om een publieke laadpaal te plaatsen of het net te verzwaren.
Co-Charger-Where-Co-Charger-Sits-01-1.png

Beleidsmakers denken dat ze publieke laadpalen moeten zetten aan "points of interest": het gemeentehuis, het zwembad, de winkelstraat, het cultuurcentrum, het stadspark, de cinema, ... . Maar aangezien de meeste elektrische auto's >250 km bereik hebben, heb je eigenlijk maar weinig behoefte aan dat soort destination charging.

Publieke laadpalen zouden moeten komen waar mensen wonen of werken, d.w.z. waar hun auto >8u per etmaal stilstaat. Dat is base charging. Route charging omvat de snelladers waar je enkel tijdens lange autoreizen of in uitzonderlijke omstandigheden passeert.
In de grafiek hierboven spreekt men van 90% base charging, 7% destination charging en 3% route charging. In Vlaanderen zijn de afstanden korter dan in het VK en heb je eigenlijk zelden destination charging nodig.

Voor voldoende base charging in steden (met rijhuizen en appartementsblokken) gaan we niet enkel op de vooruitziendheid van onze overheid kunnen rekenen. Community charging zoals via www.co-charger.com zou een van de oplossingen kunnen zijn.

lupys-laadpaal.jpg

Net even de maand mei bekeken, de cijfers zijn natuurlijk positief beïnvloed door het mooie weer en de recordproductie van de zonnepanelen, maar ik heb in de maand mei
- 1325 kWh geproduceerd
- 723 kWh geïnjecteerd
- 229 kWh afgenomen van het net
- 602 kWh zonne-energie zelf geconsumeerd
- 370 kWh verbruik door de wagen (waarvan 213 kWh in 't week-end).

Mijn verbruik van deze maand was dus voor 72.5% mijn eigen zonne-energie.
Twee jaar geleden (nog geen EV) had ik in juni een vergelijkbare productie (1312 kWh), en gebruikte ik 227 kWh van mijn eigen zonne-energie.
Het verbruik van mijn wagen is deze maand dus echt voor > 90% gewoon mijn eigen gratis zonne-energie.

Voor iedereen die (veel) zonnepanelen heeft en een laadpaal plaatst: ik zou niet twijfelen over 't feit van een slimme laadpaal te nemen, die kan zich echt heel snel terug betalen. Ik doe hier wel wat moeite voor, ik kom vrijdag vaak met 20-25% autonomie thuis, en start pas zaterdagmorgen met opladen...

Terug
Bovenaan