Elektrische wagens

Daarom dat ik zelf gas geef eh, maar de max snelheid is altijd wat mag +2km/h.
Hier net hetzelfde, ik zet mijn snelheidsbegrenzer altijd op de max snelheid +2km/h.
Vroeger bij mijn vorige auto gebruikte ik de gewone cc bijna altijd, sinds ik bij de huidige auto acc heb gebruik die eigenlijk bijna nooit meer.

hier ook geen ACC meer. Afstand is te groot met voorligger en er duikt altijd iemand tussen waardoor dat ding weer gaat inhouden. Super irritant in combinatie met de gemiddelde belgische medebestuurder op de weg.

Alez goed nieuws voor EV-rijders, Tesla opent per direct een groot deel van z’n Belgische superchargers voor niet-Tesla’s 😁

Mss is de VW versie slecht

De ACC van zowel VW als Volvo vind ik echt niet aangenaam op de autosnelweg. Houden vanaf veel te ver in, waardoor je ofwel de hele tijd moet bijcorrigeren met je gas, ofwel veel te vroeg vakwissels moet doen. Waarbij je wel altijd snelheid wat dipt en dan ineens weer bij voelt steken wanneer hij eindelijk vindt dat er niemand meer voor je zit.

Traditionele CC ftw op autosnelwegen.

In files vind ik het WEL aangenaam. Vorige maand ook een paar dagen in Zeeland rondgereden met de VW van m'n schoonouders en daar vind je vooral lange rustige wegen met 1 vak in elke richting - ook daarvoor is ACC een zaligheid.

In de iX3 bevalt de CC mij ook veel beter dan in mijn f30. Bij die laatste schakelde hij zichzelf meteen uit als je aan je gas/rem kwam.

De ix3 doet dat ook, maar pikt het automatisch terug op. Stel je rijdt 124 op acc, duwt even tot 135 om in te halen, gas los, dan vertraagt hij tot 124 en pikt hij weer op. Bij de dreier moest je manueel terug aangeven dat je weer wou cruisen.

In de iX3 bevalt de CC mij ook veel beter dan in mijn f30. Bij die laatste schakelde hij zichzelf meteen uit als je aan je gas/rem kwam.

De ix3 doet dat ook, maar pikt het automatisch terug op. Stel je rijdt 124 op acc, duwt even tot 135 om in te halen, gas los, dan vertraagt hij tot 124 en pikt hij weer op. Bij de dreier moest je manueel terug aangeven dat je weer wou cruisen.
Ik mag hopen dat de CC in de iX3 wel uitschakelt als je aan je rem komt? :rofl:

Hoe verloopt dat vertragen trouwens? Want BMW heeft toch CC met rem, dat is toch ook niet echt comfortabel als je opeens 10km/u gaat afremmen.

Ik mag hopen dat de CC in de iX3 wel uitschakelt als je aan je rem komt? :rofl:

Hoe verloopt dat vertragen trouwens? Want BMW heeft toch CC met rem, dat is toch ook niet echt comfortabel als je opeens 10km/u gaat afremmen.

Haha ja, bij de remactie is dat vergelijkbaar - gewoon in een soort stand-by die je met de RES knop opnieuw kan activeren.

De vraag van het vertragen snap ik niet echt. Indien iemand plotsklaps invoegt gaat hij wel vertragen om zijn vooraf ingesteld afstand terug te hanteren, maar bruusk is het niet. Hij houdt er ook rekening mee dat er voor iemand die sneller rijdt, bijvoorbeeld van linkervak naar midden waar ik rij, minder hard moet afgeremd worden. Dat laatste had ik nog iets slimmer gewild, dat hij gewoon niet zou remmen omdat de afstand groter wordt, maar zo is het helaas niet

De vraag van het vertragen snap ik niet echt. Indien iemand plotsklaps invoegt gaat hij wel vertragen om zijn vooraf ingesteld afstand terug te hanteren, maar bruusk is het niet. Hij houdt er ook rekening mee dat er voor iemand die sneller rijdt, bijvoorbeeld van linkervak naar midden waar ik rij, minder hard moet afgeremd worden. Dat laatste had ik nog iets slimmer gewild, dat hij gewoon niet zou remmen omdat de afstand groter wordt, maar zo is het helaas niet
Spreek je nu over ACC of gewone CC?
Bij gewone CC van BMW is dat met remmen inclusief. Dus als je bv 120 rijdt en je zet de CC op 90, dan gaat de auto redelijk hard gaan vertragen omdat de remmen actief worden.
De vroegere BMW's hadden die rem niet, dus van 120 naar 90 op CC betekende gewoon van het gas af en uitbollen tot de auto 90 rijdt.

Spreek je nu over ACC of gewone CC?
Bij gewone CC van BMW is dat met remmen inclusief. Dus als je bv 120 rijdt en je zet de CC op 90, dan gaat de auto redelijk hard gaan vertragen omdat de remmen actief worden.
De vroegere BMW's hadden die rem niet, dus van 120 naar 90 op CC betekende gewoon van het gas af en uitbollen tot de auto 90 rijdt.
Ik spreek over ACC - heb sinds de nieuwe eigenlijk nooit meer op normale CC gereden. Dat zou moeten lukken itt sommige andere merken, maar nog niet geprobeerd :)

De supercharger kost blijkbaar 70c/kWh. Soortgelijke prijs als Ionity dus.

Wat kost dat eigenlijk voor een Tesla?

De meeste in BE 0,57 €/kWh. Die in Machelen op dit moment 0,37 €/kWh, geen idee waarom, misschien omdat die een pak trager is.

Dat is wel voor Tesla. Niet-Tesla is duurder dacht ik.

Ik had ergens gelezen dat als je met de abonnementen werkt, dat de prijs bijna gelijk zou moeten zijn als voor Tesla gebruikers.
Maar dan moet je al genoeg snelladen om de abonnementkosten er uit te halen.

Ik had ergens gelezen dat als je met de abonnementen werkt, dat de prijs bijna gelijk zou moeten zijn als voor Tesla gebruikers.
Als die abonnementskosten nog altijd het zelfde zijn al bij de eerste testen on Nederland, dan haal haal je die kost daar toch wel snel uit.
Ook was dat abonnement maandelijks opzegbaar, als dat nog steeds is kan je dus enkel dat abonnement nemen op maanden wanneer je denkt die superchargers nodig te hebben.

Als die abonnementskosten nog altijd het zelfde zijn al bij de eerste testen on Nederland, dan haal haal je die kost daar toch wel snel uit.
Ook was dat abonnement maandelijks opzegbaar, als dat nog steeds is kan je dus enkel dat abonnement nemen op maanden wanneer je denkt die superchargers nodig te hebben.
Ik weet de precieze cijfers niet. Maar persoonlijk verwacht ik bijvoorbeeld om quasi nooit aan een snellader te hoeven staan, buiten misschien die enkele keren dat ik naar het zuiden rij ofzo.
Dus in mijn geval is het heel onwaarschijnlijk dat ik ooit abonnementskosten er uit zal halen. En ik denk dat dit voor de meesten zal gelden.

Tenzij je echt al over 4x volladen spreekt ofzo, dan kan het wel interessant zijn om een abbo aan te sluiten voor een maand.

Met abo is het 57c/kWh maar het kost 12,99€/maand
Dus je moet 100kwh/maand laden om de abonnementskost er uit te halen.

Dat is iig heel goed nieuws imo. Als je op Tesla laders kan rekenen is er imo geen stress meer nodig voor lange afstanden.

Ik ga die allesinds gebruiken als het nodig is. Wel zonder abonnement want ik ga er van uit dat dat maar 1 keer om de 2 maand ofzo zal nodig zijn om op locatie te moeten gaan laden.

En als je het hendeltje blijft duwen naar boven/beneden? Gaat het dan wel per km?
Ik vind per 5km eigenlijk niet hinderlijk. Het maakt toch geen hol uit voor je rijtijd of je nu 1 of 4km/u sneller rijdt.
Om het nog wat intrigerender te maken: tot 80km/h wijzigt de ACC per 5km, daarboven per 10km. De limiter kan wel per 1km gewijzigd worden. Ofwel heb ik een maandagochtend model, ofwel zijn onze Duitse vrienden het noorden kwijt.

Terug
Bovenaan