Elektrische wagens

Of je laadt gewoon aan 5a, dan blijft dat lampje branden
Ja, dat is dan inderdaad nu de oplossing, uw laadsnelheid zo laag zetten dat je er toch een hele dag kan staan... Lost dus het probleem totaal niet op. Ik heb dat hier nog al gezegd, maar imo is het probleem dat laadpalen overal "trage" palen zijn. Die impliceren nu eenmaal dat je je wagen er achter moet laten en dat je dus niet altijd in staat bent om hem te verzetten. Zet wat meer snelladers, en je moet daar misschien even 10-20 minuten wachten.

Daarnaast kan je ook niet op voorhand inschatten wanneer uw wagen vol is, aangezien er load-balancing zit tussen de verschillende laadpunten op een laadpaal. Bijgevolg is uw initiële snelheid niet persé dezelfde als uw snelheid een paar uur later.

Je gaat op weekend en zet uw wagen aan de laadpaal bij het hotel, je neemt het OV in de stad om iets te gaan bezoeken. Uw wagen is dan volgeladen.
Dan moet je terug naar uw hotel om hem te verzetten en dan terug?

Je vraagt toch gewoon aan de valet om je wagen rond X uur te verzetten?

In praktijk zal het resultaat gewoon zijn dat ik me in veel gevallen niet meer aan zo’n paal zet.
Als je bv naar ‘t stad gaat ofzo blijf je niet rond je auto cirkelen hé. En om dan op de app in ‘t oog te moeten houden wanneer hij volgeladen is om dan je gezelschap een halfuur alleen te laten (want ja naar daar wandelen, boel afkoppelen en nieuwe plaats zoeken en terugwandelen), nee bedankt.

Op deze manier maak je de wagens met kleine batterij ook weer minder interessant.
Want de hele tijd in de buurt van de auto moeten blijven zodat je deze kan verplaatsen, is gewoon niet altijd mogelijk.
We kunnen beter zorgen dat er genoeg laadpalen zijn lijkt me.
Voor traagladers dan toch, voor snelladers zie ik wel veel voordelen in een idle fee of boete.

Het onmiddellijk moeten afkoppelen direct na laden aan een trage laadpaal zou ik toch ook een beperking vinden.

Eigenlijk moeten er gewoon wat meer palen komen. In principe is zo'n laadpaal niet veel meer dan een veredelde brievenbus met kaartlezer en stopcontact. De huidige prijzen staan niet in verhouding tot de echte kost volgens mij. De stroomtoevoer zou je kunnen load-balancen, in de veronderstelling dat een deel van de palen, zelfs als er een auto aanhangt geen stroom nodig heeft. Ofwel trager laden, hoe voller de wagen.

Ik wilde deze week via de lease de VW id3 pro S bestellen.
Echter de offerte die ik verkregen had was vervallen (43000€).

Ik kreeg droogjes de melding dat deze wagen voorlopig helemaal niet meer verkrijgbaar is wegens de oorlog in Oekraïne. Een offerte was niet langer mogelijk. Ik kreeg een voorstel voor een andere wagen. De VW id3 Pro Performance ‘Active’. Deze zou dan 140km minder ver kunnen rijden en ik zou daarvoor dan 44000€ moeten betalen (lees leasen).

Het antwoord waarom voor een 'mindere' wagen ik nu plots meer moet betalen.
Ja meneer de inflatie en de oorlog. Er is nu gewoon veel meer vraag tov aanbod.

Kort gezegd: Ik kan de wagen die ik wenste niet meer bestellen, en ik moet nu 1000€ opleggen voor een downgrade. :headshake:

---

Allemaal goed en wel en ik begrijp de problemen met de leveringstermijnen (en tijdelijke stopzetting nieuwe offertes) en de prijsverhogingen. MAAR men wil elektrisch rijden aansporen en op deze manier gaat dit niet echt lukken se. --> Dit is dus de minst belangrijke zin uit mijn post

Laatst bewerkt:

Ik kreeg droogjes de melding dat deze wagen voorlopig helemaal niet meer verkrijgbaar is wegens de oorlog in Oekraïne. Een offerte was niet langer mogelijk. Ik kreeg een voorstel voor een andere wagen. De VW id3 Pro Performance ‘Active’. Deze zou dan 140km minder ver kunnen rijden en ik zou daarvoor dan 44000€ moeten betalen (lees leasen).

Kort gezegd: Ik kan de wagen die ik wenste niet meer bestellen, en ik moet nu 1000€ opleggen voor een downgrade. :headshake:

---

Allemaal goed en wel en ik begrijp de problemen met de leveringstermijnen (en tijdelijke stopzetting nieuwe offertes) en de prijsverhogingen. MAAR men wil elektrisch rijden aansporen en op deze manier gaat dit niet echt lukken se.
kan je mij eens zeggen wat de beleidsmakers hier kunnen aan doen?

---

Allemaal goed en wel en ik begrijp de problemen met de leveringstermijnen (en tijdelijke stopzetting nieuwe offertes) en de prijsverhogingen. MAAR men wil elektrisch rijden aansporen en op deze manier gaat dit niet echt lukken se.

Renault Megane E-tech met grote accu al bekeken? Volgens een aantal reviews op zowat alle vlakken superieur aan de ID.3

Renault Megane E-tech met grote accu al bekeken? Volgens een aantal reviews op zowat alle vlakken superieur aan de ID.3
Ja maar ik zit nu al aan de bovengrens van mijn leasebudget.
Dan begint het al te nijpen als ik ook wat opties erbij neem + een laadpaalinstallatie, nu dat de prijzen weer serieus gestegen zijn.

Maar bon, je kan niet alles hebben hé. Het blijft een gratis bedrijfswagen die ik ter beschikking krijg.

Je gaat op weekend en zet uw wagen aan de laadpaal bij het hotel, je neemt het OV in de stad om iets te gaan bezoeken. Uw wagen is dan volgeladen.
Dan moet je terug naar uw hotel om hem te verzetten en dan terug?
Ja dat is inderdaad wel de bedoeling. En ook hetgeen ik al zeker vijfmaal heb aangehaald hier.
Laden aan een paal allemaal goed en wel, maar wees toch verdomme voldoende hoffelijk dat je u verzet eenmaal hij vol is.
Hetgeen jij doet is die paal opeisen.

Bekijk het langs de andere kant. Jij komt bij dat hotel aan, 2 laadpalen beide bezet door wagens die al een dag vol zijn.
“Ja maar meneer ik ga mij niet zomaar verzetten eh, das veel moeite. Ik rij met het OV eh!”
Ik voorspel u wat er gebeurt, MOORD en BRAND gaat er gehuild worden. Je leest het goed MOORD en BRAND!

Je kan inderdaad niet voorspelen tot op de seconde wanneer hij vol is. Je kan wel wel voorspellen wanneer hij best-case vol is en maken dat je met marge op dit tijdstip er terug bent om hem te verzetten.

Wat een zotte wachttijden voor levering overal. Denk dat ik nog es een rondje import uit Duitsland ga doen als het zover weer is.

---

Allemaal goed en wel en ik begrijp de problemen met de leveringstermijnen (en tijdelijke stopzetting nieuwe offertes) en de prijsverhogingen. MAAR men wil elektrisch rijden aansporen en op deze manier gaat dit niet echt lukken se. --> Dit is dus de minst belangrijke zin uit mijn post
Cupra Born geen optie?

Ja dat is inderdaad wel de bedoeling. En ook hetgeen ik al zeker vijfmaal heb aangehaald hier.
Laden aan een paal allemaal goed en wel, maar wees toch verdomme voldoende hoffelijk dat je u verzet eenmaal hij vol is.
Hetgeen jij doet is die paal opeisen.

Bekijk het langs de andere kant. Jij komt bij dat hotel aan, 2 laadpalen beide bezet door wagens die al een dag vol zijn.
“Ja maar meneer ik ga mij niet zomaar verzetten eh, das veel moeite. Ik rij met het OV eh!”
Ik voorspel u wat er gebeurt, MOORD en BRAND gaat er gehuild worden. Je leest het goed MOORD en BRAND!

Je kan inderdaad niet voorspelen tot op de seconde wanneer hij vol is. Je kan wel wel voorspellen wanneer hij best-case vol is en maken dat je met marge op dit tijdstip er terug bent om hem te verzetten.
"tot op de seconde". Wel, ik doe het elke week op het werk, en het verschil in laadtijd schommelt van 2u (als ik aankom en er alleen aan hang) naar 6u (als alle laadpalen bezet zijn). Naar uw mening moet ge dan 4u naast die paal gaan zitten met uw vingers draaien?
Zoals hier al aangegeven, is het dan beter dat ik mijn wagen instel op de traagst mogelijke snelheid zodat ik er wel een hele dag mag staan?
En daarom dat ik dus niet snap waarom er overal trage palen komen. Maak daar snelladers van en je kan daar gewoon bij wachten, maar als het trage palen zijn is het doodnormaal dat je niet naast uw wagen blijft staan...

"tot op de seconde". Wel, ik doe het elke week op het werk, en het verschil in laadtijd schommelt van 2u (als ik aankom en er alleen aan hang) naar 6u (als alle laadpalen bezet zijn). Naar uw mening moet ge dan 4u naast die paal gaan zitten met uw vingers draaien?
Zoals hier al aangegeven, is het dan beter dat ik mijn wagen instel op de traagst mogelijke snelheid zodat ik er wel een hele dag mag staan?
En daarom dat ik dus niet snap waarom er overal trage palen komen. Maak daar snelladers van en je kan daar gewoon bij wachten, maar als het trage palen zijn is het doodnormaal dat je niet naast uw wagen blijft staan...
Krijgt ge bij de iX3 eigenlijk geen notification op uw GSM als die volgeladen is?

Op privé terrein vind ik het nog wel kunnen als iemand daar blijft staan, al hangt dat af van de afspraken die daar gemaakt zijn. Bij een paal die voor iedereen beschikbaar is hoort iedere gebruiker er voor te zorgen dat die ook zoveel mogelijk voor iedereen beschikbaar is. Het vervelende is dat het niet op de minuut aankomt. Iedereen hoort een beetje in te schatten wanneer het redelijk is om de auto te gaan verplaatsen. Dat kan in het ene geval 15 minuten zijn nadat de auto vol is, en in het andere geval 5 uur (lange fietstocht maken in de Ardennen bijvoorbeeld).

Hoewel je je in het geval van 5 uur ook op voorhand zou kunnen afvragen of je het niet beter kan oplossen (onderweg snelladen of zo). Eigenlijk zou iedereen de instelling moeten hebben dat ze een benzinepomp bezet houden. Om te gaan betalen is dat nog OK, maar je gaat daar ook niet blijven staan terwijl je nog gaat eten. Naar mijn gevoel mag je aan een benzinepomp na het tanken ongeveer zo lang blijven staan dan dat je aan het tanken was. Misschien is dat geen slecht beginpunt om te overwegen bij een publieke laadpaal. Als je er maar een half uur gaat laden is meer dan een half uur blijven staan al op het randje, anders laad je maar niet. Als je ergens 5 uur lang gaat laden mag je er daarna ook wel enkele uren blijven staan (al is 5 uur misschien ook weer wat lang).

Krijgt ge bij de iX3 eigenlijk geen notification op uw GSM als die volgeladen is?

Op privé terrein vind ik het nog wel kunnen als iemand daar blijft staan, al hangt dat af van de afspraken die daar gemaakt zijn. Bij een paal die voor iedereen beschikbaar is hoort iedere gebruiker er voor te zorgen dat die ook zoveel mogelijk voor iedereen beschikbaar is. Het vervelende is dat het niet op de minuut aankomt. Iedereen hoort een beetje in te schatten wanneer het redelijk is om de auto te gaan verplaatsen. Dat kan in het ene geval 15 minuten zijn nadat de auto vol is, en in het andere geval 5 uur (lange fietstocht maken in de Ardennen bijvoorbeeld).

Hoewel je je in het geval van 5 uur ook op voorhand zou kunnen afvragen of je het niet beter kan oplossen (onderweg snelladen of zo). Eigenlijk zou iedereen de instelling moeten hebben dat ze een benzinepomp bezet houden. Om te gaan betalen is dat nog OK, maar je gaat daar ook niet blijven staan terwijl je nog gaat eten. Naar mijn gevoel mag je aan een benzinepomp na het tanken ongeveer zo lang blijven staan dan dat je aan het tanken was. Misschien is dat geen slecht beginpunt om te overwegen bij een publieke laadpaal. Als je er maar een half uur gaat laden is meer dan een half uur blijven staan al op het randje, anders laad je maar niet. Als je ergens 5 uur lang gaat laden mag je er daarna ook wel enkele uren blijven staan (al is 5 uur misschien ook weer wat lang).
Ja, en ook hoe lang het nog duurt. Maar het amperage van uw laadpaal verandert als er iemand extra aan gaat hangen he, dus dan verspringt dat plots met een paar uur. Imo is gewoon een systeem soortgelijk aan "betalend parkeren" dan veel logischer. Maar toch niet een boete omdat uw auto ergens staat en hij is toevallig al volgeladen...

En als je dan bij ons op het werk ziet, dan is de parking volzet op de moment dat uw wagen is volgeladen. Dus kan je hem zelfs niet meer verzetten... Dan komt er plots wel extra complexiteit bij kijken...

Kijk, hier kunnen we wat mee. Nog even wachten tot dit beschikbaar komt en dan de overstap maken van ICE/PHEV naar EV.
En dan zegt iedereen "jamaar, 1000km is niet genoeg ze, want als het -20 vriest en ik hang er een caravan aan en ik doe dan continu stoplichtsprintjes, dan schiet daar maar 250km van over en dat gaat toch niet".

En dan zegt iedereen "jamaar, 1000km is niet genoeg ze, want als het -20 vriest en ik hang er een caravan aan en ik doe dan continu stoplichtsprintjes, dan schiet daar maar 250km van over en dat gaat toch niet".
Dat kan goed zijn, maar voor mij is dit voldoende. Als ik dan in de winter ga rijden en hier en daar eens in bergen moet rijden of eens versnel, dan zal er nog steeds voldoende range over blijven. Lange afstanden geen probleem. Hier moet je ook niet elke dag bijladen. Ideaal.

Weet iemand hoe het nu zit met de fiscaliteit rond elektrische wagens vs. hybrides? Ik ben aan het kijken voor een jonge tweedehans om te kopen als lease. Met de huidige beperkingen dacht dus om toch nog voor een hybride te gaan (genre X1 25e), maar zijn deze nog altijd fiscaal interessant als zelfstandige of is elektrisch het enigste interessante?

Terug
Bovenaan