Elektrische wagens

Wat een argument is dat volledig vervalt als er in elk scenario 4GW nucleair hoe dan ook verdwijnt. Dat zijn heel veel windmolens hoor!
Daarom zeg ik, vooral indien we kerncentrales houden. De gascentrales van onze groene minister (jaja) zijn wel vrij eenvoudig te moduleren.

Zoals ik @scriptkiddie al eerder heb aangegeven, het systeem is al enkele jaren operationeel in Nederland (jedlix).
Zeker indien we hier beslissen onze kerncentrales open te houden, zou een gelijkaardig systeem in België echt zeer belangrijk worden. Je kan de sturing van het net dan volledig doen aan verbruikszijde, en niet aan producentenzijde.

Bij jedlix geef je gewoon in wanneer je wilt vertrekken, en welke minimum state of charge wilt bekomen. Wanneer je wilt vertrekken, is dat ook gewoon in orde. Je weet alleen niet wanneer je wagen werd opgeladen.

Die app verzamelt die gegevens voor alle inschrijvingen, en dat geeft de Nederlandse netbeheerder dus een beeld op hoeveel energie er die nacht nodig is, zij kunnen dan nadien het 'verbruik' van al deze wagens moduleren om stabiliteit op het net te verzekeren.
Ik moet nu wel zeggen dat ik zelden weet wanneer mijn volgende rit is. Meestal wordt dat maar een paar uren op voorhand gepland. Dus dat is toch niet zo'n fantastisch systeem voor elke use-case imo.

Ik moet nu wel zeggen dat ik zelden weet wanneer mijn volgende rit is. Meestal wordt dat maar een paar uren op voorhand gepland. Dus dat is toch niet zo'n fantastisch systeem voor elke use-case imo.
Dus nu stap jij uit en laad je de wagen dan niet op, omdat je niet weet wanneer je opnieuw gaat vertrekken? Neen je steekt de wagen in de laadpaal, en vraagt hem op te laden tot bvb80%. Dat doe je met jedlix ook, alleen geef je aan dat je wilt dat die bvb de volgende ochtend opgeladen is. Dan is je wagen niet op 80% om 11h30 's avonds, maar pas om 06h30 's ochtends. Dat is het enige verschil

2 weken geleden een mooie kans gehad om een mercedes eqv met 2300 km te kopen, het niet gedaan en daar heb ik nu toch spijt van.

Dus nu stap jij uit en laad je de wagen dan niet op, omdat je niet weet wanneer je opnieuw gaat vertrekken? Neen je steekt de wagen in de laadpaal, en vraagt hem op te laden tot bvb80%. Dat doe je met jedlix ook, alleen geef je aan dat je wilt dat die bvb de volgende ochtend opgeladen is. Dan is je wagen niet op 80% om 11h30 's avonds, maar pas om 06h30 's ochtends. Dat is het enige verschil
Maar dan zet je hem altijd op "de volgende ochtend" (wat zelden een probleem is). Maar het idee lijkt me ook dat je zegt "volgende week". En dan kan het best zijn dat er halfweg die periode plots iets dringend komt?

Maar dan zet je hem altijd op "de volgende ochtend" (wat zelden een probleem is). Maar het idee lijkt me ook dat je zegt "volgende week". En dan kan het best zijn dat er halfweg die periode plots iets dringend komt?
Neen, het gaat echt over de volgende ochtend.
Stel jij rijdt vandaag 100 km. Dat is dan 20 kWh verbruik. je komt thuis aan om 17h30. Vandaag hang jij de wagen om 17h30 aan de laadpaal, met een laadvermogen van pakweg 7 kW. Om 20h30 is jouw wagen opgeladen. Om dan niet meer te laden tot 07h00, het moment dat je terug vertrekt. Al die wagens laden dus op op een ogenblik dat veel mensen ook aan 't koken zijn.

Alternatief scenario, je komt aan, en je schakel jedlix in. Om 20h00 daalt het verbruik op het net aanzienlijk, en start je wagen met opladen, aan bvb 4kWh. Misschien is er ergens een probleem op het net , en stopt je sessie opnieuw. Of is er een flinke stijging van de opbrengst uit wind, en dat stijgt het gebruikte vermogen.

's morgens is je wagen net zo goed opgeladen.

Dat maakt dus een wereld van verschil voor het net...

Neen, het gaat echt over de volgende ochtend.
Stel jij rijdt vandaag 100 km. Dat is dan 20 kWh verbruik. je komt thuis aan om 17h30. Vandaag hang jij de wagen om 17h30 aan de laadpaal, met een laadvermogen van pakweg 7 kW. Om 20h30 is jouw wagen opgeladen. Om dan niet meer te laden tot 07h00, het moment dat je terug vertrekt. Al die wagens laden dus op op een ogenblik dat veel mensen ook aan 't koken zijn.

Alternatief scenario, je komt aan, en je schakel jedlix in. Om 20h00 daalt het verbruik op het net aanzienlijk, en start je wagen met opladen, aan bvb 4kWh. Misschien is er ergens een probleem op het net , en stopt je sessie opnieuw. Of is er een flinke stijging van de opbrengst uit wind, en dat stijgt het gebruikte vermogen.

's morgens is je wagen net zo goed opgeladen.

Dat maakt dus een wereld van verschil voor het net...
En wat als jedlix denkt: ik ga nu nog niet laden, want het net is teveel belast, en de ontlasting komt er maar niet 🙂

Dan heb je niks? Eerlijke vraag

Zijn er eigenlijk elektriciteitsleveranciers die willen werken met realtime prijzen? Dan zou het kwestie zijn van de juiste software te hebben, op je laadpaal bijvoorbeeld, die deze data als input krijgt en dan bepaalt wanneer er moet geladen worden.
Zoiets lijkt mij eigenlijk op vrij korte termijn haalbaar.

Ik vraag me nu af, hoe snel gaat mijn laadpaal (vermoedelijk Alfen EVE) outdated zijn.
In duitsland heb je bijvoorbeeld https://www.awattar.de/ en dan laadpalen die daar een integratie met hebben zodat je kan laden wanneer de prijs laag staat.

Je hebt ook gewoon monofasige laadpalen hoor. Hiermee kan je gewoon perfect 7,4kW opladen.
Is ook perfect legitiem om gewoon een monofasige laadpaal te plaatsen, niks mis mee.
Deze bijvoorbeeld:
Dit is gewoon het antwoord. Altijd die zever over elektriek thuis verzwaren, 3-faseaansluitingen etc. Met een laadpaal van 7.4 kW kan iedereen* perfect uit de voeten, ideale balans tussen snelheid en weinig gedoe. Ofwel maak je die dan slim, als je overdag grote verbruikers hebt, ofwel laad je gewoon 's nachts.
De standaardaansluiting van nieuwe huizen is 40A*230V = 9.2 kW (eigenlijk 9.2 kVA)

* jaja 9lives zit vol met mensen die 500km/dag rijden, en dat dagen na elkaar.

Neen, ze garanderen je lading
Kan je met Jedlix ook instellen dat de auto sowieso onmiddellijk oplaadt tot hij weer xx km rijbereik heeft? Zodat je bij wijze van spreken altijd naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis kunt rijden.

Planning & scheduling, forecasting, s&op, solvers en heuristieken, ... intelligente planning en sturing van het elektriciteitsnet is volgens mij erg vergelijkbaar met supply chain planning! :woohoo:

Kan je met Jedlix ook instellen dat de auto sowieso onmiddellijk oplaadt tot hij weer xx km rijbereik heeft? Zodat je bij wijze van spreken altijd naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis kunt rijden.

Planning & scheduling, forecasting, s&op, solvers en heuristieken, ... intelligente planning en sturing van het elektriciteitsnet is volgens mij erg vergelijkbaar met supply chain planning! :woohoo:
Wat daar algemeen mist, is wel een overkoepelend systeem. Ja, je kan uw auto wat slim laten laden. Maar er had al lang een standaard moeten zijn waarmee appliances konden communiceren om verbruik te regelen... Want auto's is natuurlijk maar 1 onderdeel van het probleem he...

Dit is gewoon het antwoord. Altijd die zever over elektriek thuis verzwaren, 3-faseaansluitingen etc. Met een laadpaal van 7.4 kW kan iedereen* perfect uit de voeten, ideale balans tussen snelheid en weinig gedoe. Ofwel maak je die dan slim, als je overdag grote verbruikers hebt, ofwel laad je gewoon 's nachts.
De standaardaansluiting van nieuwe huizen is 40A*230V = 9.2 kW (eigenlijk 9.2 kVA)

* jaja 9lives zit vol met mensen die 500km/dag rijden, en dat dagen na elkaar.
Ik heb een 3f laadpaal (kom van laden via gewoon stopcontact) en heb er wel een beetje spijt van vooral omdat ik nu veel overschot van zonnepanelen moet hebben ook. Als ik laad nu staat die altijd op het minimum.

Ik heb een 3f laadpaal (kom van laden via gewoon stopcontact) en heb er wel een beetje spijt van vooral omdat ik nu veel overschot van zonnepanelen moet hebben ook. Als ik laad nu staat die altijd op het minimum.
Voilà. Ik had een 3f laadpaal besteld, maar er is door een administratieve fout een 2f laadpaal geleverd, ik ben daar nu erg tevreden over.

Monofasige laadpalen gaan ook de meerderheid vormen. 85% van de residentiële aansluitingen in België zijn monofase, waarbij je perfect op 7.4kW kan laden. Toen ik de prijs zag om over te schakelen naar 3F thuis heb ik het snel gelaten, dat leek mij geen enkele meerwaarde. Maak de laadpaal gewoon slim zodat hij rekening kan houden met de rest van het verbruik in huis en je hebt geen enkel probleem.

De VW ID Buzz is gisteren voorgesteld. Ook weer enkel V2L, dus een koffiezet of een radio poweren op locatie. Handig voor de vakmannen wel.

Maar weer geen echte mobiele thuisbatterij.

Het begint echt op kunnen maar niet willen te lijken. Wat willen ze beschermen? Hun batterij tegen grote schommelingen?

Filmpje maakt voor mij toch duidelijk dat elektromotoren de toekomst zijn.
2 Auto's met zeer vergelijkbare cijfers, meeste mensen verwachten dan dat de EV op de lijn sneller is, maar snel wordt ingehaald, maar dat blijkt dus niet het geval (ik zie ik niet goed in waarom hij zou ingehaald worden eigenlijk, hij blijft dat koppel vasthouden he...). Maar wat je ziet zijn eigenlijk 2 dingen
1) zelfs al is een versnellingsbak snel, niet hoeven schakelen blijft een groot voordeel
2) De karakteristieken van een elektromotor zorgen ervoor dat je met dezelfde cijfers toch sneller bent.
3) Het wordt eigenlijk tijd dat ze aerodynamica ook eens deftig meenemen in het ontwerpproces van ICE's...

De VW ID Buzz is gisteren voorgesteld. Ook weer enkel V2L, dus een koffiezet of een radio poweren op locatie. Handig voor de vakmannen wel.

Maar weer geen echte mobiele thuisbatterij.

Het begint echt op kunnen maar niet willen te lijken. Wat willen ze beschermen? Hun batterij tegen grote schommelingen?
Het is vooral van niet mogen volgens mij. Ik heb begrepen dat in heel wat landen er nogal stricte regels opgelegd zijn voor zo'n accu...

Het is vooral van niet mogen volgens mij. Ik heb begrepen dat in heel wat landen er nogal stricte regels opgelegd zijn voor zo'n accu...

Wat ik me dan wel afvraag: zou het dan geen goed idee zijn om een thuisbatterij te hebben die kan interfacen met een V2L voertuig? Ik lees vaak dat die output tussen de 2400 en 3600watt is, waarom zou je bv je thuisbatterij niet via een kabel kunnen bijladen terwijl de thuisbatterij 's nachts je huis powert?

Terug
Bovenaan