Elektrische wagens

Ik wacht op dat ding al 20 jaar :laugh:

2001-vw-microbus-concept-side-1280x960.jpg
en dan hebben ze die wielbogen maar 1 op 1 gebruikt voor de TT

Polestar heeft de Pixel koplampen uit het pilot pack gehaald van 3k. (niet meer te verkrijgen, chiptekorten)
Nu betaal je 3k voor wat bestuurders hulpsystemen zoals ACC lol.

Polestar heeft de Pixel koplampen uit het pilot pack gehaald van 3k. (niet meer te verkrijgen, chiptekorten)
Nu betaal je 3k voor wat bestuurders hulpsystemen zoals ACC lol.

Pilot pack kost 3500 euro, dus hoop niet dat de pixel koplampen eruit zijn EN het pack duurder is geworden...
De prijs is er idd ver over voor hetgeen je terugkrijgt momenteel.

Pilot pack kost 3500 euro, dus hoop niet dat de pixel koplampen eruit zijn EN het pack duurder is geworden...
De prijs is er idd ver over voor hetgeen je terugkrijgt momenteel.
Geldt ook voor dat performance pack he. Manueel instelbare dempers, dat is leuk op circuitwagens, maar wie gaat dat nu ooit gebruiken?

Het pack is niet duurder geworden. Maar ze hebben het duurste onderdeel van het pakket er wel uitgehaald.
Volgende maand staat de Y23 refresh er wel aan te komen.

jaja de toekomst :laugh:
Op zich niet direct een probleem. Die combinatie van dieselgenerator + electrische wagen is nog altijd een pak energie-efficiënter dan een wagen met dieselmotor.

Daar ben ik niet zeker van.

Voorbeeld dieselaggregaat: https://www.boels.com/nl-nl/huren/stroomaggregaat-10-kva/p/11620
Verbruik vollast = 3.2l/u

Elektrische wagen 80 kWh batterij, 10% laadverlies = 88kWh nodig of 28,16 liter.
Stel dat de auto 20 kWh/100km verbruikt is dat 7 l/100km.

Een moderne diesel verbruikt veel minder.
Volkswagen Passat heeft bv veel verbruiksprofielen. Gemiddeld verbruik 5.9l/100km

Laatst bewerkt:
Op zich niet direct een probleem. Die combinatie van dieselgenerator + electrische wagen is nog altijd een pak energie-efficiënter dan een wagen met dieselmotor.
Op zich hoef je dat niet te verdedigen, die aanpak is gewoon achterlijk van de organisatie. De provocerende reactie van @SomeDude laat je best gewoon links liggen.

Daar ben ik niet zeker van.

Voorbeeld dieselaggregaat: https://www.boels.com/nl-nl/huren/stroomaggregaat-10-kva/p/11620
Verbruik vollast = 3.2l/u

Elektrische wagen 80 kWh batterij, 10% laadverlies = 88kWh nodig of 28,16 liter.
Stel dat de auto 20 kWh/100km verbruikt is dat 7 l/100km.

Een moderne diesel verbruikt veel minder.
Volkswagen Passat heeft bv veel verbruiksprofielen. Gemiddeld verbruik 5.9l/100km
Wanneer je een niet zo efficiënte dieselgenerator neemt klopt je berekening inderdaad.
Maar je vind ook generatoren die heel wat efficiënter zijn.
Op zich hoef je dat niet te verdedigen, die aanpak is gewoon achterlijk van de organisatie. De provocerende reactie van SomeDude laat je best gewoon links liggen.
Je hebt gelijk

Bon, eerste keer een wat langere rit gedaan met de iX3, naar Frankrijk.
-De helft van de Ionity snelladers wou onze badge niet lezen. Is blijkbaar een gekend probleem, in België hebben we naar de helfdesk gebeld en hebben ze de paal gewoon open gezet (dus gratis laden). Op de terugrit hadden we een Ionity account gemaakt en hebben we dus eenmaal zelf betaald, wat we gaan inbrengen als onkostennota bij de werkgever. Met een laadkaart zou het beter gaan dus we gaan de badge laten vervangen door een kaart.
-Op de heenrit een stormwind pal op kop: een kleine 50% meer verbruik. Al een geluk dat het niet koud was ook.
-In Frankrijk wou de het lokale laadstation ("SDEC", met steun van de EU...) de badge ook niet accepteren, hoewel dat dus volgens de website van de badge wel zou moeten.
-Geen probleem, in de buurt zouden er nog 6 laders zijn. Behalve dat die compleet onvindbaar waren. Ghost chargers zijn blijkbaar een gekend fenomeen voor de elektrische rijder in Frankrijk...
-Dus dan geprobeerd op eigen kosten aan zo'n SDEC te laden. 5 minuten om een account aan te maken. 10 minuten om een betaling aan uw account te kunnen koppelen (want je moet natuurlijk eerst geld op je account zetten, niet zomaar 'pay what you use'). 5 minuten om hem effectief aan het laden te krijgen. Om dan 15 minuten later op restaurant te zien dat hij gewoon weer gestopt was met laden, zonder reden. Gelukkig was het nog maar 10 kilometer rijden naar het hotel.
-Nadien nog 2 SDEC palen geprobeerd, nooit kunnen laden. Eentje ging zelf gewoon 'out of service' toen we hem aan de auto hingen.
-Op de terugweg nog is eentje geprobeerd, en die ging dan wel. Maar je kan dus maar beter een smartphone hebben, en een credit card die geaccepteerd wordt door de app, want gewoon een betaalterminal zoals in een tankstation zou te simpel zijn natuurlijk.
-De 2 laders aan ons hotel werkten niet. Gelukkig waren er op een paar honderd meter wél twee laders die werkten, waardoor we ons tijdens onze vakantie alvast geen zorgen moesten maken over opladen.

Goeie testcase, maar ik ben echt wel wat teleurgesteld. Er is nog veel werk aan de winkel. En voor mensen zoals mijn ouders of schoonouders, die met moeite een SMS kunnen sturen, is er geen beginnen aan.

Goeie testcase, maar ik ben echt wel wat teleurgesteld. Er is nog veel werk aan de winkel. En voor mensen zoals mijn ouders of schoonouders, die met moeite een SMS kunnen sturen, is er geen beginnen aan.
Dat is in feite toch niks nieuws?
De laatste jaren heeft men zo hard ingezet op digitalisering en dat heeft zijn voordelen, maar men heeft het er ook niet veel makkelijker op gemaakt.
Voor iemand zoals ons die dagelijks ermee bezig is en het met de paplepel heeft meegekregen is het al vaak niet eenvoudig, laat staan voor een doelgroep die de boot lang hebben afgehouden of gewoon er totaal niet mee vertrouwd zijn.
Er zijn anno 2022 nog altijd mensen die niet aan homebanking doen, of tax-on-web aanzien als iets des duivels. Die vertrouwen puur op de hulp van kinderen of familie om dit voor hen te regelen.
Maar zonder smartphone en enige kennis van de digitalisering kan je al bijna uw huis niet meer uitkomen.

Ghoh, tanken is nog laagdrempelig. Betalen in een winkeltje of via een terminal waar je je bankkaart induwt. Snap niet waarom dat tweede nu niet meer kan als je elektrisch wil laden.
Mijn vrouw heeft alle zaken met de apps en de betalingen geregeld, maar op een gegeven moment moest ik een foto nemen van haar scherm zodat ze op mijn scherm de QR-code kon scannen voor de betaling. Ongetwijfeld is er een manier om die betaling uit te voeren als je maar één GSM bij de hand hebt, maar begin maar eens te zoeken hoe. Ik ben in elk geval niet zo tech savvy dat ik het direct in orde zou krijgen.

Terug
Bovenaan