Elektrische wagens

Aha, dus die minderheid mag wel nog vervuilen via huurwagens?

Ja, net zoals de minderheid met oldtimers geen invloed heeft op het milieu. Het probleem zit écht niet bij mensen die eens op reis gaan hoor.

Uhm, zowat elk universitair onderzoek of google hit die je kan vinden.

Denk je werkelijk dat de fabrieken die deze elektrische wagens produceren "groen" zijn, dat het ontginnen van de nodige grondstoffen voor de batterijen goed zijn voor het milieu, dat de elektriciteit die nodig is om die wagen op te laden volledig afkomstig is van zonnepanelen/windmolens en ga zo maar door?

Duidelijk dat je je laat misleiden door misinformatie. Wat vandaag wel klopt, is dat elektrische wagens niets uitstoten en dus bijdragen tot een properdere lucht wanneer je ermee gaat rondrijden. Maar we zijn nog ver verwijderd van een end to end "groen" proces, hoor ;-)

Aha, dus die minderheid mag wel nog vervuilen via huurwagens?

Ja, net zoals de minderheid met oldtimers geen invloed heeft op het milieu. Het probleem zit écht niet bij mensen die eens op reis gaan hoor.
Kijk maar eens globaal naar wat het meest vervuilend is. Personenvervoer via ICE wagens is echt niet de grootste factor.

Uhm, zowat elk universitair onderzoek of google hit die je kan vinden.

Denk je werkelijk dat de fabrieken die deze elektrische wagens produceren "groen" zijn, dat het ontginnen van de nodige grondstoffen voor de batterijen goed zijn voor het milieu, dat de elektriciteit die nodig is om die wagen op te laden volledig afkomstig is van zonnepanelen/windmolens en ga zo maar door?

Duidelijk dat je je laat misleiden door misinformatie. Wat vandaag wel klopt, is dat elektrische wagens niets uitstoten en dus bijdragen tot een properdere lucht wanneer je ermee gaat rondrijden. Maar we zijn nog ver verwijderd van een end to end "groen" proces, hoor ;-)
Je bedoelt die Google hit als je zoekt op "zijn ev's minder milieuvriendelijk"?

Want mijn eerste hit zegt dit:
Uit onderzoek van TNO blijkt dat de WTW-uitstoot van een elektrische auto drie tot viermaal lager is dan die van een benzine- of dieselauto

Aangezien de gemiddelde levensduur van een auto zo’n 220.000 kilometer bedraagt, heeft de elektrische auto onder de streep 35 tot 55 procent minder CO2-uitstoot da

Onder aan de streep heeft een elektrische auto een lagere fijnstofuitstoot: circa 25 tot 40 procent lager dan die van een benzine- of dieselauto.

Je bedoelt die Google hit als je zoekt op "zijn ev's minder milieuvriendelijk"?

Want mijn eerste hit zegt dit:
Uit onderzoek van TNO blijkt dat de WTW-uitstoot van een elektrische auto drie tot viermaal lager is dan die van een benzine- of dieselauto

Aangezien de gemiddelde levensduur van een auto zo’n 220.000 kilometer bedraagt, heeft de elektrische auto onder de streep 35 tot 55 procent minder CO2-uitstoot da

Onder aan de streep heeft een elektrische auto een lagere fijnstofuitstoot: circa 25 tot 40 procent lager dan die van een benzine- of dieselauto.

Bedankt voor de link en de bevestiging van mijn punt.

Genoeg mensen op de baan die veel range nodig hebben.
Zo groot is die groep niet hoor. En daar zijn ook oplossingen voor. Ofwel ga je voor lichte vracht, die nog geen last heeft van heel de EV regeling.
Ofwel kijk je in het topsegment waar er wel gigantisch grote batterijen beschikbaar zijn.

Maar de gewone man die met moeite 15k per jaar rijdt, hoeft helemaal geen bereik van 400km omdat die 1x per jaar een verre reis doet met de auto.
Deze use case bedoel ik met verspilling van resources. Niet degenen die echt op dagelijkse basis hun batterij van 400km bereik effectief gaan leegrijden (wat sowieso al een enorm kleine groep is).

Kijk maar eens globaal naar wat het meest vervuilend is. Personenvervoer via ICE wagens is echt niet de grootste factor.

You sure?

Waar zeg ik dan ergens dat de productie ervan milieu vriendelijk is? Genoeg artikels die zeggen dat een EV wel milieuvriendelijker is. Elektriciteit om op te laden is zeker niet altijd groen maar uw benzine of diesel ook niet.

En wat is uw punt dan? Want die link zegt dat ev's op alle vlakken zuiniger zijn...
Zijn punt is dat EV's niet milieuvriendelijk zijn. Ik vermoed dat er ergens miscommunicatie is geweest.
Want niemand gaat ontkennen dat EV's niet goed zijn voor het milieu.
Wel dat ze een pak beter zijn dan ICE wagens voor het milieu.

You sure?
Wat moet die link bewijzen?

Er zijn vervuilers die een groter % op globaal vlak uitmaken dan personenvervoer via ICE wagens.

Zijn punt is dat EV's niet milieuvriendelijk zijn. Maar dat gaat ook niemand ontkennen.
Zijn punt was dat ev's minder milieuvriendelijk zijn dan ice's... En dat is gewoon fout.

Wat moet die link bewijzen?

Er zijn vervuilers die een groter % op globaal vlak uitmaken dan personenvervoer via ICE wagens.

Dat ICE wagens wel de grootste vervuiler zijn qua personenvervoer?

Of ga je enkel de grootste vervuiler van CO2 Tout court aanpakken tot dat die niet meer de grootste is, en dan pas aan de 2e beginnen?

Zijn punt was dat ev's minder milieuvriendelijk zijn dan ice's... En dat is gewoon fout.
Dan moet ik mijn tekst nog eens teruglezen, want dat was absoluut niet mijn punt. Mijn excuses als dat zo overkwam.

Edit: zonet terug gelezen en je hebt mijn woorden verkeerd geïnterpreteerd.
Dat ICE wagens wel de grootste vervuiler zijn qua personenvervoer?

Of ga je enkel de grootste vervuiler van CO2 Tout court aanpakken tot dat die niet meer de grootste is, en dan pas aan de 2e beginnen?
Neen, kijk eens op wereldvlak wat de grootste vervuilers zijn. En dan kom je niet uit op personenvervoer via auto's.

In die link moet je nog eens een breakdown doen van transport naar % vrachtwagens, boten, vliegtuigen, auto's etc.

Maar dus: industrie, elektriciteit, commercial & residential + agriculture zijn de andere boosdoeners.

Personenvervoer via ICE wagens is een klein deeltje van de taart, waar nu massaal iets aan gedaan wordt. En de rest, nobody cares.

Laatst bewerkt:
Dan moet ik mijn tekst nog eens teruglezen, want dat was absoluut niet mijn punt. Mijn excuses als dat zo overkwam.

Edit: zonet terug gelezen en je hebt mijn woorden verkeerd geïnterpreteerd.

Ik denk dat jij een foute statement hebt gemaakt he.

Trouwens, elektrisch rijden is enkel "milieuvriendelijk(er)" tijdens het rijden. Tijdens het opladen soms (indien via zonnepanelen/windenergie), maar zeker niet als je de hele levenscyclus bekijkt.

Artikel kadert inderdaad de invloed van vervuilende productie, plus het feit dat energieproductie verre van helemaal uit hernieuwbare bronnen komt en rekent dus een realistische mix in.

Maar de conclusie is dan nog steeds dat een elektrische wagen properder is vanaf 39.000 gereden kilometers (in totaal, niet per jaar). Hoe meer je daarna rijdt, hoe groter de winst is.
Ik denk dat de gemiddelde wagen een heel pak meer rijdt dan 39.000 kilometer, dus je statement was niet correct?

Ik denk dat jij een foute statement hebt gemaakt he.

Trouwens, elektrisch rijden is enkel "milieuvriendelijk(er)" tijdens het rijden. Tijdens het opladen soms (indien via zonnepanelen/windenergie), maar zeker niet als je de hele levenscyclus bekijkt.

Artikel kadert inderdaad de invloed van vervuilende productie, plus het feit dat energieproductie verre van helemaal uit hernieuwbare bronnen komt en rekent dus een realistische mix in.

Maar de conclusie is dan nog steeds dat een elektrische wagen properder is vanaf 39.000 gereden kilometers (in totaal, niet per jaar). Hoe meer je daarna rijdt, hoe groter de winst is.
Ik denk dat de gemiddelde wagen een heel pak meer rijdt dan 39.000 kilometer, dus je statement was niet correct?
Ik zal mijn statement proberen duiden: Tijdens het opladen is een elektrische wagen "milieuvriendelijk(er)", maar zeker niet als je de hele levenscyclus bekijkt.
Daarmee zeg ik dus dat een elektrische wagen enkel tijdens het rijden milieuvriendelijk is, maar niet op de andere momenten van de levenscyclus (fabricage, laden, recycleren, uitdienst nemen). Het draagt absoluut bij tot een lokaal betere lucht tijdens het rijden.

Dat dit nog steeds milieuvriendelijker is dan ICE lijkt me nogal vanzelfsprekend. Mijn excuses als uit dit statement lijkt dat ik het verschil elektrisch - ICE maak, terwijl ik het verschil elektrisch rijden - volledig E2E proces elektrische auto bedoelde.

Maar dus: industrie, elektriciteit, commercial & residential + agriculture zijn de andere boosdoeners.

Personenvervoer via ICE wagens is een klein deeltje van de taart, waar nu massaal iets aan gedaan wordt. En de rest, nobody cares.
Aan andere sectoren wordt wel degelijk iets gedaan:
- Huizen moeten tegenwoordig heel goed geïsoleerd zijn
- Milieuvergunningen voor gascentrales worden geweigerd omdat ze niet aan de milieuvereisten voldoen (ok, dit specifiek voorbeeld gaat niet over CO², maar er zijn wel degelijk regels rond)
- We installeren massaal zonnepanelen en windmolens

Voor sommige sectoren is de CO² uitstoot ook moeilijker te beperken: hoe ga je ervoor zorgen dat een koe minder CO² uitblaast bijvoorbeeld? En ik hoor boeren al genoeg klagen over maatregelen die ze moeten nemen. Ironisch genoeg klagen ze ook genoeg over het weer, en zorgen al die maatregelen waarover ze klagen er juist voor dat het weer niet nog extremer wordt.

Je moet alles aanpakken wat je kan aanpakken, dus ook EV's pushen: de technologie is er namelijk, en het zorgt voor een significante daling in de mondiale CO² uitstoot als je ICE's gaat vervangen door EV's.

Aan andere sectoren wordt wel degelijk iets gedaan:
- Huizen moeten tegenwoordig heel goed geïsoleerd zijn
- Milieuvergunningen voor gascentrales worden geweigerd omdat ze niet aan de milieuvereisten voldoen (ok, dit specifiek voorbeeld gaat niet over CO², maar er zijn wel degelijk regels rond)
- We installeren massaal zonnepanelen en windmolens

Voor sommige sectoren is de CO² uitstoot ook moeilijker te beperken: hoe ga je ervoor zorgen dat een koe minder CO² uitblaast bijvoorbeeld? En ik hoor boeren al genoeg klagen over maatregelen die ze moeten nemen. Ironisch genoeg klagen ze ook genoeg over het weer, en zorgen al die maatregelen waarover ze klagen er juist voor dat het weer niet nog extremer wordt.

Je moet alles aanpakken wat je kan aanpakken, dus ook EV's pushen: de technologie is er namelijk, en het zorgt voor een significante daling in de mondiale CO² uitstoot als je ICE's gaat vervangen door EV's.
Klopt, in België en bij uitbreiding enkele andere kleine(re) landen wordt daar iets aan gedaan. Maar de landen die impact hebben globaal gezien, stoten gewoon verder uit. Sterker, ze blijven er in verder investeren.

Dat is het hypocriete dat ik wil kaderen en een beetje tegengas wil geven in dit debat rond elektrische wagens. Ik ben absoluut niet tegen en zal na verloop van tijd ook met een elektrische wagen rondrijden. Maar hier en daar een kritische kanttekening moet zeker kunnen.

Lol. Ik dacht dat we massaal moesten overschakelen naar elektrisch rijden omwille van het milieu/klimaat? En dan stel jij voor dat de mensen maar het vliegtuig moeten nemen. Gekker moet het niet worden.😇

Dus binnenkort gewoon niet meer op vakantie. Neem de fiets en ga ontspannen in een straal van 50km rond je woonst. Indien je een elektrische wagen kan bekostigen en "groen" opladen, dan kan je - met het nodige geduld en goed gepland - wat verder op vakantie.
Vliegen mag ook niet meer, wegens veel te vervuilend. Enkel een zeilboot of de trein (indien "groen") worden nog toegelaten.
Kijk als dit de wereld is waar we naar toe willen/moeten gaan prima. Maar ik ben benieuwd of we die mentaliteit switch zomaar gaan aankunnen als samenleving zijnde.
In de tussentijd krijgen we dus de hypocriete fase, waar diegene die meer kan betalen, meer mag vervuilen. En dat terwijl het op globaal vlak maar een druppel op een hete plaat is (waarmee ik niet wil gezegd hebben dat we daarom maar niets moeten ondernemen).

Al eens uitgerekend wat het milieu/klimaat effect op globaal vlak zou zijn als vanaf nu elke wagen volledig elektrisch zou zijn in België? ;)

Van mij mag iedereen met zijn dieselstoof blijven rijden. Ik ga naar EV omdat de overheid dat wil.
Niet meer, niet minder.

De keren dat ik de fiets neem (3-4000km per jaar) is voor de fun. Vaak nog op de rollen, bij goed weer buiten.

En op vakantie ga ik niet veel, maar al zeker niet met de auto.

De industriële sector heeft zijn emissies flink teruggedrongen. Alleen de transportsector niet . En wagens zijn een wezenlijk onderdeel van het probleem, bovendien vervuilen ICE wagens op de plek waar we wonen.

Terug
Bovenaan