Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wat bedoel je dan met geadverteerde prijzen? Tarief kan anders zijn als je met laadpas van een andere aanbieder laadt.Iemand al eens de geadverteerde prijzen van een publieke laadpaal bekeken vs wat hij effectief heeft betaald. Ik heb er nog geen één gevonden waar het effectief overeenkomt. Meestal is het meer, af en toe minder. Voor een vennootschap misschien niet zo dramatisch, maar een particulier kan daar toch lastig om worden.
Gaat een plezante kar zijn denk ik... Have fun!Normaal in april levering van de i4. Kijk er nu wel naar uit eigenlijk.
'je zal een van de lucky few zijn die zijn i4 dit jaar ontvangt' zegt hij.
Allemaal goed en wel, ik heb die dan ook zeer vroeg besteld. Zou het al straf gevonden hebben moest dat niet zo geweest zijn tbh. Was zijn 3e i4 dat verkocht was...
Hebben wij nu hetzelfde filmpje gekeken?Bjorn heeft de laadsneheid vergeleken tussen 4 wagens, de iX, i4, EQS en iX3.
De i4, iX en EQS hebben 200 kW DC snelladen, maar de i4 laadt amper sneller naar 90% dan de iX3 en veel trager dan de iX en EQS.
De kleinere batterij is een ding, maar ik vind ook wel dat de laadsnelheid bij de i4 heel snel zakt. Een beetje teleurgesteld.
Bij stoppen van de eerste 90% was de stand:
- EQS met 91,5 kWh geladen
- iX met 87,1 kWh geladen
- i4 met 67 kWh geladen
- iX3 met 64,1 kWh geladen
De i4 laadt inderdaad het snelste naar 90%. En voor mij is snelladen tot 90% gewoon irrelevant. Dan zitten al die wagens gewoon onder 1C laadsnelheid. Ik koppel mijn wagen meestal af lang voor ik 70% geladen heb. Daarna gaat dat gewoon te traag.Hebben wij nu hetzelfde filmpje gekeken?
Hoewel ik vind dat vergelijken op percentages natuurlijk compleet irrelevant is, liever 50% van 100kwh dan 90% van 50kwh, laadt de i4 toch het snelste naar 90%?
Minuut 5:11 van het filmpje: de i4 als enige op 90%
Hebben wij nu hetzelfde filmpje gekeken?
Hoewel ik vind dat vergelijken op percentages natuurlijk compleet irrelevant is, liever 50% van 100kwh dan 90% van 50kwh, laadt de i4 toch het snelste naar 90%?
Minuut 5:11 van het filmpje: de i4 als enige op 90%
Wanneer die auto dan ook veel meer verbruikt, doet dat er allemaal niet toe.Hij is op 90% terwijl andere auto´s met een batterij 30 tot 40% groter op 86% staan en op hetzelfde moment meer dan 20kWh meer geladen hebben.
Als je gaat tanken, is een auto met een 30l tank ook sneller vol, maar mag je veel vaker tanken dan iemand met een 60l tank.
Wanneer die auto dan ook veel meer verbruikt, doet dat er allemaal niet toe.
Dat geldt niet voor de iX, maar dat is dan ook een wagen uit een totaal verschillend segment en prijsklasse.
De andere zijn trouwens ook uit een hele andere prijsklasse...
Daarom moet je eigenlijk ook naar de laad curve kijken en niet alleen het max.Ik baseer me nu vooral op de laadsnelheid dat de fabrikant claimt en hoe snel de auto echt snellaadt. Tankinhoud of batterij vs zuinigheid is iets anders en telde ook bij ICE wagens.
Even nagerekend voor 10 tot 90%:
EQS, max 204kW, volgens video gemiddeld 143kW.
IX, max 200kW, volgens video gemiddeld 131kW.
I4, max 200kW, volgens video gemiddeld 106kW.
IX3, max 155kW, volgens video gemiddeld 98kW.
Ik baseer me nu vooral op de laadsnelheid dat de fabrikant claimt en hoe snel de auto echt snellaadt. Tankinhoud of batterij vs zuinigheid is iets anders en telde ook bij ICE wagens.
Even nagerekend voor 10 tot 90%:
EQS, max 204kW, volgens video gemiddeld 143kW.
IX, max 200kW, volgens video gemiddeld 131kW.
I4, max 200kW, volgens video gemiddeld 106kW.
IX3, max 155kW, volgens video gemiddeld 98kW.
En naar de condities waaronder de verschillende laadsessies zijn opgemeten, want die zijn niet altijd hetzelfde.Daarom moet je eigenlijk ook naar de laad curve kijken en niet alleen het max.
Ik snap de vergelijking echt niet ...En naar de condities waaronder de verschillende laadsessies zijn opgemeten, want die zijn niet altijd hetzelfde.
En dan nog maakt het toch niet uit? Het hangt dan nog altijd af van het verbruik. En ik ken geen of weinig snelladers die per minuut zijn.Omdat snelladen in sommige landen zoals frankrijk per minuut is.
Bruikbaarheid is uiteraard ook belangrijk, maar als je om te beginnen al trager laadt heb je al een eerst nadeel tov de concurrent.
Nu gaat iedereen zeker die i40 annuleren en een EQS580 in de plaats kopen want daar kan je wat verder mee rijden en sneller laden.Ja, en dat heeft bjorn ook al getest bij 90 en 120 km/u.
EQS 580: 511 en 404 km
I4m50: 385 en 285 km
Ix nog niet gevonden.